Wat mij wel opvalt; er wordt in het stuk gesproken over dat vaccinatie helpt omdat het syndroom optreedt na infectie en infectie voorkomen wordt met vaccinatie. Maar als je dan kijkt naar de combinatie van de huidige vaccins en omicron, dan beschermt een enkele prik al helemaal niet goed tegen doormaken van de infectie. Dus dat gaat al niet op. Het beschermt wel tegen ernstige infecties maar of daar dit syndroom onder valt is nog niet bekend.
In Noorwegen is de afweging nog steeds om kinderen onder de 5 jaar überhaupt niet te vaccineren, van 5-12 alleen bij onderliggende ziektes 1 dosis en van 12-16 in principe 1 prik (afweging risico op ernstige infectie vs de zeldzame myocarditis bijwerking) hoewel het nu wel mogelijk wordt om een tweede prik te halen indien gewenst (bv ivm certificaat om te kunnen reizen....)
Tot nu toe valt het aantal opnames van kinderen met Corona nog steeds erg mee en in de internationale cijfers is het soms erg lastig het verschil te maken tussen opgenomen met of vanwege Corona. Het blijft een lastige afweging denk ik.
Ik heb nog even naar de Deense data gekeken, daar zie je dat in de groep van 0-9 jaar 1% van de besmette kinderen in het ziekenhuis opgenomen is, 0% op de IC (24 vd 135000 gevallen) en dat van de opgenomen kinderen 20% een andere onderliggende ziekte heeft. Ik vind dit meevallen. Een van onze kinderartsen heeft ook veel contact met de Denen en de boodschap van daar is, wel getalsmatig wat meer opnames maar het is vergelijkbaar met ‘gewone’ virussen.
Hoop dat dit je iets helpt.