Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
Door Tanna
Lizzy schreef: di 04 jan 2022, 09:06 Hoe snel mag je bijwerkingen verwachten na de prik? De bijwerkingen als koorts, spierpijn, hoofdpijn, dat soort dingen (beetje de standaard bijwerkingen).
Ik had het bij de eerste AZ en bij de booster met Moderna na een kwartier al. Alsof er emmers koud water over me werden gegoten, koortsig, beroerd, pijn. Dat gebeurt trouwens bij de gewone griepprik ook meestal, dus ik kijk nergens van op. Het gaat vanzelf over en ik neem ook niks in, mijn lichaam moet dat zelf oplossen.
Door Elf
Lizzy schreef: di 04 jan 2022, 11:51 OK. Nou dan wacht ik ook morgen nog maar even af. Ik heb inderdaad een behhh gevoel. Maar niks dramatisch.
Gisteren ook Moderna gehad na Janssen. Tot nu toe alleen maar een zere arm. Hoop dat het zo blijft! ;)
Door yazzie
Fijn voor jullie dat de bijwerkingen meevallen. :)

Gisteren een vriendin gesproken. Gevaccineerd met Astra Zenica 2x, heel voorzichtig geweest maar eind november toch corona gekregen. Is nu 5 weken geleden maar ze is nog steeds erg moe, geen reuk- en smaak, hoofdpijn en griepgevoel. Eerste drie weken lag ze plat op bed met koorts erbij. Nu is ze op. Zelftesten zijn steeds positief dus ze is nog besmettelijk. Ze zit dus nu al 5 weken alleen thuis. Boodschappen worden voor haar deur neergezet. Pfff... Vind het zo triest voor haar. :-\ Ze wil niemand besmetten en blijft net zo lang binnen tot ze niet meer positief test... Ook haar mama van 94 is tegelijkertijd besmet geraakt en heeft al die tijd in het ziekenhuis gelegen. Ze kan niet meer terug naar huis en gaat naar een verpleegtehuis. Heb zo te doen met allebei. Normaal zagen ze elkaar dagelijks, nu dus al vijf weken niet. Rotvirus. :'(
Door Too
yazzie schreef: di 04 jan 2022, 13:50 Fijn voor jullie dat de bijwerkingen meevallen. :)

Gisteren een vriendin gesproken. Gevaccineerd met Astra Zenica 2x, heel voorzichtig geweest maar eind november toch corona gekregen. Is nu 5 weken geleden maar ze is nog steeds erg moe, geen reuk- en smaak, hoofdpijn en griepgevoel. Eerste drie weken lag ze plat op bed met koorts erbij. Nu is ze op. Zelftesten zijn steeds positief dus ze is nog besmettelijk. Ze zit dus nu al 5 weken alleen thuis. Boodschappen worden voor haar deur neergezet. Pfff... Vind het zo triest voor haar. :-\ Ze wil niemand besmetten en blijft net zo lang binnen tot ze niet meer positief test... Ook haar mama van 94 is tegelijkertijd besmet geraakt en heeft al die tijd in het ziekenhuis gelegen. Ze kan niet meer terug naar huis en gaat naar een verpleegtehuis. Heb zo te doen met allebei. Normaal zagen ze elkaar dagelijks, nu dus al vijf weken niet. Rotvirus. :'(
Wat een verdrietig verhaal

Over dat (zelf) testen .. ik denk dat dat geen zin heeft,
pcr testen geven ook vertekend beeld de eerste 8? weken na een doorgemaakte besmetting en worden derhalve niet geadviseerd
Dat je tenminste 7 dagen en 24 uur zonder klachten moet zijn vóórdat je weer je leven op mag pakken
Door eelke
Too schreef: di 04 jan 2022, 14:06 Wat een verdrietig verhaal

Over dat (zelf) testen .. ik denk dat dat geen zin heeft,
pcr testen geven ook vertekend beeld de eerste 8? weken na een doorgemaakte besmetting en worden derhalve niet geadviseerd
Dat je tenminste 7 dagen en 24 uur zonder klachten moet zijn vóórdat je weer je leven op mag pakken
Indedaad!
Ik denk ook wel dat het wel echt een soort van 'eng' kan zijn om weer uit je isolatie te komen, maar het lijkt me goed dat ze dat snel met haar huisarts gaat bespreken, en het oordeel daar laat. Veel van de coronaklachten horen niet onder de 'klachtenvrij' die ze bedoelen om uit isolatie te komen. Waaronder vaak hoofdpijn en zeker vermoeidheid. Jezelf langer opsluiten dan nodig is onnodig.
Door dinky89
Op basis van de informatie vanuit de GGD heeft het inderdaad geen zin om binnen 8 weken na een besmetting te testen: https://www.ggdnog.nl/corona/alles-over ... estuitslag. Daar staat over besmettelijkheid het volgende
Wanneer ben ik niet meer besmettelijk?
De vuistregel is: je bent niet meer besmettelijk als je na 24 uur geheel klachtenvrij bent en er minimaal 7 dagen zijn verstreken na je eerste ziektedag.
Maar snap dat je vriendin niemand wil besmetten Yazzie. Maar zeker wanneer het alleen nog vermoeidheidsklachten zijn die resteren zou ik mezelf ook niet onnodig lang op willen sluiten.
Naar ik het begrepen heb kan je idd nog weken na besmetting met PCR positief testen. Maar zijn de zelftesten er door de aard van de test (minder diep en grondig afgenomen en minder gevoelig) net op gericht om te zien of je besmettelijk bent. Heel vroege besmettingen of heel lichte, pik je daarmee niet op. Maar het idee is, dat als je met de sneltest niets vind, je ook niet voldoende virus uitscheidt om besmettelijk te zijn. Ale, sluitend is dat natuurlijk niet, maar het helpt dus om de erg besmettelijke mensen uit de sociale omgang te houden.
Zo'n restant van een besmetting die je dus via PCR soms vind (dat zijn lage loads hoor, en niet bij iedereen), waarbij je niet meer besmettelijk bent, ga je volgens mij dan in de sneltest ook niet meer zien.

Dus ik denk dat, als dat klopt, deze dame gelijk heeft om voorzichtig te zijn zolang ze met de zelftest positief blijft testen.
Door Kaela
In Leeuwarden mag je nu zonder afspraak langs voor een boosterprik. Omdat de capaciteit niet volledig benut werd. Dat snap ik wel, als je een afspraak wil maken krijg je 3 opties. Steeds vandaag in Leeuwarden en dan later in de week in Dokkum en Drachten. Waarom stuur je mensen een half uur te rijden als er hier plek zat is?

Wij gaan morgen of donderdag. Maar even zien wat het meest praktisch lijkt.
Door Too
Het Nederlandse RIVM zegt op de site dat je de eerste 8 weken na een erkende coronabesmetting geen zelftest hoeft te doen

Kan zijn dat men daar in België anders mee om gaat

Wellicht kan deze mevrouw overleggen met de ggd (al komen daar ook heel foute adviezen vandaan) of haar huisarts.
Haar wereld mag waarschijnlijk best wat groter dan het nu is
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 04 jan 2022, 15:37 Naar ik het begrepen heb kan je idd nog weken na besmetting met PCR positief testen. Maar zijn de zelftesten er door de aard van de test (minder diep en grondig afgenomen en minder gevoelig) net op gericht om te zien of je besmettelijk bent. Heel vroege besmettingen of heel lichte, pik je daarmee niet op. Maar het idee is, dat als je met de sneltest niets vind, je ook niet voldoende virus uitscheidt om besmettelijk te zijn. Ale, sluitend is dat natuurlijk niet, maar het helpt dus om de erg besmettelijke mensen uit de sociale omgang te houden.
Zo'n restant van een besmetting die je dus via PCR soms vind (dat zijn lage loads hoor, en niet bij iedereen), waarbij je niet meer besmettelijk bent, ga je volgens mij dan in de sneltest ook niet meer zien.

Dus ik denk dat, als dat klopt, deze dame gelijk heeft om voorzichtig te zijn zolang ze met de zelftest positief blijft testen.
Ik zat toevallig vandaag een stukje te lezen over dat de Ag testen mogelijk langer positief blijven bij omikron, maar daarna men toch niet aan dat de besmettelijkheid ook langer zou zijn (er worden in de wereld wat verschillende termijnen aangehouden, pakweg na 7-10 dagen is het gros van de mensen niet meer besmettelijk, bij ernstige infectie 14 dagen en bij ernstig verminderde immuniteit 21 dagen. De verklaring die aangevoerd werd was, dat er misschien nog wel virus geproduceerd wordt maar dat dat zodanig gehandicapten is door de antistoffen vd patiënt dat dat niet meer besmettelijk is.

@Yazzie: ik denk dat je vriendin zich echt niet zo lang af hoeft te zonderen, tenzij ze echt een hele sterke immuunstoornis heeft. En juist haar oude moeder, die het heeft doorgemaakt, is beschermd. Ze zou een mondkapje kunnen gebruiken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door