Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
dinky89 schreef: ma 08 nov 2021, 17:32 Uit gedragsonderzoek van het RIVM blijkt maar 33% te testen bij klachten en vergelijkbaar percentage blijft thuis bij klachten :-X https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... els#Testen
Dus ik denk dat er genoeg zijn die toch door QR code scanner komen omdat ze die basisregel niet volgen......
Ja, alleen is het wel de vraag of dat veel heeft uitgemaakt, want diezelfden mensen mochten ook in de supermarkt rond niesen. Waar geen QR code is. Dus die besmetten dan toch wel anderen, ook als de QR code er niet zou zijn.
Ik ken ook mensen die een restaurant binnen gaan met 1 goede QR code, waarvan een aantal mense niet eens gevaccineerd is >:( …. Ik ging een paar weken geleden naar een beurs, allen de QR code werd gescand en ik hoefde alleen mn geboortemaand door te geven :-\ :-\ ….
Door eelke
CindyMayella schreef: ma 08 nov 2021, 17:54 Ik ken ook mensen die een restaurant binnen gaan met 1 goede QR code, waarvan een aantal mense niet eens gevaccineerd is >:( …. Ik ging een paar weken geleden naar een beurs, allen de QR code werd gescand en ik hoefde alleen mn geboortemaand door te geven :-\ :-\ ….
En die ook niet getest zijn of corona gehad hebben?
Door Kaio
Er ging een fransman, een nederlander en een in duitsland wonende nederlander na het werk in Duitsland bij een Duits restaurant uit eten. Nu kent dat land al langer het gebruik van een toegangscode.
Allen laten hun corona check app zien (ieder land heeft een ander)...met internationale codes, eh ze wisten niet wat ze ermee moesten!!!!!Konden ze niet checken :???:

Dus best goed geregeld zo :P
Door Mandarijn
Kaio schreef: ma 08 nov 2021, 16:39 Hebben met dat katholieke zuiden ook veel ouderen...
Maar als ik het nieuws mag geloven is in Zuid-limburg ook zowat alles gecancelled ;) (ben zelf geen carnaval mens dus dat is dan mijn enige bron ;) )
Ja in Zuid Limburg wordt alles een voor een afgelast. Net item op 1limburg over de zkn hier. Ze zijn radeloos. Ook vanwege uitval van personeel en ze hebben het over uitstel van operaties van mensen met oa borstkanker. Vorige keren bij de pieken lieten ze die hier doorgaan.

Hier het stukje uitzending:
<iframe width="768" height="432" style="width:768px; height:432px;" onload="this.src += '#!referrer='+encodeURIComponent(location.href)+'&realReferrer='+encodeURIComponent(document.referrer)" src="https://limburg.bbvms.com/p/L1_video/c/ ... sions=true" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowFullscreen oallowFullscreen msallowFullscreen allowfullscreen ></iframe>
eelke schreef:[quote=CindyMayella post_id=3434183 time=<a href="tel:1636390450" data-original-title="" title="">1636390450</a> user_id=14918]
Ik ken ook mensen die een restaurant binnen gaan met 1 goede QR code, waarvan een aantal mense niet eens gevaccineerd is >:( …. Ik ging een paar weken geleden naar een beurs, allen de QR code werd gescand en ik hoefde alleen mn geboortemaand door te geven :-\ :-\ ….
En die ook niet getest zijn of corona gehad hebben?[/quote]

1 persoon met een goede QR code heeft em laten zien en de rest van de groep mocht doorlopen….. eigenaar kneep een oogje toe/had geen zin in gedoe… en zeker 1 persoon is bewust/principieel niet gevaccineerd en heeft het ook niet gehad!!
Door Chouka
Siberienne schreef: ma 08 nov 2021, 15:23 Dan zou ik toch voorzichtig zijn met dat zo stellig verder te vertellen.

Je moet namelijk wel verschil maken tussen
- bescherming tegen infectie
- bescherming tegen hoge viral load (als maat voor ernstige ziekte, vaak lab studies)
- bescherming tegen ernstige ziekte
- bescherming tegen dood

Om het nog verwarrender te maken: 'ernstige ziekte' wordt in de verschillende studies ook nog eens verschillend gedefinieerd, soms wordt daarmee bedoeld 'opname in ziekenhuis' , soms wordt daarmee bedoeld 'opname op de IC".

Maar even kort gezegd: Astra Zeneca geeft wel zeker bescherming tegen de Delta variant > zie onder andere https://www.ndm.ox.ac.uk/covid-19/covid ... ew-studies
en beschermt tegen overlijden door COVID19 : The Pfizer-BioNTech vaccine is 90 per cent effective and the Oxford-AstraZeneca vaccine 91 per cent effective in preventing deaths in people who have been double vaccinated, but who have tested positive for coronavirus in the community, research shows.

The study, using data from the Scotland-wide EAVE II Covid-19 surveillance platform, is the first to show across an entire country how effective vaccines are at preventing death from the Delta variant, which is now the dominant form of Covid-19 in the UK and many other countries.

Researchers analysed data from 5.4 million people in Scotland between 1 April and 27 September 2021.

Bron: https://www.ed.ac.uk/news/2021/vaccines ... inst-death

Ik weet werkelijk niet of de samenstelling van AZ nu al veranderd is. Ik heb dat niet bijgehouden omdat het hier niet gebruikt wordt. In het algemeen geldt dat het aanpassen tijd kost. mRNA vaccins en vector vaccins, zoals AZ kunnen weliswaar relatief makkelijk aangepast worden maar dan moet ook het hele productie proces aangepast worden in de fabrieken en moet begonnen worden met het uitleveren van de nieuwe voorraden. Het is niet zo dat je dat van ene op de andere dag klaar hebt en sowieso zal echt eerst de bestaande voorraad van vaccins opgemaakt worden.
Dankjewel voor de toelichting.
Ik hoorde deze week in het nieuws dat een werkgeversvereniging niet te vinden was voor het terug invoeren van thuiswerk. Zij stelden zelf voor om de Coronapas te verplichten voor werknemers.. :-X
Dat vind ik dus zeer eng, dat soort voorstellen.. En dat komt uit Vlaanderen, terwijl de vaccinatiegraad hier al erg hoog is.
Als we zien wat we vorig jaar mogelijk achtten en waar we nu al zitten... Dan zie ik dit nog niet meteen stoppen. Ik vrees echt dat het algemeen verplicht gaat worden. :-\ En nog steeds niet gaat werken, want idd, gevaccineerden besmetten ook.

Alles boven 12 jaar kan (of moet binnenkort) ook gevaccineerd worden. En ze maken er geen geheim van dat zodra dat goedgekeurd wordt, de jongere kinderen ook aan de beurt zijn.

Werken de vaccins minder goed bij ouderen en kwetsbaren, of ligt dat aan het feit dat net deze groep al veel langer geleden gevaccineerd is?
Ik denk zeker ook het laatste.

Corona is geen griep, maar dat wil niet zeggen dat de aanpak, nu we in die overgangsfase naar 'normale verkoudheid' zitten, zo heel anders moet zijn. Nl, bescherm de ouderen en kwetsbaren en geef iedereen de kans zich te laten vaccineren, en laat de rest gerust. Nogmaals, vaccineren is toch niet sluitend om niet besmettelijk te zijn.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: ma 08 nov 2021, 19:47 Ik hoorde deze week in het nieuws dat een werkgeversvereniging niet te vinden was voor het terug invoeren van thuiswerk. Zij stelden zelf voor om de Coronapas te verplichten voor werknemers.. :-X
Dat vind ik dus zeer eng, dat soort voorstellen.. En dat komt uit Vlaanderen, terwijl de vaccinatiegraad hier al erg hoog is.
Als we zien wat we vorig jaar mogelijk achtten en waar we nu al zitten... Dan zie ik dit nog niet meteen stoppen. Ik vrees echt dat het algemeen verplicht gaat worden. :-\ En nog steeds niet gaat werken, want idd, gevaccineerden besmetten ook.

Alles boven 12 jaar kan (of moet binnenkort) ook gevaccineerd worden. En ze maken er geen geheim van dat zodra dat goedgekeurd wordt, de jongere kinderen ook aan de beurt zijn.

Werken de vaccins minder goed bij ouderen en kwetsbaren, of ligt dat aan het feit dat net deze groep al veel langer geleden gevaccineerd is?
Ik denk zeker ook het laatste.

Corona is geen griep, maar dat wil niet zeggen dat de aanpak, nu we in die overgangsfase naar 'normale verkoudheid' zitten, zo heel anders moet zijn. Nl, bescherm de ouderen en kwetsbaren en geef iedereen de kans zich te laten vaccineren, en laat de rest gerust. Nogmaals, vaccineren is toch niet sluitend om niet besmettelijk te zijn.
Nee maar vaccinatie vermindert wel aanzienlijk de kans om besmet te raken en de mate van besmettelijkheid lijkt toch ook nog steeds kleiner te zijn voor gevaccineerden.

Overigens zijn het al langer de (grote) werkgevers die om vaccinatie bewijzen vragen. En ik ben het met je eens dat het eng is dat bedrijven dat soort macht krijgen. Wij mogen het niet eens vragen als ziekenhuis aan onze medewerkers, of eigenlijk, we mogen het wel vragen maar men is niet verplicht te antwoorden. Het is medische informatie en daarmee vertrouwelijk.

En over het werken bij ouderen en kwetsbaren; beide geldt. Er zijn groepen mensen die bv MTX gebruiken waar de vaccins niet effectief lijken te zijn, die mensen maken maar weinig antistoffen. Tegelijk lijkt het vaccin effect mogelijk na 6 maanden wat af te nemen hoewel dat toch vooral onderzoek is met bv antistof titers die dalen maar niet duidelijk is of je dat nu 1-op-1 kan vertalen naar verhoogde kans op besmetting, die cijfers die moeten nog komen. Of althans, ik was op zoek naar gegevens daarover maar kon dat nog niet zo snel vinden,
Lizzy schreef:Dus die QR code gaat ons wel redden :-X
En toen werden we wakker. Afbeelding

Ik vind nog steeds dat het er erg ongenuanceerd aan toe gaat. Alle ongevaccineerden worden over 1 kam geschoren, je leest het hier ook. Of we denken dat het een griep is, of we hebben maling aan de regels.

Ik vind het ronduit bizar, maar dat zeg ik al langer, dat een regering mensen op deze manier toch dwingt. Soms de uitspraken ook van een Hugo de Jonge, dat we hier nu staan dankzij de ongevaccineerden.
Dit heeft al zo'n grote tweedeling gemaakt en dit wordt van kwaad tot erger.
Hoorde op het nieuws dat ze zelfs het idee hebben om de QR code ook bij winkels door te voeren. Sorry, maar ik vind dat toch echt "gevaarlijke" en veel te ver gaande beslissingen.
Ik ben met instemming van mijn huisarts niet geënt, ik denk na wat ik doe en niet doe, maar er zijn grenzen, leven moet ook doorgaan. En ja, ik doe alleen al uit respect voor de winkeliers netjes een mondkapje op en heb mij netjes steeds aan de regels gehouden of ik het er mee eens ben of niet.
En dat er dan zelfs mensen zijn die vinden dat je geen zorg mag krijgen als je niet gevaccineerd bent, sorry maar hoe onmenselijk wordt het dan.
Door zurca
Charlie Angel schreef: ma 08 nov 2021, 20:50 En toen werden we wakker. Afbeelding

Ik vind nog steeds dat het er erg ongenuanceerd aan toe gaat. Alle ongevaccineerden worden over 1 kam geschoren, je leest het hier ook. Of we denken dat het een griep is, of we hebben maling aan de regels.

Ik vind het ronduit bizar, maar dat zeg ik al langer, dat een regering mensen op deze manier toch dwingt. Soms de uitspraken ook van een Hugo de Jonge, dat we hier nu staan dankzij de ongevaccineerden. Afbeelding
Hoorde op het nieuws dat ze zelfs het idee hebben om de QR code ook bij winkels door te voeren. Sorry, maar ik vind dat toch echt "gevaarlijke" en veel te ver gaande beslissingen.
Ik ben met instemming van mijn huisarts niet geënt, ik denk na wat ik doe en niet doe, maar er zijn grenzen, leven moet ook doorgaan. En ja, ik doe alleen al uit respect voor de winkeliers netjes een mondkapje op en heb mij netjes steeds aan de regels gehouden of ik het er mee eens ben of niet.
En dat er dan zelfs mensen zijn die vinden dat je geen zorg mag krijgen als je niet gevaccineerd bent, sorry maar hoe onmenselijk wordt het dan.
Ben het helemaal met je eens...
Ik ben inmiddels wel gevaccineerd, aan de ene kant geeft dat opluchting aan de andere kant voelt het niet goed. En het voelt ook letterlijk niet goed.... Na de eerste vaccinatie ben ik een aantal dagen ziek geweest, daarna tijd rond gelopen met zo'n "ik ga ziek worden" gevoel. Toen dat over was werd ik echt ziek, zo ziek dat ik een week thuis heb gezeten. (Geen corona) Hiervan hersteld de 2de vaccinatie gehaald. En dat is nu 2 weken geleden en weer/nog voel ik me niet goed. Ben jaren niet ziek geweest, nu loop ik al 2 maanden te kwakkelen :-X :-X
Toen ik de eerste vaccinatie ging halen werd mij gevraagd of ik werd gedwongen om naar daar te komen. Ik heb "ja, deels wel" geantwoord. Ik voel mij gedwongen door de maatschappij, gedwongen door de regering die vaccinatie niet kan verplichten maar wel bezig is om het leven van ongevaccineerde zeer te beperken...
Waar gaat dit naar toe?! :-X :-\
Door hannabelgje
In België willen ze mensen in de zorg misschien gaan verplichten zich te vaccineren. En heel eerlijk sta ik daar wel achter. Zeker na wat er in Duitsland gebeurd is. Je werkt vaak met kwetsbare mensen die een besmetting mogelijk niet overleven. Ik vind dat toch best heftig. Maarja hier zijn meer vaccinaties verplicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Siberienne
Charlie Angel schreef: ma 08 nov 2021, 20:50 En toen werden we wakker. Afbeelding

Ik vind het ronduit bizar, maar dat zeg ik al langer, dat een regering mensen op deze manier toch dwingt. Soms de uitspraken ook van een Hugo de Jonge, dat we hier nu staan dankzij de ongevaccineerden. Afbeelding
Ik hoop niet dat je dat bij mij leest want ik bedoel dat zeker niet zo. Ik snap dat er goede redenen zijn voor mensen om zich niet te laten vaccineren.

Ik denk ook vooral dat je je niet persoonlijk aan moet trekken wat de Jonge zegt. Hij heeft een opdracht om een beleid voor elkaar te krijgen waar de regering toe besloten heeft (zo hoog mogelijke vaccinatie graad) en hij neemt deze weg omdat hij denkt zo mensen over de streep te trekken.

Want ja, mensen worden onder druk gezet om zich te laten vaccineren. Dat is zo. Kunnen we lang en kort over zijn maar dat gebeurt. Maar ik denk eerlijk gezegd dat een vrijheid blijheid aanpak ook niet werkt. Weet je nog dat andere Scandinavische land dat trots was op hun aanpak met mensen aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid ? Nou in Zweden loopt nu een onderzoek naar hoe het zo fout heeft kunnen gaan met de aanpak van COVID-19… ik denk dat er best wat duivelse dilemma’s zijn.
hannabelgje schreef: ma 08 nov 2021, 21:48 In België willen ze mensen in de zorg misschien gaan verplichten zich te vaccineren. En heel eerlijk sta ik daar wel achter. Zeker na wat er in Duitsland gebeurd is. Je werkt vaak met kwetsbare mensen die een besmetting mogelijk niet overleven. Ik vind dat toch best heftig. Maarja hier zijn meer vaccinaties verplicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Alleen polio toch?
Voor de rest wel wat onder druk idd, maar echt verplicht toch niet?

En gewoon om het even te nuanceren, ik werk momenteel officieel ook in de zorg. Ik zie normaal gezien 1 uurtje een collega die ook geen contact heeft met patiënten. That's it.
Er zijn ook verschillend in welke soort patienten. Velen krijgen veel eerder van familie oid dan van medewerkers.
En wederom, wat zegt dat, zo'n vaccinatie. We hadden een paar uitbraken in het ziekenhuis onder personeel de voorbije weken. Vaccinatiegraad is al erg hoog.. Ik durf er geen getal op plakken, maar zeker hoger dan 80. En de meeste besmette personen waren dus wel degelijk gevaccineerd (en dus ook nauwelijks ziek).
Denk je werkelijk dat dit soort uitbraken niet meer gaan voorkomen als ze 100% gevaccineerd zijn?
Zal wel iets minder ja. Maar of dat nu goed genoeg is om vaccin weigeraars dan maar de deur te wijzen? Ik weet het niet...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door