koekje schreef: ↑ma 09 aug 2021, 23:14
Ik ben zielig. Ik ging vandaag, na weken kiespijn, naar de tandarts.
Er bleek een best groot gat in een verstandskies te zitten. Zodanig dat een wortelkanaalbehandeling mogelijk nodig zou zijn. Dus toen ging de verstandskies eruit. Uiteindelijk kreeg hij de boel genoeg verdoofd dat de kies eruit te halen viel zonder dat ik al te hard tegen de lamp zou vliegen (lokale verdoving werkt bij mij niet goed), nadat ik klaar was met kokhalzen van de extra verdovingen. Toen snel hechtingen erin, want het bloedde nogal...
Het bleek dat ze behalve wat persoonsgegevens zoals naam en (oud!) adres, niets meer van mij hadden als informatie, dus ook geen aanvullende medische gegevens. Maar zo werd een verhoogde bloedingsneiging ook ineens duidelijk!
En woensdag mag ik weer, want er zit nog een kleiner gaatje in een andere kies en daar mag een vulling in.
Is die na onderzoeken gediagnosticeerd Koek? Want dan is het wel belangrijk dat je die informatie permanent bij je draagt. Ik gun het je natuurlijk niet, maar stel nu dat je betrokken raakt bij een ongeluk en je bewusteloos met weet ik wat aan verwondingen wordt afgevoerd en meteen geopereerd moet worden. Dan is dergelijke info, net als info over evt. allergieën, medicatie etc. reuze belangrijk voor behandelend artsen.
Op je smartphone -mocht je die hebben- zit een sectie waarin je dergelijke info op kunt slaan en waar hulpverleners bij kunnen zonder dat ze daarvoor je pincode nodig hebben. Ik heb het zelf in de Engelse taal vastgelegd.
En nu ik toch bezig ben:

het is ook heel handig voor hulpverleners om te weten welke naasten gebeld moeten worden. Zelf heb ik dat gedaan door een aantal telefoonnummers te markeren door er “ICE1” “ICE2“ etc. voor te zetten.
“ICE” staat voor: In Case of Emergency en wordt internationaal gebruikt.
Excuses als ik een beetje doordraaf: die beroepsdeformatie raak je -zelfs na pensionering- niet zo makkelijk kwijt.
Oh: sterkte met je verwonding! Hopelijk heb je er niet al teveel last van!