Na wegens persoonlijke redenen mijn roedel Chihuahua’s en Galgo brok te hebben gevoerd, wil ik nu weer terug op vers vlees (KVV) omwille van de gezondheid van mijn honden.
Na een berichtje in de groep “Ik voer vers” op Facebook te hebben geplaatst met de vraag of iemand mij tips kon geven om mijn Chihuahua’s aan het eten ervan te krijgen (die zijn HEEL kieskeurig, een van de redenen dat ik terug gegaan ben op brok), kreeg ik een aantal reacties met de vraag waarom ik zonder premix wilde voeren.
Dat had ik namelijk aangegeven.
Uiteraard gaf ik als antwoord hetgeen ik geleerd heb in het verleden toen ik begon met vers rauw voeren en waar ik namelijk altijd stellig van overtuigd was, namelijk dat dit het meest natuurlijke is en dat je als je genoeg smaken en merken afwisselt en daarnaast gezonde toevoegingen geeft, je geen tekorten veroorzaakt bij je hond.
Hier kreeg ik antwoorden op terug waar ik toch wel zeer van aan het wankelen ben gebracht en die me doen afvragen of bepaalde opvattingen door nieuwe onderzoeken niet herzien dienen te worden, omdat een premix toch zo slecht nog niet is…
Ze kwamen namelijk met argumenten waar ik simpelweg niets op terug wist te zeggen. Nieuwsgierig en open minded als ik ben, plus het feit dat ik het beste wil voor mijn honden (en een tikkeltje onzekerheid ahummm

Graag jullie hulp hierbij en mening over de volgende stellingen die mij voor de voeten werden gegooid:
- De redenatie dat je niet dagelijks of wekelijks compleet hoeft te voeren, klopt niet helemaal want er zijn bepaalde vitaminen, zoals B-vitaminen waar dagelijks genoeg van moet zijn, omdat deze worden uitgeplast.
- Premix wilt niet automatisch zeggen dat alle vitamines van onnatuurlijke oorsprong zijn.
- Van bot weet je vaak niet exact hoeveel calcium er beschikbaar is vanuit het bot (dit verschilt ook nog per botsoort). Hiervoor moet je grondige (en liefst meerdere) analyses doen en dan nog is het vrij moeilijk te bepalen. Bij een supplement kan je veel preciezer doseren en is de opname hiervan ook onderzocht.
Bot zelf is echter wel weer natuurlijker, dus voor beiden is wat te zeggen.
- Van veel KVV producenten zullen de intenties heel goed zijn, maar de juiste achtergrond qua opleiding (nutritionist) ontbreekt om echt goede & complete recepturen te kunnen samenstellen. Veel merken hebben geen eigen nutritionist in dienst en ook geen eigen receptuurprogramma. Ook worden analyses vaak mondjesmaat gedaan (als ze gedaan worden).
Begrijpelijk, want dit is ontzettend duur en vaak heeft de productielocatie deze tegenwoordig zelf in dienst en een volledige analyse (dit is anders dan puur de analyse op de verpakking) van 1 product kost rond de 2000 euro.
Dit zijn wel zaken die kvv-voerders zouden moeten weten om zo ook een goed onderbouwde keuze te kunnen maken (en niet puur op uiterlijk en prijs, wat naar mijn idee nu nog wat te vaak gebeurd).
- Jaren ervaring hebben is jammer genoeg niet een bewijs dat volgens het BARF principe voeren compleet is.
Echter is een hond zijn lichaam heel goed in het compenseren van te korten waardoor het vaak niet word opgemerkt.
Bij een calcium tekort gaat een hond dit bv uit zijn eigen botten ontrekken. De gewrichts klachten gaan dan worden geweten aan allemaal andere kwaaltjes omdat het calcium gehalte bij een bloed test dus in normale mate zal worden aangetroffen.
Dit is het simpelste voorbeeld als er nu 1 mineraal is dat heel apart zou zijn om tekort van te voeren is calcium. Met dat Bot hier wel heel rijk aan is.
Maar er zijn andere vitaminen en mineralen die jammer genoeg amper tot bijna niet in vlees voorkomen. Dat kan je ook “makkelijk” checken en uittellen. Je hebt bv vitamine E tekort, waar veel mensen dan zaden voor geven bij barf. Echter moet je al extreem veel zaden geven om de hoeveelheid vitamine E dat nodig is te supplementeren, wat zorgt voor maag problemen. De hoeveelheid vitamine E die nodig is verhoogt in naargelang hoeveel vis je voert.
En dan heb je nog bv Zink, zink vind je zeker en vast in vlees en iets meer in wild maar absoluut niet meer zoals vroeger. De hoeveelheid is zeer weinig en met dat een hond eigelijk een goede zink - koper verhouding moet hebben moet je meer zink kunnen voeren dan koper (3:1).
Alle vitaminen en mineralen zijn met elkaar verbonden. Heb je ergens een tekort of een slechte verhouding zal dit in de long run voor gevolgen zorgen die je al dan niet ziet.
- De nutriënten per diersoort verschillen niet enorm en zelfs met de juiste verhoudingen kom je nog aan tekorten, als je verder niets bijvoert. Zo weet ik van een nutritionist die werkt bij een kvv bedrijf dat uit analyses blijkt dat vitamine B enorm snel terugloopt (zie ook het onderzoek onder aan dit bericht) en je deze dus altijd moet supplementeren (we voeren immers niet net gedode / niet ingevroren vlees).
Er is geen enkel bewijs bij mijn weten dat afwisseling compleet maakt.
Ik heb in het verleden meerdere merken aangeschreven met de vraag hoe zij kunnen garanderen dat de voeding compleet is bij afwisseling en niemand kon mij dit aantonen (behalve dan verwijzen naar de theorie zoals je deze overal leest). Bij zelf samenstellen moet je enorm goed weten wat je doet en als je geen bloedonderzoek doet weet je ook niet of je hond tekorten of overschotten heeft. Een kvv merk die werkt met een nutritionist & een receptuurprogramma en analyses uitvoert geeft je al wel een heel stuk meer zekerheid.
Ik vond trouwens nog wel dit onderzoek:
https://www.cambridge.org/core/journals ... TrpALlT9AM
Graag jullie mening en kijk hierop!
Groetjes
Stephanie