Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
evelyn02 schreef: di 01 jun 2021, 11:59 Ik ben het er niet mee eens. Als ik een maand ouder geweest was, had ik een vaccin gekregen met een beschermingsgraad van 94% tegen ziek worden. Nu een vaccin met een nog onduidelijke beschermingsgraad van waarschijnlijk iets van 70%. Volgens RIVM zelfs 60%. Ik weet dat het risico van ziekenhuisopname of ernstig ziek worden wel goed verlaagd wordt door AstraZeneca maar aangezien ik meerdere mensen ken met long-Covid, blijf ik daar bang voor na AstraZenecavaccinatie.
Wie weet kijk ik er over een jaar wel anders naar, als we meer weten maar op dit moment had ik liever Pfizer of Moderna gehad.
Jij hoeft het er ook niet mee eens te zijn, ik schrijf wat ik vind en dat ik mijn woorden terug neem. Jij hoeft je woorden niet terug te nemen hoor, moet je helemaal zelf weten.
evelyn02 schreef: di 01 jun 2021, 11:59 Ik ben het er niet mee eens. Als ik een maand ouder geweest was, had ik een vaccin gekregen met een beschermingsgraad van 94% tegen ziek worden. Nu een vaccin met een nog onduidelijke beschermingsgraad van waarschijnlijk iets van 70%. Volgens RIVM zelfs 60%. Ik weet dat het risico van ziekenhuisopname of ernstig ziek worden wel goed verlaagd wordt door AstraZeneca maar aangezien ik meerdere mensen ken met long-Covid, blijf ik daar bang voor na AstraZenecavaccinatie.
Wie weet kijk ik er over een jaar wel anders naar, als we meer weten maar op dit moment had ik liever Pfizer of Moderna gehad.
Wat als... Als je 10 jaar jonger was geweest dan had je waarschijnlijk het Janssen vaccin gekregen: ook geen 94% bescherming. Maar mijn punt is: je had dus wel een vaccin toegediend gekregen. En dat binnen anderhalf jaar na het uitbreken van een dodelijke pandemie waarvoor we maanden met beperkende maatregelen hebben geleefd en dankzij het feit dat je in een land woont waar dit allemaal mogelijk is. Het zijn al die vaccins samen in combinatie met een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad die het ons nu weer mogelijk maken om te versoepelen. Hoe meer mensen zich laten vaccineren, des te minder kans heeft het virus om mensen te infecteren. Het streven is om het R-getal zover naar beneden te krijgen dat het uiteindelijk niet meer uitmaakt met welk vaccin iemand gevaccineerd is.

En iets wensen vind ik nog weer anders dan klagen. Dat laatste vind ik op dit moment echt een no go als ik kijk naar hoe het er in grote delen van de wereld op dit moment voorstaat met de besmettingen.
Laatst gewijzigd door MillyMol op di 01 jun 2021, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Iets liever willen is (naar mijn mening) ook helemaal niet erg. Het zijn verschillende vaccins dus logisch dat we dan ook voorkeuren hebben. Het gaat er om hoe we er vervolgens mee omgaan. Leg je je er bij neer en maak je je eigen keuze, of gillen we van de daken dat het allemaal stom, fout en verkeerd is?
Weet iemand trouwens wat de regels zijn tav pfizer/moderna. Welke van 2 je gaat krijgen, zit daar nog een richtlijn achter?

Ik heb inmiddels wel de vrij verkrijgbare lidocaine zalf besteld, bedankt voor de tip milly mol. Hopelijk gaat dat iets schelen. En dan kei en kei hard duimen dat ik geen (al te heftige) bijwerkingen krijg. Gebeurt dat wel dan heb je echt een levensgrote kans dat ik bedank voor de 2e.
Ik hoop wel dat jullie mijn verhaal/vraag niet ervaren hebben als zeuren want dat was iig nooit mijn intentie. En ook dat je nu niet mag kiezen begrijp ik echt wel. Vind het alleen meer dan jammer dat ze ook voor de veegrondes (vooralsnog) voet bij stuk blijven houden dat het toegewezen gaat worden.
Cindy de Wolf schreef: di 01 jun 2021, 13:16 Weet iemand trouwens wat de regels zijn tav pfizer/moderna. Welke van 2 je gaat krijgen, zit daar nog een richtlijn achter?

Ik heb inmiddels wel de vrij verkrijgbare lidocaine zalf besteld, bedankt voor de tip milly mol. Hopelijk gaat dat iets schelen. En dan kei en kei hard duimen dat ik geen (al te heftige) bijwerkingen krijg. Gebeurt dat wel dan heb je echt een levensgrote kans dat ik bedank voor de 2e.
Ik kan er niets over vinden. Ik denk dat het antwoord op deze vraag dezelfde is als het antwoord op je vragen over Janssen versus een ander vaccin.

Misschien helpt het nog wanneer je bij de priklocatie even meldt dat je prikangst hebt. Wellicht loopt er iemand rond die daar ervaring mee heeft. Het melden zelf kan ook al helpen om je angst te verminderen.

Heel veel sterkte en ik duim dat het je reuze mee gaat vallen, zowel voor de prik als voor de de evt. bijwerkingen!
MillyMol schreef: di 01 jun 2021, 13:22 Ik kan er niets over vinden. Ik denk dat het antwoord op deze vraag dezelfde is als het antwoord op je vragen over Janssen versus een ander vaccin.

Misschien helpt het nog wanneer je bij de priklocatie even meldt dat je prikangst hebt. Wellicht loopt er iemand rond die daar ervaring mee heeft. Het melden zelf kan ook al helpen om je angst te verminderen.

Heel veel sterkte en ik duim dat het je reuze mee gaat vallen, zowel voor de prik als voor de de evt. bijwerkingen!
Omdat deze 2 altijd in 1 naam genoemd worden. Net zoals Jansen en AZ in 1 naam genoemd worden/werden. Ik kon dat dus ook niet vinden.

Dank je wel. We gaan het zien. Want niet doen is reeel gezien eigenlijk geen optie.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... dag-5-juni

Samengevat: jongeren (degene die naar mijn mening de meeste "last" hebben van maatregelen terwijl ze het minste risico lopen) mogen nog langer wachten omdat nu eerst de AZ weigeraars nog een aanbod krijgen voor een ander vaccin en omdat we bejaarden die het blijkbaar ook niet de moeite vonden om te komen voor een prik nog gaan proberen over te halen.

Ik zou juist alles op alles zetten dat jongeren nu gevaccineerd worden. Ze weten toch nog wel waar de 2e golf begon???

En ook heel handig om nu vast aan te kondigen dat er op een gegeven moment meer keuze vrijheid komt ::)
Prikken wat de pot schaft dus, tenzij je maar lang genoeg je kont tegen de krib gooit, dan mag je kiezen.
Cindy de Wolf schreef:En dan kei en kei hard duimen dat ik geen (al te heftige) bijwerkingen krijg. Gebeurt dat wel dan heb je echt een levensgrote kans dat ik bedank voor de 2e.
Misschien helpt het je een beetje om te weten dat ik ( met aantal auto-immuunziektes) na de eerste Moderna , op een stijve, gevoelige arm na, geen bijwerkingen heb gehad, ook niet bij het prikken zelf of bij het inspuiten van de vloeistof.
Mijn meneer, astmapatient, kreeg Pfizer en heeft op zere arm geen klachten gehad.

Nu weet ik wel dat wanneer je prikangst hebt deze ervaringen je angst niet wegnemen, maar misschien stelt het iets gerust dat niet iedereen heftige bijwerkingen krijgt.

Waarom hij Pfizer kreeg en ik Moderna weten we niet. Volgens mij is het afhankelijk van de beschikbaarheid.
pluk schreef: di 01 jun 2021, 13:42 https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... dag-5-juni

Samengevat: jongeren (degene die naar mijn mening de meeste "last" hebben van maatregelen terwijl ze het minste risico lopen) mogen nog langer wachten omdat nu eerst de AZ weigeraars nog een aanbod krijgen voor een ander vaccin en omdat we bejaarden die het blijkbaar ook niet de moeite vonden om te komen voor een prik nog gaan proberen over te halen.

Ik zou juist alles op alles zetten dat jongeren nu gevaccineerd worden. Ze weten toch nog wel waar de 2e golf begon???

En ook heel handig om nu vast aan te kondigen dat er op een gegeven moment meer keuze vrijheid komt ::)
Prikken wat de pot schaft dus, tenzij je maar lang genoeg je kont tegen de krib gooit, dan mag je kiezen.
Volgens mij zal het echt niet zo veel invloed hebben op de wachttijd voor de jongeren: zoveel zijn het er immers ook weer niet en het gaat pas over drie weken van start. We zitten nu al in de groep die in 1980-1981 geboren is, dus het gaat nu echt supersnel. Volgens minister De Jonge trouwens ook niet: “De Jonge denkt niet dat deze operatie vertragend werkt voor andere groepen. "Zoveel zijn het er ook weer niet. We weten niet exact hoe groot die groep is."”

https://nos.nl/artikel/2383149-astrazen ... in-krijgen
Cindy de Wolf schreef: di 01 jun 2021, 13:18 Ik hoop wel dat jullie mijn verhaal/vraag niet ervaren hebben als zeuren want dat was iig nooit mijn intentie. En ook dat je nu niet mag kiezen begrijp ik echt wel. Vind het alleen meer dan jammer dat ze ook voor de veegrondes (vooralsnog) voet bij stuk blijven houden dat het toegewezen gaat worden.
Ik heb het niet ervaren als zeuren hoor, ik kan me alles voorstellen bij je 'angst' en dien te gevolge, zoektocht naar een mogelijke oplossing.

Wat je geprikt krijgt is geheel afhankelijk van wat de locatie op voorraad heeft.
Als op je oproep Moderna / Pfizer staat, zal je dat krijgen wat er op dat moment geleverd is.
En die leveringen gaan, voor zover ik het begrepen heb, per week, dus is ook niet van te voren te voorspellen wat er op de plank ligt.

Ik heb het idee dat bijv. Janssen lang niet overal geprikt wordt, vandaar dat ik ook niet in de mega grote prikstraat die in mijn achtertuin staan (bij wijze van) terecht kon, maar allen kon kiezen voor plekken verder weg.
Dat terwijl de beide heren hier in huis de week ervoor nog gewoon daar geprikt zijn met Pfizer en mijn collega van een bouwjaar eerder op dezelfde dag als mij een afspraak maakte ook gewoon daar terecht kon voor Pfizer.....maar ik absoluut niet met mijn Janssen.

Het is dus helaas afwachten....ook daar heb je verder geen invloed op.
Cindy de Wolf schreef: di 01 jun 2021, 13:18 Ik hoop wel dat jullie mijn verhaal/vraag niet ervaren hebben als zeuren want dat was iig nooit mijn intentie. En ook dat je nu niet mag kiezen begrijp ik echt wel. Vind het alleen meer dan jammer dat ze ook voor de veegrondes (vooralsnog) voet bij stuk blijven houden dat het toegewezen gaat worden.
In mijn ogen doen ze dat voet bij stuk houden ook om mensen niet te triggeren om te wachten 'omdat je dan zou kunnen kiezen'. En ik vind jouw verhaal zeker niet zeuren en heb dat ook zeker niet zo ervaren ;) Ik lees in jouw reacties vooral een zoektocht naar de beste mogelijkheid om wel gevaccineerd te worden in combinatie met jouw angst voor prikken en ervaring met eerdere bijwerkingen. :-*

En ja, uiteindelijk is het zoals Millymol eigenlijk ook aangeeft een 'luxe probleem' dat we het kunnen hebben over welk vaccin terwijl er grote delen van de wereld snakken naar uberhaupt een vaccin.
De moeder van mijn buurvrouw, net als mijn lief uit 1952, heeft een dag na de eerste vaccinatie een cva gehad. Gezonde vrouw, mankeert niks, heel sportief en dan toch........
Over 2 weken moet ze voor de tweede vaccinatie en twijfelt enorm wat ze moet doen. Neuroloog zegt ja, huisarts zegt nee. Tja, wat moet je dan.......
De buurvrouw vertelde het me toen ik op het tuinpad bezig was. Ze bleef zelf achter de heg in haar eigen tuin want de kinderen zijn thuis en moeten getest worden omdat er alweer 2 juffen positief zijn. Kleinzoon van de buurvrouw aan de overkant net zo. :-[
Ina schreef: ma 31 mei 2021, 20:56 Mijn Janssen is ook gezet.....nog wel met wat hiccups maar dat lag niet aan Janssen ;)

Moet wel zeggen dat ik de prik 'tegen vond vallen'
Iedereen die je spreekt zegt "je voelt er niks van, stelt allemaal niks voor...." en nee, het prikje voel je niet.....maar het inspuiten was echt wel even een rot gevoel
Volgens de prikmevrouw klopte dat....Janssen schijnt het vervelendst te zijn om ingespoten te krijgen......maar verder (nog) niks aan het handje, voel nu ook geen prikplek of wat dan ook, dus hopelijk blijft dat zo :)
Ik heb begrepen dat Janssen wat 'stroperig' is en daardoor het zetten wat pijnlijker dan de andere vaccins. Liever dan ziek worden van corona, denk ik dan maar.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door