Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Fioon schreef: di 09 feb 2021, 16:22 Weet iemand waar ik kan vinden wat de voorwaarden zijn voor een medische indicatie?
Volgens mij is dat dezelfde indicatie als waarop je een uitnodiging krijgt voor de griepvaccinatie, maar dat weet ik niet zeker.
Je huisarts weet het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel.
Volgens mij krijg je een medische indicatie als je bepaalde specifieke medische zorg behoeft. Voor die bepaalde zorg kan je huisarts een medische indicatie afgeven waardoor je toegang tot die zorg krijgt en de verzekering die zorg vergoedt.

In het geval van influenza krijgt van de leeftijdsgroep 60+ iedereen een oproep. Mensen met een medische indicatie die jonger zijn krijgen ook automatisch een oproep. En dat zal nu bij corona ook zo gaan denk ik.

Het is dus niet iets wat je zomaar even aan kan vragen.
Kim_S schreef: di 09 feb 2021, 14:06 Ik snap dat deels ook wel. Het is allemaal vrij onbekend natuurlijk, tenzij je er een hele studie naar doet.

Maar toch lijkt het mij voor haar echt minder fijn om corona te krijgen dan de vaccinatie. Volgens mij is de kans om te overlijden aan corona op oudere leeftijd toch echt een stuk groter dan om te overlijden als gevolg van de vaccinatie...

Maar hoe dan ook mag ze het zelf weten natuurlijk. Dat is zeker heel lastig en niet leuk voor haar omgeving misschien, maar ze mag het zelf beslissen.
Ja, dat heb ik haar ook gezegd en verteld maar ja..... op dit moment staat ze daar niet zo open voor. Ze moet maar even kijken. Misschien dat het ook de schrik is dat ze ineens aan de beurt is. Dat had ze niet verwacht.

Ze begon vanmiddag "jaaaa, maar dan moet ik met de taxi of ouderenbusje naar de GGD en dat vind ik dan ook weer niet fijn".

Dus ik zeg "Ik laat het bij jou mam. Als je gevaccineerd wil worden: ga ik vanzelfsprekend met jou naar de GGD vaccineerstraat, dus maak je daar geen zorgen om, maar verder is het aan jou".

Ik heb al zooooooo vaak alle na en vooral voordelen besproken dat ik ook niet aan de gang blijf, want anders voelt het alsof ik haar push en dat wil ik ook weer niet.

Haar nieuwe excuus om niet te willen vandaag was dat de vaccins met kroketbusjes worden vervoert (ja helaas, kan ik ook niks tegen in brengen ::) :-X ). Dus ze zorgt wel dat ze goed op de hoogte blijft ;D (ik moet er ook wel een beetje om lachen hoor).

Maar goed, toen begon ze natuurlijk dat ik ook niet in quarantaine zit momenteel dus dat het niet veilig is om bij mij in de auto te zitten (Leo die naar de huisarts en tandarts moet enzo) dus ik zei "mam, ik doe een FFP2 muilkorfje op, zet er bij jou ook een op, je kleedt je lekker dik aan en dan doen we de raampjes van de auto een stukje open en dan gaan we het gewoon doen! Maar, alleen als jij er aan toe bent, OK?".

We gaan het zien.
Lizzy schreef: di 09 feb 2021, 17:07 Haar nieuwe excuus om niet te willen vandaag was dat de vaccins met kroketbusjes worden vervoert (ja helaas, kan ik ook niks tegen in brengen ::) :-X ).
Nou, de kroketbusjes worden nu niet meer gebruikt in ieder geval: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236797 ... engen.html :biggrin2:

Verder is het inderdaad wel lastig die onzekerheid bij haar. En ik kan het ook wel begrijpen na de beelden en verhalen die naar buiten komen over lang buiten wachten en wachten in warme hallen met slechte ventilatie met 300 mensen in de ruimte.
Lizzy schreef: di 09 feb 2021, 17:07 Ja, dat heb ik haar ook gezegd en verteld maar ja..... op dit moment staat ze daar niet zo open voor. Ze moet maar even kijken. Misschien dat het ook de schrik is dat ze ineens aan de beurt is. Dat had ze niet verwacht.

Ze begon vanmiddag "jaaaa, maar dan moet ik met de taxi of ouderenbusje naar de GGD en dat vind ik dan ook weer niet fijn".

Dus ik zeg "Ik laat het bij jou mam. Als je gevaccineerd wil worden: ga ik vanzelfsprekend met jou naar de GGD vaccineerstraat, dus maak je daar geen zorgen om, maar verder is het aan jou".

Ik heb al zooooooo vaak alle na en vooral voordelen besproken dat ik ook niet aan de gang blijf, want anders voelt het alsof ik haar push en dat wil ik ook weer niet.

Haar nieuwe excuus om niet te willen vandaag was dat de vaccins met kroketbusjes worden vervoert (ja helaas, kan ik ook niks tegen in brengen ::) :-X ). Dus ze zorgt wel dat ze goed op de hoogte blijft ;D (ik moet er ook wel een beetje om lachen hoor).

Maar goed, toen begon ze natuurlijk dat ik ook niet in quarantaine zit momenteel dus dat het niet veilig is om bij mij in de auto te zitten (Leo die naar de huisarts en tandarts moet enzo) dus ik zei "mam, ik doe een FFP2 muilkorfje op, zet er bij jou ook een op, je kleedt je lekker dik aan en dan doen we de raampjes van de auto een stukje open en dan gaan we het gewoon doen! Maar, alleen als jij er aan toe bent, OK?".

We gaan het zien.
Ik vind dit gewoon helemaal super van je.
Wie weet draait ze nog wel bij :-*
Siberienne schreef: ma 08 feb 2021, 20:27 Mijn moeder is er ook maar zelf achteraan gaan bellen en krijgt volgende week de eerste prik en vlak voor mijn verjaar dag de tweede. 5 weken ertussen. Geluksmoment van de dag ;)
Vanochtend ben ik met mijn pa naar de vaccinatielokatie geweest. Super geregeld hier in Eindhoven! En papa was als een kind zo blij :D . Op naar de 2e prik!
Elf schreef: wo 10 feb 2021, 10:36 Vanochtend ben ik met mijn pa naar de vaccinatielokatie geweest. Super geregeld hier in Eindhoven! En papa was als een kind zo blij :D . Op naar de 2e prik!
Oh ik moet eens vragen of mijn moeder ook naar Eindhoven moet? Ze woont daar niet zo ver vandaan. En gelukkig kan mijn broer mee als nodig want voor mij is dat wat lastiger :biggrin2:
Siberienne schreef: wo 10 feb 2021, 11:19 Oh ik moet eens vragen of mijn moeder ook naar Eindhoven moet? Ze woont daar niet zo ver vandaan. En gelukkig kan mijn broer mee als nodig want voor mij is dat wat lastiger :biggrin2:
Haha, ja voor jou is dat ietswat omslachtig ;D . Vaccinaties worden gegeven in het Indoor Sportcentrum. Vlakbij de Tongelreep en de waterbollen, voor de mensen die bekend zijn met 040 :biggrin2:
Gewoon omdat ik het vandaag tegenkwam op FB en wij nu in Enebakk wonen, een stukje dorpshistorie over vaccins, vertaald met Google trassaten dus geen perfect Nederlands.

Het verhaal is grappig. Tegenwoordig wordt er veel gepraat over vaccinatie en controverse over de coronapas voor gevaccineerden. De Enebakkers (mensen uit de gemeente Enebakk, Noorwegen) hebben 200 jaar geleden dezelfde strijd meegemaakt! Uiteindelijk moesten de pastoor en de kerk hard werken!
In 1813 werd verplichte vaccinatie ingevoerd tegen de levensbedreigende ziekte pokken - de ziekte die zowel in Noorwegen als in het buitenland duizenden doodde.
Ok toen waren er velen die bezwaar maakten - niet in de laatste plaats de Enebakkers die dachten dat het grote onzin was met de enge spuit - we worden hier in het dorp niet geplaagd door pokken, zo werd beweerd.
In die tijd was het de pastoor, de naaste van de koning, die verantwoordelijk was voor de vaccinatie en het was de priester die persoonlijk de injectiespuiten aanbracht. De vaccinatie zelf werd uitgevoerd in Prestegården.
Maar de Enebakkers weigerden en sloegen de vermaningen van de priester in de wind - het hielp niet dat hij op de kansel sloeg.
Ten slotte ging de priester hard tegen hard en voerde een soort paspoort, of certificaat, in voor iedereen die was ingeënt.
Degenen die het vaccin weigerden, waren getekend voor het leven. De priester had het recht om te weigeren jonge mensen te confirmeren die niet geen certificaat hadden. En dat niet alleen - de priester had ook het volste recht om te weigeren Enebakkers te wijden die niet waren ingeënt. De kerk weigerde ongevaccineerd te trouwen !!!
U kunt het hele verhaal over de vaccinatiegeschil lezen in «Enebakk-Historier 1»

Over sociale druk gesproken..... ::)
Lizzy schreef: vr 12 feb 2021, 16:11 Leo lijkt best al snel aan de beurt. Maar met Astra Zeneca. Ik geloof niet dat ik daar nou heel blij van word :-\

Ziet er naar uit dat ik ook relatief snel aan de beurt ben. Met Astra zeneca. Ik word daar zeker ook niet blij van. Want met 60-65% bescherming durf ik nog steeds de deur niet uit. Maar het schijnt, SCHIJNT dus, dat als er maar ruim voldoende tijd tussen de eerste en de tweede enting zit, het percentage bescherming flink hoger ligt :-\ en in elk geval kom je niet meer in het ziekenhuis te liggen mocht je toch een besmetting oplopen :-\
Maar voor je het weet verandert de planning weer. Ik zie het allemaal wel gebeuren.
Het lijkt me altijd nog beter dan helemaal geen vaccin, als je in een risicogroep valt.
Maar ik snap wel dat je liever 95% bescherming hebt tegen ziek worden dan 60-65%. Maar als die overige 35-40% alleen verkouden wordt, lijkt het mij prima. Ik weet er niet genoeg van, wat de kans is om nog echt heel ziek te worden na dat vaccin.

Lastige materie om te kiezen lijkt mij :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door