Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ina
Ina schreef: di 26 jan 2021, 20:03 Alles kan hé, ook Corona.
Is daar een test voor bij honden of zou je dan ook op de PCR test uitkomen via een swab of zo?

Hoe dan ook balen dat het nog steeds doorsukkelt, hopelijk gaan ze nu toch snel weer opknappen

Even een nuance bij mijn opmerking, ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor Covid hoor, dat was niet wat ik wilde zeggen.
Voor zover ik weet is de kans zeeeeer klein dat een hond besmet raakt/besmettelijk zou kunnen zijn, dus ik zou daar zelf niet bang voor zijn.

Mijn reactie was eigenlijk een beetje vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid hoe dat eventueel vastgesteld zou kunnen worden.
Door Siberienne
Ina schreef: di 26 jan 2021, 21:27 Even een nuance bij mijn opmerking, ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor Covid hoor, dat was niet wat ik wilde zeggen.
Voor zover ik weet is de kans zeeeeer klein dat een hond besmet raakt/besmettelijk zou kunnen zijn, dus ik zou daar zelf niet bang voor zijn.

Mijn reactie was eigenlijk een beetje vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid hoe dat eventueel vastgesteld zou kunnen worden.
Daar kan ik je wel op antwoorden; met eenzelfde PCR test als bij mensen, opeen uitstrijk uit neus, keel of evt op feces (rectum).

Honden zijn positief gevonden, maar met geen tot weinig symptomen, virus lijkt niet zo goed te ‘passen’ op hun cellen. Althans dat is het laatste dat ik weet, is alweer een paar maanden geleden dat ik gekeken heb naar covid19 bij dieren.
Katten kunnen wel ziek worden.

Er is trouwens ook een bloedtest voor antistoffen die geschikt is voor zowel honden, mensen als katten en andere dieren, ik weet alleen niet zeker of goed is uitgezocht in hoeverre antistoffen tegen COVID-19 kunnen kruis reageren met antistoffen tegen andere coronavirussen die bij dieren rondgaan.
Door Ina
Siberienne schreef: di 26 jan 2021, 21:41 Daar kan ik je wel op antwoorden; met eenzelfde PCR test als bij mensen, opeen uitstrijk uit neus, keel of evt op feces (rectum).

Honden zijn positief gevonden, maar met geen tot weinig symptomen, virus lijkt niet zo goed te ‘passen’ op hun cellen. Althans dat is het laatste dat ik weet, is alweer een paar maanden geleden dat ik gekeken heb naar covid19 bij dieren.
Katten kunnen wel ziek worden.

Er is trouwens ook een bloedtest voor antistoffen die geschikt is voor zowel honden, mensen als katten en andere dieren, ik weet alleen niet zeker of goed is uitgezocht in hoeverre antistoffen tegen COVID-19 kunnen kruis reageren met antistoffen tegen andere coronavirussen die bij dieren rondgaan.

Thanks Siberienne, mijn nieuwsgierigheid is gerustgesteld
Ik wist dat honden minder op Covid reageren als katten, maar ik had geen idee dat dat inderdaad ook gewoon met de PCR test vastgesteld kan worden.
Door Lizzy
En behalve dat he, hoe moeten je honden dat hebben opgelopen? Ze moeten in super nauw contact zijn geweest met iemand die Covid heeft. Ben jij of je partner besmet?
Door eelke
Lizzy schreef: wo 27 jan 2021, 07:33 En behalve dat he, hoe moeten je honden dat hebben opgelopen? Ze moeten in super nauw contact zijn geweest met iemand die Covid heeft. Ben jij of je partner besmet?
Ik kan me voorstellen dat dat via het eten van ontlasting wel zou kunnen. Maar het lijkt me inderdaad ook erg onwaarschijnlijk.

Maar als de klachten lijken op corona, dan kunnen ze ook lijken op kennelhoest toch? Joep en Gijs hebben dat 1 keer gehad, maar dat gaf toch wel twee weken gedoe en drama hoor. Hopelijk zijn ze snel aan de betere hand.
Door tt-tjes
Nee, wij zijn niet besmet. Ook niet geweest. Ik maak me daar ook geen zorgen over hoor. Was meer wat mensen in de buurt zeiden.
Kennelhoest hebben ze niet. Ze hoesten niet, ook niet als je de keel vastpakt.
Ze hebben vanmorgen eenstemmig besloten om te eten. Het zal beetje bij beetje wel beter worden. Koorts hebben ze trouwens allebei helemaal niet gehad.
Door Lizzy
Hoe groot is nou de kans dat jouw hond uitgerekend een drol opvreet van een mens die besmet is met Corona, daar in het bos wandelt en gaat zitten kakken en jouw hond die vers uitgekakte drol opeet. En dan allebei he, dus niet 1 hond maar 2. Volgens mij is de kans op het winnen van de Staatsloterij groter.
Door eelke
Lizzy schreef: wo 27 jan 2021, 07:49 Hoe groot is nou de kans dat jouw hond uitgerekend een drol opvreet van een mens die besmet is met Corona, daar in het bos wandelt en gaat zitten kakken en jouw hond die vers uitgekakte drol opeet. En dan allebei he, dus niet 1 hond maar 2. Volgens mij is de kans op het winnen van de Staatsloterij groter.
Ja, wat ik al zei, erg onwaarschijnlijk. Maar op zich niet verkeerd om je er bewust van te zijn, want ik had er zelf nog niet aan gedacht.

Mensen die in het bos kakken lijken ze sowieso dezelfde categorie als mensen die met corona naar buiten gaan ::) ;) viespeuken
Door tt-tjes
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om de jongens aan het eten te krijgen. Als ze al iets eten is het niet meer dan een paar hapjes. Bono vandaag weer niks. Gisteravond ook niet. Asha vanavond 2 hapjes.
Door Ina
tt-tjes schreef: do 28 jan 2021, 19:44 Ja drinken doen ze wel. Ik ververs meerdere keren per dag het water zodat ze fris water hebben.

Misschien een kipfilet (of zoiets) koken en dat kookvocht geven in plaats van (of als extra naast de waterbak) zodat er toch nog iets van voedingsstoffen en smaak aan zit.
Misschien dat dat de eetlust op kan wekken.

Moeilijk hoor, uiteindelijk zal er toch echt weer wat naar binnen moeten, kan me voorstellen dat je hier redelijk hopeloos van wordt.
Door tt-tjes
Fenixjuh schreef:Ik zou dan toch morgen nog eens contact opnemen met de dierenarts voor het weekend.... :-\
Daar ben ik inmiddels weer geweest. Weer bloed laten prikken. Uitslag krijg ik volgende week
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door