Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik denk toch dat dat iets te makkelijk is gezegd en te over 1 kam scherend.
Ik geloof niet dat ik in ikke ikke denk ik vlieg niet, ga niet naar concerten maar toch vind ik dat daar niet een enting in verplicht mag worden. En dan heb ik het niet over gele koorts.
Er was op een bepaald moment zelfs sprake van een "korting"op je ziektekostenpremie, dat is toch bizar? En het is dat Nederland wettelijk niets kan qua verplichtingen, anders zouden ze er zeker wat mee doen, dat is wel gebleken uit de eerdere kamerdebatten.
Ik ben tegen een aantal maatregelen maar hou mij er netjes aan. Heb voor mensen die in quarantaine zaten boodschappen gedaan en ben niet naar manlief zijn zus in Italië geweest, ook niet toen dat kon. Bovenstaande vind ik normaal en doen veel mensen.

Er zijn hier ook mensen die zeggen ik vlieg toch niet dus mij maakt het niet uit, dat vind ik meer bijzonder. Want er zijn ook gewoon zakenmensen die vliegen, niet alleen maar artsen zonder grenzen bijv.

Er is nog niets duidelijk bij die enting, we krijgen geen duidelijke antwoorden en ook al is het getest, niemand weet wat het op lange termijn doet. Mag je dan maar allemaal consequenties (willen) hangen aan zo'n enting?
Juist omdat er zo gepusht wordt terwijl ze geen enkel duidelijk antwoord geven geeft mij een unheimlich gevoel, ja, dat is dan wel mijn ikke die dat zegt.

Lizzy schreef:
Ja, dat vind ik ook. Maar bij zinsgebruik als "Ik vind het ook echt verbijsterend om te zien dat de meeste mensen hier liever een enting hebben dan covid" voel ik niet echt een uitnodiging. En volgens mij was dat het ook niet als zodanig bedoeld.

In het vaccinatietopic wordt door mensen wel vaak uitgelegd waarom wel/niet.
Mensen zouden vrij moeten zijn in welke beslissing ze ook maken, zonder je daarvoor te hoeven verantwoorden.
Dat is de toon die de discussie maakt.
Elkaar je eigen gevoel en standpunt vertellen is 1, maar zonder de ander een naar gevoel te geven en de ander wel te respecteren om zijn mening, niet die willen overhalen.

Door Elf
Volgens mij wordt niemand hier in NL verplicht om een vaccinatie te nemen en beslis je daar helemaal zelf over. Dat er eventueel consequenties aan het wel of niet laten vaccineren zitten vind ik toch wel te verdedigen. En het is niets nieuws. Zowel bij mensen als dieren zijn er dingen die niet kunnen of mogen als je ervoor kiest om niet te vaccineren. Ik vind dat niet heel gek eigenlijk.
Door Kaela
Charlie Angel schreef: do 28 jan 2021, 11:38 Er zijn hier ook mensen die zeggen ik vlieg toch niet dus mij maakt het niet uit, dat vind ik meer bijzonder. Want er zijn ook gewoon zakenmensen die vliegen, niet alleen maar artsen zonder grenzen bijv.
Dat ik zeg dat een vaccinatie verplicht mag worden voor vliegen heeft niets te maken met of ik wel of niet zelf vlieg, maar met het nu dat ik daarin zien. Voorop gesteld (is nu natuurlijk nog allemaal niet bekend) dat het vaccin goed werkt en weinig risico's voor het individu geeft. Ik zie dan een nut in voor de volksgezondheid.

En als ik dan mag kiezen, kies ik liever voor mogen vliegen met vaccinatie, dan niet meer mogen vliegen zonder vaccinatie. Of lange quarantaines voor je ergens heen mag ofzo.

Ik kan me ook wel voorstellen dat dit niet alleen voor vliegen, maar überhaupt voor bezoeken aan een buitenland kan gelden, ook met auto of boot.
Door Kaela
eelke schreef: do 28 jan 2021, 09:40 Verdedigen hoeft niemand, lijkt me. Maar uitleggen wil ik het wel; Corona heeft zo'n grote impact op de maatschappij; dat is voor mij de reden dat ik 'm wil. Omdat ik ook geen andere optie zie om er vanaf te komen dan die 70% vaccinatiegraad halen (en ook dat is geen zekerheid, dat dat werkt). Eer dat we groepsimmuniteit hebben gehaald zijn we heel veel verder, zeker omdat het maar zo langzaam kan omdat de ziekenhuizen anders overlopen. Dat duurt te lang.

En dan vind ik het niet eens 'erg' dat er mensen aan dood gaan. Ik denk dat dat er een beetje bij hoort; bij elke overbevolking hoort een plaag, waardoor er weer een beter evenwicht is. Natuurlijk vind ik het wel erg als naasten zouden overlijden.

Maar het is inhumaan om mensen te laten sterven aan corona zonder zorg. Je stikt, en dat is naar. Als we dit virus zijn gang laten gaan, is er niet genoeg zorg om mensen te begeleiden bij het sterven, of mogelijk naar herstel. En dat is er nu eigenlijk al niet; de reguliere zorg is nog steeds afgeschaald. Ook dat heeft grote consequenties, en hoe langer het duurt, hoe meer.

Dat zie ik dus allemaal als zodanig groot probleem, dat ik denk, doe mij dat vaccin maar. Niet voor mezelf als individu om ziek worden van corona te voorkomen, maar voor de hele maatschappij, en daarmee dus ook wel als individu, want ik leef in die maatschappij.
Hier ben ik het echt van A tot Z mee eens. Dit is waar het om draait, mooi verwoord Eelke.
Door Siberienne
Charlie Angel schreef: do 28 jan 2021, 11:45 Mensen zouden vrij moeten zijn in welke beslissing ze ook maken, zonder je daarvoor te hoeven verantwoorden.
Dat is de toon die de discussie maakt.
Elkaar je eigen gevoel en standpunt vertellen is 1, maar zonder de ander een naar gevoel te geven en de ander wel te respecteren om zijn mening, niet die willen overhalen.
Toch bijt dit met de taak die een overheid heeft het collectief belang te behartigen. Kijk, niemand hoeft zich te verantwoorden hier. Maar dat een overheid op een gegeven moment maatregelen gaat nemen om te stimuleren dat mensen zich vaccineren, omdat ze dat in het algemeen belang achten vind ik niet per definitie verkeerd.

Hoe en wat, daar kun je over twisten
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 28 jan 2021, 11:34 Ja, dat vind ik ook. Maar bij zinsgebruik als "Ik vind het ook echt verbijsterend om te zien dat de meeste mensen hier liever een enting hebben dan covid" voel ik niet echt een uitnodiging. En volgens mij was dat het ook niet als zodanig bedoeld.

In het vaccinatietopic wordt door mensen wel vaak uitgelegd waarom wel/niet.
Ah zo. Nou ik zag dat niet als een aanval op mij maar als een uiting van haar eigen gevoel. Ik vind het wel grappig dat mensen dat zo opschrijven. Is wel heel eerlijk.
Ik denk dat een eventuele verplichting om te vaccineren voordat je mag vliegen heel sterk verband houdt met de wensen van het land waar je naartoe vliegt. Dat land bepaalt uiteindelijk of het ongevaccineerde bezoekers wil toelaten, niet het land waar de bezoekers vandaan komen. En dan kan ik me van landen met een sterke toeristische druk (Spanje bv.) heel goed voorstellen dat ze zeggen: sorry, maar zonder covid-enting kom je er gewoon niet in. (Tenzij je akkoord gaat met een quarantaine van 14 dagen na aankomst, maar geen enkele toerist gaat natuurlijk twee van zijn drie weken vakantie in z'n hotelkamer zitten appen.)

Dus zelfs als NL besluit dat het reizen zonder vaccinatie niet kunt verbieden, dan nog wil dat niet zeggen dat je kunt reizen zonder vaccinatie.
Door dinky89
Siberienne schreef: do 28 jan 2021, 14:05 Toch bijt dit met de taak die een overheid heeft het collectief belang te behartigen. Kijk, niemand hoeft zich te verantwoorden hier. Maar dat een overheid op een gegeven moment maatregelen gaat nemen om te stimuleren dat mensen zich vaccineren, omdat ze dat in het algemeen belang achten vind ik niet per definitie verkeerd.

Hoe en wat, daar kun je over twisten
Ik lees vaak dat er een vaccinatiegraad van 70% wordt nagestreefd bij de corona vaccinatie. Volgens de inschatting van het RIVM ligt de bereidheid op 77% onder de ondervraagde Nederlanders. Dat is alleen de groep die zich zeker laat vaccineren. Daarnaast heb je nog een groep die twijfelt en slechts 4% geeft aan zich zeker niet te laten vaccineren. Daaruit maak ik in ieder geval op dat er op dit moment geen enkele reden is dat er extra stimulatie nodig zou zijn in het collectieve belang.

Ik lees net ook de exitstrategie van het kabinet waarbij sporttrainingen pas bij de derde fase worden genoemd. Lijkt mij dat je dat eerder toe zou moeten staan in het kader van preventieve gezondheid? Maar misschien denk ik dan ook teveel vanuit eigen belang aangezien ik het buiten sporten met een groep (bootcamp), ook al is dat op afstand van elkaar, enorm mis en dat doorwerkt op mentale gesteldheid.
Door Siberienne
Helaas kan ik het zelf niet zien, maar ik ben eigenlijk wel heel benieuwd. Dus voor wie interesse heeft:
0D39DC35-F3A3-4B10-A453-F3DF494701DB.png
0D39DC35-F3A3-4B10-A453-F3DF494701DB.png (1.22 MiB) 1385 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Siberienne op do 28 jan 2021, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
Waar hier steeds weer de nadruk op wordt gelegd is het lage sterftepercentage van Covid. Ik ken inmiddels al aardig wat mensen die covid hebben gehad en die maanden erna nog niet kunnen functioneren. Ook jonge vitale mensen zonder onderliggende ziekten. Sorry maar dan heb ik liever die enting hoor. Leuk dat je er niet dood aan gaat, maar maanden of misschien wel jaren aansukkelen vind ik ook geen grap.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door