Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Welke beslissing de regering ook neemt, het is ook nooit goed en ook als ze streng waren gebleven tijdens vakantie tijd was er veel onvrede geweest.
Wat voor mij verschil maakt, hier in de omgeving in ieder geval, is dat mensen toen nog in die modus zaten, mensen dachten na bij wat ze wel of niet deden. Mensen hielden zich grotendeels aan de regels.
Niemand weet als je toen had doorgepakt of het nu "beter" was geweest.
Maar niemand kan ook zeggen dat die zomer niets uitmaakte.
Rellen, niet ok, echt niet, maar nu zulke regels na bijna een jaar, ik begrijp dat mensen het goed zat zijn, zeker mensen die economisch of geestelijk finaal naar de klooien zijn.
Er is geen uitzicht wanneer dat beter zal worden, als ondernemers het überhaupt nog aankunnen financieel.

En natuurlijk kan je het nooit iedereen naar de "zin" maken. Dat geldt altijd al zo.

Steeds werd het vaccin voorgehouden als de oplossing, maar dat loopt ook nog niet lekker. Je zou zeggen dat ze daar al een heel draaiboek voor klaar hadden kunnen hebben.
En nee, minder vaccins ontvangen kan je als overheid niets aan doen, maar jeetje.

Is er nu al meer geweten over of gevaccineerde mensen nog besmettelijk zouden zijn?
Want als dat voor iedereen zo zou zijn, is er van groepsimmuniniteit geen sprake. Ok, kans dat het zo extreem is, is wel klein, maar ook een beetje doet de efficiëntie dalen.

Dus is daar al meer van geweten?
Door pluk
Ja, er is achteraf bezien vast veel wat anders had gemoeten en nog steeds zijn er zaken die niet goed lopen. En toch prijs ik me gelukkig nu in Nederland te wonen.
De overheid neemt de pandemie serieus, er worden tientallen miljarden in de economie gepompt, vaccins zijn gratis en, op termijn, voor iedereen beschikbaar en de vaccins gaan eerst naar kwetsbaren/cruciale beroepen en niet naar politici.
Maar bovenal doen we het voor het grootste deel nog steeds samen. Ja, er zijn corona ontkenners, relschoppers en alles wat er tussenin zit maar het overgrote deel van de Nederlanders houdt zich aan de regels en doet heus wel zn best.
En zeker de afgelopen dagen hebben die mensen zich laten zien/horen. Door met vrijwilligers de binnenstad van Eindhoven op te ruimen, door met de harde kern van voetbalsupporters de stad te bewaken, door met ouders in de Bijlmer jongeren op straat naar huis te sturen, door €100.000 in te zamelen voor de mevrouw van de Primera (wat nu een speciaal lijkt te worden voor meer gedupeerden), door met boeren paraat te staan om de stad te beschermen, door onder Urkers €10.000 in te zamelen voor de GGD, door chocolade te brengen naar politiebureaus, door de spullen van de winkeliers die getroffen zijn door plunderaars veilig te stellen en ook door al die mensen die zich "gewoon" aan de regels houden (ook al zijn ze het er niet mee eens).
Door doranto
pluk schreef: wo 27 jan 2021, 15:23 Ja, er is achteraf bezien vast veel wat anders had gemoeten en nog steeds zijn er zaken die niet goed lopen. En toch prijs ik me gelukkig nu in Nederland te wonen.
De overheid neemt de pandemie serieus, er worden tientallen miljarden in de economie gepompt, vaccins zijn gratis en, op termijn, voor iedereen beschikbaar en de vaccins gaan eerst naar kwetsbaren/cruciale beroepen en niet naar politici.
Maar bovenal doen we het voor het grootste deel nog steeds samen. Ja, er zijn corona ontkenners, relschoppers en alles wat er tussenin zit maar het overgrote deel van de Nederlanders houdt zich aan de regels en doet heus wel zn best.
En zeker de afgelopen dagen hebben die mensen zich laten zien/horen. Door met vrijwilligers de binnenstad van Eindhoven op te ruimen, door met de harde kern van voetbalsupporters de stad te bewaken, door met ouders in de Bijlmer jongeren op straat naar huis te sturen, door €100.000 in te zamelen voor de mevrouw van de Primera (wat nu een speciaal lijkt te worden voor meer gedupeerden), door met boeren paraat te staan om de stad te beschermen, door onder Urkers €10.000 in te zamelen voor de GGD, door chocolade te brengen naar politiebureaus, door de spullen van de winkeliers die getroffen zijn door plunderaars veilig te stellen en ook door al die mensen die zich "gewoon" aan de regels houden (ook al zijn ze het er niet mee eens).
Dat is nou eens een heel fijn en positief bericht. Dat had ik even nodig, dankjewel. :-*
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef: wo 27 jan 2021, 14:25 Is er nu al meer geweten over of gevaccineerde mensen nog besmettelijk zouden zijn?
Want als dat voor iedereen zo zou zijn, is er van groepsimmuniniteit geen sprake. Ok, kans dat het zo extreem is, is wel klein, maar ook een beetje doet de efficiëntie dalen.

Dus is daar al meer van geweten?
Voor zover ik weet is dat onbekend. En er is dus in mijn ogen vooralsnog echt minder dan nul reden om mensen te verplichten zich te laten vaccineren. Sowieso ben ik faliekant tegen die verplichting maar zolang men bovenstaande niet weet zou het helemaaaal van de gekke zijn.
Door Lizzy
Charlie Angel schreef: wo 27 jan 2021, 13:31 Wat mij betreft gooi jij geen olie op het vuur hoor! Het gaat er om dat er op een goede manier gediscussieerd kan worden. Waar ieder zijn eigen mening kan en mag hebben en elkaar in de waarde houd. Zonder vingers wijzen.

Gelukkig rook en drink ik niet dat scheelt. Even een grapje tussendoor. AfbeeldingAfbeelding

Wat de enting betreft ben ik geheel met je eens dat wanneer mensen zich niet laten enten daar over hebben nagedacht. En dat geldt andersom ook laat je je wel enten dan hoop ik dat daar ook over is nagedacht.
Ik heb er over nagedacht en uitgebreid met mijn huisarts over gesproken. Ik heb eds, cushing en mijn hele immuunsysteem is over zijn toeren, dus overal in gewrichten ontstekingen. Mijn huisarts was met mij heel stellig dat niet vaccineren beter is. Goed over nagedacht dus.
Maar ook als mensen geen medische redenen hebben dan moet dat mogen, als zij maar goed overwogen hun beslissing nemen. Ik had ook goed moeten nadenken als ik geen medische redenen had, dan had ik ook niet zomaar die prik laten zetten.
Ik zou 'm in jouw geval ook zeker niet nemen! En dan nog vind ik dat ook hoor: dat mag iedereen toch echt zelf beslissen. Maar ik zie het inderdaad nog wel gebeuren dat je bepaalde landen zonder enting niet meer in komt. Nou ja, wie dan leeft die dan zorgt. En dan nog blijft het (in de meeste gevallen) ook je eigen keuze toch wel om dan zo'n land niet meer te bezoeken.
Door Lizzy
pluk schreef: wo 27 jan 2021, 15:23 Ja, er is achteraf bezien vast veel wat anders had gemoeten en nog steeds zijn er zaken die niet goed lopen. En toch prijs ik me gelukkig nu in Nederland te wonen.
Ja, dit geeft de burger echt weer moed!
Door Lizzy
Charlie Angel schreef: wo 27 jan 2021, 13:41 Welke beslissing de regering ook neemt, het is ook nooit goed en ook als ze streng waren gebleven tijdens vakantie tijd was er veel onvrede geweest.
Wat voor mij verschil maakt, hier in de omgeving in ieder geval, is dat mensen toen nog in die modus zaten, mensen dachten na bij wat ze wel of niet deden. Mensen hielden zich grotendeels aan de regels.
Niemand weet als je toen had doorgepakt of het nu "beter" was geweest.
Maar niemand kan ook zeggen dat die zomer niets uitmaakte.
Rellen, niet ok, echt niet, maar nu zulke regels na bijna een jaar, ik begrijp dat mensen het goed zat zijn, zeker mensen die economisch of geestelijk finaal naar de klooien zijn.
Er is geen uitzicht wanneer dat beter zal worden, als ondernemers het überhaupt nog aankunnen financieel.

En natuurlijk kan je het nooit iedereen naar de "zin" maken. Dat geldt altijd al zo.

Steeds werd het vaccin voorgehouden als de oplossing, maar dat loopt ook nog niet lekker. Je zou zeggen dat ze daar al een heel draaiboek voor klaar hadden kunnen hebben.
En nee, minder vaccins ontvangen kan je als overheid niets aan doen, maar jeetje.
Ja, en dan mag je nog zo naar de kloten zijn, dat wil nog niet zeggen dat je andermans spullen naar de kloten mag helpen. Ik vind het echt nul niet never geen excuus voor het geplunder en het meer dan walgelijke asociale gedrag. Al is er honderd keer geen uitzicht. En het blijkt ook wel want het zijn niet de winkel eigenaren, restaurant eigenaren of kappers die zijn die lopen te plunderen maar opgeschoten jongeren, voetbal hooligans en zelfs kinderen van 14 jaar.

Dat draaiboek had er naar mijn mening ook echt wel kunnen zijn. En ik vind het echt heel raar dat al bijna een jaar ons wordt voorgehouden dat het vaccin licht aan het eind van de tunnel biedt en we vervolgens een beetje op z'n Jan Boeren Fluitjes gaan vaccineren :-X . Echt, lampje is uit!
Lizzy schreef: wo 27 jan 2021, 15:59 Ja, en dan mag je nog zo naar de kloten zijn, dat wil nog niet zeggen dat je andermans spullen naar de kloten mag helpen. Ik vind het echt nul niet never geen excuus voor het geplunder en het meer dan walgelijke asociale gedrag. Al is er honderd keer geen uitzicht. En het blijkt ook wel want het zijn niet de winkel eigenaren, restaurant eigenaren of kappers die zijn die lopen te plunderen maar opgeschoten jongeren, voetbal hooligans en zelfs kinderen van 14 jaar.

Dat draaiboek had er naar mijn mening ook echt wel kunnen zijn. En ik vind het echt heel raar dat al bijna een jaar ons wordt voorgehouden dat het vaccin licht aan het eind van de tunnel biedt en we vervolgens een beetje op z'n Jan Boeren Fluitjes gaan vaccineren :-X . Echt, lampje is uit!
Wellicht heb ik dat niet duidelijk genoeg geschreven, maar nee, niets is een reden om zulk asociaal gedrag te vertonen, om andermans bezittingen te vernielen, te rellen of wat dan ook!!!

Ik bedoelde alleen dat ik het snap dat mensen er heel erg klaar mee zijn. Kan zelfs in de verte nog begrijpen dat ze willen demonstreren. Maar wat we afgelopen dagen hebben gezien, nee dat kan en mag gewoon niet gebeuren!
Maar als je wilt demonstreren, dan heb je misschien een kwart die daar komt om te protesteren tegen de regels, driekwart komt puur om te rellen en te vernielen.

Wat die tegemoetkomingen betreft, ik heb al zoveel mensen gesproken die daar geen recht op hebben, er kleven zoveel regels aan die tegemoetkomingen. En het is goed dat de staat geld beschikbaar stelt, heel goed, maar velen plassen gewoon vet naast de pot.
Door Elf
Lizzy schreef: wo 27 jan 2021, 15:54 Ik zou 'm in jouw geval ook zeker niet nemen! En dan nog vind ik dat ook hoor: dat mag iedereen toch echt zelf beslissen. Maar ik zie het inderdaad nog wel gebeuren dat je bepaalde landen zonder enting niet meer in komt. Nou ja, wie dan leeft die dan zorgt. En dan nog blijft het (in de meeste gevallen) ook je eigen keuze toch wel om dan zo'n land niet meer te bezoeken.
Op kleinere schaal bestaat dat natuurlijk al. Er zijn landen waar je niet binnenkomt zonder vaccinatie tegen bijv. Gele koorts. En dan heb je ook een vaccinatiepaspoort. Ik begrijp die commotie daarom niet zo eigenlijk.
Door eelke
Elf schreef: wo 27 jan 2021, 18:05 Op kleinere schaal bestaat dat natuurlijk al. Er zijn landen waar je niet binnenkomt zonder vaccinatie tegen bijv. Gele koorts. En dan heb je ook een vaccinatiepaspoort. Ik begrijp die commotie daarom niet zo eigenlijk.
Omdat het, aldus de mensen die het er over hebben, over meer gaat, dan de belemmeringen van de gele koorts vaccinatie. Of je nou met je billen op een strand in een gele-koorts land zit, of op een spaans strand, dat maakt natuurlijk heel veel uit. Helemaal niet meer kunnen vliegen, dat zou wel heftig zijn.
Maar goed, die moet je dan ook weer afwegen tegen het gedoe; want niemand wil meer zo'n pandemie.

Overigens denk ik echt niet dat het voor het dagelijks leven een belemmering gaat opleveren, of een verbod. De keuze is er, en die is ook hartstikke prima; 70% moet gevaccineerd zijn is de bedoeling, en wat ik zo om mij heen hoor is dat prima haalbaar, dus waarom zouden dan de andere 30% zich tegen hun zin, of hun gezondheid in, moeten laten vaccineren. Da's niet nodig, dus gewoon niet doen dan.
Door Siberienne
Nou, Noorwegen gaat nu echt op slot. (Bijna) niemand meer erin en als je nu op vakantie gaat naar het buitenland ben je volgens onze Statsminister echt aso bezig (ok, zij verwoord dat iets anders, maar daar komt het wel op neer).

Grote probleem is hier dat de gastarbeiders zich niet echt aan de regels (konden) houden, er komen er veel uit bv Polen, Litouwen en die doen veel zwaar seizoenswerk, zoals visserij maar ook in de bouw. En er waren heel wat meer buitenlandse simkaarten in het land als mensen in quarantaine... maar ook werkgevers zorgden niet voor een veilig en goed verblijf voor die mensen die in quarantaine moesten. Voeg daarbij dat een valse PCR test 35 euro kost en een echte 100 in Polen en tja.. dan gaat dat dus niet goed....
 Helemaal niet meer kunnen vliegen, dat zou wel heftig zijn.
Waarom? ;) Ik word in april 40, ik heb nog nooit gevlogen (nou ja, van een trapleuning op school om een vriendin op te vrolijken. De landing was tamelijk pijnlijk, maar hilarisch, dus de 'vlucht' was min of meer geslaagd :biggrin2: ) en ik heb niet de indruk dat ik nou iets gemist heb.
Als je er voor kiest, uit gezondheidsoverwegingen of omdat je tegen vaccinatie bent, om je niet te vaccineren, ga je niet vliegen/op vakantie naar een land waar die vaccinatie verplicht is. Of dat nou een vaccinatie tegen gele koorts, of corona is. Denk ik dan :)
Inge en Bono schreef: Waarom? ;) Ik word in april 40, ik heb nog nooit gevlogen (nou ja, van een trapleuning op school om een vriendin op te vrolijken. De landing was tamelijk pijnlijk, maar hilarisch, dus de 'vlucht' was min of meer geslaagd :biggrin2: ) en ik heb niet de indruk dat ik nou iets gemist heb.
Als je er voor kiest, uit gezondheidsoverwegingen of omdat je tegen vaccinatie bent, om je niet te vaccineren, ga je niet vliegen/op vakantie naar een land waar die vaccinatie verplicht is. Of dat nou een vaccinatie tegen gele koorts, of corona is. Denk ik dan :)
Dan nog zou je zelf moeten kunnen beslissen, niet meer kunnen vliegen zou niet van een enting af moeten hangen. En dan heb ik het niet over gele koorts.
Net als festivals, grote concerten oid. De toegang zou niet van een enting af moeten hangen.

En begrijp mij niet verkeerd, wij vliegen niet, zal ook niet gebeuren. Ook bezoek ik nooit festivals oid. Maar er blijft zoiets als keuzevrijheid. En consequenties hangen aan niet enten vind ik geen keuzevrijheid meer.
Door eelke
Inge en Bono schreef: wo 27 jan 2021, 20:24 Waarom? ;) Ik word in april 40, ik heb nog nooit gevlogen (nou ja, van een trapleuning op school om een vriendin op te vrolijken. De landing was tamelijk pijnlijk, maar hilarisch, dus de 'vlucht' was min of meer geslaagd :biggrin2: ) en ik heb niet de indruk dat ik nou iets gemist heb.
Jaaa hoooii, ik word 33 en de rest van jouw tekst kun je kopiëren :biggrin2: je krijgt mij met geen kudde paarden in een vliegtuig hoor ;-)

Mensen vliegen natuurlijk wel om meer redenen dan 'zo maar'. Het kan mensen hun baan kosten, ze kunnen familie niet meer zien, etc. Ik denk namelijk wel dat als een land nu een vaccinatie eist, veel meer landen dat dan gaan doen, dan landen die er nu een voor gele koorts eisen.

Dat is toch een ding, dat bv je baan behouden meespeelt in het wel of niet zo'n vaccin laten zetten. Misschien onoverkomelijk hoor, maar het is niet zo maar iets.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door