Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Lizzy schreef: ma 25 jan 2021, 08:30 Ik snap wel wat je schrijft. Maar is het dan wel OK om iemand wappie (of schaap) te noemen? Wie bepaald dat? En wat is waarheid? Laten we wel wezen, in de ogen van Ronald Corbee zijn jij en ik BARF wappies. Is het überhaupt OK om iemand wappie (of schaap) te noemen? Waarom zou je het doen? Wat wil je ermee? Ik denk zelf dat het niet OK is. Jij bekijkt dingen vanuit jouw perspectief en andere mensen uit die van hen. Kun jij het onzin vinden en de bronnen onbetrouwbaar een vaag vinden maar joh, weet je echt 200% zeker dat G5 onschadelijk is en zo ja waarom? OK, toegegeven, ik vind mensen die denken dat het kabinet onderdeel uit maakt van een pedo-netwerk ook beetje van het padje af. Maar mogen we ze daarom een wappie noemen en nogmaals, wat schieten we er mee op, wat bereiken we ermee....?
Ik ben het helemaal met je eens. Ja, dat klinkt raar na mijn vorige post, maar het is wel zo. Ik voel zelf ook de behoefte niet om mensen voor wappies uit te maken. Maar ik lees vaker online dat er maar een hek om Urk heen moet en dat vind ik dus ook een verschrikkelijke opmerking. Voor alle mensen die daar wonen en de dupe zijn van alle idioten die daar rondlopen.

En wat we er mee opschieten, momenteel vrij weinig. De groep die je wappies zou kunnen noemen, zijn behoorlijk luidkeels aanwezig. Online, bij protesten en demonstraties. Ik snap de behoefte van normale mensen (met wat voor mening ook!) wel om daar wat van te vinden, wat tegen te willen doen. Want of ik nou zeker weet of 5G schadelijk is of niet, daarom maar gaan roepen over dat pedo netwerk of dat NL een dictatuur is gaat velen gewoon te ver. Dat zijn echt twee heel verschillende dingen.

Het enige dat ik zou willen is dat het allemaal weer een beetje normaal werd. Maar daar ben ik niet de enige in denk ik zo.
Door Lizzy
Nee, daar ben je zeker niet de enige in....

Maar weet je, zolang overheidsinstanties het de afgelopen decennia toe hebben gestaan dat er vervuilt slib in onze rivieren is geknikkerd, zolang toe werd gestaan dat mensen met de kindertoeslag om niks uit werden gemaakt als fraudeurs en stuk werden gemaakt, zolang de overheid het toestaat dat mega-varkensstallen worden gebouwd, zolang de overheid het toestaat dat biobrandstof gesubsidieerd wordt, zolang je in de reguliere landbouw je spruiten 15 keer per jaar mag bespuiten met je reinste gif (15 keer!!!): kun je mensen echt niet meer kwalijk nemen dat ze de overheid met al hun aanhangsels niet meer serieus nemen als betrouwbare bron en van hen verwachten dat uber schadelijke maatregelen voor de economie genomen worden om Corona te bedwingen zo maar te accepteren. Dat stuit op verzet en ik begrijp dat wel.

We leven in een super rotte wereld (waarin ook veel goeds gebeurd, ja ja, ik weet het). En Corona brengt helaas werkelijk niet het beste in mensen naar boven..... Ik zou ook willen dat het wel zo was. Maar ik begrijp eerlijk gezegd ook wel een beetje waarom zoveel mensen zich keren tegen zo'n beetje alles..... (waarmee ik overigens NUL begrip heb voor de relschoppers he - over dat tuig heb ik het nu niet).
Door dinky89
Ik merk dat ik moeite heb met het hele polariseren wat je steeds meer ziet gebeuren in de samenleving. Mensen worden in hokjes gestopt, je bent voor of je bent tegen. Een middenweg lijkt vaak niet meer te bestaan.

En ja, ik begrijp de frustratie over de maatregelen heel goed. In maart vorig jaar was nog het idee dat het tijdelijk van korte duur zou zijn en we daarna weer terug zouden kunnen naar normaal. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, is het einde nog niet in zicht en worden er alleen maar meer maatregelen ingevoerd. Ook bij mij zorgt dat voor een enorme moedeloosheid. Stel ik mijzelf vaak de vraag 'hoe lang nog'. Ik verlang er enorm naar om mensen niet meer te zien via een schermpje. Ik verlang enorm naar lachen tijdens het werk wat nu niet het geval is omdat je elkaar alleen ziet om zakelijke dingen te bespreken maar je de geintjes en plaagstootjes tussendoor niet meer hebt. Ik verlang er enorm naar om weer met een groep bij elkaar te kunnen sporten, ook wanneer dit buiten op afstand van elkaar is. Ik verlang enorm naar het sociale leven van mensen zien op het werk en tijdens sporten wat compleet afwezig is voor onbepaalde tijd.

Maar ik weet ook dat ik mij aan de maatregelen zal moeten houden om dit leven waarin ruimte is voor plezier en lachen weer terug te kunnen krijgen. Ik houd mij aan de maatregelen voor de mensen in de zorg die keihard aan het werk zijn om de boel draaiende te houden. Ik draag een mondkapje op plaatsen waar het verplicht is om andere mensen niet in verlegenheid te brengen, ook al heb ik een hekel aan dat ding en betwijfel ik het nut doordat ik zie hoe vaak het verkeerd wordt gedragen/gebruikt.

En wanneer ik dan lees dat de relschoppers zelfs stenen gooien naar een ziekenhuis. Dat de stationspiano in de stationshal in Eindhoven het heeft moeten ontgelden. Zie hoeveel geweld er wordt gebruikt richting handhavers die ook slechts hun werk uitvoeren en ook niet hebben gekozen voor een virus dat rondgaat. Dan weet ik niet waar ik nou triester van wordt, alle belemmerende maatregelen of al het zinloos geweld dat wordt gepleegd richting mensen die slechts hun beroep uitoefenen :-\
Door Siberienne
Lizzy schreef: ma 25 jan 2021, 08:30 Ik snap wel wat je schrijft. Maar is het dan wel OK om iemand wappie (of schaap) te noemen? Wie bepaald dat? En wat is waarheid? Laten we wel wezen, in de ogen van Ronald Corbee zijn jij en ik BARF wappies. Is het überhaupt OK om iemand wappie (of schaap) te noemen? Waarom zou je het doen? Wat wil je ermee? Ik denk zelf dat het niet OK is. Jij bekijkt dingen vanuit jouw perspectief en andere mensen uit die van hen. Kun jij het onzin vinden en de bronnen onbetrouwbaar een vaag vinden maar joh, weet je echt 200% zeker dat G5 onschadelijk is en zo ja waarom? OK, toegegeven, ik vind mensen die denken dat het kabinet onderdeel uit maakt van een pedo-netwerk ook beetje van het padje af. Maar mogen we ze daarom een wappie noemen en nogmaals, wat schieten we er mee op, wat bereiken we ermee....?
Mooi gezegd Lizzy. Ik worstel er ook mee, probeer dialogen aan te gaan en/of op mijn handen te zitten.

Ik heb ‘Braving the Wilderness’ van Brene Brown er maar weer eens bij gepakt. Dat gaat over bijeen brengen van mensen in polariserende tijden (opkomst van Trump in de VS). Interessant boek, vooral haar ‘when it gets uncomfortable, move closer’ (op het moment figuurlijk) probeer ik wel toe te passen.

Tegelijk mogen er ook grenzen aan tolerantie zitten.
Lizzy schreef: ma 25 jan 2021, 09:10 Nee, daar ben je zeker niet de enige in....

Maar weet je, zolang overheidsinstanties het de afgelopen decennia toe hebben gestaan dat er vervuilt slib in onze rivieren is geknikkerd, zolang toe werd gestaan dat mensen met de kindertoeslag om niks uit werden gemaakt als fraudeurs en stuk werden gemaakt, zolang de overheid het toestaat dat mega-varkensstallen worden gebouwd, zolang de overheid het toestaat dat biobrandstof gesubsidieerd wordt, zolang je in de reguliere landbouw je spruiten 15 keer per jaar mag bespuiten met je reinste gif (15 keer!!!): kun je mensen echt niet meer kwalijk nemen dat ze de overheid met al hun aanhangsels niet meer serieus nemen als betrouwbare bron en van hen verwachten dat uber schadelijke maatregelen voor de economie genomen worden om Corona te bedwingen zo maar te accepteren. Dat stuit op verzet en ik begrijp dat wel.

We leven in een super rotte wereld (waarin ook veel goeds gebeurd, ja ja, ik weet het). En Corona brengt helaas werkelijk niet het beste in mensen naar boven..... Ik zou ook willen dat het wel zo was. Maar ik begrijp eerlijk gezegd ook wel een beetje waarom zoveel mensen zich keren tegen zo'n beetje alles..... (waarmee ik overigens NUL begrip heb voor de relschoppers he - over dat tuig heb ik het nu niet).
Ontzettend eens! Voeg er nog aan toe hoe er om gegaan wordt met de mensen in de aardbevingsdossiers (ja, ik woon in Groningen) Dan moet je concluderen dat de overheid niet altijd het beste voor heeft met 'de mensen' en dan is het inderdaad niet vreemd dat mensen vraagtekens zetten bij het beleid. De avondklok is het druppeltje die de emmer doet overlopen en hoe triest ook... dat was te verwachten eigenlijk.
Door Kaio
Weet je , dit was een van de dingen die ik al vreesde toen het vorig jaar maart begon met al die maatregelen.
Je ziet inderdaad mensen die tegen elkaar opgezet worden, niet meer met elkaar kunnen praten, doordat ze er een andere mening over hebben, en dan zijn schapen en wappies nog de heel erg vriendelijke termen ::)
Maar ook de harde taal van de regering helpt ook helemaal niet. Ook het oproepen tot verklikken van anderen etc.... Wat mij betreft hadden ze het prima aan kunnen zien komen met die avondklok en we gaan het hard aanpakken werd van tevoren al gezegd. (keur het niet goed he maar goh de hele sfeer is al langere tijd steeds grimmiger aan het worden, begrip ergens voor wordt steeds kleiner (is ook psychologisch logisch) en dan mag je je wel eens gaan afvragen of dreigen etc wel de juiste manier is om het aan te pakken)

Er wordt ook geen toekomst perspectief (mag ik dat woord nog gebruiken? :biggrin2: ) geboden. Ik heb het zelf ook zwaar, ik wil eigenlijk niet zo leven, en heb dagelijks angst dat dit de toekomst gaat zijn...Dan heb je een beetje licht aan de einde van de tunnel, beginnen met vaccinaties en meteen daarboven op wordt dat helemaal weggevaagd door een besmettelijkere mutatie (waarvan ik het de timing van naar buiten brengen eigenlijk wel dubieus vind eerlijk gezegd). Ipv het eventueel einde in zicht wordt het nog erger..... :-X Nog meer doodenge maatregelen. (ja ik vind het doodeng )
En ik denk dat veel mensen twijfels, frustratie en angst voelen., Regering niet helemaal vertrouwen, bang zijn voor de huidige samenleving. Maar dat mag je niet of nauwelijks uiten, want ja we beschermen de zwakkere. En ik denk dat bij sommige echt de stoppen doorslaan. Er is maar weinig (of geen)aandacht voor het psychisch leed wat het allemaal veroorzaakt. Alleen maar cijfertjes over corona, en de rest voelt zich vergeten.

Kaela schreef:
We mogen geen wappie zeggen, maar om Urk mag wel een hek? Sorry ik vind dat precies hetzelfde. In Urk wonen ook weldenkende mensen die dit allemaal vreselijk vinden.

Wappies zijn geen mensen met een andere mening. Wappies zijn mensen die onzin uitkramen, iedereen die zich wel aan de maatregelen houden voor schapen uitschelden, vage bronnen met incorrecte kennis aanhalen enz. Dat is wat anders dan een andere mening hebben. En van mij mag die groep een naam hebben, dat het geen charmante naam is hebben ze aan hun eigen gedrag te danken. Zodra er met wie dan ook een discussie te voeren is met wederzijds respect, argumenten en open staan voor elkaar vervalt de term wappie per direct en volledig.
Jij vind dat mensen die wappies worden genoemd onzin uitkramen en vage bronnen aanhalen. Jij vind dat en dat mag, maar wie zegt dat jij de waarheid in pacht hebt. Ik denk iets anders en wordt voor wappie aangezien, dat zorgt er al langere tijd voor dat ik hier niet eens mee doe met de discussie. Een andere mening of zienswijze wordt hier niet gewaardeerd, dus is het wappie. En nee, nog nooit heb ik iemand schaap genoemd, nooit!! Een discussie aangaan met wederzijds respect gaat moeilijk als je niet de mening hebt van de grotere groep. Want de discussie is vriendelijk, tot je een andere zienswijze hebt. En nee, ik denk niet in complotten, ga niet rellen maar denk wel wat anders, dan wordt het wappie. En gooi daar even polariserend overheen dat als je het vaccin niet neemt dat je dan egoïstisch bent.
Wederzijds respect is in deze wereld steeds meer een zeldzaam goed.
De overheid had ook kunnen voorzien dat die avondklok voor problemen ging zorgen. Niet goed te keuren, maar ik snap het.

En dat hek om Urk, nee dat is niet vriendelijk gezegd, dat besef ik mij terdege. Ik zeg zulk soort dingen normaal ook nooit. Ik woon er vlak bij en zie van dichtbij al lange tijd alles gebeuren. Al voor corona was daar erg veel onrust, en vernieling, door corona en vuurwerk verbod is het daar ontploft, jeugd en volwassenen die alles vernielen, ook eigendommen van medebewoners. Veel mensen zijn al uit Urk vertrokken omdat ze zich er niet meer prettig voelen. Is mijn opmerking juist, nee. Maar wat wil je doen aan die enorm grote groep die bijna dagelijks de boel vernield, de politie kan het niet eens aan.

eelke schreef:Ik vind dat de schapen de wappies geen wappies moeten noemen, en de wappies de schapen geen schapen.

Ik denk ook dat je het om moet draaien; niet dat je, zodra je een discussie kunt voeren met wederzijds respect die termen kunt laten vallen, ik denk dat je pas een discussie kunt voeren als je die termen hebt laten vallen.

Natuurlijk is het goed dat er onderzoek komt naar zo'n limburgse arts omdat hij dingen zegt die niet de waarheid zijn. Maar inderdaad, ik weet ook niet zeker dat 5g onschadelijk is, en ik weet al helemaal niet zeker of mondkapjes 1- een nuttig effect hebben en 2- niet schadelijk zijn ivm dingen die je wel of niet inademt.
Wat dat betreft hou ik de waarheid in het middag, en doe het maar gewoon, omdat het uitzoeken mij te veel tijd en energie kost en ik andere dingen te doen heb. En ik eet ook friet waarvan de bruine randjes kankerverwekkend schijnen te zijn. Dood ga je toch en ik vind het te veel gedoe, en te veel van de kwaliteit van het leven halen om al die dingen die slecht zouden kunnen zijn uit te zoeken en er rekening mee te houden.

Dus ja, een betere wereld begint bij jezelf, dus beginnen met die termen niet meer gebruiken, lijkt me in ieder geval een start. Kwaad kan het niet hé.
Dank! Dan kan er pas een vriendelijke discussie plaats vinden.
Door Ronald
Ik zit met verbazing de discussies te lezen op de diverse plekken op het grote boze internet. Alhoewel, discussie? Nee, niet echt. De een maakt de ander uit voor rotte vis, er worden aannames gedaan voor van alles en nog wat en er worden zaken met de haren bijgesleept die niets, maar dan ook niets met het onderwerp van doen hebben.

Het is alleen verschrikkelijk dat het zo ontzettend uit de hand loopt. Je kúnt niet eens meer van een discussie spreken, aangezien de een nog harder roeptoetert dan de ander.
Ik heb altijd geleerd dat als je niet iets zinvols kunt zeggen of iets aardigs, dat je dan ook de keuze hebt om niets te zeggen. Dat betekent niet dat ik me overal maar bij neerleg.

Ik voel me bij tijd en wijle verschrikkelijk alleen, ook omdat het wereldje wel heel erg klein aan het worden is. Voor de jeugd is dat nog veel erger (denk ik). Ik lees ook de laatste tijd best wel wat berichten van mensen die eruit stappen omdat ze het niet meer zien zitten. Diep triest zoiets. Maar ik heb nog steeds wel het vertrouwen dat er op een gegeven moment licht aan het einde van de tunnel komt. Is het niet vandaag, dan is het morgen.

Gelukkig kan ik heel goed op mijn handen zitten als zo'n soort storm van over-en-weer verwijten weer eens volledig los gaat. Maar wat ik wel opvallend vind, is dat mensen waarvan ik dacht dat ze nog wel over enigszins gezond verstand beschikten, zich ook in deze gesprekken mengen. En dan inderdaad met argumenten komen als van "het stond op facebook", of "lange frans heeft gezegd", of een of andere complottheoriesite. Dat verbaast me. Hogelijk.

Maar goed. Ik ben om 21:00 uur binnen. Nou was ik dat toch al wel (de horeca is dicht en wat moet je in die kou buiten doen?), dus ik zie dat niet echt als een straf of belemmering.

Adem in, adem uit... Morgen is er weer een dag.
Door hannabelgje
Voor alle Nederlanders niet eens met het beleid raad ik aan om dit jaar naar de stembus te gaan nadat je kritisch gekeken hebt welke partij het land zou moeten besturen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Kaio
Dat zijn wat mij betreft juist de opmerkingen die de discussies doen verhitten en verdeeldheid en onbegrip zaaien. Iedereen heeft het recht om zich te voelen hoe die zich voelt en mag zich erover uiten ( heb het moet over agressie of rellen) zonder dat
die maar naar de stembus verwezen wordt. Ook als je een mening hebt die niet als de "juiste" wordt gezien. Mag je nou niks meer zeggen? ( met fatsoen)
Sorry hoor schiet echt verkeerd.
Kaio schreef:Dat zijn wat mij betreft juist de opmerkingen die de discussies doen verhitten en verdeeldheid en onbegrip zaaien. Iedereen heeft het recht om zich te voelen hoe die zich voelt en mag zich erover uiten ( heb het moet over agressie of rellen) zonder dat
die maar naar de stembus verwezen wordt. Ook als je een mening hebt die niet als de "juiste" wordt gezien. Mag je nou niks meer zeggen? ( met fatsoen)
Helemaal mee eens!
Ik ga wel weer op mijn handen zitten en hou mijn gedachte en mening wel voor me.
Door Lizzy
Nou ja, maar ik vind dit eerlijk gezegd ook een beetje flauw. Jeetje, ik vind het een beetje lange tenenwerk. En dat is dan 1 iemand die iets zegt dat je niet bevalt en dan gelijk zo reageren.... Dat helpt de discussie ook niet hoor.
Door hannabelgje
Kaio schreef:Dat zijn wat mij betreft juist de opmerkingen die de discussies doen verhitten en verdeeldheid en onbegrip zaaien. Iedereen heeft het recht om zich te voelen hoe die zich voelt en mag zich erover uiten ( heb het moet over agressie of rellen) zonder dat
Is dat zo'n rare opmerking? Veel mensen klagen over het beleid en het langdurige zitten van Rutte. Dat los je op door te gaan stemmen. Nergens zeg ik dat mensen niet mogen klagen. Maar echt iets bereiken doe je door te stemmen. Zo werkt een democratie nu eenmaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door