Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Ronald schreef: za 16 jan 2021, 15:08 Eigenlijk best wel een heel klein beetje trots op mezelf...

Na jáááren van vooruitschuiven en uitstellen en "een tevreden roker is geen onruststoker" afgelopen oktober de knoop doorgehakt en gestopt. Sinds die tijd 1648 sigaartjes niet gerookt! :o
Ik heb een app waarin dit wordt bijgehouden en bij elke 100 sigaarties die ik niet rook, druk ik € 32 in een spaarpotje. En het lijkt erop dat ik komende zomer lekker op vakantie ga van dat geld. Even vooropgesteld dat er weer vakanties mogelijk zijn natuurlijk...

Nu alleen nog een paar kilootjes kwijt zien te raken die me de afgelopen maanden toch weer gevonden hebben...
Zo wat goed zeg! Daar mag je zeker trots op zijn!
Door Ronald
dinky89 schreef: za 16 jan 2021, 15:36 Super dat je nog altijd gestopt bent Ronald! Hopelijk kan je jezelf deze zomer inderdaad op lekkere vakantie trakteren :cool:
Ja, het valt me mee hoe makkelijk het eigenlijk gegaan is. Ik heb nog wel steeds mijn momentjes, maar dat is dan niet van "o jé, nu moet ik nicotine hebben", maar meer van "waar laat ik mijn handen...".
Door Lizzy
Ronald schreef: za 16 jan 2021, 15:41 Ja, het valt me mee hoe makkelijk het eigenlijk gegaan is. Ik heb nog wel steeds mijn momentjes, maar dat is dan niet van "o jé, nu moet ik nicotine hebben", maar meer van "waar laat ik mijn handen...".
Wat goed Ronald! Ik ben TROTS op je! Ik heb met zouthoutjes in mijn handen/bakkes gezeten. En ik vond dat het hielp :biggrin2:
Door Siberienne
Complimenten Ronald, wat goed! Hopelijk is er een lekkere vakantie mogelijk komende zomer.

Mijn geluksmoment is dat de keukenspullen op hun plek staan, de keuken opgeruimd is en zelfs nog plek over in de kastjes. Boodschappen gedaan, strakjes koken met alles weer onder handbereik :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Siberienne schreef: vr 15 jan 2021, 22:13 Toen ik klein was ging ik in bad in een teil in de keuken. Ik weet eigenlijk niet eens hoe mijn ouders dat deden, of er wel een douche was. Mijn oma had een soort grote hoge wasbak waar ze zich waste. Maf eigenlijk hé? Kun je je nu niet meer voorstellen. En dat huis van mijn ouders was een nieuwbouwhuis toentertijd, gebouwd halverwege de jaren 60 van de vorige eeuw.
Wij ook.
Mijn ouders kochten een huis terwijl ze schulden hadden. Faillissement gehad, niet door eigen schuld, maar wel alles kwijt.
En dus een huis waar echt niets was. Geen wc, water door 2 kale kraantjes, geen warm water, geen CV uiteraard. Ik herinner me de kale, betonnen 'badkamer' met enkel een klein grijs wasbakje in de hoek, nog.. En ik herinner me vooral de kou. Wij waren 2jaar en een half jaar oud, m'n zus en ik en we konden gelukkig nog in een plastieken badkuip. Mijn ouders konden echt gewoon enkel aan het kraantje wassen.
Ik weet niet hoe lang dat geduurd heeft, laar kan goed een paar maand geweest zijn.
Wij hebben toen gewoon in een werf gewoond maar ze konden zich gewoon niet permitteren nog langer iets te huren.

Het ergste is dat ik tot mijn 15 jaar nooit anders geweten heb dan dat mijn ouders elke frank 3x moesten omdraaien, maar op m'n 18 bleek dat m'n grootouders al hun hele leven op een fortuin zaten. Mij vader erfde toen, hou u vast, een miljoen euro. En hij was razend... Kan je je wel voorstellen.
En het was nog niet alles, want mijn grootvader leeft nog steeds, en hij heeft zoveel mogelijk bijgehouden waar geen extra van naar de staat gaat als m'n vader effectief alles erft. Nochtans betaald m'n vader en rusthuis, dus hij heeft geen kosten. Egoïst tot in de kist, blijkt...
Gek he? Hoe je je eigen zoon zo laat in financiële moeilijkheden zitten, terwijl je meer dan geld genoeg hebt.

Maar goed, ik heb een beetje afgeweken. :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Ronald schreef: za 16 jan 2021, 15:41 Ja, het valt me mee hoe makkelijk het eigenlijk gegaan is. Ik heb nog wel steeds mijn momentjes, maar dat is dan niet van "o jé, nu moet ik nicotine hebben", maar meer van "waar laat ik mijn handen...".
Wat super!
Leuk he, als je de besparing in cijfers ziet? :biggrin2:
Door MillyMol
pearlsofpassion schreef: za 16 jan 2021, 19:58 Wij ook.
Mijn ouders kochten een huis terwijl ze schulden hadden. Faillissement gehad, niet door eigen schuld, maar wel alles kwijt.
En dus een huis waar echt niets was. Geen wc, water door 2 kale kraantjes, geen warm water, geen CV uiteraard. Ik herinner me de kale, betonnen 'badkamer' met enkel een klein grijs wasbakje in de hoek, nog.. En ik herinner me vooral de kou. Wij waren 2jaar en een half jaar oud, m'n zus en ik en we konden gelukkig nog in een plastieken badkuip. Mijn ouders konden echt gewoon enkel aan het kraantje wassen.
Ik weet niet hoe lang dat geduurd heeft, laar kan goed een paar maand geweest zijn.
Wij hebben toen gewoon in een werf gewoond maar ze konden zich gewoon niet permitteren nog langer iets te huren.

Het ergste is dat ik tot mijn 15 jaar nooit anders geweten heb dan dat mijn ouders elke frank 3x moesten omdraaien, maar op m'n 18 bleek dat m'n grootouders al hun hele leven op een fortuin zaten. Mij vader erfde toen, hou u vast, een miljoen euro. En hij was razend... Kan je je wel voorstellen.
En het was nog niet alles, want mijn grootvader leeft nog steeds, en hij heeft zoveel mogelijk bijgehouden waar geen extra van naar de staat gaat als m'n vader effectief alles erft. Nochtans betaald m'n vader en rusthuis, dus hij heeft geen kosten. Egoïst tot in de kist, blijkt...
Gek he? Hoe je je eigen zoon zo laat in financiële moeilijkheden zitten, terwijl je meer dan geld genoeg hebt.

Jezus, wat een verhaal PoP! Afschuwelijk gewoon. En ja, wat een ontzettende klotestreek om niet alleen je kind, maar ook je kleinkinderen zo in armoede te laten leven. Ik begrijp gewoon niet wat dat soort mensen bezielt. Ik wil het ook niet begrijpen denk ik. Zou er alleen maar boos om worden.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: za 16 jan 2021, 19:58 Wij ook.

Jeetje wat een verhaal PoP. Wat MillyMol zegt, hoe kan je dat doen. Maar ja, rijk wordt je volgens mij ook alleen maar door zo op je centen te zitten. Ik vraag me wel altijd af hoe gelukkig je daar nou uiteindelijk van wordt maar dat is weer een ander verhaal.
Door pearlsofpassion
Nou, armoede, zo heb ik dat nooit bekeken... :???:
Maar wss was dat volgens de normen wel zo.

Maar gelukkig zijn m'n beide ouders hoger opgeleid en werkten beiden uiteraard fulltime. Huis verbouwen dezen ze zelf en heeft zo'n 25 jaar geduurd. De eerste jaren heel mondjesmaat, als er geld kwam. Maar eens ik een jaar of 3 of zo was, was het wel altijd leefbaar. De noodzakelijke dingen waren er wel snel in huis en ik heb ook niets echt tekort gehad. We hadden wel eens tweedehands kleren, maar 1 paar schoenen, een auto waar we mee reden tot de bodem eruit viel, en geen bergen commercieel speelgoed maar waren creatief met vb oude kleren en schoenen van m'n moeder en kussens van een oude zetel of tafel.
Maar m'n moeder was ontzettend goed in alles uit het geld halen. Ze hielden boekhouding bij tot op de frank en stelden begroting op aan het begin van het jaar. En zo kregen we zeker alles wat we nodig hadden.
Eens ik zo'n jaar of 8 was kregen we het iets breder. Toen kreeg ik m'n eigen slaapkamerinrichting en gingen we de eerste keer op 'reis'. Dat was een weekje Ardennen.

En er waren ook echt goede punten. Zo werkte m'n vader bij Philips en was een computergek, en dus hadden wij als 1 van de eersten computerspelletjes (meeste meer educatief dan ontspannend maar bon) en een cd-I voor wie dat kent. En een grote speelzolder en grote tuin met lang gras en schommel waar de vriendinnen super graag kwamen spelen. We hadden ook een goede fiets en kregen vrijheid om in het dorp rond te rijden.
Dus ale, we kwamen echt niets tekort hoor. Ik had een vriendin die het thuis zeker nog slechter had, maar je kon nergens zo je dood-amuseren als daar. Zij was ook zo ontzettend creatief. Heel leuk. Ooit met een oude matras de trap afgegleden, als een slee. ;D
Ik heb een heel fijne jeugd gehad..
En nu ik volwassen ben, een oneindig respect en bewondering voor m'n ouders.
Door Kaela
MillyMol schreef: za 16 jan 2021, 22:17 Ja PoP, dat was armoede, al ben ik blij dat je het niet zo beleefd hebt, dankzij je ouders. Daar waren jij en je zus gelukkig rijk mee. :-*
Armoede in geld, maar rijkdom met elkaar. En laat dat laatste nou juist onbetaalbaar zijn!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door