Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Basil schreef: vr 08 jan 2021, 18:36 Nu de corona behoorlijk rond gaat op het werk merk ik wel dat collega's die eerder nee zeiden tegen het vaccin zich nu wel laten vaccineren.
Er zijn ook best veel collega's ziek en dat maakt mensen bang.
Gelukkig tot nu toe met lichte symptomen, en ook die het gehad hebben en al weer aan het werk zijn.
Voor mezelf vertrouw ik op mijn immuunsysteem.
En als straks de bewoners geënt worden zijn die in ieder geval beschermd.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig; is het specifiek dit vaccin wat je niet wil hebben? Of meer algemeen?
Siberienne schreef: vr 08 jan 2021, 21:45 Ah ok maar het maakt voor jou niet uit welk Corona vaccin het zou zijn? Je twijfelt überhaupt aan nut / noodzaak vd vaccinatie?
Er is nog te weinig bekend over bijwerkingen op de lange termijn want daarvoor is het er nog te kort.
De farmaceutische industrie vertrouw ik absoluut niet en daar komt de informatie vandaan.

En daarbij vertrouw ik op mijn eigen imuunsysteem en 98% van de mensen krijgt lichte symtomen.
Het beschermen van mensen in risicogroepen, ouderen etc lijkt me prima als mensen dat willen maar iedereen gaan vaccineren daar ga ik niet in mee.

Tijdens deze hele coronaperiode wordt er alleen ingezet op een vaccin.
De wereld staat in brand en daar heeft niemand het over, we moeten hier een les uit leren.
Doen we dat niet gaat een vaccin ons echt niet helpen.
Gelukkig komt dit besef bij steeds meer mensen alleen die worden niet gehoord.
Het draait allemaal om macht en geld.
MillyMol schreef: vr 08 jan 2021, 19:16 Ik hoor van oud-collega’s uit “mijn” ziekenhuis dat ze heel opgelucht en blij zijn dat ze gevaccineerd zijn of worden. Dat doet me wat. Ik begrijp het zo goed.
:-* :-*

Ik ook, zeker nu ik zoveel mensen meemaak die na maanden nog benauwd en doodmoe zijn, terwijl ze voorheen gezond waren.
Basil schreef: vr 08 jan 2021, 22:31 Er is nog te weinig bekend over bijwerkingen op de lange termijn want daarvoor is het er nog te kort.
De farmaceutische industrie vertrouw ik absoluut niet en daar komt de informatie vandaan.

En daarbij vertrouw ik op mijn eigen imuunsysteem en 98% van de mensen krijgt lichte symtomen.
Het beschermen van mensen in risicogroepen, ouderen etc lijkt me prima als mensen dat willen maar iedereen gaan vaccineren daar ga ik niet in mee.

De wereld staat in brand en daar heeft niemand het over, we moeten hier een les uit leren.
Hoewel ik ook echt niet alles en iedereen maar op zijn blauwe ogen geloof, vind ik dat het wel erg kort door de bocht is om te zeggen dat het van de farmaceutische industrie komt en daarom dus niet te vertrouwen is.
En als het immuunsysteem het zelf wel op zou lossen, zouden er niet zo veel gezonde mensen hardstikke ziek van worden. Lijkt mij.

Door mijn werk heb ik contact met meerdere bedrijven en universiteiten die betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze vaccins, en zij hebben juist vanaf het begin van deze crisis alles gedaan, ook samengewerkt met hun grootste concurrenten, om te zorgen dat er razendsnel een vaccin komt. Van welk bedrijf dan ook. Ze hebben zowat dag en nacht doorgewerkt het afgelopen jaar. Om te zorgen dat we uit deze situatie kunnen komen.

Normaalgesproken zal het misschien wel anders gaan, dat weet ik niet. Maar voor dit vaccin durf ik zeker wel te geloven dat het niet puur op winst maken is gebaseerd. En dat de mensen die het ontwikkeld hebben echt willen bijdragen aan een oplossing.

Ik wilde eerst de vaccinatie ook niet (onbekend maakt onbemind), maar hoe meer informatie ik er over lees, hoe meer ik denk dat het een goed idee zou zijn tegen de tijd dat ik aan de beurt kom, en dat het veilig genoeg is om te gebruiken. Bijwerkingen zijn er bij elke vaccinatie, door de immuunrespons die wordt opgewekt door de verschillende componenten uit het vaccin. En soms zit daar een ernstige bijwerking tussen. Net als bij de vaccinaties die (bijna) alle baby’s krijgen. Of mensen die op reis gaan naar verre reisbestemmingen bijvoorbeeld. Dan is het ineens de gewoonste zaak van de wereld ;)
Nou, eerlijk gezegd vind ik het een probleem dat het dan plots de normaalste zaak van de wereld is.
Dat er zomaar zonder nadenken vaccins gezet worden, mensen zich verplicht voelen, zonder te weten waarvoor ze kiezen en of er nog andere opties zijn.
Ga je voor een kinkhoest vaccin en blijkt dat je er, zonder het te weten, nog 4 of 5 gratis bijkrijgt. Tis dat meneer toevallig op reis ging kort erna waarvoor hij eentje nodig had die in die cocktail zat. Hij vroeg ernaar en de arts zei dus dat hij die al net gehad had want die zat bij de kinkhoest.
Als we er niet toevallig naar gevraagd hadden hadden we het niet geweten (was nu ook pas achteraf dus toch al te laat). Ik zeg niet dat ik het dan niet wilde hebben, maar ik vind het eerlijk gezegd niet OK dat je als patiënt niet geïnformeerd wordt.
Dat vb tetanus erbij zit is toch niet zomaar een detail. Dat hou je toch een beetje bij wanneer je dat voor het laatst gehad hebt....

Goed, das een andere discussie, maar ik vind een beetje nadenken over vaccins geen verkeerde zaak.
Ik ben geen antivaxxer, de kindjes hebben alle belangrijke gehad (rota sommigen niet) maar pneumokokken vb pas op anderhalf jaar want dan moet ie maar 1x gezet worden ipv de 4x gedurende het eerste levensjaar in het normale programma...
Basil schreef: vr 08 jan 2021, 22:31 Er is nog te weinig bekend over bijwerkingen op de lange termijn want daarvoor is het er nog te kort.

Nou nou... Ik weet niet welke kranten jij leest maar in die van mij (Guardian, NYT, Trouw, CNN) staan dagelijks artikelen hierover.

Ik ben met je eens dat de wereld in brand staat. Maar als we moeten wachten tot de mensch tot inzicht komt..... (Wist je trouwens dat avocado's buitengewoon milieuonvriendelijk zijn? Links of rechtsom doen we allemaal dingen die niet goed zijn voor moeder aarde. Zelf rijd ik in een diesel). Dat gaat ons niet helpen bij deze crisis.

Ik ken mensen die zich juist wel laten vaccineren omdat ze niet kunnen wachten weer in het vliegtuig te stappen naar Japan, China en Verweggistan. Ik ken mensen die juist ontzettend boos worden dat er al eens gesuggereerd is dat je een bewijs van inenting moet laten zien om weer naar Verweggistan te kunnen reizen. Die willen dus wel naar Verweggistan, maar geen enting. Mensen willen dus reizen, ook al weten ze willens en wetens dat dit de pestpleuris is voor onze planeet.

Zolang onze politiek bio-brandstof nog steeds stimuleert denk ik dat je kunt dromen van een betere wereld. Zolang iedereen z'n oogjes toe doet voor de smeltende ijsbergen en denkt "het zal mijn tijd wel duren", zal het jou en mijn tijd inderdaad wel duren. Mensen willen van alles maar het mag ze niet persoonlijk raken. Mensen willen windmolens. Maar niet bij zichzelf in de buurt.

Maar goed, dat je de farmaceutische industrie niet vertrouwt: ik kan je echt geen ongelijk geven hoor. Maar aan de andere kant vind ik dat we ook niet te idioot moeten doen. In 1957 werd het polio vaccin geïntroduceerd en was de mens ook proefkonijn. Alles wat nieuw is: daar zijn wij proefkonijn voor. Nieuwe medicijnen, nieuwe zoetstoffen, nieuwe vaccins. Want uiteindelijk moet het de markt op en pas dan gaan grotere hoeveelheden mensen gevaccineerd worden en over de veiligheid op termijn weet je gewoon nu nog niks. Dat is nooit. Maar er zit zat levensreddend spul tussen natuurlijk, wat die "grote maffia-bende" maakt (we zijn wat blij met de Parvo enting, anders lagen onze hondjes nog steeds massaal dood te gaan aan dat kl*te virus). En tuurlijk, ze maken ook rotzooi. DES werd tussen 1947 en 1976 voorgeschreven en de ellende kwam jaren tot tot meerdere generaties daarna.

Maar ja, ik kan me jou redenatie goed voorstellen hoor! Je bent kritisch wat je in je lijf stopt, mag je van mij sowieso kritisch zijn op dit vaccin!

De andere kant van het verhaal is dat 2% van de mensen wel heel erg ziek worden van Corona. En als je de boel in NL lekker z'n gang laat gaan: komen er 340.000 mensen in het ziekenhuis terecht. Geeft niet, maar wel als ze zo'n beetje allemaal tegelijkertijd binnen komen. Het VK heeft 65,8 miljoen inwoners. Als daar 2% van in het ziekenhuis terecht komt, komen er 1.360.000 mensen in het ziekenhuis te liggen. Geeft niks hoor, maar wel als ze bijna allemaal tegelijkertijd naar binnen gereden moeten worden en de ambulances voor de deuren in file staan te wachten tot ze hun patiënten kunnen lozen........

Er is dus wel iets aan de hand!

En ik word buitengewoon kriegel van mensen die net doen alsof er niks aan de hand is, die denken dat we nu terug kunnen naar het oude normaal want zo erg is het allemaal niet. Yo! De wereld staat ook in de Corona-flik.

Maar dat jij de enting niet neemt: ik geef je groot gelijk. Vooralsnog lijkt het de mensen om jou heen niet perse te hoeven beschermen op besmetting. Dus als je vaccineert: doe je het alleen voor jezelf. Mocht in de toekomst blijken dat als je gevaccineerd bent jij ook de ouderen niet meer te kunnen besmetten met wie je werkt: wordt het wel een iets ander verhaal. Maar vooralsnog is dat helemaal niet evident en maakt het voor je omgeving niet uit of je wel/niet gevaccineerd bent.

Kunnen we verder alleen maar hopen dat er in NL een hoge vaccinatiebereidheid is om kudde immuniteit te bereiken op relatief korte termijn. Want dat we links of rechtsom best van dit kl*te virus af willen lijkt me duidelijk (en ja hoor, met de manier waarop de mensch leeft staat het volgende virus alweer te trappelen van ongeduld, dit was natuurlijk niet de laatste pandemie). De mensen die de enting niet willen: die bouwen hopelijk/mogelijk immuniteit op door tegen het virus aan te lopen.

Ben trouwens ook met je eens dat de buitengewoon matige voorlichting over het verbeteren van je gezondheid, gezondere leefgewoontes en het bijvoorbeeld extra slikken van vitamine D (en misschien zink en dergelijke) veel beter had gekund. Ik krijg ook heus niet op alle fronten een warm gevoel van de Corona-aanpak.....
Anne in Zweden schreef: za 09 jan 2021, 02:53 Nou nou... Ik weet niet welke kranten jij leest maar in die van mij (Guardian, NYT, Trouw, CNN) staan dagelijks artikelen hierover.
Ze schrijven er leuk over maar voor de rest gebeurd er geen reet natuurlijk..... Schrijven is leuk maar veranderen/doen is leuker.
Ik wil nog wel even aangeven dat de keuze om nu zorg personeel voorrang te geven ook te maken heeft met ziekteverzuim onder mensen daar. Als teveel mensen tegelijk ziek worden, dan kan de zorg ook niet doordraaien. Dus het gaat bij dit vaccinatie plan niet alleen om het individu maar ook om collectief belang. Van iedereen die daar werkt want met minder collega’s wordt het nog zwaarder.

En dat mild ziek zijn.. moet ik weer denken aan het stuk van de Arbo Unie die hun verzuim gegevens analyseerden

‘Verzuim met COVID klachten valt in de meeste gevallen mee, maar kan bij een enkeling hardnekkig lang duren. “De meeste werkende mensen hebben na een COVID besmetting milde klachten en zullen hooguit een paar dagen of een week ziek zijn. Van de mensen die langer ziek blijven is de gemiddelde verzuimduur 55 dagen. Tachtig procent is binnen drie maanden weer volledig aan het werk. Twintig procent houdt na een COVID-19 besmetting hardnekkige klachten van kortademigheid en vermoeidheid, wat maakt dat ze niet of deels kunnen werken. De helft van deze mensen is na 200 dagen nog niet volledig hersteld”, aldus
professor Corné Roelen, bedrijfsarts en hoogleraar Verzuim en Werkfunctioneren

Ik vond dit wel inzichtelijk. Veel studies classificeren ‘mild’ als ‘niet eraan dood gaan’ of ‘niet in het ziekenhuis komen’. Maar 1 op de 5 die langer dan 3 maanden niet volledig kan werken vind ik toch wel veel. En dit gaat dus over mensen jonger dan 67 jaar want over werkenden.

Ik snap de onrust over de mogelijk lange termijn effecten van een vaccin maar ik moet eerlijk zeggen dat ik eerder bang ben voor de lange termijn effecten van dit virus.
Ik hoop vooral dat iedereen in vrijheid voor de vaccinatie mag kiezen.
Lees voor mijn gevoel te vaak dat ze voordelen willen geven aan gevaccineerde en dat vind ik wel zorgelijke ontwikkeling :-\ waarbij ik mij dan ook afvraag hoe ze daarin om zouden gaan met tieners onder de 18 want die komen in de vaccinatie plannen niet voor.....

Qua huidige vaccinatie bereidheid lijkt het vooralsnog wel goed te zitten aangezien de beschikbare vaccins in korte tijd waren ingepland. Hoop dat we via de weg van vrijwilligheid voldoende immuniteit opbouwen zodat de ziekenhuizen weer normaal kunnen draaien zodat we weer terug kunnen naar een normaal leven. En dan bedoel ik weer gewoon met collega's samen komen, leven zonder mondkapjes, bezoek van vrienden/familie zonder beperkingen, zonder beperkingen kunnen sporten.
Lizzy schreef: za 09 jan 2021, 08:02 Ik ben met je eens dat de wereld in brand staat. Maar als we moeten wachten tot de mensch tot inzicht komt..... (Wist je trouwens dat avocado's buitengewoon milieuonvriendelijk zijn? Links of rechtsom doen we allemaal dingen die niet goed zijn voor moeder aarde. Zelf rijd ik in een diesel). Dat gaat ons niet helpen bij deze crisis.

Ik ken mensen die zich juist wel laten vaccineren omdat ze niet kunnen wachten weer in het vliegtuig te stappen naar Japan, China en Verweggistan. Ik ken mensen die juist ontzettend boos worden dat er al eens gesuggereerd is dat je een bewijs van inenting moet laten zien om weer naar Verweggistan te kunnen reizen. Die willen dus wel naar Verweggistan, maar geen enting. Mensen willen dus reizen, ook al weten ze willens en wetens dat dit de pestpleuris is voor onze planeet.

Zolang onze politiek bio-brandstof nog steeds stimuleert denk ik dat je kunt dromen van een betere wereld. Zolang iedereen z'n oogjes toe doet voor de smeltende ijsbergen en denkt "het zal mijn tijd wel duren", zal het jou en mijn tijd inderdaad wel duren. Mensen willen van alles maar het mag ze niet persoonlijk raken. Mensen willen windmolens. Maar niet bij zichzelf in de buurt.

Maar goed, dat je de farmaceutische industrie niet vertrouwt: ik kan je echt geen ongelijk geven hoor. Maar aan de andere kant vind ik dat we ook niet te idioot moeten doen. In 1957 werd het polio vaccin geïntroduceerd en was de mens ook proefkonijn. Alles wat nieuw is: daar zijn wij proefkonijn voor. Nieuwe medicijnen, nieuwe zoetstoffen, nieuwe vaccins. Want uiteindelijk moet het de markt op en pas dan gaan grotere hoeveelheden mensen gevaccineerd worden en over de veiligheid op termijn weet je gewoon nu nog niks. Dat is nooit. Maar er zit zat levensreddend spul tussen natuurlijk, wat die "grote maffia-bende" maakt (we zijn wat blij met de Parvo enting, anders lagen onze hondjes nog steeds massaal dood te gaan aan dat kl*te virus). En tuurlijk, ze maken ook rotzooi. DES werd tussen 1947 en 1976 voorgeschreven en de ellende kwam jaren tot tot meerdere generaties daarna.

Maar ja, ik kan me jou redenatie goed voorstellen hoor! Je bent kritisch wat je in je lijf stopt, mag je van mij sowieso kritisch zijn op dit vaccin!

De andere kant van het verhaal is dat 2% van de mensen wel heel erg ziek worden van Corona. En als je de boel in NL lekker z'n gang laat gaan: komen er 340.000 mensen in het ziekenhuis terecht. Geeft niet, maar wel als ze zo'n beetje allemaal tegelijkertijd binnen komen. Het VK heeft 65,8 miljoen inwoners. Als daar 2% van in het ziekenhuis terecht komt, komen er 1.360.000 mensen in het ziekenhuis te liggen. Geeft niks hoor, maar wel als ze bijna allemaal tegelijkertijd naar binnen gereden moeten worden en de ambulances voor de deuren in file staan te wachten tot ze hun patiënten kunnen lozen........

Er is dus wel iets aan de hand!

En ik word buitengewoon kriegel van mensen die net doen alsof er niks aan de hand is, die denken dat we nu terug kunnen naar het oude normaal want zo erg is het allemaal niet. Yo! De wereld staat ook in de Corona-flik.

Maar dat jij de enting niet neemt: ik geef je groot gelijk. Vooralsnog lijkt het de mensen om jou heen niet perse te hoeven beschermen op besmetting. Dus als je vaccineert: doe je het alleen voor jezelf. Mocht in de toekomst blijken dat als je gevaccineerd bent jij ook de ouderen niet meer te kunnen besmetten met wie je werkt: wordt het wel een iets ander verhaal. Maar vooralsnog is dat helemaal niet evident en maakt het voor je omgeving niet uit of je wel/niet gevaccineerd bent.

Kunnen we verder alleen maar hopen dat er in NL een hoge vaccinatiebereidheid is om kudde immuniteit te bereiken op relatief korte termijn. Want dat we links of rechtsom best van dit kl*te virus af willen lijkt me duidelijk (en ja hoor, met de manier waarop de mensch leeft staat het volgende virus alweer te trappelen van ongeduld, dit was natuurlijk niet de laatste pandemie). De mensen die de enting niet willen: die bouwen hopelijk/mogelijk immuniteit op door tegen het virus aan te lopen.

Ben trouwens ook met je eens dat de buitengewoon matige voorlichting over het verbeteren van je gezondheid, gezondere leefgewoontes en het bijvoorbeeld extra slikken van vitamine D (en misschien zink en dergelijke) veel beter had gekund. Ik krijg ook heus niet op alle fronten een warm gevoel van de Corona-aanpak.....
Goed geschreven, ben ik het helemaal mee eens.
Je kunt zelf je best doen maar in je eentje lukt het niet.
We willen wel dat het veranderd maar er geen moeite voor doen.

Maar het wordt ook niet gestimuleerd, bewerkte voeding is veelal goedkoper dan gezonde voeding.
Van bewerkte voeding worden we ziek, hebben minder weerstand en zijn dus ook vatbaarder voor dit soort virussen.
De voedingsmiddelen industrie en de farmaceutische industrie houden elkaar aan de gang.
Klagen over de gezondheidszorg die maar duurder wordt en er toch niets aan doen.
Voor ieder probleem is wel een pilletje, en dat het ook anders kan heeft bijna niemand het over.
Door medicijnen vallen ieder jaar heel veel doden maar daar hoor je niets over, staat op de derde plaats na kanker en hart en vaatziekten.
Er wordt nu eenmaal heel veel geld verdient aan medicijnen en de lobby daarvoor is echt zo groot, gewoon eng.

We maken de wereld kapot en nu grijpt moeder natuur in.
Mensen mogen niet meer dood gaan, maar ze allemaal in leven houden kan ook niet...
We gaan echt veel te ver en willen niets laten.
Siberienne schreef: za 09 jan 2021, 10:20 Ik wil nog wel even aangeven dat de keuze om nu zorg personeel voorrang te geven ook te maken heeft met ziekteverzuim onder mensen daar. Als teveel mensen tegelijk ziek worden, dan kan de zorg ook niet doordraaien. Dus het gaat bij dit vaccinatie plan niet alleen om het individu maar ook om collectief belang. Van iedereen die daar werkt want met minder collega’s wordt het nog zwaarder.
Gelukkig is de vaccinatiebereidwilligheid binnen de zorg hoog hoorde ik gisteren. Zeker 75% op dit moment. En verder heb je natuurlijk een punt maar ik vind het recht om zelf te mogen beslissen zwaarder wegen. En ik zou het eerlijk gezegd ook heel eng vinden als we in gaan spelen het zogenaamde collectieve belang. Ik zie nu op Feestboek al voorbij komen dat mensen egoïstisch zijn als ze zich niet laten vaccineren. Dat vind ik geen goede zaak.
En dat mild ziek zijn.. moet ik weer denken aan het stuk van de Arbo Unie die hun verzuim gegevens analyseerden

‘Verzuim met COVID klachten valt in de meeste gevallen mee, maar kan bij een enkeling hardnekkig lang duren. “De meeste werkende mensen hebben na een COVID besmetting milde klachten en zullen hooguit een paar dagen of een week ziek zijn. Van de mensen die langer ziek blijven is de gemiddelde verzuimduur 55 dagen. Tachtig procent is binnen drie maanden weer volledig aan het werk. Twintig procent houdt na een COVID-19 besmetting hardnekkige klachten van kortademigheid en vermoeidheid, wat maakt dat ze niet of deels kunnen werken. De helft van deze mensen is na 200 dagen nog niet volledig hersteld”, aldus
professor Corné Roelen, bedrijfsarts en hoogleraar Verzuim en Werkfunctioneren

Ik vond dit wel inzichtelijk. Veel studies classificeren ‘mild’ als ‘niet eraan dood gaan’ of ‘niet in het ziekenhuis komen’. Maar 1 op de 5 die langer dan 3 maanden niet volledig kan werken vind ik toch wel veel. En dit gaat dus over mensen jonger dan 67 jaar want over werkenden.
Ik geloof dus ook helemaal niet dat het allemaal wel meevalt. En ik heb ook serieus geen zin om ziek te worden van dit virus want ik heb helemaal niet het vertrouwen dat ik er met een lichte verkoudheid wel vanaf kom. Ik denk dat ik gerust mag zeggen dat ik ook reuze kritisch ben met wat ik in en op mijn lijf stop en leef volgens mij heel gezond, maar ik hoef geen corona en heb liever de enting. Ik heb wel twee honden en een moeder voor wie ik moet zorgen. En ken helaas diverse mensen (van onder de 65 jaar) die in maart besmet zijn geraakt en anno januari 2021 nog steeds lopen te tobben :-X
Ik snap de onrust over de mogelijk lange termijn effecten van een vaccin maar ik moet eerlijk zeggen dat ik eerder bang ben voor de lange termijn effecten van dit virus.
Idem. Vind het ook jammer dat ik het vaccin van Basil niet mag hebben ;D (en dan gaf ik 'm eerst aan Leo).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door