Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Siberienne schreef: wo 06 jan 2021, 10:08 Even heel kort; de vaccins die nu op de markt komen, zowel de Pfizer als ook de Moderna en de Astra Zeneca zijn sterk ‘immunogeen’ oftewel ze roepen een flinke afweerreactie op. Dat betekent bijwerkingen; veel mensen in de studies hebben een pijnlijke arm, grieperig gevoel en koorts. Tot wel 80% van de deelnemers in de Astra Zeneca studies melden iets van een bijwerking. Ernstige allergische reacties zijn zeldzaam (anaphylaxis). In eerste instantie werd bij Pfizer, nadat twee mensen in Groot Brittannië een ernstige allergische reactie hadden, dat mensen die ooit ergens een ernstige reactie op hadden gehad, niet zomaar gevaccineerd moesten worden. Dan moet je echt denken aan het soort reacties waarbij je op de eerste hulp beland / epipen nodig hebt ed. Inmiddels zie ik in de bijsluiters staan dat dat weer is bijgesteld naar ‘allergie voor onderdelen van het vaccin’. Ik ben nog aan het nazoeken of ik kan vinden waarom dat weer is aangepast. Ik denk dat men er inmiddels achter is waar de twee mensen in GB op gereageerd hebben maar zeker weten doe ik dat niet. Wordt vervolgd.

Bij twijfel; overleg met je huisarts, de zal het ook niet direct weten maar die kan contact opnemen met de GGD en die moeten wel informatie hebben hierover.
Nee die weten het dus niet. Maar mijn groep start nu wel met gevaccineerd worden. Ik vind het zo gek nog niet hoor, dat we niet eerder begonnen zijn. Als een huisarts nu nog niets weet van een vaccin wat zijn patienten vandaag al krijgen (ik niet, ic personeel hier wel, daar zal ie er ook vast een van onder zijn hoede hebben). Kweet niet, vind ik toch niet oké. Voor mij nog geen drama, want ik krijg die prik dus nog niet vandaag, maar toch.

Oh ja, ik heb ook nog een auto imuumachtige ziekte. Maar ik heb zelf het idee dat ik wat dat betreft net zo veel risico loop als in aanraking komen met een virus, dat lijkt me niet zooo anders dan een vaccin krijgen. En virussen kom je toch wel tegen.
Wat ik begrepen heb, is dat de allergische reactie door PEG veroorzaakt wordt. Dit middel was in eerste instantie niet veilig in vaccins, maar door de noodzaak nu toch goedgekeurd.
PEG is een vet wat medicijnen tot in het lichaam compact houdt (als je het vaccin zonder zou toedienen, zou het voor injectie al uit elkaar vallen).
Veel mensen (volgens mij 70%) reageren slecht op dit PEG, aan de andere kant zijn er geen orale medicijnen meer te bedenken zonder PEG. Wanneer je chronische medicijnen slikt, en er bij het eerste voorschrift weinig bijwerkingen van krijgt, denk ik dat de hevige reactie op het vaccin mee zouden kunnen vallen, maar dat weet ik dus niet...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

dinky89 schreef: wo 06 jan 2021, 10:36 In de vraag en antwoord van de NOS lees ik het volgende met betrekking tot immuunstoornissen:

Wanneer ik dat zo lees zijn die niet meegenomen in de studie en is het een blinde vlek hoe die reageren.
:-\ Dan is het maar te hopen dat ze dat alsnog gaan onderzoeken volgens mij is er best wel een grote groep mensen die een auto immuunziekte heeft. Alleen al in Nederland zijn er bijvoorbeeld ca. 800.000 schildklierpatiënten. Bij verreweg de meerderheid is de aandoening te wijten aan een auto immuunziekte.
Overleg met een arts heeft ook weinig zin denk ik. Zolang het nog niet is onderzocht zal die er ook niet veel zinnigs over kunnen zeggen.
Misschien dan toch beter nog maar even wachten met een vaccinatie te nemen :-\
Doranto schreef: wo 06 jan 2021, 11:11 :-\ Dan is het maar te hopen dat ze dat alsnog gaan onderzoeken volgens mij is er best wel een grote groep mensen die een auto immuunziekte heeft. Alleen al in Nederland zijn er bijvoorbeeld ca. 800.000 schildklierpatiënten. Bij verreweg de meerderheid is de aandoening te wijten aan een auto immuunziekte.
Overleg met een arts heeft ook weinig zin denk ik. Zolang het nog niet is onderzocht zal die er ook niet veel zinnigs over kunnen zeggen.
Volgens mij zijn er in andere landen ook nog niet heel veel mensen omgekiept, daar zijn ze wel al fanatiek aan het vaccineren natuurlijk.
Doranto schreef: wo 06 jan 2021, 11:11 :-\ Dan is het maar te hopen dat ze dat alsnog gaan onderzoeken volgens mij is er best wel een grote groep mensen die een auto immuunziekte heeft. Alleen al in Nederland zijn er bijvoorbeeld ca. 800.000 schildklierpatiënten. Bij verreweg de meerderheid is de aandoening te wijten aan een auto immuunziekte.
Even met een oud contact gebeld (immunoloog). In de Pfizer studie zaten wel mensen met autoimmuun ziekten, geen grote groep maar deze hadden geen bijzondere bijwerkingen van het vaccin.

In een aantal studies met andere vaccins hadden die ook geen nadelige gevolgen voor auto immun aandoeningen.

Ik kan niks garanderen maar ik zou het Pfizer vaccin wel aandurven. De studie waar je om vraagt wordt gedaan; dit wordt meegenomen in de follow up onderzoeken naar bijwerkingen.

(Oftewel als ik hashimoto had zou ik het vaccin durven nemen)
eelke schreef: wo 06 jan 2021, 11:34 Als je een autoimmuumreactie krijgt op iets, doet je afweer dan eigenlijk nog wel iets, of is je lichaam dan vooral aan het auto-imuumen, en slaat zo'n vaccinatie dan misschien helemaal niet aan?
Jawel. Probleem van uitlokken van auto immuun ziekten door vaccinatie of infectie is dat het lichaam allerlei antistoffen gaat aanmaken waarbij er 1 dan ineens per ongeluk op een lichaamseigen eiwit past. En je je eigen lichaam aanvalt. Mimicry is de term daarvoor. Foutje bedankt de korte samenvatting.

Dat is trouwens uitlokken van een auto immuun ziekte en dat is wat anders dan een verergering van een bekende ziekte. Er zijn zelfs theorieën dat elke auto immuun ziekte wordt uitgelokt door het doormaken van een virusINFECTIE. Zoals bv diabetes type 1 een verband heeft mogelijk met enterovirussen.
Siberienne schreef: wo 06 jan 2021, 12:40 Even met een oud contact gebeld (immunoloog). In de Pfizer studie zaten wel mensen met autoimmuun ziekten, geen grote groep maar deze hadden geen bijzondere bijwerkingen van het vaccin.

In een aantal studies met andere vaccins hadden die ook geen nadelige gevolgen voor auto immun aandoeningen.

Ik kan niks garanderen maar ik zou het Pfizer vaccin wel aandurven. De studie waar je om vraagt wordt gedaan; dit wordt meegenomen in de follow up onderzoeken naar bijwerkingen.

(Oftewel als ik hashimoto had zou ik het vaccin durven nemen)
Dankjewel voor je reactie! Dat stelt mij weer gerust :)
Siberienne schreef: wo 06 jan 2021, 12:46 Jawel. Probleem van uitlokken van auto immuun ziekten door vaccinatie of infectie is dat het lichaam allerlei antistoffen gaat aanmaken waarbij er 1 dan ineens per ongeluk op een lichaamseigen eiwit past. En je je eigen lichaam aanvalt. Mimicry is de term daarvoor. Foutje bedankt de korte samenvatting.

Dat is trouwens uitlokken van een auto immuun ziekte en dat is wat anders dan een verergering van een bekende ziekte. Er zijn zelfs theorieën dat elke auto immuun ziekte wordt uitgelokt door het doormaken van een virusINFECTIE. Zoals bv diabetes type 1 een verband heeft mogelijk met enterovirussen.
Dank je! Ik heb neuralgische amyotrofie, waarbij het vermoeden is dat het een auto immuun reactie is op een virus wat je tegen komt, en je lichaam dan een zwakke plek in je zenuwbaan aanvalt. Goed om te weten dat het dan gewoon een en, en verhaal is, en niet het een of het ander.

Vorige week had ik ontzettend veel last van mijn schouder, en dacht ik dus aan een nieuwe aanval (maar ik heb verder geen virusklachten). Advies is dan zsm een hoge dosis prednison, maar dat heb ik maar even gelaten. Daar mee rommelen leek me niet perse heel handig.
Weet iemand eigenlijk of je kàn wachten met het vaccin te nemen?
Als je de vraag gesteld wordt want jij bent aan de beurt, kan je dan het nog niet nemen en later er alsnog achter gaan, als je beslist het toch te willen? En dan bedoel ik, tijdens de eerste vaccinatiecampagne, niet volgend jaar of zo.
Of is het bij de eerste vraag een beetje ja of nee en is 'later' geen optie?

Ik vind het niet correct dat ik in de eerste groep zit. Het komt omdat ik in het ziekenhuis werk, maar ik kom niet in contact met patiënten, zelfs amper met collega's want ik werk 's nachts in het labo (alleen) en het is een tijdelijke job. Ok, ik werk wel met de covid stalen, das wel een puntje.
Maar goed, als ik nu de eerste keer zou weigeren, dan weet ik niet of ik dan later, wanneer het zonder die job, mijn beurt zou geweest zijn, nog zou kunnen gaan.

Ik ga het wel gewoon nu nemen.. Iedereen zegt: niet aantrekken, niet schuldig voelen, als je nu de kans krijgt gewoon aannemen... Op dat ene vaccin gaat het nu ook niet aankomen en dan kan ik al niet mijn geliefden besmetten.. En zo kan ik het ook niet in het ziekenhuis binnen brengen.. Maar het blijft wel gek voelen.
pearlsofpassion schreef: wo 06 jan 2021, 13:09 Weet iemand eigenlijk of je kàn wachten met het vaccin te nemen?
Als je de vraag gesteld wordt want jij bent aan de beurt, kan je dan het nog niet nemen en later er alsnog achter gaan, als je beslist het toch te willen? En dan bedoel ik, tijdens de eerste vaccinatiecampagne, niet volgend jaar of zo.
Of is het bij de eerste vraag een beetje ja of nee en is 'later' geen optie?

Ik vind het niet correct dat ik in de eerste groep zit. Het komt omdat ik in het ziekenhuis werk, maar ik kom niet in contact met patiënten, zelfs amper met collega's want ik werk 's nachts in het labo (alleen) en het is een tijdelijke job. Ok, ik werk wel met de covid stalen, das wel een puntje.
Maar goed, als ik nu de eerste keer zou weigeren, dan weet ik niet of ik dan later, wanneer het zonder die job, mijn beurt zou geweest zijn, nog zou kunnen gaan.

Ik ga het wel gewoon nu nemen.. Iedereen zegt: niet aantrekken, niet schuldig voelen, als je nu de kans krijgt gewoon aannemen... Op dat ene vaccin gaat het nu ook niet aankomen en dan kan ik al niet mijn geliefden besmetten.. En zo kan ik het ook niet in het ziekenhuis binnen brengen.. Maar het blijft wel gek voelen.
Nee, al heb ik daar ook nog niet actief op gezocht.

Je laatste zinnen kloppen ook niet echt; je kunt namelijk zelf wel gewoon nog besmet raken met corona als je het vaccin gehad hebt. En ze weten echt nog niet zeker of je, als je wel besmet bent en geen klachten hebt omdat het vaccin werkt, je dan toch wel besmettelijk kunt zijn.

Ik moet gewoon door blijven werken zoals ik nu doe, met alle maatregelen. Juist nog wel extra, want grote kans dat ik dus een besmetting doormaak die ik niet zelf merk.

Vind ik voor mijn naasten toch ook wel weer een ding... dat er toch eens kans is dat je andere besmet zonder dat je er zelf achter komt dat je corona hebt.
Ik ga hem nog steeds halen. Volgens het schema is de groep waarin ik val ergens tussen eind maart en eind september aan de beurt. En ik hoop dan op eind maart ::) en niet eind pas september.
Het betreft 3 miljoen mensen. Weet iemand hoe ze de volgorde gaan bepalen van al die mensen? Geboortedatum? Alfabet? Woonplaats? Of anders?
eelke schreef: wo 06 jan 2021, 13:15 Nee, al heb ik daar ook nog niet actief op gezocht.

Je laatste zinnen kloppen ook niet echt; je kunt namelijk zelf wel gewoon nog besmet raken met corona als je het vaccin gehad hebt. En ze weten echt nog niet zeker of je, als je wel besmet bent en geen klachten hebt omdat het vaccin werkt, je dan toch wel besmettelijk kunt zijn.

Ik moet gewoon door blijven werken zoals ik nu doe, met alle maatregelen. Juist nog wel extra, want grote kans dat ik dus een besmetting doormaak die ik niet zelf merk.

Vind ik voor mijn naasten toch ook wel weer een ding... dat er toch eens kans is dat je andere besmet zonder dat je er zelf achter komt dat je corona hebt.
Dat begrijp ik niet helemaal. :???:

Waar heb je gelezen dat je wel gewoon Corona kan krijgen na gevaccineerd zijn?
Als je gevaccineerd bent, herkent je lichaam het virus en elimineert het het (via de aangemaakte antilichamen) voor het de cellen binnen kan dringen en zich kan vermeerderen of ander onheil aanrichten. Zo beschermt de vaccinatie. De vaccinatie kan niet zorgen dat het virus wel aanwezig blijft en zich vermeerdert maar je niet ziek maakt. En zonder vermeerdering van virus in je lichaam kan je normaal ook niet besmettelijk zijn. Dus ik snap niet hoe dat zou kunnen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door