Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ina
Siberienne schreef: do 31 dec 2020, 15:01 Minder besmettelijk komt toch wel keer op keer uit onderzoeken. Mogelijke verklaring; het virus hecht aan ACE II receptor en kinderen hebben die minder in longweefsel. Ze lijken echt minder virus uit te scheiden.

Ik denk echt dat het reizen in de zomer een heel negatief effect heeft gehad, je ziet dat ook terug in de typeringen van de virussen waarbij te zien is dat een bepaalde variant uit Spanje ineens door heel Europa opduikt. En dan misschien nog niet eens het naar een ander land rijden maar wel dat mensen op vakantie zich niet meer aan regels hielden. Want he, nu hebben even Corona vrij
En dat testen niet goed geregeld was in de periode vlak erna hielp ook niet mee.

Kreeg net een berichtje van een collega uit nl: ziekenhuis zit nog 1 stapje verwijderd van code zwart...
Da's waar, dat had je ooit al eens geschreven over de 'besmettelijkheid' bij jonge kinderen.

Code zwart.... vreselijk, je zult die gene zijn die moet gaan beslissen.
Hopelijk zijn de protocollen op orde zodat mochten ze echt in die situatie komen ze gewoon klinisch af kunnen strepen wie wanneer een streepje voor heeft op de ander.... maar laten we heel hard duimen dat het vuurwerk verbod helpt om het aantal patiënten/slachtoffers vanavond niet nog eens extra de pan uit te laten rijzen :'(
Door Ronald
Er wordt dit jaar absoluut minder afgestoken dan de voorgaande jaren. Maar het is niet geheel vuurwerkvrij. En wat er nu de lucht in gaat bij ons, is ècht geen F1 vuurwerk, dat is serieus spul.

Ik snap nog steeds het negatieve reisadvies niet. Zolang het geen regel is, houdt geen hond zich eraan (ik dan toevallig wel, maar ik hoor ook bij de kwetsbare groep). Wees eens ferm en kom gewoon met een mondiaal reisverbod. Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden.

Als een ziekenhuis niveau zwart bereikt, is het einde oefening voor de reguliere zorg. Ik houd mijn hart vast voor zoiets.
Door MillyMol
eelke schreef: do 31 dec 2020, 10:06 Dat durven ze toch ook wel? Die versoepelingen die voor 1 juni, 1 juli en 1 september toen gepland waren, waren grotendeels vervroegd omdat het beter ging dan gepland.
Die versoepelingen in vooral september waren uitermate onverstandig. Het aantal besmettingen steeg toen alweer tot boven de signaalwaarde, maar er werd niet ingegrepen. Opgepikt door vooral jongeren in Spanje en mee naar hier genomen. Iedereen die een beetje oplette kon de tweede golf aan zien komen. Maar het leek net alsof het kabinet ook even geen zin had. Ze waren in ieder geval afwezig v.w.b. het waarschuwen en tijdig afkondigen van nieuwe maatregelen.

Overigens is NL daar niet uniek in.
In België is op het nieuws de vraag gesteld waarom reizen niet gewoon verboden wordt. En het antwoord was dat ze dat eigenlijk niet kunnen. Waarom het in het voorjaar wel zo goed als kon, weet ik niet. Maar het zou iets zijn dat de grenzen sluiten eigenlijk hun boekje te buiten was. Iets met vrij verkeer van personen binnen de Europese unie...
Door Kaela
Ronald schreef: do 31 dec 2020, 18:36 Er wordt dit jaar absoluut minder afgestoken dan de voorgaande jaren. Maar het is niet geheel vuurwerkvrij. En wat er nu de lucht in gaat bij ons, is ècht geen F1 vuurwerk, dat is serieus spul.

Ik snap nog steeds het negatieve reisadvies niet. Zolang het geen regel is, houdt geen hond zich eraan (ik dan toevallig wel, maar ik hoor ook bij de kwetsbare groep). Wees eens ferm en kom gewoon met een mondiaal reisverbod. Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden.

Als een ziekenhuis niveau zwart bereikt, is het einde oefening voor de reguliere zorg. Ik houd mijn hart vast voor zoiets.
Helemaal eens. Net op het nieuws een mevrouw die vertelde dat ze de afgelopen tijd al heel vaak tijdelijk de spoedeisende hulp hadden gesloten. Ik denk dat terug aan van de zomer toen mijn wurmpie op zichzelf wilde gaan wonen. Je zal dat nu hebben, of nog veel erger. Het wordt dan echt héél naar of zelfs levensbedreigend. Lekker even met de ambu het halve land door in een dergelijke spoedtoestand, verschrikkelijk.

Wij horen hier hetzelfde vuurwerk en wat een knallen zitten er tussen! Vrees niet dat de zorg het zoveel rustiger zal hebben vannacht :-X
Door hannabelgje
Eerst stellen ze vast dat de meeste besmettingen in huiselijke kring plaatsvinden. Dan gooien ze de winkels dicht en mag je per dag 3 mensen op bezoek hebben en iedere dag 3 verschillende..... raar zeg dat er zoveel besmettingen zijn.....
Hier in Be mag je geen bezoek, ja vooruit 1 knuffelcontact en dat is het enige bezoek. Dat moet ook steeds dezelfde persoon zijn en mag maar 1x per 6 wkn wisselen. Winkels zijn allemaal open, contactberoepen nog niet en horeca is dicht. Toch gaan de aantal besmettingen rap omlaag. En dat is dus sinds ze het bezoek zo drastisch ingeperkt hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

hannabelgje schreef: do 31 dec 2020, 22:37 Eerst stellen ze vast dat de meeste besmettingen in huiselijke kring plaatsvinden. Dan gooien ze de winkels dicht en mag je per dag 3 mensen op bezoek hebben en iedere dag 3 verschillende..... raar zeg dat er zoveel besmettingen zijn.....
Hier in Be mag je geen bezoek, ja vooruit 1 knuffelcontact en dat is het enige bezoek. Dat moet ook steeds dezelfde persoon zijn en mag maar 1x per 6 wkn wisselen. Winkels zijn allemaal open, contactberoepen nog niet en horeca is dicht. Toch gaan de aantal besmettingen rap omlaag. En dat is dus sinds ze het bezoek zo drastisch ingeperkt hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Volgens mij hebben ze het echt té drastisch ingeperkt. Waardoor er echt te veel mensen zich er niet aan (kunnen) houden. Het is echt wel zwaar, zo strenge regels voor zo lang al.
Wij hebben vb geen knuffelcontact.. Wie zouden we moeten kiezen en we zijn toch al met 5 op onszelf.
Maar op kerst hebben we wel met m'n ouders broers en zussen afgesproken in de tuin. Paar uurtjes, niet lang, iedere bubbel zijn eigen tafel.
Mocht niet, maar we hebben ons best gedaan. 6 verschillende samenkomsten inleggen vonden we niet bepaald een beter idee.

De cijfers lijken nu wel terug te dalen. Maar voor mij hadden de winkels en horeca best open mogen blijven.. Met extra maatregelen sure! Maar tussen gewoon open en dicht zijn nog wel wat variaties te bedenken.. Nu had het als gevolg dat iedereen snel nog tegelijk z'n inkopen ging doen. Ook niet bepaald bevorderend. Net als al die truckers een paar dagen dicht op elkaar in de vrieskou laten staan aan de grens tussen Engeland en Europa. Net vanwege een besmettelijker variant. Nou dat leek me wel het beste plan ja. ::)

En die winkels en horeca hebben zoveel geïnvesteerd voor zo ontzettend weinig return. Ik blijf dat zo oneerlijk vinden. En ik ken dan nog niemand in die branche....
Door Ronald
In Nederland is het standaard zo dat als je iets verbiedt, het juist gedaan wordt.
Wil je dus iedereen aan een mondkapje, ga het dan maar gewoon verbieden. "Ja, je mag de winkel in, maar nee, je mag absoluut geen mondkapje op!".

De horeca dicht is één van de slechtste maatregelen, alhoewel ik dat wel iets wil nuanceren. De natte horeca (kroegen etc.) kunnen vaak minder in de hand houden dat gasten zich aan de regels houden (iets met alcohol, kleinere ruimten en laat op de avond). Restaurants daarentegen zijn prima in staat om per tafel scheiding door te voeren. Als je van tafel af moet (toilet, afrekenen), kapje op. En registratie. Maar omdat dat nu in het kader van corona is, zijn weer een hoop mensen tegen. Terwijl het in de tijd daarvoor heel normaal was om bij een reservering in een restaurant naam en telefoonnummer achter te laten. En met hoeveel mensen je kwam.

Voor wat betreft de winkels snap ik de sluiting al beter. Zeker de winkels voor funshopping. Als ik zie wat er hier op zo'n winkelplein rondloopt aan volk, dat is werkelijk niet normaal meer. Ik kan me niet heugen dat ik daar de afgelopen maanden geweest ben, juist om dit soort mensenmassa's te vermijden. Ook in het centrum van de stad was het af en toe bizar druk. Wat is er mis met "blijf thuis" en "ga alleen".
Ja, ik vind het ook gezelliger om met iemand samen de hort op te gaan, maar zolang we dat allemaal doen, worden die mensenmassa's niet kleiner.

Hopelijk zakken de cijfers wat in de komende weken, maar ik heb er een hard hoofd in.
Door Tanna
Lizzy schreef: vr 01 jan 2021, 08:13 Ik heb ook wel het idee dat NL het gewoon niet meer onder controle heeft. Tel daar ook bij op dat er in de UK inmiddels bijna 1 miljoen mensen gevaccineerd zijn.
Wel vaccinaties in de UK maar onderwijl worden mensen achterin de ambulances behandeld omdat er geen bedden zijn, dus ook daar doffe ellende.
Door Lizzy
Tanna schreef: vr 01 jan 2021, 14:26 Wel vaccinaties in de UK maar onderwijl worden mensen achterin de ambulances behandeld omdat er geen bedden zijn, dus ook daar doffe ellende.
Nee, mij hoor je ook niet beweren dat het daar geweldig geregeld is hoor. Maar het valt mij gewoon een beetje tegen dat De Jonge en vriendjes al maanden roepen dat ze klaar zijn voor vaccinatie en we dan heel langzaam op 8 januari heel langzaam van start gaan :-\
Door evelyn02
Gelukkig gaan ze wel op hele korte termijn starten met het personeel in de ziekenhuizen te vaccineren. Ze maken een plan en kunnen dan starten, wordt gezegd. Wordt echter toch niet voor 8 januari volgens Kuipers.
Door *Remy*
Kan iemand mij uitleggen waarom in Nederland iemand die in nauw contact met een Covid-positief getest persoon is geweest uit quarantaine mag wanneer hij/zij na 5 dagen quarantaine een negatieve covid-test en geen klachten heeft. Ik begrijp hier gewoon niets van. In België en Duitsland houden ze zover ik weet, ongeacht een negatieve test op 5 dagen, 10 dagen quarantaine aan, simpelweg omdat dit de gemiddelde incubatieperiode van het virus is.

Het is toch vragen om problemen (besmettingen) wanneer het RIVM zegt dat bij een negatieve test genomen op de 5e dag na het contact men quarantaine mag verlaten, met daarbij wel de opmerking dat men contact met risicogroepen moet vermijden. Het enige wat ik er over heb kunnen vinden, waarom wij voor die 5 dagen quarantaine gaan is omdat de PCR-test op de 5e dag misschien wel eens de heel kleine virusdeeltjes die de voorbode vormen van een mogelijke besmetting kunnen aantonen ?? Ik heb het nagevraagd bij de GGD. Zij gaven aan dat het het beste is om gewoon 10 dagen in quarantaine te gaan. Echter, zij geven ook aan dat een negatieve test na 5 dagen betekent dat je weer kan gaan werken. Ligt er dus aan wie je aan de lijn krijgt. Mijn collega's gaan in ieder geval gewoon werken na ontvangt van de negatieve test en houden in de gaten of ze klachten krijgen.
Door Siberienne
In Noorwegen is het voor reizigers verlaagd na 7 dagen bij een negatieve test. En in Nederland geldt voor reizigers dan weer wel nog de 10 dagen. Waar die 5 dagen nou vandaan komen?

Ik had het er vrijdag met een collega over en wij snappen het allebei niet, waar het op gebaseerd is.
In België ook 7 dagen.
En je mag al maanden na een positieve test of begin symptomen na 7 dagen uit quarantaine. Zonder extra test.
Tewijl je zonder symptomen en met negatieve testen in de zomer wel 14 dagen in quarantaine moest blijven.

Ze gaan er blijkbaar vanuit dat je na 7 dagen zowiezo niet meer besmettelijk bent. Hoe dat kan als de gemiddelde ziekenhuisopname 14 dagen duurt, begrijp ik ook niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door