Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Siberienne schreef: do 31 dec 2020, 07:51 Voor wie het interessant vindt, het advies van de Gezondheidsraad over wie waar wanneer vaccineren en alle overwegingen daarbij is gewoon openbaar

https://www.gezondheidsraad.nl/binaries ... inatie.pdf
Ik lees daar niet zo duidelijk waarom de ene groep zorgpersoneel wel, en waarom de andere niet?

Behalve dan die groep kwetsbare mensen beschermen, de cliënten. Maar die vlieger gaat ook niet echt op, want ze weten nog niet genoeg over besmettelijkheid na vaccineren, en je hoeft dan toch maar 1 medewerker te hebben die zich niet laat vaccineren om een hele afdeling te besmetten als je de pbm weer achterwege laat... :-\
Door Siberienne
eelke schreef: do 31 dec 2020, 08:02 Ik lees daar niet zo duidelijk waarom de ene groep zorgpersoneel wel, en waarom de andere niet?

Behalve dan die groep kwetsbare mensen beschermen, de cliënten. Maar die vlieger gaat ook niet echt op, want ze weten nog niet genoeg over besmettelijkheid na vaccineren, en je hoeft dan toch maar 1 medewerker te hebben die zich niet laat vaccineren om een hele afdeling te besmetten als je de pbm weer achterwege laat... :-\
Heb jij die 64 pagina’s nu al doorgespit? Ik zit daar nog tegenaan te hikken 🙄🙃 hoewel ik Zometeen eerst maar aan de Noorse advies ga beginnen...
Door dinky89
Vooropgesteld dat ik het rapport niet heb doorgelezen maar ook experts roepen om direct te beginnen in de ziekenhuizen: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236258 ... oneel.html
En ja, in verzorgingshuizen zitten natuurlijk de kwetsbare mensen maar zoals het nu gaat kunnen gezonde mensen die worden geveld door Covid19 straks niet meer geholpen worden in de ziekenhuizen :-X En ja, die ziekenhuiscijfers die nog niet echt afnemen baren mij best wel zorgen :-\

Overigens zegt van Dissel in een interview in het AD dat men in de toekomst eerder in wil grijpen en dat daarvoor de signaalwaardes voor infecties en ziekenhuisopnamen verlaagd zullen worden. Het zou al schelen wanneer ze de huidige signaalwaarden serieus zouden nemen want die waren al lang overschreden voordat er maatregelen werden genomen ::)
Door eelke
Siberienne schreef: do 31 dec 2020, 08:13 Heb jij die 64 pagina’s nu al doorgespit? Ik zit daar nog tegenaan te hikken 🙄🙃 hoewel ik Zometeen eerst maar aan de Noorse advies ga beginnen...
Ja :biggrin2: nee, de samenvatting waar het kort wordt uitgelegd. En van dat grotere bestand een paar hoofdstukken die van toepassing waren. En daar komen dus die punten uit, WLZ-clienten beschermen. Ik kan nergens vinden waarom ziekenhuispersoneel niet, alleen waarom WLZ zorgmedewerkers wel :-\

Het rapport is natuurlijk ook wel van november, sindsdien is er in het ziekenhuis ook behoorlijk wat verandert, helaas.
Door wenchew
dinky89 schreef: do 31 dec 2020, 08:55 Vooropgesteld dat ik het rapport niet heb doorgelezen maar ook experts roepen om direct te beginnen in de ziekenhuizen: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236258 ... oneel.html
En ja, in verzorgingshuizen zitten natuurlijk de kwetsbare mensen maar zoals het nu gaat kunnen gezonde mensen die worden geveld door Covid19 straks niet meer geholpen worden in de ziekenhuizen :-X En ja, die ziekenhuiscijfers die nog niet echt afnemen baren mij best wel zorgen :-\

Overigens zegt van Dissel in een interview in het AD dat men in de toekomst eerder in wil grijpen en dat daarvoor de signaalwaardes voor infecties en ziekenhuisopnamen verlaagd zullen worden. Het zou al schelen wanneer ze de huidige signaalwaarden serieus zouden nemen want die waren al lang overschreden voordat er maatregelen werden genomen ::)
Als ze sneller willen ingrijpen de ene kant op, zal dat ook moeten de andere kant op, anders raak je draagvlak kwijt...

Dus niet eindeloos minimaal versoepelen en dan weer aanscherpen.. Maar ook durven grotere stappen in versoepelen te maken als het goed gaat..
Door eelke
wenchew schreef: do 31 dec 2020, 10:03 Als ze sneller willen ingrijpen de ene kant op, zal dat ook moeten de andere kant op, anders raak je draagvlak kwijt...

Dus niet eindeloos minimaal versoepelen en dan weer aanscherpen.. Maar ook durven grotere stappen in versoepelen te maken als het goed gaat..
Dat durven ze toch ook wel? Die versoepelingen die voor 1 juni, 1 juli en 1 september toen gepland waren, waren grotendeels vervroegd omdat het beter ging dan gepland.
Door pluk
eelke schreef: do 31 dec 2020, 09:44 Ja :biggrin2: nee, de samenvatting waar het kort wordt uitgelegd. En van dat grotere bestand een paar hoofdstukken die van toepassing waren. En daar komen dus die punten uit, WLZ-clienten beschermen. Ik kan nergens vinden waarom ziekenhuispersoneel niet, alleen waarom WLZ zorgmedewerkers wel :-\

Het rapport is natuurlijk ook wel van november, sindsdien is er in het ziekenhuis ook behoorlijk wat verandert, helaas.
Ik heb deze gelezen, is bijgesteld advies van 24 dec. https://www.gezondheidsraad.nl/document ... ech-pfizer

Uitgangspunt is bescherming van mensen met hoge ziektelast (dus 65+) want die komen in t zkh terecht. Te beginnen met de oudsten en kwetsbaarste. Als t niet mogelijk is die te vaccineren (bijv omdat ze niet vervoerd kunnen worden naar priklocatie) dan moet de kring om hen heen (personeel) gevaccineerd worden.
Advies is ook om t Pfizer vaccin voor ouderen te gebruiken omdat vaccin beter aanslaat dan verwacht. Van AZ vaccin wordt verwacht dat het voor ouderen minder bruikbaar zal zijn.
Overigens staat er in het advies dat de vaccins in geval van gezondheidschade door uitval personeel ook aan bijv zkh personeel kunnen worden gegeven.
Dus de escape voor De Jonge staat er al in.
Door Siberienne
eelke schreef: do 31 dec 2020, 10:06 Dat durven ze toch ook wel? Die versoepelingen die voor 1 juni, 1 juli en 1 september toen gepland waren, waren grotendeels vervroegd omdat het beter ging dan gepland.
En dat was achteraf zo’n goed idee 🙄 ((Ben beetje cynisch maar vooral verdrietig als ik zie hoe hard NL nu weer geraakt wordt))
Door eelke
Siberienne schreef: do 31 dec 2020, 12:34 En dat was achteraf zo’n goed idee 🙄 ((Ben beetje cynisch maar vooral verdrietig als ik zie hoe hard NL nu weer geraakt wordt))
Nou, die maatregelen waren denk ik niet een slecht idee om weer los te laten. Volgens mij is de start van de ellende toch ook vooral weer begonnen na de zomervakantie, zo in september. Dus dat er juni/juli/augustus meer kon is denk ik wel prima. Maar daarna had er eerder ingegrepen moeten worden. Denk ik.

Ik sta nog steeds achter mijn 'de helft van de mensen in winkels toelaten' idee. Ik denk echt dat het veel gescheeld had als er veel minder gewinkeld werd. Maar goed, moeilijk allemaal wel. Want als ik nu lees dat die Engelse variant op een aantal basisscholen voor een uitbraak heeft gezorgd en ze die nu pas vinden, denk ik hoeveel zijn er nog meer, en hoeveel van de +/- 10.000 besmettingen zijn daar aan te linken... :-\ en wat moeten we dan met de basisscholen :-\
wenchew schreef: do 31 dec 2020, 10:03 Als ze sneller willen ingrijpen de ene kant op, zal dat ook moeten de andere kant op, anders raak je draagvlak kwijt...

Zo werkt het niet bij een virus.. Gezien de exponentiële vermeerdering bij verspreiding.. Laten dalen gaat langzaam, weer loslaten en alles ontploft in no time. En hoe meer besmettingen er op dat moment nog zijn, hoe sneller het weer toeneemt..

Ik ben het er wel mee eens dat de lagere maatregelen in de zomer minder een probleem waren dan dat men in het najaar maar heeft zitten afwachten. Was in België nog erger dan Nederland. Ze hebben echt wekenlang maar zitten afwachten of die stijgende cijfers misschien niet vanzelf zouden gaan dalen. ::)
En daardoor mogen wij belgen al 2 maand basically géén sociaal contact meer hebben.. Niet tijdens te feesten of niets.
Alleen single mensen kunnen nog ergens op bezoek. Dat is ontzettend hard en ik vind het heel erg dat het zover is moeten komen..
Door Ina
Het blijft allemaal gissen zolang bron en contact onderzoek niet vlekkeloos verloopt en zolang een deel van de mensen zich niet laat testen bij klachten....en als ze zich wel laten testen en positief blijken, denken dat een frisse neus halen best kan als je je niet echt ziek voelen :(

Na de zomervakantie heeft vooral het categorisch weigeren te testen of wijselijk 10 dagen in quarantaine te gaan voor mijn gevoel veel besmettingen vanuit het buitenland mee terug gehaald.

.....en ergens blijft in voor mij toch ook de besmettelijkheid van jonge kinderen een dingetje, dat ze zelf niet, of minder ziek worden zal best.....maar niet besmettelijk.....voor mijn gevoel klopt dat niet.
Door wenchew
Ik ben in mailcontact met de juffen van de kinderen (2x basisschool, 1x peuteropvang/kinderdagverblijf) voor als de basisscholen toch langer dicht blijven dan 19 januari..

Ik zit met een fikse burnout thuis en red het nu net de dag door te komen, omdat vriend nu nog vakantie heeft (kan ik vaker even alleen iets doen, of hij neemt 1/2/3 van de kinderen mee naar bijvoorbeeld de winkel) en de kinderen niks moeten..
Maar als hij straks weer moet werken, ik de kinderen moet begeleiden met schoolwerk, peuter moet vermaken, enigzins aan huishouden doen en kinderen als ze klaar zijn met werk uit kantoor moet houden, dan ga ik dat niet langer dan 2 weken redden..

Nu dus in overleg of het mogelijk is dat in elk geval 1 ochtend de kinderen hun werk op school kunnen doen en dat de jongste dan op dat moment naar de opvang kan, zodat ik even bij kan tanken.. Officieel geen recht op noodopvang, maar wanneer ze toch al kinderen op school/opvang op moeten vangen die daar wel recht op hebben, denk ik dat mijn kinderen daar best bij kunnen
Door Siberienne
Ina schreef: do 31 dec 2020, 13:26 Het blijft allemaal gissen zolang bron en contact onderzoek niet vlekkeloos verloopt en zolang een deel van de mensen zich niet laat testen bij klachten....en als ze zich wel laten testen en positief blijken, denken dat een frisse neus halen best kan als je je niet echt ziek voelen :(

Na de zomervakantie heeft vooral het categorisch weigeren te testen of wijselijk 10 dagen in quarantaine te gaan voor mijn gevoel veel besmettingen vanuit het buitenland mee terug gehaald.

.....en ergens blijft in voor mij toch ook de besmettelijkheid van jonge kinderen een dingetje, dat ze zelf niet, of minder ziek worden zal best.....maar niet besmettelijk.....voor mijn gevoel klopt dat niet.
Minder besmettelijk komt toch wel keer op keer uit onderzoeken. Mogelijke verklaring; het virus hecht aan ACE II receptor en kinderen hebben die minder in longweefsel. Ze lijken echt minder virus uit te scheiden.

Ik denk echt dat het reizen in de zomer een heel negatief effect heeft gehad, je ziet dat ook terug in de typeringen van de virussen waarbij te zien is dat een bepaalde variant uit Spanje ineens door heel Europa opduikt. En dan misschien nog niet eens het naar een ander land rijden maar wel dat mensen op vakantie zich niet meer aan regels hielden. Want he, nu hebben even Corona vrij
En dat testen niet goed geregeld was in de periode vlak erna hielp ook niet mee.

Kreeg net een berichtje van een collega uit nl: ziekenhuis zit nog 1 stapje verwijderd van code zwart...
Door Fenixjuh
Pfff, ik ben blij dat ik niet in een ziekenhuis werk... :'(
En tegelijkertijd vind ik het stom dat ik thuis zit, nvda deed maandag een oproep om de GGD te ondersteunen met vaccineren... In eerste instantie denk je doen, maar ik zit niet voor niets thuis... ::)

Ik las van de week een artikel dat de lockdown in eerste instantie door de lokale overheid (gemeentes wilden geen landelijke lockdown bij regionaal oplopende cijfers, maar de gemeentes waar het fout ging wilden de verantwoordelijkheid niet en wilden landelijk beleid) en daarna door economische zaken werd tegengehouden....

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door