Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Als leek zijnde kan ik me best vinden in zijn opinie, eerst de risicogroepen het vaccin aanbieden, daarna iedereen die vrijwillig geent wil worden....en ik denk dat je dan al wel op een redelijk hoog gemiddelde komt.

Alleen de stelling waar hij mee eindigt..... "Dit heeft een aantal voordelen. Allereerst leidt het doormaken van een infectie over het algemeen tot een betere en langdurigere bescherming dan vaccinatie. Daarnaast kan het ook voor het gevaccineerde deel van de bevolking voordelig zijn om nog een aantal keer in aanraking te komen met het virus na de vaccinatie. Dit geeft een booster-effect, waardoor het effect van vaccinatie wordt versterkt. Met deze strategie kun je bovendien de coronamaatregelen volledig loslaten zodra de laatste persoon van de risicocategorie is gevaccineerd."

........ tsja, dat is natuurlijk nog koffiedik kijken

Vooralsnog heb ik begrepen dat ook mensen die al corona hebben gehad binnen no time her-besmet zijn geraakt, dus voorlopig is van die langdurige bescherming nog geen sprake lijkt mij
Ik ben eigenlijk gestopt met lezen toen hij het maar bleef vergelijken met de griep. Sorry man, het is geen griep. En dat 68% van de overledenen boven de 60 is mag misschien waar zijn en blijkbaar vindt hij het prima als zijn moeder/vader/andersoortige geliefden van boven de 60 doodgaan. Maar hij mist de mensen die wel heel ziek worden van onder de 60. De mensen die ondertussen al 8 maanden of langer te vermoeid zijn om te werken, niets meer kunnen ruiken of proeven, nog steeds stik benauwd zijn.
En dat klopt dat hij die mist, want hij vergelijkt dit met de griep en van de griep zijn mensen niet nog 8 maanden of langer vermoeid, benauwd en arbeidsongeschikt.

Ik vind dit vreselijk kort door de bocht en koren op de molen voor de mensen die het maar een griepje vinden.
Interessante proefballon. Lastig vind ik wel dat we nog niet weten of het vaccin wel optimaal gaat werken bij de kwetsbare groepen, juist mensen met een verminderde afweer slaan vaccins ook niet altijd even goed aan. En dan krijg je weer dat als het rondgaat onder de jongere groepen deze mensen alsnog besmet worden.

De natuurlijke immuniteit zal naar verwachting iets van 6 maanden aanhouden, of het vaccin dat beter of slechter doet is nog niet te zeggen.

En ja, we accepteren griep maar daar hebben veel mensen wel een gedeeltelijke immuniteit voor. Dit nieuwe virus rondgaat en je treft nul maatregelen en je hebt een ziekteverzuim van 10% of hoger dan heeft dat ook enorm effect. En wat Sam zegt; er wordt vaak gekeken naar de mortaliteit (de doden) maar hoe zit het met het aantal langdurig zieken.

Heeft iemand trouwens een idee hoeveel mensen onder de categorie ‘risicogroep’ vallen? Hoeveel % van de bevolking is boven de 60 en/of heeft obesitas? Ik weet het eigenlijk niet.
Voor wie interesse heeft; de EMA heeft as vrijdag een webinar over het hele proces rondom de goedkeuring van de vaccins

https://www.ema.europa.eu/en/events/pub ... accines-eu

‘ EMA is organising this virtual meeting to explain the processes for the development, evaluation, approval and safety monitoring of COVID-19 vaccines in the EU, including EMA’s specific role, to all interested parties.

It will also give the opportunity to the public and stakeholder groups to speak and share their needs, expectations and any concerns, that will be considered by EMA and the European medicines regulatory network in the decision-making process.

Please note that some issues of high public interest, such as patient access to COVID-19 vaccines and national vaccination campaigns, lie outside EMA's remit and will not be covered at this event.

This event will be broadcast live.’
OK. Nou, super bedankt voor jullie visie hierop weer :-*
Ik vond het vooral interessant wat hij schreef over dat als het virus rondwaard de mensen die gevaccineerd zijn toch geboost worden. En dat zien wij ook wel met Parvo, dat honden toch nog wel live tegen het virus aanlopen en weer een boost krijgen in antistoffen.
Siberienne schreef: za 05 dec 2020, 13:03 Interessante proefballon. Lastig vind ik wel dat we nog niet weten of het vaccin wel optimaal gaat werken bij de kwetsbare groepen, juist mensen met een verminderde afweer slaan vaccins ook niet altijd even goed aan. En dan krijg je weer dat als het rondgaat onder de jongere groepen deze mensen alsnog besmet worden.

De natuurlijke immuniteit zal naar verwachting iets van 6 maanden aanhouden, of het vaccin dat beter of slechter doet is nog niet te zeggen.

En ja, we accepteren griep maar daar hebben veel mensen wel een gedeeltelijke immuniteit voor. Dit nieuwe virus rondgaat en je treft nul maatregelen en je hebt een ziekteverzuim van 10% of hoger dan heeft dat ook enorm effect. En wat Sam zegt; er wordt vaak gekeken naar de mortaliteit (de doden) maar hoe zit het met het aantal langdurig zieken.

Heeft iemand trouwens een idee hoeveel mensen onder de categorie ‘risicogroep’ vallen? Hoeveel % van de bevolking is boven de 60 en/of heeft obesitas? Ik weet het eigenlijk niet.
Dit is de huidige inschatting van prioriteitgroepen in Nederland: Prioriteitsgroep voor vaccin bestaat uit 600.000 mensen - https://nos.nl/l/2359218#UPDATE-container-49462965
Lizzy schreef: za 05 dec 2020, 13:17 OK. Nou, super bedankt voor jullie visie hierop weer :-*
Ik vond het vooral interessant wat hij schreef over dat als het virus rondwaard de mensen die gevaccineerd zijn toch geboost worden. En dat zien wij ook wel met Parvo, dat honden toch nog wel live tegen het virus aanlopen en weer een boost krijgen in antistoffen.
Maar Parvo is een bewezen goed werkend vaccin.. En onveranderlijk virus als ik het goed heb..
Dat is hier wel anders.
Er schijnen al veel mutaties en varianten te zijn. Dekken de vaccins al deze varianten? Dat lijkt me sterk.
En hoe is de werking getest? (op welke groepen van mensen, met elke blootstelling?) dat zijn dingen die de betrouwbaarheid van dat effectitviteitscijfer dat de vaccinproducerende bedrijven ophangen, beïnvloeden.
Ik vond het ook zo opmerkelijk dat het eerste vaccin uitkwam met effectiviteit, en toen de 2e zijn effectiviteit hoger bleek te liggen, was het eerste 'plots'(de dag erna), toch net nog een tikje efficiënter dan het 2e. ::) :P Ja kijk, dat vind ik dus kei-verdacht...
pearlsofpassion schreef: za 05 dec 2020, 14:00 Maar Parvo is een bewezen goed werkend vaccin.. En onveranderlijk virus als ik het goed heb..
Dat is hier wel anders.
Er schijnen al veel mutaties en varianten te zijn. Dekken de vaccins al deze varianten? Dat lijkt me sterk.
En hoe is de werking getest? (op welke groepen van mensen, met elke blootstelling?) dat zijn dingen die de betrouwbaarheid van dat effectitviteitscijfer dat de vaccinproducerende bedrijven ophangen, beïnvloeden.
Ik vond het ook zo opmerkelijk dat het eerste vaccin uitkwam met effectiviteit, en toen de 2e zijn effectiviteit hoger bleek te liggen, was het eerste 'plots'(de dag erna), toch net nog een tikje efficiënter dan het 2e. ::) :P Ja kijk, dat vind ik dus kei-verdacht...
Eigenlijk denk ik dat er geen onveranderlijke virussen bestaan. Ze muteren toch allemaal wel in meer of mindere mate? Alden sommige onderdelen zijn ‘conservatiever’ dan anderen en veranderen minder snel.

Nou heeft dit virus doordat het zich aan het adapteren is aan een nieuwe diersoort (de mens) waarschijnlijk wel een grotere mutatie snelheid dan parvo. Maar lang niet alle mutaties kunnen kwaad als je kijkt naar de effectiviteit vd vaccins.

Om een vaccin te maken tegen een virus wil je neutraliserende antistoffen opwekken. Dat zijn over het algemeen de antistoffen tegen die structuren die ervoor zorgen dat het virus aan de cel van de gastheer hecht. Want als je daar antistoffen tegen hebt, komt het virus de cel niet binnen en wordt je er niet ziek van. Bij Corona is het Spike proteïne daar een belangrijk voor beeld van. Er wordt dan ook met argus ogen gekeken naar die virussen die mutaties in de cruciale delen van het spike eiwit hebben omdat daar weleens problemen zouden kunnen zitten met de effectiviteit van de vaccins in ontwikkeling. Het fretten virus in Denemarken had zo’n mutatie en vandaar dat men er zo op gebrand was dat virus te controleren.
dinky89 schreef: za 05 dec 2020, 13:31 Dit is de huidige inschatting van prioriteitgroepen in Nederland: Prioriteitsgroep voor vaccin bestaat uit 600.000 mensen - https://nos.nl/l/2359218#UPDATE-container-49462965
Met nog een 4,4 miljoen erbij als je de 60+ meerekent die ook verhoogd risico op IC opname hadden en nog 830.000 dus als je de andere mensen met een onderliggende ziekte hebt.
(Volgens het plaatje in jouw link)

Als je de maatregelen loslaat nadat je die 600.000 gevaccineerd hebt, heb je in no time de IC vol liggen. Want in maart lagen in Brabant de IC’s echt niet vol met verpleeghuispatienten...
Als risicogroep reken ik diegenen die nu ook al een oproep krijgen voor de jaarlijkse griepprik via hun medische dossier, dus niet alleen op leeftijd.
En dat is dus niet alleen als je obesitas hebt, maar ook alle long, hart, transplantatie, kanker etc. patiënten.

Het probleem blijft natuurlijk wie welk vaccin moet gaan krijgen, de eerst vrijkomende vaccinatie schijnt tot nu toe die van Pfizer te zijn.....en volgens mij moet die bij -80 C bewaard worden, dat gaat dus niet lukken via de plaatselijke huisarts lijkt mij.
Dus al wil je een bepaalde groep als eerste vaccineren, zal dat ook praktisch mogelijk moeten zijn
Ina schreef: za 05 dec 2020, 17:45 Als risicogroep reken ik diegenen die nu ook al een oproep krijgen voor de jaarlijkse griepprik via hun medische dossier, dus niet alleen op leeftijd.
En dat is dus niet alleen als je obesitas hebt, maar ook alle long, hart, transplantatie, kanker etc. patiënten.

Het probleem blijft natuurlijk wie welk vaccin moet gaan krijgen, de eerst vrijkomende vaccinatie schijnt tot nu toe die van Pfizer te zijn.....en volgens mij moet die bij -80 C bewaard worden, dat gaat dus niet lukken via de plaatselijke huisarts lijkt mij.
Dus al wil je een bepaalde groep als eerste vaccineren, zal dat ook praktisch mogelijk moeten zijn
Ja dat vaccin heeft praktische problemen; opslaan bij tussen de -60 en -80, verpakt per 1000 doses en uit elk flesje moeten 5 vaccins gehaald worden.
Ik las wel ergens dat het na oplossen nog paar dagen in de koelkast bewaard kan worden maar kan dat nergens officieel vinden.

Ik vind het raar dat Nederland nu kiest voor verdeling via de huisarts. Dat lijkt me bijna onmogelijk goed te regelen.
Siberienne schreef: za 05 dec 2020, 18:08 Ja dat vaccin heeft praktische problemen; opslaan bij tussen de -60 en -80, verpakt per 1000 doses en uit elk flesje moeten 5 vaccins gehaald worden.
Ik las wel ergens dat het na oplossen nog paar dagen in de koelkast bewaard kan worden maar kan dat nergens officieel vinden.

Ik vind het raar dat Nederland nu kiest voor verdeling via de huisarts. Dat lijkt me bijna onmogelijk goed te regelen.
Ik weet niet of dat al echt besloten is, juist omdat het zo onpraktisch is.
Het lijkt me logischer om dit vaccin in grote zorginstellingen/ziekenhuizen te gebruiken waar ze het makkelijk op kunnen slaan en waar of grote groepen patiënten toch al bij elkaar zijn of waar de gegadigden makkelijk kunnen komen om het vaccin te halen.

Maar dit was toch ook de versie die geboost moest worden na een aantal weken?

En anders moeten ze van die vrieskisten maar een soort reizend circus maken .....een weekje locatie A, dan doorreizen naar locatie B.....lijkt me bij uitstek een oplossing die alleen in Nederland verzonnen (en uitgevoerd) gaat worden ;D ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door