Ik vind dit toch best een aardige Jip en Janneke uitleg
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... veiligheid
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef: ↑za 05 dec 2020, 13:03 Interessante proefballon. Lastig vind ik wel dat we nog niet weten of het vaccin wel optimaal gaat werken bij de kwetsbare groepen, juist mensen met een verminderde afweer slaan vaccins ook niet altijd even goed aan. En dan krijg je weer dat als het rondgaat onder de jongere groepen deze mensen alsnog besmet worden.Dit is de huidige inschatting van prioriteitgroepen in Nederland: Prioriteitsgroep voor vaccin bestaat uit 600.000 mensen - https://nos.nl/l/2359218#UPDATE-container-49462965
De natuurlijke immuniteit zal naar verwachting iets van 6 maanden aanhouden, of het vaccin dat beter of slechter doet is nog niet te zeggen.
En ja, we accepteren griep maar daar hebben veel mensen wel een gedeeltelijke immuniteit voor. Dit nieuwe virus rondgaat en je treft nul maatregelen en je hebt een ziekteverzuim van 10% of hoger dan heeft dat ook enorm effect. En wat Sam zegt; er wordt vaak gekeken naar de mortaliteit (de doden) maar hoe zit het met het aantal langdurig zieken.
Heeft iemand trouwens een idee hoeveel mensen onder de categorie ‘risicogroep’ vallen? Hoeveel % van de bevolking is boven de 60 en/of heeft obesitas? Ik weet het eigenlijk niet.
Lizzy schreef: ↑za 05 dec 2020, 13:17 OK. Nou, super bedankt voor jullie visie hierop weerMaar Parvo is een bewezen goed werkend vaccin.. En onveranderlijk virus als ik het goed heb..
Ik vond het vooral interessant wat hij schreef over dat als het virus rondwaard de mensen die gevaccineerd zijn toch geboost worden. En dat zien wij ook wel met Parvo, dat honden toch nog wel live tegen het virus aanlopen en weer een boost krijgen in antistoffen.
pearlsofpassion schreef: ↑za 05 dec 2020, 14:00 Maar Parvo is een bewezen goed werkend vaccin.. En onveranderlijk virus als ik het goed heb..Eigenlijk denk ik dat er geen onveranderlijke virussen bestaan. Ze muteren toch allemaal wel in meer of mindere mate? Alden sommige onderdelen zijn ‘conservatiever’ dan anderen en veranderen minder snel.
Dat is hier wel anders.
Er schijnen al veel mutaties en varianten te zijn. Dekken de vaccins al deze varianten? Dat lijkt me sterk.
En hoe is de werking getest? (op welke groepen van mensen, met elke blootstelling?) dat zijn dingen die de betrouwbaarheid van dat effectitviteitscijfer dat de vaccinproducerende bedrijven ophangen, beïnvloeden.
Ik vond het ook zo opmerkelijk dat het eerste vaccin uitkwam met effectiviteit, en toen de 2e zijn effectiviteit hoger bleek te liggen, was het eerste 'plots'(de dag erna), toch net nog een tikje efficiënter dan het 2e.![]()
Ja kijk, dat vind ik dus kei-verdacht...
dinky89 schreef: ↑za 05 dec 2020, 13:31 Dit is de huidige inschatting van prioriteitgroepen in Nederland: Prioriteitsgroep voor vaccin bestaat uit 600.000 mensen - https://nos.nl/l/2359218#UPDATE-container-49462965Met nog een 4,4 miljoen erbij als je de 60+ meerekent die ook verhoogd risico op IC opname hadden en nog 830.000 dus als je de andere mensen met een onderliggende ziekte hebt.
Ina schreef: ↑za 05 dec 2020, 17:45 Als risicogroep reken ik diegenen die nu ook al een oproep krijgen voor de jaarlijkse griepprik via hun medische dossier, dus niet alleen op leeftijd.Ja dat vaccin heeft praktische problemen; opslaan bij tussen de -60 en -80, verpakt per 1000 doses en uit elk flesje moeten 5 vaccins gehaald worden.
En dat is dus niet alleen als je obesitas hebt, maar ook alle long, hart, transplantatie, kanker etc. patiënten.
Het probleem blijft natuurlijk wie welk vaccin moet gaan krijgen, de eerst vrijkomende vaccinatie schijnt tot nu toe die van Pfizer te zijn.....en volgens mij moet die bij -80 C bewaard worden, dat gaat dus niet lukken via de plaatselijke huisarts lijkt mij.
Dus al wil je een bepaalde groep als eerste vaccineren, zal dat ook praktisch mogelijk moeten zijn
Siberienne schreef: ↑za 05 dec 2020, 18:08 Ja dat vaccin heeft praktische problemen; opslaan bij tussen de -60 en -80, verpakt per 1000 doses en uit elk flesje moeten 5 vaccins gehaald worden.Ik weet niet of dat al echt besloten is, juist omdat het zo onpraktisch is.
Ik las wel ergens dat het na oplossen nog paar dagen in de koelkast bewaard kan worden maar kan dat nergens officieel vinden.
Ik vind het raar dat Nederland nu kiest voor verdeling via de huisarts. Dat lijkt me bijna onmogelijk goed te regelen.