Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
de zondagochtend espresso achter de kiezen met een stukje pure chocolade met sinaasappel. Lekker!! Eindelijk iets van pure chocolade gevonden hier. Ze hebben bijna alleen hele zoete meuk, gekke is dat ik daar weer aan gewend raakte en dan eten we zo een reep achter elkaar op. Van pure chocola eet ik veel minder.

Zometeen weer richting het huis dat we op het oog hebben om met de huidige eigenaren te praten over nog een paar dingen. Ik vind het mega spannend....
Door hannabelgje
Ik ga Zoë door de doggiewash halen. Nog nooit eerder gedaan. Ik ben benieuwd... Is helemaal aparte ruimte en de winkels erbij zijn dicht.
Als dat goed gaat dat gaan we vaker. Is fijner voor mijn rug en mijn badkamer blijft schoon.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door pike
hannabelgje schreef: zo 15 nov 2020, 14:36 Ik ga Zoë door de doggiewash halen. Nog nooit eerder gedaan. Ik ben benieuwd... Is helemaal aparte ruimte en de winkels erbij zijn dicht.
Als dat goed gaat dat gaan we vaker. Is fijner voor mijn rug en mijn badkamer blijft schoon.

Dat ken ik helemaal niet. Hoe gaat dat in zijn werk??
Door sam28
Siberienne schreef: zo 15 nov 2020, 11:31 de zondagochtend espresso achter de kiezen met een stukje pure chocolade met sinaasappel. Lekker!! Eindelijk iets van pure chocolade gevonden hier. Ze hebben bijna alleen hele zoete meuk, gekke is dat ik daar weer aan gewend raakte en dan eten we zo een reep achter elkaar op. Van pure chocola eet ik veel minder.

Zometeen weer richting het huis dat we op het oog hebben om met de huidige eigenaren te praten over nog een paar dingen. Ik vind het mega spannend....
En???? :D
Door src_esther
Hylos schreef: zo 15 nov 2020, 10:28 Ik vind het voornamelijk om te huilen dat de ingrediënten altijd van, letterlijk, over de hele wereld komen. Voor mij de hoofdmotivatie het niet te kopen. En voordat je bijv soja in hapklare brokken hebt, gaat er nogal een proces aan vooraf.. in verschillende fabrieken..
Vleesvervangers op de huidige manier zijn vast tijdelijk totdat er eens duurzame producten komen. Voor zover dat bestaat. :P
Maargoed, eiwit rijk is het wel. :biggrin2:
Eens hoor. Maar beter de soja direct in de mens in plaats een veelvoud via een dier in de mens denk ik dan.
Het gebruik en de beschikbaarheid van lupine - wat gewoon in europa geteeld kan worden - valt me nog erg tegen.
Ik sta best regelmatig met iets van de vegetarische slager in mijn handen elke keer leg ik het toch weer terug bij het lezen van de ingrediëntenlijst... En daarbij wordt ik ook nog eens misselijk van de achterlijke verpakkingen... Laatst heb ik geprobeerd zelf vega spekjes te maken met tofu. Was redelijk, volgende keer met gerookte tofu proberen.

Laika schreef:Seitan maakte ik altijd zelf. Ik vind het jammer dat er zoveel soja wordt gebruikt in de vleesvervangers. In bijna elke supermarkt vleesvervanger zit ook vaak veel meuk, daarom kopen we alleen biologische producten.
Kun je verklappen hoe jij zelf seitan maakt?
Ik vind dat er ook in veel biologische producten veel meuk zit, daarom ben ik blij met Upside.

En vinden jullie vleesvervangers ook absurd duur? Ik bedoel, er worden relatief goedkope ingrediënten gebruikt en toch is het vaak duurder dan biologisch (dynamisch) vlees... Biodynamisch vlees kost vergeleken met supermarkt kiloknallers een fortuin.
Door Siberienne
src_esther schreef: zo 15 nov 2020, 21:08 Eens hoor. Maar beter de soja direct in de mens in plaats een veelvoud via een dier in de mens denk ik dan.
Het gebruik en de beschikbaarheid van lupine - wat gewoon in europa geteeld kan worden - valt me nog erg tegen.
Ik sta best regelmatig met iets van de vegetarische slager in mijn handen elke keer leg ik het toch weer terug bij het lezen van de ingrediëntenlijst... En daarbij wordt ik ook nog eens misselijk van de achterlijke verpakkingen... Laatst heb ik geprobeerd zelf vega spekjes te maken met tofu. Was redelijk, volgende keer met gerookte tofu proberen.

En vinden jullie vleesvervangers ook absurd duur? Ik bedoel, er worden relatief goedkope ingrediënten gebruikt en toch is het vaak duurder dan biologisch (dynamisch) vlees... Biodynamisch vlees kost vergeleken met supermarkt kiloknallers een fortuin.
Ik vond gerookte tofu erg lekker. Heb het hier nog niet in de super gevonden. Misschien eens op zoek naar een 'toko' Overigens kun je rookaroma in een flesje kopen :biggrin2: kun je zelf de tofu marineren...

Ja, ik vind ze ook relatief duur. Hoewel het hier dan wel meevalt eigenlijk. Een zakje met 'Oumph" kost ongeveer 5,5 euro en daar doen we 2x mee. Oumph zijn soort soja fliebers met wat kruiden en uiteraard tomatenpuree en suiker... )

Maar eigenlijk wil ik weer terug naar puurder koken, zonder al te veel vleesvervanger en dan vind ik zelf marineren van tofu best een optie.

Ik dacht trouwens dat de soja voor menselijke consumptie vooral uit europa zelf kwam? Of klopt die info niet? https://www.voordewereldvanmorgen.nl/ar ... -footprint
Door Hylos
Een citaat uit de tekst van jouw link:

Deze soja, en die in mijn koffiemelk, wordt verbouwd in Amerika of Europa.

Ik lees dat de soja in Europa wel andere een andere soort is.
Niet gek ook, het "blijkt" hier lastig te zijn om soja te verbouwen.
De boosdoener zou de soja uit Zuid Amerika zijn, ivm de vele ontbossing.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Als het van Amerika naar hier moet komen, schiet dat nog niet veel op.
Zag laatst een docu waar ze een sojaveld lieten zien. Een volgeltje liep daar rond. Er was helemaal níks te eten voor het vogeltje. Er groeit, bloeit of leeft niks in die velden, behalve soja. :-\
Beetje zoals het "grasvalt" (al die groene kale weilanden) in ons land.
Denk dat daar eens iets aan moet veranderen, maar hoe weet ik ook niet.
Mijn opa (93)vertelde laatst over hoe de weilanden er in zijn jeugd uitzagen.
Vól met bloemen en planten en beestjes en vogels, 1 en al kleur! Hopelijk ziet het er ooit weer zo uit.
Door dinky89
Hylos schreef: zo 15 nov 2020, 23:39 Mijn opa (93)vertelde laatst over hoe de weilanden er in zijn jeugd uitzagen.
Vól met bloemen en planten en beestjes en vogels, 1 en al kleur! Hopelijk ziet het er ooit weer zo uit.
Ik hoop inderdaad dat er weer meer van zulke weilanden komen. Zelf heb ik het geluk (nog) tussen zulke weilanden te wonen. Inderdaad vol met bloemen in de bloeiperiode! Ik hoor dan ook gewoon welk jaargetijde het is. Nu zijn het de smienten en ganzen die ik hoor bij het wakker worden. In het voorjaar de kieviten en de grutto's. In de zomernachten de kikkers :biggrin2: Ook regelmatig hazen die door deze weilanden rennen, her en der een verlaging waardoor er waterplassen ontstaan.
En juist deze weides wil de gemeente die zegt 'groen' te zijn vol bouwen met huizen :'(
Door hannabelgje
Nou ik moet er wel voor naar de stad rijden, maar dat vind ik niet zo erg. Hier heb je die dingen echt heel veel tegenwoordig. Heel veel dierenwinkels hebben er 1. Deze is van de Aveve en is in een aparte ruimte met een eigen ingang. Ik hoef dus niet met mijn bijtgrage hond de winkel in. Ik ben gegaan terwijl de winkels dicht waren dus ook geen mensen op de parkeerplaats. Heerlijk rustig.

Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door