Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
Hij vergelijkt niet alleen aardbeien met citroenen om meerdere vlakken, hij lijkt ook met cijfers te goochelen.

Hoe komt hij nou bij "als we uitgaan van 50 duizend geredde gezonde levensjaren"? En welke cijfers staan daar aan ten grondslag? Heel optimistische natte vinger in de lucht lijkt dat.

En dan gaat er een heel pessimitische natte vinger de lucht in: "We belanden door die maatregelen in een economische crisis die zeker vijf jaar duurt." Hoe komt hij erbij? Trouwens er werd al ruim voor de coronacrisis gewaarschuwd voor een nieuwe economische crisis...
Door Siberienne
src_esther schreef: do 05 nov 2020, 09:23 Hij vergelijkt niet alleen aardbeien met citroenen om meerdere vlakken, hij lijkt ook met cijfers te goochelen.

Hoe komt hij nou bij "als we uitgaan van 50 duizend geredde gezonde levensjaren"? En welke cijfers staan daar aan ten grondslag? Heel optimistische natte vinger in de lucht lijkt dat.

En dan gaat er een heel pessimitische natte vinger de lucht in: "We belanden door die maatregelen in een economische crisis die zeker vijf jaar duurt." Hoe komt hij erbij? Trouwens er werd al ruim voor de coronacrisis gewaarschuwd voor een nieuwe economische crisis...
Ik moet weer aan deze denken;
4E754964-1197-43F5-A7FE-917590561304.jpeg
4E754964-1197-43F5-A7FE-917590561304.jpeg (435.58 KiB) 1705 keer bekeken
Alsof alles voor Corona rozengeur en maneschijn was. Volgens mij waren we toen ook met z’n allen in slowmotion op weg naar de afgrond. Iets met klimaatverandering enzo.
Door Lizzy
Siberienne schreef: do 05 nov 2020, 10:14 Ik moet weer aan deze denken;

4E754964-1197-43F5-A7FE-917590561304.jpeg

Alsof alles voor Corona rozengeur en maneschijn was. Volgens mij waren we toen ook met z’n allen in slowmotion op weg naar de afgrond. Iets met klimaatverandering enzo.
Mag ik 'm "pikken" van je voor op facebook?

Ik vind dat je zo gelijk hebt....
Door wenchew
Otherwise.. Het is het werk van Ira om risicoberekeningen te maken.. Of hij goochelt met cijfers weet ik niet, maar de manier van berekenen is zijn werk (net als mijn vriend doet, maar dan voor gevaarlijke stoffen..)
Ik hoop echt dat deze maatregelen niet langer dan 2 weken duren, ik heb mijn ontspanning zo hard nodig, maar de dingen waarmee ik dat kan doen zijn allemaal dicht
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 05 nov 2020, 11:15 Mag ik 'm "pikken" van je voor op facebook?

Ik vind dat je zo gelijk hebt....
Van mij wel, hij komt van Linkedin. Volgens mij heeft Brene Brown een podcast met een interview met haar.
Door Siberienne
wenchew schreef: do 05 nov 2020, 12:57 Otherwise.. Het is het werk van Ira om risicoberekeningen te maken.. Of hij goochelt met cijfers weet ik niet, maar de manier van berekenen is zijn werk (net als mijn vriend doet, maar dan voor gevaarlijke stoffen..)
Ik hoop echt dat deze maatregelen niet langer dan 2 weken duren, ik heb mijn ontspanning zo hard nodig, maar de dingen waarmee ik dat kan doen zijn allemaal dicht
Ik wil proberen het te begrijpen maar als ik dan weer hoor van mijn vriendin dat haar moeder geen afscheid van haar stervende man kan nemen door de corona. Na 60 jaar huwelijk. Dan denk ik, doe die kroegen maar even een poosje dicht. Ga buiten sporten. Kijk een film op de TV. Er komt wel weer een tijd dat dat goed komt. Dan waarderen we wat wel kan misschien wel des te meer.

En ja, ik vind het zo ook wel zwaar, ik weet nu al dat het zeker tot half januari voor mij onmogelijk is om vrienden en familie te zien. Noorwegen blijft minstens tot dan dicht. En we zijn hier vanaf half augustus dus dat is een half jaar. Maar dan denk ik ‘gelukkig is er internet’.
Door Elf
Siberienne schreef: do 05 nov 2020, 15:17 Ik wil proberen het te begrijpen maar als ik dan weer hoor van mijn vriendin dat haar moeder geen afscheid van haar stervende man kan nemen door de corona. Na 60 jaar huwelijk. Dan denk ik, doe die kroegen maar even een poosje dicht. Ga buiten sporten. Kijk een film op de TV. Er komt wel weer een tijd dat dat goed komt. Dan waarderen we wat wel kan misschien wel des te meer.

En ja, ik vind het zo ook wel zwaar, ik weet nu al dat het zeker tot half januari voor mij onmogelijk is om vrienden en familie te zien. Noorwegen blijft minstens tot dan dicht. En we zijn hier vanaf half augustus dus dat is een half jaar. Maar dan denk ik ‘gelukkig is er internet’.
Precies, zo denk ik er ook over. Deze situatie is voor niemand leuk. Als we ons nu met zn allen gewoon aan de maatregelen houden, of je het nu eens bent met mondkapjes bent of niet, een complotdenker bent of niet, dan kunnen we over een tijdje weer veel meer. Ik probeer te denken in wat er wel kan, in plaats van wat niet. En dan bedoel ik niet dat ik overal de randjes opzoek, helemaal niet! Lekker wandelen met de honden, het thuis gezellig maken, vaak bellen met mijn vader en zus, wandelen met mijn vader enz..
Door wenchew
Nou, ik zit met een burnout thuis.. En de enige dingen die ik nu had buiten huis/kinderen/beetje werk die mij nog een beetje plezier en ontspanning brachten zijn nu ook weg..

En ja, ik vind het ook fijn dat we straks dingen wel weer kunnen, maar ik denk dat we over 2 weken te horen krijgen dat we nog even zo door gaan, en ze gaan alsnog de mondkapjes verplichten, waardoor ik zelfs als er versoepeld wordt, nergens meer kom..
En dat klinkt misschien heel egoïstisch en als klein leed, maar voor mij (en meerderen in mijn situatie) is het een groot leed..
Door Elf
Natuurlijk mag je ervan balen. Klein leed is ook leed. Mijn oma zei altijd ‘Ieder voelt het zijne’ ;) . Probleem is alleen dat je er niets aan kunt veranderen. Daarom zei ik probeer te kijken wat wel kan :-*
Door wenchew
Elf schreef: do 05 nov 2020, 17:37 Natuurlijk mag je ervan balen. Klein leed is ook leed. Mijn oma zei altijd ‘Ieder voelt het zijne’ ;) . Probleem is alleen dat je er niets aan kunt veranderen. Daarom zei ik probeer te kijken wat wel kan :-*
Er kan inderdaad zat.. Maar dat is zeg maar alsnog niet alleen.. Wandelen met de hond - - > peuter moet mee.. Naar de supermarkt - - > peuter moet mee.. Om het even wat ik doe - - > peuter moet mee.. En peuter is nu niet echt in de gezelligste fase van zijn leven, dus bij voorkeur doe ik ook af en toe iets alleen.. Hondenschool dus, of naar de bieb om te lezen, maar dat kan nu niet.. Mijn wekelijkse koffie bij het zwembad tijdens het wachten, kan nu niet.. Met peuter naar de bieb voor het voorlezen zodat ik zelf even niks hoef, kan nu niet..
Door Kaela
Ik denk vast heel kort door de bocht, maar als er momenten zijn dat je alleen naar de biep kan, dan kun je op die momenten toch ook alleen wandelen? Ik kan me heel goed voorstellen hoe hard je dat nodig hebt, dus ik hoop dat je die momenten kan creëren!
Door Siberienne
Ik kan mij heel goed herinneren dat ik in mijn burn-out periode heel veel moeite had met zien wat wel kon. Ik bleef vaak hangen in wat niet fijn/eerlijk/goed was. En dan is het wel prettig als andere mensen ook nog eens zeggen dat het misschien wel niet terecht is wat nu gebeurt. Maar ik moet wel zeggen dat bij mij de weg omhoog begon toen ik de knop om kon gaan zetten. Ik ben begonnen met een dank dagboek. Dat liet me zien wat ik wel had. En nog steeds gebruik ik dat, om mezelf te helpen als het even niet goed gaat. En natuurlijk mag je balen en even flink in de dip zitten. De enige reden dat ik dit schrijf is dat ik het je gun dat je de kracht vindt om jezelf eruit te helpen. Want niemand gaat voor je regelen dat de huidige situatie verandert. Al zouden de maatregelen niet terecht zijn, je hebt er geen invloed op. En da’s best heel moeilijk.

En wat de cijfers in het artikel betreft; ik heb veel geleerd van het boek ‘Het best verkochte boek ooit - met deze titel’ van Sanne Blauw, ook te beluisteren als gratis podcast. Het gaat erover hoe we vaak denken dat cijfers en getallen neutraal zijn maar dat achter het gebruik toch vaak ook subjectieve waarde oordelen zitten.

Dat vind ik vooral in de discussie over hoe erg het is als oude mensen dood gaan. Gemiddelde levensverwachting van een mens in NL is 81,5 dus als iemand op zijn 80ste sterft is dat ‘maar’ een verlies van 1,5 jaar. Maar dat klopt niet; de levensverwachting van iemand die die leeftijd gehaald heeft is namelijk tussen d 85 en 89. Dus het individu verliest veel meer jaren. Dan ligt het er maar net aan hoe je rekent om hoeveel verloren levensjaren dat echt gaat. En bovendien: wat is de waarde van een levensjaar? Ik ben een beetje bang dat er dan toch vooral word gekeken naar productiviteit, inzet op de arbeidsmarkt. Ik heb nog niemand horen zeggen dat het verlies van ouderen ook een verlies is aan kennis, levenservaring en levenswijsheid. Er wordt toch vooral het beeld geschetst van ‘dor hout’ dat net wat eerder sterft in het verpleeghuis. Door woordkeuze, door het aanhalen van verkeerde statistiek. Terwijl wat in de ziekenhuizen op de IC overleden is toch de mensen waren die volop in het leven stonden, ook al waren ze dan ‘oud’.

En begrijp me goed; ik zeg niet dat jij dat zegt /denkt hoor! Het valt me alleen wel op in de media.

Maar goed, zoals ik ook wel eens eerder heb gezegd, ik ben blij dat ik het beleid niet hoef te maken want je kan het nooit goed doen...

PS zou er iemand je peuter voor willen /kunnen lezen via Skype? Lijkt me leuk om te doen maar op het moment heb ik geen tijd vrees ik...
Door wenchew
Siberienne schreef: do 05 nov 2020, 19:44 Ik kan mij heel goed herinneren dat ik in mijn burn-out periode heel veel moeite had met zien wat wel kon. Ik bleef vaak hangen in wat niet fijn/eerlijk/goed was. En dan is het wel prettig als andere mensen ook nog eens zeggen dat het misschien wel niet terecht is wat nu gebeurt. Maar ik moet wel zeggen dat bij mij de weg omhoog begon toen ik de knop om kon gaan zetten. Ik ben begonnen met een dank dagboek. Dat liet me zien wat ik wel had. En nog steeds gebruik ik dat, om mezelf te helpen als het even niet goed gaat. En natuurlijk mag je balen en even flink in de dip zitten. De enige reden dat ik dit schrijf is dat ik het je gun dat je de kracht vindt om jezelf eruit te helpen. Want niemand gaat voor je regelen dat de huidige situatie verandert. Al zouden de maatregelen niet terecht zijn, je hebt er geen invloed op. En da’s best heel moeilijk.

En wat de cijfers in het artikel betreft; ik heb veel geleerd van het boek ‘Het best verkochte boek ooit - met deze titel’ van Sanne Blauw, ook te beluisteren als gratis podcast. Het gaat erover hoe we vaak denken dat cijfers en getallen neutraal zijn maar dat achter het gebruik toch vaak ook subjectieve waarde oordelen zitten.

Dat vind ik vooral in de discussie over hoe erg het is als oude mensen dood gaan. Gemiddelde levensverwachting van een mens in NL is 81,5 dus als iemand op zijn 80ste sterft is dat ‘maar’ een verlies van 1,5 jaar. Maar dat klopt niet; de levensverwachting van iemand die die leeftijd gehaald heeft is namelijk tussen d 85 en 89. Dus het individu verliest veel meer jaren. Dan ligt het er maar net aan hoe je rekent om hoeveel verloren levensjaren dat echt gaat. En bovendien: wat is de waarde van een levensjaar? Ik ben een beetje bang dat er dan toch vooral word gekeken naar productiviteit, inzet op de arbeidsmarkt. Ik heb nog niemand horen zeggen dat het verlies van ouderen ook een verlies is aan kennis, levenservaring en levenswijsheid. Er wordt toch vooral het beeld geschetst van ‘dor hout’ dat net wat eerder sterft in het verpleeghuis. Door woordkeuze, door het aanhalen van verkeerde statistiek. Terwijl wat in de ziekenhuizen op de IC overleden is toch de mensen waren die volop in het leven stonden, ook al waren ze dan ‘oud’.

En begrijp me goed; ik zeg niet dat jij dat zegt /denkt hoor! Het valt me alleen wel op in de media.

Maar goed, zoals ik ook wel eens eerder heb gezegd, ik ben blij dat ik het beleid niet hoef te maken want je kan het nooit goed doen...

PS zou er iemand je peuter voor willen /kunnen lezen via Skype? Lijkt me leuk om te doen maar op het moment heb ik geen tijd vrees ik...
Het is niet zozeer het voorlezen zelf (dat doe ik ook al vaak en vind ik leuk om te doen), maar meer dat ik hem op een stoeltje zet bij de bieb en dan zelf een kopje koffie en een tijdschrift pak.. Dat is voor hem ook bekend vanaf hij 6 maanden is, dus hij is dan helemaal gefocust op de persoon die voorleest, en daarna speelt hij nog lekker met de kindjes, terwijl ik klets met de mamma's.. Ik denk dat hij thuis toch te veel aan mij gaat hangen..
Ik kan wel vragen misschien aan opa/oma om eens voor te lezen via skype..
Door wenchew
En op zich zit ik nu weer richting goede kant van de burn-out..
(net ook mijn diploma gehaald voor energetisch diertherapeut, mijn fb-pagina opnieuw opgestart, contacten aan het leggen voor het opzetten van een eigen praktijk, dus uitzicht op weg van mijn huidige werk)

En ik snap ook heus dat ik de maatregelen etc niet kan veranderen, maar ik stond al aan de kant van "het klopt niet" en door de aangescherpte maatregelen en het feit dat wat er ook gebeurd de mondkapjes sowieso verplicht worden helpt niet echt mee om anders te denken..

Dat alles bij elkaar maakt dat ik gewoon erg baal, en nog harder als mensen je dan gaan "verwijten" (niet perse hier trouwens) dat je egoïstisch bezig bent..
Door Siberienne
wenchew schreef: do 05 nov 2020, 20:08 En op zich zit ik nu weer richting goede kant van de burn-out..
(net ook mijn diploma gehaald voor energetisch diertherapeut, mijn fb-pagina opnieuw opgestart, contacten aan het leggen voor het opzetten van een eigen praktijk, dus uitzicht op weg van mijn huidige werk)

En ik snap ook heus dat ik de maatregelen etc niet kan veranderen, maar ik stond al aan de kant van "het klopt niet" en door de aangescherpte maatregelen en het feit dat wat er ook gebeurd de mondkapjes sowieso verplicht worden helpt niet echt mee om anders te denken..

Dat alles bij elkaar maakt dat ik gewoon erg baal, en nog harder als mensen je dan gaan "verwijten" (niet perse hier trouwens) dat je egoïstisch bezig bent..
Mag ik vragen wat jij denkt dat er 'niet klopt' ?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door