Lizzy schreef: ↑ma 05 okt 2020, 07:04
Gemiddeld nul maar ik kom dan ook nergens.... Kun je ze niet na het wassen strijken met een heel heet strijkboutje?
Ik heb gelezen dat strijken juist niet moet maar dat kon ik nu niet vinden.
Wel dit, uit een artikel in Trouw van 5 juni :
Wil je een alternatief voor wassen in de wasmachine, doe je mondkapje dan in een handwasje van goed heet kraanwater met zeep, adviseert de hoogleraar. “Het hete water verspreidt zich gemakkelijk door het hele mondkapje. En met een handwas gebruik je minder water en stroom, terwijl het net zo effectief is.”
Je hebt geen thermometer nodig om te controleren of het water heet genoeg is, zegt hij. Als het water zo warm is dat je er niet met je vingers in kunt, is het heet genoeg om het virus onschadelijk te maken. “Kokend water kan ook, zelfs zonder zeep, maar dan ligt te sterke krimp van de stof op de loer.”
Ook is het van belang dat je mondkapje wat langer in het water weekt. “Wat werkt aan wassen op 60 graden is de combinatie temperatuur én tijd. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de desinfectie plaatsvindt. Bij 70 graden heb je het over seconden, maar zulk heet water komt niet uit de kraan. Haal bij een handwas van ongeveer 60 graden je kapje dus niet meteen uit het water, maar laat het echt een paar minuten staan.”
En daarna: buiten aan de waslijn.
En daarna? De droger is een lekker hete, virusonvriendelijke omgeving, maar ook die verbruikt veel stroom. “Nu met het mooie weer kun je je kapje in de zon laten drogen”, zegt Zwietering. “Het virus kan ook niet zo goed tegen uv-licht.”
Mocht corona je handwasje hebben overleefd – en die kans is volgens Zwietering niet heel groot – dan kan de zon de genadeklap uitdelen.