Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

eelke schreef: za 26 sep 2020, 14:16 Ik ken toch wel veel kinderen die de helft van de tijd rondlopen met een snotneus hoor...zeker onder de 8... die kun je toch niet 2 schooljaren iedere keer thuishouden?
Maar dat is ook net omdat verkouden kinderen naar school gaan. Moest dat niet zo zijn, zouden ze veel minder verkouden zijn..
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: za 26 sep 2020, 16:02 Nee, dan moeten de ouders ook verlof krijgen. En daar is niets voor voorzien, dus dat is in praktijk vaak onbetaald. Dat bedoel ik met m'n laatste 2 zinnen. Daar zou nu, met covid, beter wat voor voorzien worden. En dat ouders verlof moeten kunnen nemen.
Nu is het in sommige scholen wel, andere niet, sommige kinderen maken koorts, andere niet. Compleet random.
Ik merk om mij heen dat het per werkgever verschilt. Bij de een is er voor ouders van jonge kinderen van alles bedacht, de ander zegt neem maar zorgverlof. Ja leuk, maar zo veel is dat nou ook weer niet en op is op. Ik snap wel dat werkgevers daar niet op ingericht zijn en dat het hun ontzettend veel geld kost. Maar ik zie om mij heen ook collega's die het onwijs moeilijk hebben met kinderen en werk. Nu de scholen weer draaien gaat het beter, maar ik ken wel stellen waarvan de een dan super vroeg in de ochtend begint en de ander dan zodra die klaar is met werken begint tot laat op de avond. Als je beiden 32 uur of meer per week werkt, is dat gewoon niet vol te houden.

Werken en kinderen is volgens mij gewoon niet te combineren. Kinderen hebben hun aandacht en begeleiding nodig en mijn baas wil ook dat als ik aan het werk ben, dat ik ook daadwerkelijk aan het werk ben. Ik snap ook wel dat dit een heel lastig aspect is in de beslissingen om kinderen wel of niet naar school te laten gaan.
Ja, net daarom dat er richtlijnen en ondersteuning van de overheid uit zouden moeten komen. Naar werknemers en evt zelfs werkgevers toe. Ipv nu te wachten tot volwassenen verkouden worden omdat alle kinderen op school verkouden worden en dan te gaan testen en mensen in quarantaine te plaatsen. En nog meer dingen. Je mag verkouden niet winkelen, niet werken (dan zit je alsnog thuis van het werk he), niet dit niet dat.
Dat is dus weer handelen als het te laat is ipv preventief te zorgen dat die scholen geen verkoudheidbroeihaarden worden.
Zeker in deze tijden he.

En dat is dan nog ervan uitgegaan dat het gewone verkoudheid is.
Af en toe is het ook echt Corona... :-X
En net omdat elk kind op school verkouden wordt of je kind elke 2 weken verkouden naar huis komt, ga je de regels niet meer naleven en laat je je niet meer testen en ga je wel gewoon winkelen. Want je kan toch niet steeds opnieuw laten testen en thuis blijven.
En als het dan op een keer wel Corona is... :-X

Allemaal heel logische gevolgen. Maar dus wel perfect te voorkomen door verkouden kinderen thuis te zetten. En daar ondersteuning voor te voorzien.
En dat zou veel efficiënter zijn, zowel financieel als logistiek.
Door Siberienne
Kim_S schreef: za 26 sep 2020, 13:37 Dat snap ik zeker ook.
In het begin van dit hele gebeuren was iedereen verrast, en het duurde natuurlijk ook even voordat bedrijven hun productie opgeschaald hadden. Dan is het nuttig om 1 grote bestelling te plaatsen zodat je wel meetelt. Maar het produceren van 1 grote bestelling kost vaak wel meer tijd dan meerdere kleine bestellingen die tegelijk geproduceerd worden bij meerdere leveranciers.

Natuurlijk gaat dat niet op voor specifieke onderdelen die maar door 1 leverancier geleverd kunnen worden. Dan geldt weer het recht van de sterkste, en dus de grootste bestelling.

Blijft inderdaad lastige materie.
Ik heb ook geen zicht op alles natuurlijk, ik ga af op berichten die ik vanuit de verschillende Nederlandse labs hoor. Hoe het aan de inkoop-kant gaat weet ik niet.
Ik heb ook niet overal zicht op natuurlijk (en lees ook niet meer alles) maar ik denk dat het inderdaad slimmer en beter had gekund, staat vandaag ook nog een aardig stuk in de NRC over trouwens. Waarom de minister eigenlijk niks te zeggen heeft over de GGden en de labs. Lang leve de marktwerking in de zorg denk ik dan ook.
Door eelke
pearlsofpassion schreef: za 26 sep 2020, 16:04 Maar dat is ook net omdat verkouden kinderen naar school gaan. Moest dat niet zo zijn, zouden ze veel minder verkouden zijn..
En omdat het afweersysteem van jonge kinderen nog niet helemaal op en top jofel werkt, waardoor ze al die virussen ook meteen oppikken. Wat gebeurt er als ze je daar niet mee in aanraking laat komen?
Door Lizzy
dinky89 schreef: za 26 sep 2020, 13:31 Ik denk dat niemand twijfelt over de inzet die wordt geleverd door lab personeel. Ik althans niet. Maar wanneer je dan hoort dat het aanbod van commerciële Labs worden afgewezen door de overheid zonder dat duidelijk is waarom, capaciteit aangeboden vanuit Duitsland wordt afgewezen omdat ze geen Nederlandstalig MMB hebben maar er nu het plan is om een luchtbrug op te zetten met het midden oosten zodat abu dhabi de tests kan analyseren dan vraag ik mij sterk af waar de overheid mee bezig is :???:

Toevallig heeft de nos vandaag een bericht geplaatst over testen in Nederland vergeleken met een aantal andere Europese landen: Nederlandse coronacijfers vergeleken met die van andere Europese landen - https://nos.nl/l/2349878
Valt dan vooral op hoeveel Denemarken test per 100.000 inwoners.
Nou, dank je, je beschrijft hier ook mijn idee! Dit dus. En dat denk ik bij nog wel meer dingen. Zo langzamerhand begin ik zelfs van de overheid te balen :-\
Door wenchew
pearlsofpassion schreef: za 26 sep 2020, 16:15 Ja, net daarom dat er richtlijnen en ondersteuning van de overheid uit zouden moeten komen. Naar werknemers en evt zelfs werkgevers toe. Ipv nu te wachten tot volwassenen verkouden worden omdat alle kinderen op school verkouden worden en dan te gaan testen en mensen in quarantaine te plaatsen. En nog meer dingen. Je mag verkouden niet winkelen, niet werken (dan zit je alsnog thuis van het werk he), niet dit niet dat.
Dat is dus weer handelen als het te laat is ipv preventief te zorgen dat die scholen geen verkoudheidbroeihaarden worden.
Zeker in deze tijden he.

En dat is dan nog ervan uitgegaan dat het gewone verkoudheid is.
Af en toe is het ook echt Corona... :-X
En net omdat elk kind op school verkouden wordt of je kind elke 2 weken verkouden naar huis komt, ga je de regels niet meer naleven en laat je je niet meer testen en ga je wel gewoon winkelen. Want je kan toch niet steeds opnieuw laten testen en thuis blijven.
En als het dan op een keer wel Corona is... :-X

Allemaal heel logische gevolgen. Maar dus wel perfect te voorkomen door verkouden kinderen thuis te zetten. En daar ondersteuning voor te voorzien.
En dat zou veel efficiënter zijn, zowel financieel als logistiek.
Ik denk dat daar te heel veel kinderen funest is.. Kijk al eens naar de kinderen die het niet zo goed hebben thuis, hoogbegaafde kinderen, kinderen die veel structuur nodig hebben, kinderen in het speciaal onderwijs, kinderen waarvan de ouders fulltime werken waarbij ze niet kunnen regelen dat ze thuis kunnen zijn.. En in dat laatste geval zouden ze dan naar een opvang moeten, waarbij ze dan net zo goed op school kunnen zijn..

En inderdaad, dan bouwen ze nooit weerstand op.. Want als je alle virussen, ziektekiemen van ze weg houdt en ook nog eens overdreven hygiënisch gaat doen.. 🙄

Ipv dat de overheid nou (ook) inzet op "hoe hou je je weerstand op peil" (gezonde voeding, genoeg vitamientjes, voldoende buiten.. Etc..)
Ik heb het gewoon over nu he. Tijdens Corona. Niet altijd he.

Trouwens, wij, als volwassenen, worden ook constant ziek als we veel in contact komen met kinderen. Dat duurt zo'n 3 jaar. Omdat de kinderen op school zoveel met elkaar in contact komen wordt hun immuunsysteem idd extra sterk. Maar het is niet dat dat noodzakelijk is of zo, volwassenen raken dat ook weer kwijt. Tenzij ze dus met jonge kinderen in contact komen.
Daarnaast zijn er ook veel kinderen die daar wel degelijk last van krijgen en soms jarenlang medicatie (soms aérosol, soms zelfs cortisonen) moeten krijgen wegens luchtwegproblemen. De kinderafdelingen liggen ook elk jaar vol en sommige baby's sterven zelfs aan RSV.
Het is niet dat het allemaal maar onschuldig is. Voor de meeste kinderen wel, voor sommigen echter niet.
En het is in mijn ogen dus niets noodzakelijks.

Maar goed, ik heb het dus echt enkel over nu, tijdens Corona..
Omwille van de gevolgen.
Testen, quarantaine, niet kunnen werken of winkelen ed bij verkoudheid geldt natuurlijk niet in normale omstandigheden. Enkel nu.

Neemt niet weg dat er jaarlijks wel eens op gewezen wordt hoeveel geld er gespendeerd wordt als het gevolg van het feit dat mensen die ziek (griep vb) gaan werken. En dat ze beter thuis zouden blijven.
Het lijkt me sterk dat dat voor kinderen niet opgaat. Zeker voor kleuters...
En thuisleren staat sinds vorig half jaar wel goed op punt. Tis niet dat een verkouden kind thuis niets zou kunnen leren. Als het echt Corona is, en er komt een serieuze uitbraak op school, moet iedereen plots thuis blijven...
Door Kaela
pearlsofpassion schreef: zo 27 sep 2020, 07:35 Ik vermoed dat dat niet te veralgemenen valt. Dus dat brengt niet echt iets bij aan de discussie.
Dat denk ik wel. Want ik denk dat de druk van thuiswerken, baanverlies, kinderen thuis, problemen met opvang en naar school gaan enz voor heel veel mensen een optelsom is waar ze aan onderdoor gaan. Het is veel!

Ik vind dat dit soort factoren vaak onderschat worden. Als ik met mensen praat over de nadelen van thuiswerken (voor mij eenzaamheid en werk-prive balans), dan wordt dat vaak wat gebagatelliseerd. Er zitten tenslotte ook voordelen aan. Ja die zijn er en dat is fijn. Maar het feit dat ik al maanden onvrijwillig alleen werk terwijl ik een sociaal dier ben, eist zijn tol. Juist hoe langer het duurt. En dat is niemand zijn schuld en met mijn verstand werk ik nu vele malen liever thuis als op kantoor. Maar eenzaam ben ik en dat is en vooral blijft! k*t.

Ik zie om mij heen veel jonge gezinnen op hun tandvlees lopen. Net zoals het zorgpersoneel nog niet voldoende bij is gekomen, zijn werkende jonge gezinnen dat vaak ook niet. En dat is best onzichtbaar, maar het is er wel. Dat maakt het geheel ook zo complex. We willen met zijn allen niet ziek worden van de corona, maar met zijn allen failliet en/of met een burnout willen we ook niet...
Door doranto
eelke schreef: za 26 sep 2020, 17:04 En omdat het afweersysteem van jonge kinderen nog niet helemaal op en top jofel werkt, waardoor ze al die virussen ook meteen oppikken. Wat gebeurt er als ze je daar niet mee in aanraking laat komen?
Persoonlijk denk ik dat dat helemaal niet goed zou zijn voor een goede ontwikkeling van het immuunsysteem.
Voor een weekje, als ze ziek zijn?

Ik vind constant, dus keer op keer weer, verkouden kinderen hebben (met extra zorgen, 's nachts opstaan) en zelf verkouden worden, waardoor ik me weer moet laten testen, iemand anders moet m'n boodschappen laten doen en vooral, ziek ben, enz... Veeeeeeel lastiger dan eens een weekje de kinderen thuis houden...

We zijn 4 weken ver in het schooljaar en ze zijn al 3 weken verkouden en ik heb zelf ook al 2 dagen plat gelegen in bed. Meneer trouwens ook.

Dat valt ook niet te veralgemenen. Maar das ook allemaal niet de kwestie.

En ik benoem helemaal niet in combi met thuiswerken. Dat zeg ik helemaal niet.
Nogmaals het gaat over in deze tijd en enkel als ze verkouden zijn hé. Als verkouden kinderen thuis zouden moeten blijven (en er steun is voor de ouders op dat moment) , zou dat veeel minder vaak zijn dan nu.
Er zijn scholen waar er dat doen hoor. Zelf beslissen dat de verkouden kinderen niet mogen komen. En dat werkt prima, er zijn. Er minder ziek en die hebben geen covid uitbraken.
Maar aangezien dat niet van de overheid uit geregeld is, blijven de ouders dan in de kou staan. Dat zou beter kunnen.
Door eelke
Ja ik denk niet dat het over 'een weekje' gaat. En dat betekend dan ook niet buitenspelen, niet naar de sportclubs. Vind niet dat je daar zo gemakkelijk over kunt denken, zeker niet als het heus wel weer te verwachten is dat al die dingen over een tijdje weer even zullen sluiten.

Ik denk ook niet dat ik de oplossing heb, maar je kind thuis houden bij verkoudheid, daar sta ik dus ook niet achter. (wellicht dan een verkoudheidsklasje starten op de scholen, alle kinderen daar bij elkaar, de oudste helpen de jongste? Hoewel dat ook wel weer heftig is, voor zo'n kind, om daar zo mee te schuiven).
En dan nog eens he.
Doordat kinderen constant verkouden thuis komen, ga je je op den duur (ale, na 2 keer al hoor) niet meer laten testen en je afzonderen (thuis blijven van het werk) . Want het zal wel weer niets zijn en dat is toch niet vol te houden.
Waardoor Corona nog verder kan opleven. Het is niets voor niets dat men sinds de start van het schooljaar de controle op Corona volledig kwijt lijkt te raken en vooral tieners(10-25jaar) vooral besmet raken tegenwoordig. Dat zijn niet enkel studenten he. Jonge kinderen testen ze (bij ons alleszinds) zowiezo niet.

Als, door dit gedrag, Corona weer helemaal gaat pieken, komt er misschien een 2e, wss zachtere maar toch, lockdown. Waarbij iedereen weer thuis zit.
Ik denk dat we het er wel allemaal over eens kunnen zijn dat dat voor iedereen erger zou zijn dan een verkouden kind even thuis houden.
Dit is een groter plaatje dan een individueel gezin. Groter dan mijn gezin ook hé. Ik speek niet gewoon voor mezelf. Het is het gespreksonderwerp aan de schoolpoort...
Dat verkoudheden in deze tijd listig rondgaan is voor iedereen ontzettend lastig. En dan is het logisch dat Corona dat ook kan.
En dan is die hele vreselijke lockdown van het voorjaar, eigenlijk voor niets geweest. Heeft het ons enkel een half jaar uitstel gekocht, als er nu verder niets van maatregelen genomen worden.
Ik zie het somber in ze, zoals het nu evolueert...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door