Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kim_S
Zeker!

En eerlijk gezegd denk ik dat er veel meer tests in Nederlandse labs uitgevoerd kunnen worden. Volgens mij is het een kwestie van “slim inkopen” dat nu labs in Duitsland en zelfs Abu Dhabi worden ingezet...

Net als het feit dat er een tekort is aan dure CE-gecertificeerde testkits. Er zijn echt goedkopere oplossingen die net zo goed zijn (labs moeten hoe dan ook allerlei controles inbouwen bij hun tests), en volop beschikbaar. Maar ja, iemand (waarschijnlijk het RIVM) heeft bedacht dat het beter is om allemaal dezelfde testkit te gebruiken. Heel gek dat die dan schaars wordt...
Door Siberienne
Kim_S schreef: za 26 sep 2020, 10:40 Zeker!

En eerlijk gezegd denk ik dat er veel meer tests in Nederlandse labs uitgevoerd kunnen worden. Volgens mij is het een kwestie van “slim inkopen” dat nu labs in Duitsland en zelfs Abu Dhabi worden ingezet...

Net als het feit dat er een tekort is aan dure CE-gecertificeerde testkits. Er zijn echt goedkopere oplossingen die net zo goed zijn (labs moeten hoe dan ook allerlei controles inbouwen bij hun tests), en volop beschikbaar. Maar ja, iemand (waarschijnlijk het RIVM) heeft bedacht dat het beter is om allemaal dezelfde testkit te gebruiken. Heel gek dat die dan schaars wordt...
Ik volg het nog een beetje van de zijlijn en heb even geen echte mening over hoe slim/niet slim het gaat met de testkits. Dat dit allemaal geen schoonheidsprijs verdient mag duidelijk zijn.

Ik wil alleen voor 1 groep mensen wel even een lans breken; lab personeel. Ik denk dat niet onderschat mag worden hoeveel extra die werken en dat daar wel een grens ligt aan wat er nog bij kan in de gewone NL MMB diagnostiek laboratoria.
Suzan verwoordde dat wel mooi: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b53edaad/
Door Kim_S
Oh maar ik heb het ook absoluut niet over laboratoriumpersoneel. Die werken inderdaad keihard, al maanden, en krijgen daar ook al geen bonus voor, net als veel andere mensen die cruciaal (geweest) zijn in deze hele crisis.

Wat ik bedoel is dat alles al een hele tijd “centraal” geregeld wordt, en er daarbij dus labs of middelen worden uitgesloten terwijl die prima benut zouden kunnen worden.
Door Lizzy
src_esther schreef: za 26 sep 2020, 11:52 Ik ben geen fan van Arjen Lubach, maar zijn redactie doet goed werk en dus was het item over testen-testen-testen in Zondag met Lubach van afgelopen zondag (20-9) erg interessant.
Ja, ik vind hem ook zeer interessant afgelopen zondag!
Kim_S schreef: za 26 sep 2020, 10:25 En dat dat verkouden kind gewoon naar school mag, en op school gewoon andere kinderen aan kan steken, en dat die andere kinderen dan gewoon hun ouders aansteken, dat is dan zeker ook fout gedrag ::)

Waarmee ik niet wil zeggen dat kinderen met een “gewone verkoudheid” (hoe maak je nou dat onderscheid dan, zeker bij kinderen die weinig klachten krijgen??) niet naar school zouden mogen. Maar je krijgt hierdoor wel heel veel volwassenen die zich moeten laten testen, omdat ze ook wat gaan snotteren.
Het maakt anders wel duidelijk, deze Corona crisis, dat een beetje sneller een kind thuishouden, veel zieke kinderen (en volwassenen) zou uitsparen.
Zeker in deze tijden en door het feit dat je het onderscheid niet kan maken met covid, hadden ze van mij gerust wat strenger mogen of zelfs moeten zijn.
Dat ene verkouden kind brengt zoveel teweeg door de hele klas en hun ouders in uitbreiding, te besmetten. Al die testen, quarantaine's en andere moeilijkheden. Hoeveel kost dat de maatschappij? Daar wegen de nadelen (voor dat ene kind en ouders) toch in geen mogelijkheid tegenop? Ze zouden natuurlijk best wat extra kunnen voorzien voor ouders die de kinderen wegens ziekte moeten thuishouden. Zou veel minder kosten volgens mij.
Door Kim_S
pearlsofpassion schreef: za 26 sep 2020, 12:38 Het maakt anders wel duidelijk, deze Corona crisis, dat een beetje sneller een kind thuishouden, veel zieke kinderen (en volwassenen) zou uitsparen.
Zeker in deze tijden en door het feit dat je het onderscheid niet kan maken met covid, hadden ze van mij gerust wat strenger mogen of zelfs moeten zijn.
Dat ene verkouden kind brengt zoveel teweeg door de hele klas en hun ouders in uitbreiding, te besmetten. Al die testen, quarantaine's en andere moeilijkheden. Hoeveel kost dat de maatschappij? Daar wegen de nadelen (voor dat ene kind en ouders) toch in geen mogelijkheid tegenop? Ze zouden natuurlijk best wat extra kunnen voorzien voor ouders die de kinderen wegens ziekte moeten thuishouden. Zou veel minder kosten volgens mij.
Ook wel mee eens.
Ik belde een paar weken geleden de school om dochterlief af te melden want ze was verkouden. Ze vroegen of ze koorts had, dat was niet zo. Nou, dan mocht ze gewoon naar school komen, want de rest van de klas was ook verkouden...
Afgelopen week was de leraar ziek... ::)
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: za 26 sep 2020, 12:38 Het maakt anders wel duidelijk, deze Corona crisis, dat een beetje sneller een kind thuishouden, veel zieke kinderen (en volwassenen) zou uitsparen.
Ja thuis houden zou ideaal zijn als dat makkelijk kon.

Thuishouden is ook niet zo makkelijk. Ik ken veel stellen waar beide ouders werken en de grootouders kunnen nu ook niet meer oppassen. Ik weetniet hoe dat in België is, maar ik denk dat in NL in de meerderheid van de gezinnen beide ouders werken (even gezocht, maar volgens CBS werken bij 78% van gezinnen met jonge kinderen beide ouders.) En er werken weliswaar nu meer mensen thuis, dus het zou iets makkelijker moeten zijn, maar jij weet denk ik beter dan ik hoeveel je wel/niet gedaan krijgt met een kleine (of meerdere) thuis ;)
Door Siberienne
Kim_S schreef: za 26 sep 2020, 11:34 Oh maar ik heb het ook absoluut niet over laboratoriumpersoneel. Die werken inderdaad keihard, al maanden, en krijgen daar ook al geen bonus voor, net als veel andere mensen die cruciaal (geweest) zijn in deze hele crisis.

Wat ik bedoel is dat alles al een hele tijd “centraal” geregeld wordt, en er daarbij dus labs of middelen worden uitgesloten terwijl die prima benut zouden kunnen worden.
Maar in maart was juist het probleem dat de bestellingen van de individuele NL labs zo klein waren dat ze gewoon niets geleverd kregen. Zo had ons lab Duitse apparatuur en liep het niet alleen vast op de kitst en vloeistoffen maar bv op simpele dingen als de bijbehorende plastic plaatjes. We kregen gewoon niks meer geleverd. En nee, plaatjes en pipetpuntjes kun je niet simpel ergens anders laten maken want als het net ander materiaal is dat een fractie meer meegeeft en je machine loopt vast, kun je fluiten naar service /reparatie. En ben je nog verder van huis. Inmiddels is door samenwerking tussen de labs daar wel een aparte productie en leverantie van geregeld.

Maar als een firma miljoenen bestellingen krijgt, vis je als individueel lab achter het net. Doordat nu gecoördineerd besteld wordt krijgt Nederland wel meer dan voorheen geleverd. Want we testen nu wel veel meer dan in maart. Het is niet genoeg, het kan vast beter maar het is beter dan toen. Maar ik ik heb misschien ook te weinig inzicht nu om een echt gewogen oordeel te geven, ik vind het maar lastige materie ...

Ik vraag me trouwens af hoe het in andere landen gaat. Kijk je naar de grens die de WHO stelt (je test genoeg als je <5% positief test) dan zijn er nog een heel aantal andere Europese landen waar het niet goed gaat. Zie bv De grafie op https://ourworldindata.org/coronavirus-testing
Door dinky89
Siberienne schreef: za 26 sep 2020, 11:30 Ik volg het nog een beetje van de zijlijn en heb even geen echte mening over hoe slim/niet slim het gaat met de testkits. Dat dit allemaal geen schoonheidsprijs verdient mag duidelijk zijn.

Ik wil alleen voor 1 groep mensen wel even een lans breken; lab personeel. Ik denk dat niet onderschat mag worden hoeveel extra die werken en dat daar wel een grens ligt aan wat er nog bij kan in de gewone NL MMB diagnostiek laboratoria.
Suzan verwoordde dat wel mooi: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b53edaad/
Ik denk dat niemand twijfelt over de inzet die wordt geleverd door lab personeel. Ik althans niet. Maar wanneer je dan hoort dat het aanbod van commerciële Labs worden afgewezen door de overheid zonder dat duidelijk is waarom, capaciteit aangeboden vanuit Duitsland wordt afgewezen omdat ze geen Nederlandstalig MMB hebben maar er nu het plan is om een luchtbrug op te zetten met het midden oosten zodat abu dhabi de tests kan analyseren dan vraag ik mij sterk af waar de overheid mee bezig is :???:
Siberienne schreef: za 26 sep 2020, 13:19 Ik vraag me trouwens af hoe het in andere landen gaat. Kijk je naar de grens die de WHO stelt (je test genoeg als je <5% positief test) dan zijn er nog een heel aantal andere Europese landen waar het niet goed gaat. Zie bv De grafie op https://ourworldindata.org/coronavirus-testing
Toevallig heeft de nos vandaag een bericht geplaatst over testen in Nederland vergeleken met een aantal andere Europese landen: Nederlandse coronacijfers vergeleken met die van andere Europese landen - https://nos.nl/l/2349878
Valt dan vooral op hoeveel Denemarken test per 100.000 inwoners.
Laatst gewijzigd door dinky89 op za 26 sep 2020, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kim_S
Siberienne schreef: za 26 sep 2020, 13:19 Maar in maart was juist het probleem dat de bestellingen van de individuele NL labs zo klein waren dat ze gewoon niets geleverd kregen. Zo had ons lab Duitse apparatuur en liep het niet alleen vast op de kitst en vloeistoffen maar bv op simpele dingen als de bijbehorende plastic plaatjes. We kregen gewoon niks meer geleverd. En nee, plaatjes en pipetpuntjes kun je niet simpel ergens anders laten maken want als het net ander materiaal is dat een fractie meer meegeeft en je machine loopt vast, kun je fluiten naar service /reparatie. En ben je nog verder van huis. Inmiddels is door samenwerking tussen de labs daar wel een aparte productie en leverantie van geregeld.

Maar als een firma miljoenen bestellingen krijgt, vis je als individueel lab achter het net. Doordat nu gecoördineerd besteld wordt krijgt Nederland wel meer dan voorheen geleverd. Want we testen nu wel veel meer dan in maart. Het is niet genoeg, het kan vast beter maar het is beter dan toen. Maar ik ik heb misschien ook te weinig inzicht nu om een echt gewogen oordeel te geven, ik vind het maar lastige materie ...

Ik vraag me trouwens af hoe het in andere landen gaat. Kijk je naar de grens die de WHO stelt (je test genoeg als je <5% positief test) dan zijn er nog een heel aantal andere Europese landen waar het niet goed gaat. Zie bv De grafie op https://ourworldindata.org/coronavirus-testing
Dat snap ik zeker ook.
In het begin van dit hele gebeuren was iedereen verrast, en het duurde natuurlijk ook even voordat bedrijven hun productie opgeschaald hadden. Dan is het nuttig om 1 grote bestelling te plaatsen zodat je wel meetelt. Maar het produceren van 1 grote bestelling kost vaak wel meer tijd dan meerdere kleine bestellingen die tegelijk geproduceerd worden bij meerdere leveranciers.

Natuurlijk gaat dat niet op voor specifieke onderdelen die maar door 1 leverancier geleverd kunnen worden. Dan geldt weer het recht van de sterkste, en dus de grootste bestelling.

Blijft inderdaad lastige materie.
Ik heb ook geen zicht op alles natuurlijk, ik ga af op berichten die ik vanuit de verschillende Nederlandse labs hoor. Hoe het aan de inkoop-kant gaat weet ik niet.
Door eelke
Ik ken toch wel veel kinderen die de helft van de tijd rondlopen met een snotneus hoor...zeker onder de 8... die kun je toch niet 2 schooljaren iedere keer thuishouden?
Door wenchew
Siberienne schreef: za 26 sep 2020, 13:05 Ja thuis houden zou ideaal zijn als dat makkelijk kon.

Thuishouden is ook niet zo makkelijk. Ik ken veel stellen waar beide ouders werken en de grootouders kunnen nu ook niet meer oppassen. Ik weetniet hoe dat in België is, maar ik denk dat in NL in de meerderheid van de gezinnen beide ouders werken (even gezocht, maar volgens CBS werken bij 78% van gezinnen met jonge kinderen beide ouders.) En er werken weliswaar nu meer mensen thuis, dus het zou iets makkelijker moeten zijn, maar jij weet denk ik beter dan ik hoeveel je wel/niet gedaan krijgt met een kleine (of meerdere) thuis ;)
Door dat thuiswerken van partner, niet werken van mij en het thuishouden door corona heb ik nu een burnout (nouja, dat was de laatste zet)... En zo zijn er denk ik best veel mensen die door die paar weken schipperen tussen alles een burnout/randje burnout bungelen.. Dus ik ben eerlijk gezegd wel echt heel blij dat mijn kinderen ook met verkoudheid naar school mogen.. Ik zou nu bijvoorbeeld niet weten hoe ik het zou moeten doen als ik ze weer thuis zou hebben.. En dan probeert partner mij echt wel zo veel mogelijk te ondersteunen, maar ook thuis heeft hij gewoon 40 uur te draaien voor de baas..
Siberienne schreef: za 26 sep 2020, 13:05 Ja thuis houden zou ideaal zijn als dat makkelijk kon.

Nee, dan moeten de ouders ook verlof krijgen. En daar is niets voor voorzien, dus dat is in praktijk vaak onbetaald. Dat bedoel ik met m'n laatste 2 zinnen. Daar zou nu, met covid, beter wat voor voorzien worden. En dat ouders verlof moeten kunnen nemen.
Nu is het in sommige scholen wel, andere niet, sommige kinderen maken koorts, andere niet. Compleet random.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door