Kim_S schreef: ↑za 26 sep 2020, 11:34
Oh maar ik heb het ook absoluut niet over laboratoriumpersoneel. Die werken inderdaad keihard, al maanden, en krijgen daar ook al geen bonus voor, net als veel andere mensen die cruciaal (geweest) zijn in deze hele crisis.
Wat ik bedoel is dat alles al een hele tijd “centraal” geregeld wordt, en er daarbij dus labs of middelen worden uitgesloten terwijl die prima benut zouden kunnen worden.
Maar in maart was juist het probleem dat de bestellingen van de individuele NL labs zo klein waren dat ze gewoon niets geleverd kregen. Zo had ons lab Duitse apparatuur en liep het niet alleen vast op de kitst en vloeistoffen maar bv op simpele dingen als de bijbehorende plastic plaatjes. We kregen gewoon niks meer geleverd. En nee, plaatjes en pipetpuntjes kun je niet simpel ergens anders laten maken want als het net ander materiaal is dat een fractie meer meegeeft en je machine loopt vast, kun je fluiten naar service /reparatie. En ben je nog verder van huis. Inmiddels is door samenwerking tussen de labs daar wel een aparte productie en leverantie van geregeld.
Maar als een firma miljoenen bestellingen krijgt, vis je als individueel lab achter het net. Doordat nu gecoördineerd besteld wordt krijgt Nederland wel meer dan voorheen geleverd. Want we testen nu wel veel meer dan in maart. Het is niet genoeg, het kan vast beter maar het is beter dan toen. Maar ik ik heb misschien ook te weinig inzicht nu om een echt gewogen oordeel te geven, ik vind het maar lastige materie ...
Ik vraag me trouwens af hoe het in andere landen gaat. Kijk je naar de grens die de WHO stelt (je test genoeg als je <5% positief test) dan zijn er nog een heel aantal andere Europese landen waar het niet goed gaat. Zie bv De grafie op
https://ourworldindata.org/coronavirus-testing