Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Neally
Suzanne schreef: zo 13 sep 2020, 22:25 Hoezo niet waar? Het is toch horeca? Dan moet je dus reserveren en zit je aan een tijd "van 16.00 - 18.00" bijvoorbeeld.
Je kunt nu nergens zomaar binnenlopen, ook niet op terrassen. Je kunt altijd 10minuten van tevoren bellen of ze plek hebben, maar als ze dat niet hebben.. helaas... dan gaat het feest niet door.

Gewoon op de site van de overheid:
Horeca: reserveren
Wanneer moet er gereserveerd worden?

Bij alle restaurants, cafés en terrassen, binnen en buiten, moet gereserveerd worden. De reservering kan voorafgaand aan het bezoek plaatsvinden of ter plaatse volgens het ‘wait to be seated principe’. Kijk op de website van het restaurant, café, terras of evenement welke maatregelen en reserveringsmogelijkheden van toepassing zijn.
Waarom moeten gasten reserveren?

Om de ontvangst van grote aantallen mensen te kunnen spreiden is reserveren verplicht. Dit is op advies van het Outbreak Management Team (OMT).

Suzanne
Gelukkig is het hier in de buurt zo dat je heel gewoon lekker aan kunt komen waaien.
Nix niet bespreken.
Gewoon als er plek is kun je gaan zitten. En als er geen plek is loop je door naar waar wel een plekje voor je 'clubje' is.
Wel heel stom en raar (persoonlijke noot)
dat je je gegevens in een boekje op moet schrijven. NAW + e-adres. Dat ligt dan gewoon in t zicht op n lessenaar of zo.
Handig zo'n boekje voor mensen die slechts in de zin hebben......

Anyway, ik hoop dat je lekker hebt zitten te genieten Hannah. :-)
Door Elf
Suzanne schreef: zo 13 sep 2020, 22:25 Hoezo niet waar? Het is toch horeca? Dan moet je dus reserveren en zit je aan een tijd "van 16.00 - 18.00" bijvoorbeeld.
Je kunt nu nergens zomaar binnenlopen, ook niet op terrassen. Je kunt altijd 10minuten van tevoren bellen of ze plek hebben, maar als ze dat niet hebben.. helaas... dan gaat het feest niet door.

Gewoon op de site van de overheid:
Horeca: reserveren

Bij alle restaurants, cafés en terrassen, binnen en buiten, moet gereserveerd worden. De reservering kan voorafgaand aan het bezoek plaatsvinden of ter plaatse volgens het ‘wait to be seated principe’. Kijk op de website van het restaurant, café, terras of evenement welke maatregelen en reserveringsmogelijkheden van toepassing zijn.
Waarom moeten gasten reserveren?

Om de ontvangst van grote aantallen mensen te kunnen spreiden is reserveren verplicht. Dit is op advies van het Outbreak Management Team (OMT).

Suzanne
Echt wel waar hoor. De afgelopen maanden best regelmatig, in verschillende delen van Nederland, naar restaurants en terrassen geweest. Als er plaats is ben je overal van harte welkom. Met achterlating van je gegevens. Daar heb ik geen problemen mee. Als je via een website reserveert laat je immers ook je telefoonnummer en e-mailadres achter dus ik begrijp de mensen niet helemaal die er zo’n toestand van maken dat je je gegevens achter moet laten ;)
Door Kaela
Elf schreef: di 15 sep 2020, 19:51 Echt wel waar hoor. De afgelopen maanden best regelmatig, in verschillende delen van Nederland, naar restaurants en terrassen geweest. Als er plaats is ben je overal van harte welkom. Met achterlating van je gegevens. Daar heb ik geen problemen mee. Als je via een website reserveert laat je immers ook je telefoonnummer en e-mailadres achter dus ik begrijp de mensen niet helemaal die er zo’n toestand van maken dat je je gegevens achter moet laten ;)
Volgens mij zit het probleem in gegevens achterlaten hem niet in de gegevens aan het restaurant verstrekken, maar in het feit dat het open en bloot ligt. Of over alle tafels gaat op 1 lijstje.

Waar ik was vulde je een briefje in dat direct netjes achter de balie gelegd werd. Dat is dikke prima.
Door Suzanne
Als je niet hoeft te reserveren en gewoon kunt aanschuiven, dan houdt zo'n bedrijf zich hier al niet aan de regels. Ik snap dat regels nu soms erg ruk zijn maar als het DAAR al mis gaat.... ;-(
Registreren is dan weer niet verplicht en als ik hoor hoe er daar af en toe mee omgegaan wordt, dan snap ik dat volledig.
Gelukkig ga ik sowieso niet/nauwelijks uit eten maar ik vind het volkomen bizar dat een eet-gelegenheid zich niet aan de regels houdt. En dan straks weer janken als ze weer moeten sluiten zeker?

Suzanne
Door pluk
Suzanne schreef: wo 16 sep 2020, 22:43 Als je niet hoeft te reserveren en gewoon kunt aanschuiven, dan houdt zo'n bedrijf zich hier al niet aan de regels. Ik snap dat regels nu soms erg ruk zijn maar als het DAAR al mis gaat.... ;-(
Registreren is dan weer niet verplicht en als ik hoor hoe er daar af en toe mee omgegaan wordt, dan snap ik dat volledig.
Gelukkig ga ik sowieso niet/nauwelijks uit eten maar ik vind het volkomen bizar dat een eet-gelegenheid zich niet aan de regels houdt. En dan straks weer janken als ze weer moeten sluiten zeker?

Suzanne
Je quote zelf al:

Bij alle restaurants, cafés en terrassen, binnen en buiten, moet gereserveerd worden. De reservering kan voorafgaand aan het bezoek plaatsvinden of ter plaatse volgens het ‘wait to be seated principe’....
DAAR gaat dus helemaal niks mis. Je mag je gewoon melden en vragen of er nog plek is. Zo ja, dan krijg je of een plek aangewezen of je hebt zelf de keus uit nog vrije tafels. Zo werkt namelijk het 'wait to be seated principe'.
Of in het Nederlands: wacht tot je een plaats krijgt aangewezen. En hé, dat is dus hetzelfde als dat je hebt gereserveerd! Dan meldt je je bij een medewerker dat je gereserveerd hebt, deze wijst je vervolgens de tafel die voor jou gereserveerd is óf zal aangeven dat je zelf kunt kiezen (omdat ze niet vol zitten).
Door Kaela
Suzanne schreef: wo 16 sep 2020, 22:43 Als je niet hoeft te reserveren en gewoon kunt aanschuiven, dan houdt zo'n bedrijf zich hier al niet aan de regels. Ik snap dat regels nu soms erg ruk zijn maar als het DAAR al mis gaat.... ;-(

Suzanne
Waar heb jij last van? Er gaat helemaal niets mis en er worden geen regels overtreden. Er mogen maximaal een bepaald aantal mensen in een horecagelegenheid, of dat nou per reservering is of niet. En er moeten gegevens geregistreerd worden voor contact onderzoek. En zoals ik hier lees en mijn eigen ervaring ook is, dat wordt prima nageleefd door de horeca.

Dus als er gejankt moet gaan worden ligt dat wat mij betreft niet aan de horeca die proberen keurig binnen de regels hun onderneming te redden van de ondergang!
Door hannabelgje
Wij moesten ons netjes aanmelden bij het terras, onze gegevens achterlaten en werden naar een plaats verwezen.
Er staat nergens in de corona maatregelen dat je moet reserveren. Dat hebben de restaurants zelf verzonnen. Je moet gewoon gegevens achterlaten en afstand houden. Dat wordt ook prima nageleefd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door eelke
Je moet je inderdaad registreren. 'Reserveren' kan ter plekke. Overigens bij alle horeca waar je gaat zitten; dus ook het restaurant van de ikea. Tot nu toe meegemaakt dat je alles moest invullen op een lijstje, dat je netjes een apart briefje kreeg, of dat je alles via een app moest doen (en het groene scherm dan moet laten zien). Krijg je meteen ook de verplichte gezondheidscheck. Ze bewaren je gegevens geloof ik 2 weken.

Ergens vind ik dat steeds wel spannend, want je bent je er wel bewuster van dat je dus gebeld gaat worden als daar iemand met corona blijkt te hebben gezeten.
Door Too

Suzanne
Vertel mij wat er mis is aan :
bij een terras, restaurant vragen of er plek voor je is, aangeven dat je niet (bewust) ziek bent /met zieken in huis woont, contactgegevens afgeven, zoveel mogelijk op je aangewezen plek blijven zitten en wanneer dat gewenst is tijdig te vertrekken.

Echt dit is precies wat er in de voorschriften/aanwijzingen/protocollen staat.

En van dat 'janken' .... doe niet zo verschrikkelijk onsympathiek
Door Suzanne
Dan lezen jullie andere protocollen dan ik. Ik kan aan dat eerdere stukje text wat ik van de site van overheid haalde niets anders halen dan wat ik eruit lees zeg maar ;-) Daar staat voor mij toch letterlijk dat reserveren, ook op het terras moet. Dat dat mogelijk in de praktijk niet gebeurt is heel wat anders, maar het moet wel!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ven/horeca

Dat je ook "aan de deur" nog kunt reserveren is voor mij al op het randje... waar moeten de mensen dan wachten? Keurig in een rijtje op 1,5 meter? Geloof je het?

Als restaurants en strant-tenten menen zich op die schaal niet aan de regels te houden dan mogen ze van mij alles weer sluiten. Het is allemaal heel ruk, maar als iedereen zich nou 's aan de regels hield werd 't echt stukken sneller weer beter. Maar nee... da's teveel gevraagd.

Suzanne
Door pluk
Suzanne schreef: do 17 sep 2020, 16:17 Dan lezen jullie andere protocollen dan ik. Ik kan aan dat eerdere stukje text wat ik van de site van overheid haalde niets anders halen dan wat ik eruit lees zeg maar ;-) Daar staat voor mij toch letterlijk dat reserveren, ook op het terras moet. Dat dat mogelijk in de praktijk niet gebeurt is heel wat anders, maar het moet wel!

Dat je ook "aan de deur" nog kunt reserveren is voor mij al op het randje... waar moeten de mensen dan wachten? Keurig in een rijtje op 1,5 meter? Geloof je het?

Als restaurants en strant-tenten menen zich op die schaal niet aan de regels te houden dan mogen ze van mij alles weer sluiten. Het is allemaal heel ruk, maar als iedereen zich nou 's aan de regels hield werd 't echt stukken sneller weer beter. Maar nee... da's teveel gevraagd.

Suzanne
Nee hoor, wij lezen exact dezelfde protocollen. Jij weigert alleen het principe van 'wait to be seated' of 'reserveren aan de deur' te begrijpen en wringt je nu in allerlei bochten om je gelijk te halen.

En tegen beter weten in maar even de info voor de horecaondernemers opgezocht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ven/horeca
Is een reservering, een vaste zitplaats en gezondheidscheck altijd verplicht in de horeca?

De horeca werkt binnen én buiten, ongeacht de aantallen bezoekers, op basis van reservering (van tevoren of aan de deur), een gezondheidscheck en het toekennen van een vaste zitplaats aan een tafel of aan de bar. Daarnaast wordt alle bezoekers gevraagd zich vrijwillig te registreren. Bezoekers laten naam en contactgegevens achter zodat de GGD contact kan opnemen bij een besmetting die verband houdt met de horecagelegenheid.
Kun jij 'op het randje' vinden, maar OMT/RIVM/Overheid/Veiligheidsregio vinden dit prima en het zal ze aan dr derriere oxideren wat ene Suzanne er van vindt denk ik zo. En ja, mensen wachten op 1,5 meter en misschien wel eens op iets kortere afstand. We meeste van ons lopen namelijk niet de hele dag met een meetlat rond om anderen de maat te nemen. En ja er gaan dingen fout en ja er zijn uitbaters die er een potje van maken. Maar sinds 1 juni heb ik al diverse gelegenheden van binnen en buiten gezien en ik kan niet anders zeggen dan dat het overgrote merendeel van de ondernemers en gasten het prima doet.

Je schreef al dat je niet of nauwelijks in de horeca komt. Gelukkig maar, dat scheelt weer een plekje voor mensen die daar wel graag gebruik van maken en een hoop gezeik voor de uitbater.
Door Siberienne
Suzanne schreef: do 17 sep 2020, 16:17 Dan lezen jullie andere protocollen dan ik. Ik kan aan dat eerdere stukje text wat ik van de site van overheid haalde niets anders halen dan wat ik eruit lees zeg maar ;-) Daar staat voor mij toch letterlijk dat reserveren, ook op het terras moet. Dat dat mogelijk in de praktijk niet gebeurt is heel wat anders, maar het moet wel!

Suzanne
In jouw link staat letterlijk

‘Is een reservering, een vaste zitplaats en gezondheidscheck altijd verplicht in de horeca?
De horeca werkt binnen én buiten, ongeacht de aantallen bezoekers, op basis van reservering (van tevoren of aan de deur), een gezondheidscheck en het toekennen van een vaste zitplaats aan een tafel of aan de bar. Daarnaast wordt alle bezoekers gevraagd zich vrijwillig te registreren. Bezoekers laten naam en contactgegevens achter zodat de GGD contact kan opnemen bij een besmetting die verband houdt met de horecagelegenheid.

Dus volgens mij worden de regels gewoon gevolgd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door