Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Siberienne schreef: di 04 aug 2020, 17:05 Dat we 10 dagen in thuis quarantaine moeten. Is in Noorwegen niet super streng; we mogen wel wandelen, kort een boodschap doen maar geen dingen die meer dan een kwartier duren. Gelukkig hebben we een Noors adres.

Vervelende is: regelingen zoals inschrijven bij de gemeente mag pas na 10 dagen en ook melden bij de immigratie dienst en belasting enzo. En dat moet om een Noors BSN nummer te krijgen, en zonder dat nummer begin je niks. Bv geen internet aansluiting regelen, geen auto kopen en verzekeren enzo. En onze ziektekosten verzekering is dan ook nog een ding. Gelukkig heeft onze verhuurder de elektra geregeld, dat scheelt.

En het zou niet zo’n probleem zijn als ze wachttijden voor afspraken niet zo mega lang waren; ik heb dit al een maand geleden ingepland, als ik nu een nieuwe afspraak wil maken kan dat eind september. Gelukkig voor de belasting ergens nog een gaatje gevonden in augustus en maar meteen geboekt, want daar moet ik geweest zijn voor ik kan gaan werken.
Beh dat maakt het onnodig spannend (op een niet fijne manier) allemaal. Duimpjes draaien dat het toch allemaal vlot mag verlopen voor jullie.
Door Kaio
Ik merk hier alleen in de supermarkt in Nederland dat het net iets drukker is, inderdaad hele families, kindertjes ( gut wat heb ik die gemist in de supermarkt :biggrin2: )
Voor de rest valt de drukte hier zowel in NL als in DE wel mee. Ok er zijn wat terrassen open, en daar wordt gebruik van gemaakt, maar ik zie weinig rariteiten, nou let ik daar ook weer niet zo bijzonder goed op. ( en kom ik van nature nergens, hou niet van drukte, winkelen, shoppen ::) :-[ :biggrin2: )
Als ik voor ons gebied kijk hebben we een hoge totale besmettingen per 100.000 ( we waren ook de eerste na Italie he) maar dat de huidige nieuwe besmettingen juist ver beneden de rest ligt ( wat ook weer logisch is als meer het gehad hebben) Zal vast ook voor net over de grens in Nederland gelden, want dat virus heeft geen grenscontrole ;)

Ik denk zelf dat de drukte weer afneemt als de vakanties over zijn. En dat hoop ik dan ook voor jullie daar in de drukke stukken. Weer niet tot wanneer de vakanties nog zijn?
Door dinky89
Kaio schreef: wo 05 aug 2020, 09:28 Ik denk zelf dat de drukte weer afneemt als de vakanties over zijn. En dat hoop ik dan ook voor jullie daar in de drukke stukken. Weer niet tot wanneer de vakanties nog zijn?
Denk dat het hier in de stad weinig uit zal maken omdat na de vakantie de stad weer volstroomt met studenten die elders in het land wonen ;)
Maar in Noord-Nederland beginnen de scholen 17 augustus weer.
Wij zitten op camping in Frankrijk en hier wordt niets gelet op de regels. Niet op camping maar ook niet erbuiten.
Buiten hier en daar een mondmasker (alleen als het echt moet en er controle is natuurlijk) merk je helemaal niets.
Als de brasserie hier op de camping geen eten serveert, enkel drinken, draagt men geen mondmasker, eens ze opengaan voor eten worden de mondmaskers aangedaan, onder de neus..
Van afstand houden geeft niemand gehoord, ontsmetten doen we niet aan.

Ik heb het maar opgegeven. Je kan je niet als enige aan de regels houden. Wel vermijden we het sanitair zoveel mogelijk (hebben eigen voorzieningen) maar verder trekken we er ons maar niets van aan. Dan maar 10 dagen genieten zonder ernaar te kijken, en eens de terugweg weer opletten ipv 10 dagen druk maken en voor niets op vakantie geweest te zijn. Resultaat zal qua Corona toch hetzelfde zijn.

We gingen zowiezo wel 2 weken in quarantaine hierna. Was al beslist voor we vertrokken. Maar nu zal ik toch ook vragen of we na 2 weken ook een test krijgen. Hoort toch steeds meer van mensen die het asymptomatisch heel lang meedragen en het is niet geweten hoe besmettelijk je bent. Nu denk ik van mezelf niet dat ik asymptomatisch zal blijven, daarvoor ben ik niet gezond genoeg, maar je weet toch maar nooit.

Ik hoop alleen dat de grote stijging nog een paar dagen op zich laat wachten. We blijven tot zondag hier en hoop nog wel gewoon thuis te geraken... :(
vanhaut schreef:Ik woon vlakbij Lemmer en daar haal ik normaliter mijn boodschappen. Nu dus niet meer. Te bizar voor woorden hoe druk het is. Hoe vol de jumbo is. Hoe slecht er gehandhaafd wordt qua aantallen tegelijk naar binnen. Ik ben er klaar mee. Dan maar naar Emmeloord. Daar is de ah uitgestorven
Wij gingen ook altijd naar Lemmer voor de boodschappen, maar dat is nu met al die Duitse toeristen echt niet grappig meer nee. Ga nu ook naar Emmeloord toe en kleine dingen bij de Jumbo in Marknesse.
Door eelke
Ik weet inmiddels uit eerste hand wat er gezegd wordt bij een negatieve test; u kunt weer van de buitenlucht genieten en overal weer naartoe!

Dus ja, verkouden mensen mogen van de ggd (Corona-test-dienst, ik denk de ggd?) overal weer heen. Ik vind het maar een vreemd advies. Het is nu toch ook niet fijn als je mensen met een verkoudheid besmet...
Door Siberienne
eelke schreef: wo 05 aug 2020, 16:08 Ik weet inmiddels uit eerste hand wat er gezegd wordt bij een negatieve test; u kunt weer van de buitenlucht genieten en overal weer naartoe!

Dus ja, verkouden mensen mogen van de ggd (Corona-test-dienst, ik denk de ggd?) overal weer heen. Ik vind het maar een vreemd advies. Het is nu toch ook niet fijn als je mensen met een verkoudheid besmet...
Dat vind ik dus ook niet zo handig. Dit zou nou een mooi moment zijn om mensen meer te geven "uw corona test is negatief, u hoeft niet in quarantaine maar neem wel basale hygiene regels in acht. Hoesten in de elleboog, regelmatig handen wassen ed. "

Want we doen nu alsof het zo bijzonder is maar zou het bij uit eten gaan niet fijn zijn als je überhaupt voor je gaat eten handen zou wassen / desinfecteren? Als kind moest ik dat ook al. En iemand in zijn gezicht hoesten is nooit fijn. Zou op zich niet verkeerd zijn als we dat aan deze pandemie over zouden houden.

Maar goed, we gaan het zien. De test is ook niet 100% betrouwbaar, zit eerder rond de 80%. Op dit moment is het % positieven nog zo laag (en de vooraf kans dat iemand corona heeft daarmee heel klein) dat een negatieve test het inderdaad vrijwel uitsluit.

Als het percentage straks aanzienlijk hoger zou worden, zoals op de SEH in maart waar bijna iedereen COVID19 had, dan sluit een negatieve test het niet geheel uit. En dat wordt dan lastig uitleggen.
Door eelke
Siberienne schreef: wo 05 aug 2020, 17:59 Dat vind ik dus ook niet zo handig. Dit zou nou een mooi moment zijn om mensen meer te geven "uw corona test is negatief, u hoeft niet in quarantaine maar neem wel basale hygiene regels in acht. Hoesten in de elleboog, regelmatig handen wassen ed. "

Want we doen nu alsof het zo bijzonder is maar zou het bij uit eten gaan niet fijn zijn als je überhaupt voor je gaat eten handen zou wassen / desinfecteren? Als kind moest ik dat ook al. En iemand in zijn gezicht hoesten is nooit fijn. Zou op zich niet verkeerd zijn als we dat aan deze pandemie over zouden houden.

Maar goed, we gaan het zien. De test is ook niet 100% betrouwbaar, zit eerder rond de 80%. Op dit moment is het % positieven nog zo laag (en de vooraf kans dat iemand corona heeft daarmee heel klein) dat een negatieve test het inderdaad vrijwel uitsluit.

Als het percentage straks aanzienlijk hoger zou worden, zoals op de SEH in maart waar bijna iedereen COVID19 had, dan sluit een negatieve test het niet geheel uit. En dat wordt dan lastig uitleggen.
Ja, het is maar vaag. Horeca etc hanteren nu een vragenlijst. Hoest je? Niet welkom. Maar wat dan bij een negatieve test? Daar is allemaal maar weinig over te vinden...

Ik zou er ook voor pleiten om het zo in te regelen dat je zo min mogelijk hoeft te testen, dus laten we elkaar dan ook niet besmetten met een verkoudheid. Want nu is testen vaak gedoe, als je belt, dan kun je de andere dag terecht, en ondanks dat ze dan binnen 48 uur uitslag zou moeten krijgen heb ik ook wel menen gehoord die langer moesten wachten. Zit je zo 4-5 dagen thuis. Ik denk dat dat ook wel mensen afremt om te testen; soms ben je dan al weer eerder van je klachten af dan dat je de uitslag hebt...
Lizzy schreef: ma 10 aug 2020, 16:44 Hoe is het eigenlijk in Zweden met Covid19?
Het heeft even geduurd, maar hier de meest recente, officiële statistieken:

https://experience.arcgis.com/experienc ... 87457ed9aa

De drie boven elkaar staande grafieken tonen (van boven naar beneden):
- het aantal nieuwe gevallen per dag
- het aantal nieuwe patiënten die op IC's worden opgenomen
- het aantal nieuwe sterfgevallen

De tendens is duidelijk dalend (de x-as begint in februari en is bijgewerkt tot gisteren).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door