Suzanne schreef: ↑vr 24 jul 2020, 19:48 Tsja... ik kan het toch echt op 2 manieren uitleggen ;-(Sowieso ging het niet over absolute aantallen testen. Zinvolle cijfers gaan of over het aantal positieven gedeeld door het totaal aantal testen of het aantal positieven per 100.000 inwoners.
Als er 18% meer mensen worden getest maar het aantal besmettingen (dus in absolute aantallen) stijgt met 2% dan is dus prorata nog steeds een relatief goede score.
Pas als je zegt, wat jij nu doet, dat er 18% meer testen zijn uitgevoerd, en van die uitgevoerde testen blijkt 1% besmet met het virus in tegenstelling tot wat eerder 0,6% was, dan zit je met een probleem. Dan maakt weer het aantal uitgevoerde testen niet uit.
Maar, dat was/is niet wat naar buiten wordt gebracht.
Er wordt naar buiten gebracht: het aantal positief geteste personen stijgt hard. (in welke woorden dan ook).
En dat op zich zegt mij dus helemaal niets. Je moet zelf maar op zoek naar de context van die woorden.
En los van alles.. als "maar" 1% van het aantal geteste personen postief is vind ik dat nog meevallen eerlijk gezegd. Ik hoor nog niets over stijging van ziekenhuisopname's of ic-bedden?
Wordt er nu niet een klein beetje paniekvoetbal gespeeld?
Let wel; ik ben er beslist voor om alle maatregelen te handhaven en ze (veel strenger) ook te beboeten maar we moeten wel reeel blijven.
Suzanne
Ik denk niet dat je kan zeggen "meer testen is meer vinden dus niet echt een probleem". Dat ligt er meer aan of je je criteria voor testen ook aanpast.
In maart werden (bijna) alleen mensen die ziek genoeg waren om in het ziekenhuis opgenomen te worden, getest. Toen lagen de criteria heel strak. Nu wordt er veel breder getest en vind je dus in absolute zin meer gevallen en relatief (in procenten) minder. Maar in maart waren we eigenlijk het topje van de ijsberg aan het testen. Daarom is toen ook door o.a. Jan Kluytmans aan de bel getrokken met het idee van "het absolute aantal lijkt klein, maar daar moet een stuwmeer aan gevallen onder zitten en dat betekent dat het virus al veel breder circuleert" en hij had gelijk. Uit het onderzoek onder verpleegkundigen met milde klachten kwam toen naar voren dat circa 5% het virus had. Dat was begin maart en we weten allemaal nog hoe dat zich ontwikkelde.
Nu zitten we op 1% bij milde klachten. Als de verdubbeling zich voortzet zitten we over een week op 2% en weer een week later op 4% en nog een week later op 8%. En dat baart zorgen want hoe gaat dan de top van de ijsberg eruit zien. Zitten we dan weer op het niveau van begin maart? Dat hoeft niet: we doen meer 'track and trace" en onder de contacten van een bekend positieve persoon zal het percentage positieven hoger zijn dan in een willekeurige testgroep. Als je meer uitbraken krijgt, zoals bv ten gevolge van feestjes, dan kan dat het totale getal beïnvloeden zonder dat er meteen in heel NL een groot probleem is. (zeg maar niet de vloedgolf maar de kabelstroom met fonteinen). Sec genomen zou je die dus willen onderscheiden: wat is het %% positieven dat zich 'los' meld bij de GGD, zonder bekende link, zou wat mij betreft de beste graadmeter zijn over hoe het gaat in het land. Tegelijkertijd: er zijn zo weinig uitbraken en zoveel testen dat die paar uitbraakjes ook weer niet een mega effect zullen hebben op het totale cijfer.
Tussen vorige maand en nu is er niks veranderd aan de test criteria, dus een toename in het percentage positieve testen is niet wat je wilt zien. En dus hoop ik dat de oproep om weer wat strenger voor onszelf te zijn werkt.