Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Onze Laika heeft de laatste paar dagen steeds meer moeite met dingen oplikken, inclusief water drinken. Ze krijgt maar heel kleine beetjes tegelijk naar binnen gewerkt, doet er echt langer dan een kwartier over om haar ontbijtje van yoghurt/duivelsklauw/supplementen/beetje blikvoer op te slobberen. Wanneer ze water drinkt, hoor ik dat ze heel korte likjes maakt. Het lijkt wel of haar tong niet ver genoeg uit haar mond kan komen.

Dat duurt nu sinds vrijdag. Zaterdagochtend wilde ze het ontbijtje wel eten, maar het duurde vrij lang voordat ze de bak leeg had. Gisteren en vandaag wilde ze helemaal geen ontbijt. Ik heb haar gisteren 40 mg Cimalgex (cimicoxib) gegeven, maar kon geen duidelijke werking van vaststellen. Gisteravond pas ging het plotseling veel beter. Ze ging graag mee wandelen, huppelde ook goed mee, en d'r barf at ze ook met smaak op. Gisteravond kregen ze groentemix hier, en ook die heeft ze helemaal opgegeten, maar het duurde weer een eeuw voordat ze alles had opgeslobberd. Nogmaals, alsof ze haar tong niet ver genoeg naar buiten kan bewegen om veel vochtig voer tegelijk naar binnen te kunnen werken.

Haar temperatuur was daarnet 39,1 - ietsje verhoogd dus.

Ik kan in haar mond niets vreemds ontdekken; gisteren mocht ik ook gewoon haar tanden poetsen. Ze is dol op de tandpasta, die ze het liefst gewoon oplikt. Haar tandvlees heeft de normale kleur, ik kan zo snel geen ontstekingen achterin ontdekken (al zegt dat weinig, omdat ik weliswaar met een otoscoop kijk maar haar mond niet ver en lang genoeg kan openhouden zonder haar te pesten).

O ja: ze heeft ook erge slijmdraden uit haar mondhoeken hangen de laatste dagen, als we wandelen of als ze snoepjes (gedroogde long) krijgt. Dat heeft ze anders nooit. En eigenlijk heeft ze het tijdens wandelingen ook pas op het laatste stuk voordat we thuiskomen, in het begin is alles droog. Ook zag ik de laatste dagen vaak droge blaadjes en zand en zo in haar mondhoek, op de kant waarop ze gelegen had, dus blijkbaar kwijlt ze ook nu. Doet ze anders niet. Ik dacht eerst dat het extra slijm een gevolg was van de hitte (al dagenlang 30-35 graden), maar door dat moeizame drinken/slobberen denk ik nu toch dat er iets anders speelt.

Vrijdagavond ademde ze anders dan normaal, iets sneller, alsof ze het warm had (hoewel er een ventilator draaide), maar hijgen deed en doet ze niet meer dan normaal. Ze ademt nu weer gewoon, dus dat zal met de hitte te maken hebben gehad.

Ik heb overwogen of ze misschien een wesp heeft opgegeten of zo, maar kan geen zwelling ontdekken. Bovendien zou je dan denken dat het effect van zo'n steek dan nu wel zou zijn weggeëbd, na drie dagen? Als pup stak ze haar snuit regelmatig in een heg die vol wespen zat, en dan zwollen haar slobberlippen gigantisch op en werden keihard. Dat heeft ze nu allemaal niet (gehad). Ze heeft ook geen moeite met slikken, alleen met oplikken. En blijkbaar voelt ze zich momenteel zodanig bleh dat ze ook geen harde dingen wil (al nam ze tijdens de wandeling wel de gedroogde long gewoon aan, volgens baasje).

Heeft iemand ervaringen die hierop lijken? En wat zouden jullie eventueel aanraden te doen? Ik heb Laika nu eerst 60 mg Cimalgex gegeven; mijn dierenarts is er vandaag niet, ik kan morgenochtend pas naar hem toe. :(

Ik spuit haar nu om de zoveel uur wat water in, zodat ze genoeg vocht krijgt. Dat veroorzaakt wel slijmdraden, maar dat is dan maar zo.

O ja, Laika is een boxerdame van 11 jaar jong.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 01 jul 2020, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
hannabelgje schreef: ma 29 jun 2020, 13:41 Keelpijn misschien? Tijmsiroop of honing proberen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ik heb haar gisteren een paar keer (manuka)honing gegeven. Dat likt ze wel op, maar of het veel geholpen heeft... Ik zal haar straks nog weer wat geven, het verzacht allicht en lekker is het sowieso.
Door Anne in Zweden
Doranto schreef: ma 29 jun 2020, 14:21 Hebben jullie daar ook last van de eikenprocessierups? Misschien heeft ze daarvan iets binnen gekregen?
We hebben niet eens last van eiken! ;D

Maar zonder gekheid: er zijn hier natuurlijk genoeg prikbeestjes te vinden, vooral nu het zomer is, maar nogmaals, ik zou toch denken dat de reactie daarop na een paar dagen wel verminderd zou zijn. Aan haar lippen zie ik trouwens niets, en ook in haar mond kan ik niets ontdekken. Ze heeft ook geen gezwollen tong, denk ik, want ze ademt normaal en hijgt ook niet.
Door Anne in Zweden
Overigens heeft ze een uurtje geleden wel haar ontbijtje alsnog opgegeten. Het beste ging dat wanneer ik wat meuk in m'n vingers nam, dan kon ze het zo oppakken. Uit de bak likken wilde ze wel, en deed ze ook, maar dat gaat dus langzaam. Maar goed, ze heeft in ieder geval iets willen eten, daar ben ik altijd blij mee!
Door Siberienne
En als je de bak wat hoger zet, maakt dat nog uit? Misschien last van haar nek?

Er bestaat een ziekte die ‘wooden tongue ‘ heet en google leerde mij net dat die sporadisch ook bij honden voorkomt maar dat is wel zeldzaam. Infectie door actinobaccolisis wat infectie en zwelling van de tong kan geven. Maar dan zou denk ik alle eten pijnlijk zijn.

Ik vind het wel gek dat Barf wel lukt en drinken moeilijker is. Dat kwijlen doet denken aan keelpijn, dat ze niet goed slikt maar zou toch raar zijn dat eten dan niet zeer doet?
Door Lizzy
Wat gek! Ik dacht ook eerst "iets in de keel" maar als het gaat om het opslobberen, dan denk ik toch aan iets met de tong. Maar ja, wat......? Ik heb werkelijk geen idee! Die is echt nergens gezwollen? Heb je de tong al een flink eindje uit de bek getrokken voor inspectie?
Door rosmin
Het doet me denken aan het stukje hout wat klem zit tussen de boventanden/ gehemelte, maar je zegt dat je niets bijzonder hebt kunnen vinden in de mond :-\
Zit er iets klem tussen de tanden zelf?
Vanwege het slijmslierten moet ik hieraan denken...
Door Anne in Zweden
Siberienne schreef: ma 29 jun 2020, 16:18 En als je de bak wat hoger zet, maakt dat nog uit? Misschien last van haar nek?

Er bestaat een ziekte die ‘wooden tongue ‘ heet en google leerde mij net dat die sporadisch ook bij honden voorkomt maar dat is wel zeldzaam. Infectie door actinobaccolisis wat infectie en zwelling van de tong kan geven. Maar dan zou denk ik alle eten pijnlijk zijn.

Ik vind het wel gek dat Barf wel lukt en drinken moeilijker is. Dat kwijlen doet denken aan keelpijn, dat ze niet goed slikt maar zou toch raar zijn dat eten dan niet zeer doet?
D'r bak staat al hoger, vanwege nekproblemen (?) aan het begin van het jaar. Toen was ze een paar dagen helemaal van de leg, maar met pijnstillers kon ik haar toch laten eten. Na twee dagen waren alle klachten verdwenen. Maar sindsdien krijgt ze haar bak dus verhoogd voor haar neus.

Ze nam tijdens de wandeling vanmiddag ook graag en gretig gedroogde long en de harde leversnoepjes van de buuf aan. Huppelde gezellig mee de hele wandeling.

Het is inderdaad vreemd dat het alleen die tong is. Iets anders namelijk wat ons opviel: ze mag (je bent en blijft een boxer natuurlijk) ons graag voluit in het gezicht likken, echt van die zoenen waardoor je weet dat je leeft. :biggrin2: Maar als ze ons nu een tongzoen geeft, komt alleen het puntje van de tong eruit voor een vlug likje, en dan snel weer naar binnen met die lap. Echt niet des Laika's.

Wat me net ook opviel toen we zaten te knuffelen: haar rechteroor is vooraan bij de aanzet iets verdikt. Ik kon het alleen voelen, te zien is er niets. Heb niet het idee dat het pijn doet als ik er voorzichtig in knijp. En waar ik dan nu ineens aan moet denken: de berenklauw begint op te komen langs de kant van het weggetje waar we lopen. En het barst 's avonds van de muggen, en Laika heeft als strategie dat ze op een gegeven moment door de berm gaat lopen, omdat het gras en de bloemen daar heel hoog staan nu. Zou ze met haar snuit door de berenklauw zijn gesjouwd? Zou haar tong dan toch gezwollen zijn, ook al kan ik het niet goed zien? Hmm.

Ze is verder gewoon zichzelf namelijk, wanneer ze pijnstilling krijgt. Zonder pijnstilling ('s ochtends) is ze een beetje bleh en down.
Door Anne in Zweden
rosmin schreef: ma 29 jun 2020, 19:11 Het doet me denken aan het stukje hout wat klem zit tussen de boventanden/ gehemelte, maar je zegt dat je niets bijzonder hebt kunnen vinden in de mond :-\
Zit er iets klem tussen de tanden zelf?
Vanwege het slijmslierten moet ik hieraan denken...
Zie mijn reactie onder Siberienne. Ik heb niet lang genoeg in de mond kunnen kijken om te zien of er iets klem zit tussen de tanden. Ga ik zo meteen nog even doen, dank je.
Door Anne in Zweden
Lizzy schreef: ma 29 jun 2020, 17:55 Wat gek! Ik dacht ook eerst "iets in de keel" maar als het gaat om het opslobberen, dan denk ik toch aan iets met de tong. Maar ja, wat......? Ik heb werkelijk geen idee! Die is echt nergens gezwollen? Heb je de tong al een flink eindje uit de bek getrokken voor inspectie?
Heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil er ook niet te hard aan trekken, voor het geval het echt de tong is die pijn doet. Maar ik zal het straks nog even proberen, dank je.
Door Ina
Siberienne schreef: ma 29 jun 2020, 22:25 Zwelling en kwijlen en tong: parotitis? Ze heeft de bof! ;)

Serieus: kan dat bij honden, speeksel klier ontstoken?

Een snelle zoektocht vertelt dat dat zeker kan.... speekselcyste of mucocele....maar dan zou volgens de beschrijvingen er duidelijk een onderkin moeten ontstaan door zakkend vocht, terwijl Laika juist iets bij haar oor schijnt te hebben

Het klonk voor mij als iets van een allergische reactie op iets....een steek van het één of ander, maar dat zou na een paar dagen toch wel moeten verminderen tenzij ze telkens weer met het allergeen in aanraking komt
Door Siberienne
Ina schreef: ma 29 jun 2020, 22:32 Een snelle zoektocht vertelt dat dat zeker kan.... speekselcyste of mucocele....maar dan zou volgens de beschrijvingen er duidelijk een onderkin moeten ontstaan door zakkend vocht, terwijl Laika juist iets bij haar oor schijnt te hebben

Het klonk voor mij als iets van een allergische reactie op iets....een steek van het één of ander, maar dat zou na een paar dagen toch wel moeten verminderen tenzij ze telkens weer met het allergeen in aanraking komt
Honden hebben ook een speekselklier net onder het oor, de parotis en die kan dus daar een zwelling geven - heb ik net geleerd van googel ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door