pearlsofpassion schreef: ↑do 21 mei 2020, 05:35 Ik zou er nu geen haan bij zetten..Uiteraard mag je eerlijk zijn, ik kan hier alleen maar van leren!
De kans dat dat werkt is erg klein.
Om eerlijk te zijn (en ik denk dat ik dat wel mag bij jou) vind ik 11m2 niet erg groot voor 4 of 5 kippen. Mijn normen liggen iets groter en ik zou daar maar 2 kippen op zetten, en dan nog bij voorkeur kleinere.
Maar goed, niets aan te doen, daar zullen ze het dan maar mee moeten doen.![]()
Hopelijk gaan ze gewoon los komen als je ze buiten zet.

We hebben ons voor de afmetingen gericht op wat er in kippenhoudershandboeken wordt geadviseerd. Ook de stichting 'Red een kip' hanteert als minimumeis 10 m2 voor vijf kippen, dus in dat opzicht zitten ze niet heel krap, die van ons. Al had ik natuurlijk graag een grotere ren gewild, en misschien komt die er ook nog weleens. Maar eerst eens zien hoe het kippenhouden bevalt. We hadden bij de bouw van hok en ren trouwens vier kippen als uitgangspunt genomen, maar de eierlegfabriek verkoopt ze per vijf, vandaar dat het er vijf werden. Helaas heeft eentje dus al het loodje gelegd, waardoor we toch op vier kippen zitten nu.
Het grootste probleem dat we hier hebben is dat de ren van boven dicht moet zijn, vanwege de vele roofvogels en andere roofdieren. Dat maakt een grotere ren wat lastig, omdat we ook wilden dat de boel verplaatsbaar is. De ren is misschien niet megagroot, maar hij wordt wel iedere week (of twee, dat moeten we nog even uitvinden, hoe snel ze de boel kapotscharrelen) naar een nieuw stuk gras verplaatst, en als de weide straks weer vol staat met bloemen, zullen er ook heel veel insecten zijn voor de kipkes. Ik hoop dat ze op die manier toch tevreden zullen zijn. En ach, slechter dan in de eierlegfabriek hebben ze het sowieso niet (al is dat uiteraard geen maatstaf

Vandaag zijn ze dus een flink aantal uren buiten geweest, en ze hebben ook al kennisgemaakt met Vaya de kat, die echt ZULKE ogen had bij het zien van het gevederte.

Al met al hoop ik dat ze gelukkig worden zo, onze kippies. We zullen de ren nog wat uitbreiden met lekkere plantjes (rozemarijn in ieder geval; zou lavendel ook kunnen?), en dan hopen dat ze snel weer aan de leg gaan, de dames.