Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Naomi en Pukkie
Mijn hond zit momenteel op een speciaal dieet en mag enkel nog snacks met weinig eiwitten. Welke snacks zou ik kunnen geven? Runderoren etc mogen nu even niet.
Dit werdt geadviseerd door de dierenarts ivm struviet-kristallen in de urine.
Tips qua voeding/toevoegingen mag ook, eerder kreeg hij een koudgeperste brok en gestoomd vlees
Door Lizzy
Naomi en Pukkie schreef: vr 22 mei 2020, 15:27 Mijn hond zit momenteel op een speciaal dieet en mag enkel nog snacks met weinig eiwitten. Welke snacks zou ik kunnen geven? Runderoren etc mogen nu even niet.
Dit werdt geadviseerd door de dierenarts ivm struviet-kristallen in de urine.
Tips qua voeding/toevoegingen mag ook, eerder kreeg hij een koudgeperste brok en gestoomd vlees
Hoi Naomi,
Bij struviet is het belangrijk om de juiste voeding te geven. En er is maar 1 juiste voeding voor de hond en dat is verse, rauwe voeding en dat is zeker nu ook van groot belang.

Struviet wordt overigens vaak veroorzaakt door blaasontsteking. De bacteriën in de urine zorgen voor een verhoogde pH waarde (alkalisch) en daar vormt zich makkelijk struviet in. Ik neem aan dat er gekeken is of je hond blaasontsteking heeft en deze behandeld wordt?

Ja en verder, zonder nu gelijk grof te worden is het je reinste flauwekul dat je hond nu een eiwit beperkend dieet nodig heeft. Niet bij struviet. Dus ik weet niet, is er nog een ander onderliggend probleem? Adviseert je dierenarts dit om een andere goede reden? Zo niet, als er alleen sprake is van struviet: kletst je dierenarts :-\

Bij struviet moet de urine verzuurt worden. Niets werkt zo prachtig verzurend als verse, rauwe voeding op basis van vlees, vleesbot en orgaanvlees. Dus als er verder geen onderliggende problemen zijn, raad ik je aan om over te schakelen op een goede KVV, eventueel in het begin met verzurende producten zoals cranberry. En je hoeft dan ook geen eiwitarme snacks te geven, gedroogd vlees is perfect.

Misschien duizelt het je nu even. Ik zie dat je brok en gestoomd voer geeft. Allebei voedingen waar wij hier op Barfplaats niet aan doen zeg maar ;)
Door Naomi en Pukkie
Lizzy schreef: vr 22 mei 2020, 17:33 Hoi Naomi,
Bij struviet is het belangrijk om de juiste voeding te geven. En er is maar 1 juiste voeding voor de hond en dat is verse, rauwe voeding en dat is zeker nu ook van groot belang.

Struviet wordt overigens vaak veroorzaakt door blaasontsteking. De bacteriën in de urine zorgen voor een verhoogde pH waarde (alkalisch) en daar vormt zich makkelijk struviet in. Ik neem aan dat er gekeken is of je hond blaasontsteking heeft en deze behandeld wordt?

Ja en verder, zonder nu gelijk grof te worden is het je reinste flauwekul dat je hond nu een eiwit beperkend dieet nodig heeft. Niet bij struviet. Dus ik weet niet, is er nog een ander onderliggend probleem? Adviseert je dierenarts dit om een andere goede reden? Zo niet, als er alleen sprake is van struviet: kletst je dierenarts :-\

Bij struviet moet de urine verzuurt worden. Niets werkt zo prachtig verzurend als verse, rauwe voeding op basis van vlees, vleesbot en orgaanvlees. Dus als er verder geen onderliggende problemen zijn, raad ik je aan om over te schakelen op een goede KVV, eventueel in het begin met verzurende producten zoals cranberry. En je hoeft dan ook geen eiwitarme snacks te geven, gedroogd vlees is perfect.

Misschien duizelt het je nu even. Ik zie dat je brok en gestoomd voer geeft. Allebei voedingen waar wij hier op Barfplaats niet aan doen zeg maar ;)
Bedankt voor je reactie Lizzy, hij heeft inderdaad een blaasontsteking gehad en heeft er net een 2 weken durdende anti-biotica kuur opzitten. Ik moet nu elke 4 weken de urine laten checken op struviet.
Ik ben nog niet zo bekend in het voeren van kvv of barf. Mijn vorige hond kreeg (heel slecht) brok van de van cranenbroek en bij Pukkie wil ik t allemaal anders doen. Hij krijgt nu brokken op advies van de dierenarts (urinary).
Kun je mij een fijn merk kvv aanraden? En waar moet ik daarbij op letten? Dus snacks als runderoor enz zijn geen probleem bij struviet?
Door pluk
Naomi en Pukkie schreef: Bedankt voor je reactie Lizzy, hij heeft inderdaad een blaasontsteking gehad en heeft er net een 2 weken durdende anti-biotica kuur opzitten. Ik moet nu elke 4 weken de urine laten checken op struviet.
Ik ben nog niet zo bekend in het voeren van kvv of barf. Mijn vorige hond kreeg (heel slecht) brok van de van cranenbroek en bij Pukkie wil ik t allemaal anders doen. Hij krijgt nu brokken op advies van de dierenarts (urinary).
Kun je mij een fijn merk kvv aanraden? En waar moet ik daarbij op letten? Dus snacks als runderoor enz zijn geen probleem bij struviet?
In de beginnersinfo staat oa waarop je moet (of kunt) letten: viewtopic.php?f=5&t=134715
Vwb merken zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan Alaska, KB Raw, Bandit (mijn favo, maar wel prijzig), Carnibest, Carnivoer, Barfmenu, Kivo, Alroda en Darf.
Door pearlsofpassion
Koolhydraten maken de urine basischer en werken zo struviet in de hand. Dus die moet je echt vermijden.
Ik zou wel even opletten dat je in eerste instantie extra verzuurt (ofwel via cranberry ofwel via die brokken) tot de struviet weg is. Als preventie is zoals Lizzy aangeeft rauw vlees het allerbeste. Dat werkt bufferend op een ideale pH. Maar momenteel, om de struviet op te lossen, is de pH beter net een tikje zuurder..
Te zuur mag ook niet want dan krijg je oxalaatkristallen (en die vormen snel stenen welke operatief verwijderd moeten worden) dus is het altijd aan te raden de pH regelmatig te meten dmv pH strips. Zodat je dat kan opvolgen.
Steeds op hetzelfde moment van de dag meten, bij voorkeur de eerste urine in de ochtend.
Dat is ook later aan te raden om af en toe te doen om te zien of de pH goed blijft (wat op rauw vlees en zonder blaasontsteking bij 99% van de honden zo is hoor).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door