Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Als je een geldige reden hebt, zoals werk vb, mag je wel de grens over hé.
Toerisme en boodschappen zijn geen goede redenen en als je daarmee de grens over wil, krijg je er serieuze boete hoor. Zoveel mogelijk grensovergangen zijn ofwel afgesloten ofwel gecontroleerd. Smokkelroutes zijn er natuurlijk altijd..
Door pike
Siberienne schreef: do 02 apr 2020, 20:37 Of het met uitademen alleen kan of niet dat is het verschil tussen "Aerogene" overdracht en "Aerosol" . Sommige virussen hebben een aerogene overdracht: voorbeelden zijn mazelen en waterpokken. Super besmettelijke virussen waarbij in dezelfde ruimte zijn al een risico is. Dat heeft te maken met de hoeveelheid virusdeeltjes die uitgescheiden worden, in hoe kleine vochtdruppeltjes ze kunnen overleven en hoeveel virus je hoe diep in moet ademen om besmet te raken. Best complex dus

Als we nu kijken na hoe besmettelijk COVID19 is, dan is dat aerosol = druppel overdracht. Als iemand uitademt, zijn dat hele kleine druppeltjes maar die zijn waarschijnlijk te klein en bevatten te weinig virus om besmettelijk te zijn. Pas bij hoesten en niezen komen er deeltjes die groot genoeg zijn om het virus erin te laten overleven en zodanig veel dat je er ook ziek van wordt.

qua schoonmaak: virussen zijn niet stabiel in de omgeving dus na een aantal uren zijn ze er al niet meer. Daarbij volstaat voor corona ook gewoon schoonmaken. In het ziekenhuis worden ruimte wel schoon gemaakt als de pt weg gaat
Dank je wel voor de heldere antwoorden ;)
Door pike
MillyMol schreef: do 02 apr 2020, 18:57 Uitademen: dat zou kunnen, maar ik vermoed op basis van wat we nu weten dat het maar een zeer gering aantal deeltjes zijn en dat die niet verder dan een paar centimeter komen. In ieder geval niet verder dan 150 cm.

Wind: mogelijk komen ze verder als iemand niet in zijn elleboog hoest of niest, maar ze worden ook heel snel verspreid en vallen ook heel snel op de grond. Tegen de wind in hoesten en niezen zou ik zeggen (grapje). En afstand blijven houden van elkaar. Dat is de allerbeste garantie.

Dat huis waarin iemand overleden is zal niet meteen ontruimd worden vermoed ik. Meest gebruikelijk is toch na de uitvaartplechtigheid. Dan is het virus wel inactief geworden. En als dat niet zo is zou dat wel moeten.
;D ;D

Bedankt voor je reactie ;)
Door Chouka
Gisteren was ik blij met de cijfers. Vandaag ben ik dat absoluut niet.
De intensieve afdelingen komen voller en er worden mensen naar ziekenhuizen 130 km verder gebracht.
Door Siberienne
Ja dat krijg je. Wij plaatsten vorige week al over naar Leeuwarden. Verder weg kan in NL niet. Soms echtparen naar twee verschillende ziekenhuizen. Triest en moeilijk voor mensen zelf en familie. Maar de keuze tussen een plek ver weg en geen plek.....

Morgen nog een dagje en dan weekend. Even niks...
Door Elf
hannabelgje schreef: do 02 apr 2020, 21:53 Rutte vraagt aan Belgen en Duitsers om niet te komen. Euh mijnheer Rutte wij mogen van onze overheid al ff niet meer naar Nederland hoor.... beetje raar dit....

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Hier ook nog steeds Belgische kentekens die boodschappen doen hoor. ;)
Door Chouka
Siberienne schreef: do 02 apr 2020, 23:00 Ja dat krijg je. Wij plaatsten vorige week al over naar Leeuwarden. Verder weg kan in NL niet. Soms echtparen naar twee verschillende ziekenhuizen. Triest en moeilijk voor mensen zelf en familie. Maar de keuze tussen een plek ver weg en geen plek.....

Morgen nog een dagje en dan weekend. Even niks...
dan hoop ik dat je op je laatste dagen geen te erge dingen tegen komt.
En geniet van je weekend.
Door Chouka
Elf schreef: do 02 apr 2020, 23:14 Hier ook nog steeds Belgische kentekens die boodschappen doen hoor. ;)
Daar staan hoge boetes op.
Hier staat overal politie aan de grensovergangen en kleine wegen zijn afgesloten. Zonder bewijs van een essentiële verplaatsing mag je niet de grens over.

Komen die echt de grens over om te winkelen of werken die misschien in NL?
Door hannabelgje
Elf schreef:
Hier ook nog steeds Belgische kentekens die boodschappen doen hoor. ;)
Zelf werk ik ook in Nederland. Ik mag de grens over om te gaan werken. Als ik daar dan ben en lunch nodig heb dan staat mijn belgische kenteken ook bij de appie Afbeelding Maar dat mag dus.

Door Lizzy
Ja, dus al met al vind ik Rutte's oproep niet zo stom. Blijf lekker thuis. Mensen uit Duitsland hebben tijdens de Corono crisis de eilanden overspoelt (waar de huisartsen de regering heeft gesmeekt er een eind aan te maken). Belgen zijn hier komen feesten toen in BE de kroegen dicht gingen. Volgens mij zijn Belgen ook niet de braafste jongetjes van Europa dus ja, blijf thuis. Idem voor al die Nederlanders die liefst naar de eilanden, strand en bos zouden gaan. Blijf lekker in je eigen achtertuin of balkon.
Door hannabelgje
Ja maar de Belgen die de regels aan hun laars kappen en toch de grens oversteken laten zich ook niet door Rutte afschrikken denk ik.... Als je gezond verstand mist...

Door Lizzy
hannabelgje schreef: vr 03 apr 2020, 08:04 Ja maar de Belgen die de regels aan hun laars kappen en toch de grens oversteken laten zich ook niet door Rutte afschrikken denk ik.... Als je gezond verstand mist...

Nee, maar wat moet ie dan? Het leger in zetten? Ik vind het prima hoor. Maar ik dacht dat het in België allemaal zo fantastisch was geregeld. Dus dan denk ik "Belgische regering: fix it". Of zie ik dat verkeerd?
Er staan er veel hoor.. En de rest is fysiek afgesloten. Maar de veldwegeltjes zullen wel open zijn.. En zoals gezegd, als belgen in NL werken, kunnen ze gewoon over, daar is weinig aan te doen.
Bovendien is de grens met Frankrijk ook dicht. En dat alles samen maakt wel erg veel grens om te bewaken. Zoveel mankracht hebben er nu ook weer niet. En vb de wegen naar de kust worden ook gecontroleerd op niet-essentiële verplaatsingen. Politie is ook gewoon nog in het binnenland nodig.
Rutte zou toerisme van over de grens gewoon moeten verbieden en handhaven (en ja, daar is blijkbaar genoeg menskracht voor, want ik las van de week nog dat de politie collega's voor de grap laat opdraven ::) ).

Het virus heeft zich over de wereld verspreid door het gereis overal naar toe. Waarom zijn we daar niet als eerste mee gestopt :???:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door