pike schreef: ↑do 02 apr 2020, 18:38
Wat ik mij nou nog steeds afvraag. De verspreiding vindt met name plaats via niessen en hoesten. Als iemand nou besmet is en verschijnselen heeft, kan hij dan het virus niet heel simpelweg ook gewoon uitademen? Misschien worden dan minder virusdeeltjes verspreidt, maar is dat mogelijk?
En dan die proefjes, waarbij gekeken wordt hoe ver de virusdeeltjes komen (bv. dat filmpje van ghostbusters). Leuk en aardig, maar hoe ver komen die deeltjes als je buiten staat bij windkracht 3? of 4? of 5? of nog meer?
En nog een vraag: Ik lees dat een gemeentehuis wordt gesloten omdat er een besmetting is vastgesteld. Het gebouw moet nu eerst ontsmet worden. Hoe zit dat als iemand besmet raakt en wordt opgenomen (of thuis overlijdt)? Ik heb nog nergens gelezen dat woningen dan eerst ontsmet moeten worden. Toch zullen die woningen ontruimd moeten worden. Hoe zit dat dan met besmettingsgevaar?
Of het met uitademen alleen kan of niet dat is het verschil tussen "Aerogene" overdracht en "Aerosol" . Sommige virussen hebben een aerogene overdracht: voorbeelden zijn mazelen en waterpokken. Super besmettelijke virussen waarbij in dezelfde ruimte zijn al een risico is. Dat heeft te maken met de hoeveelheid virusdeeltjes die uitgescheiden worden, in hoe kleine vochtdruppeltjes ze kunnen overleven en hoeveel virus je hoe diep in moet ademen om besmet te raken. Best complex dus
Als we nu kijken na hoe besmettelijk COVID19 is, dan is dat aerosol = druppel overdracht. Als iemand uitademt, zijn dat hele kleine druppeltjes maar die zijn waarschijnlijk te klein en bevatten te weinig virus om besmettelijk te zijn. Pas bij hoesten en niezen komen er deeltjes die groot genoeg zijn om het virus erin te laten overleven en zodanig veel dat je er ook ziek van wordt.
qua schoonmaak: virussen zijn niet stabiel in de omgeving dus na een aantal uren zijn ze er al niet meer. Daarbij volstaat voor corona ook gewoon schoonmaken. In het ziekenhuis worden ruimte wel schoon gemaakt als de pt weg gaat