Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Siberienne schreef: do 02 apr 2020, 14:58 Gewaagd om nu dit stuk te schrijven en toch... ik denk dat de man wel een punt heeft. Niet om de mensen die nu op de IC liggen een schuldgevoel aan te praten maar wel om aan te geven dat een gezondere levensstijl ook in dit soort ziektes belangrijk is

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/01/co ... l-a3995543
Ik kan het stuk helaas niet lezen als niet lid. Jammer. Ik was er wel benieuwd naar.
Door pike
Wat ik mij nou nog steeds afvraag. De verspreiding vindt met name plaats via niessen en hoesten. Als iemand nou besmet is en verschijnselen heeft, kan hij dan het virus niet heel simpelweg ook gewoon uitademen? Misschien worden dan minder virusdeeltjes verspreidt, maar is dat mogelijk?
En dan die proefjes, waarbij gekeken wordt hoe ver de virusdeeltjes komen (bv. dat filmpje van ghostbusters). Leuk en aardig, maar hoe ver komen die deeltjes als je buiten staat bij windkracht 3? of 4? of 5? of nog meer?
En nog een vraag: Ik lees dat een gemeentehuis wordt gesloten omdat er een besmetting is vastgesteld. Het gebouw moet nu eerst ontsmet worden. Hoe zit dat als iemand besmet raakt en wordt opgenomen (of thuis overlijdt)? Ik heb nog nergens gelezen dat woningen dan eerst ontsmet moeten worden. Toch zullen die woningen ontruimd moeten worden. Hoe zit dat dan met besmettingsgevaar?
Door MillyMol
pike schreef: do 02 apr 2020, 18:38 Wat ik mij nou nog steeds afvraag. De verspreiding vindt met name plaats via niessen en hoesten. Als iemand nou besmet is en verschijnselen heeft, kan hij dan het virus niet heel simpelweg ook gewoon uitademen? Misschien worden dan minder virusdeeltjes verspreidt, maar is dat mogelijk?
En dan die proefjes, waarbij gekeken wordt hoe ver de virusdeeltjes komen (bv. dat filmpje van ghostbusters). Leuk en aardig, maar hoe ver komen die deeltjes als je buiten staat bij windkracht 3? of 4? of 5? of nog meer?
En nog een vraag: Ik lees dat een gemeentehuis wordt gesloten omdat er een besmetting is vastgesteld. Het gebouw moet nu eerst ontsmet worden. Hoe zit dat als iemand besmet raakt en wordt opgenomen (of thuis overlijdt)? Ik heb nog nergens gelezen dat woningen dan eerst ontsmet moeten worden. Toch zullen die woningen ontruimd moeten worden. Hoe zit dat dan met besmettingsgevaar?
Uitademen: dat zou kunnen, maar ik vermoed op basis van wat we nu weten dat het maar een zeer gering aantal deeltjes zijn en dat die niet verder dan een paar centimeter komen. In ieder geval niet verder dan 150 cm.

Wind: mogelijk komen ze verder als iemand niet in zijn elleboog hoest of niest, maar ze worden ook heel snel verspreid en vallen ook heel snel op de grond. Tegen de wind in hoesten en niezen zou ik zeggen (grapje). En afstand blijven houden van elkaar. Dat is de allerbeste garantie.

Dat huis waarin iemand overleden is zal niet meteen ontruimd worden vermoed ik. Meest gebruikelijk is toch na de uitvaartplechtigheid. Dan is het virus wel inactief geworden. En als dat niet zo is zou dat wel moeten.
Door Ina
Siberienne schreef: do 02 apr 2020, 16:53 Ja, plus dat daar niet werken = geen inkomen, ook als je in loondienst bent. En er is veel extreme armoede, ik denk dat daar heel veel slachtoffers gaan vallen.

EDIT : niet werken bij klachten is daar geen echte optie voor veel mensen, dat bedoel ik te zeggen. En als je dan ook nog bedenkt dat hamsteren daar niet WC papier maar wapens was, ben ik toch een beetje angstig voor wat daar gaat gebeuren..

Voeg daarbij nog dat ze hun test capaciteit ook niet op orde hebben en je hebt een "perfect storm" ....

Ik kreeg dezelfde kriebels toen ik zag hoe daar gehamsterd werd :'( .... laat ons dan maar klagen over dat het wc-papier op is....je moet er toch niet aan denken hoe die daar straks op elkaar gaan reageren.

Wij klagen veel en graag.....en soms is dat ook nog best wel eens een beetje terecht.... maar ik zou voor geen goud willen ruilen met hen, ik houd mijn hart vast :-[
Door Siberienne
pike schreef: do 02 apr 2020, 18:38 Wat ik mij nou nog steeds afvraag. De verspreiding vindt met name plaats via niessen en hoesten. Als iemand nou besmet is en verschijnselen heeft, kan hij dan het virus niet heel simpelweg ook gewoon uitademen? Misschien worden dan minder virusdeeltjes verspreidt, maar is dat mogelijk?
Of het met uitademen alleen kan of niet dat is het verschil tussen "Aerogene" overdracht en "Aerosol" . Sommige virussen hebben een aerogene overdracht: voorbeelden zijn mazelen en waterpokken. Super besmettelijke virussen waarbij in dezelfde ruimte zijn al een risico is. Dat heeft te maken met de hoeveelheid virusdeeltjes die uitgescheiden worden, in hoe kleine vochtdruppeltjes ze kunnen overleven en hoeveel virus je hoe diep in moet ademen om besmet te raken. Best complex dus

Als we nu kijken na hoe besmettelijk COVID19 is, dan is dat aerosol = druppel overdracht. Als iemand uitademt, zijn dat hele kleine druppeltjes maar die zijn waarschijnlijk te klein en bevatten te weinig virus om besmettelijk te zijn. Pas bij hoesten en niezen komen er deeltjes die groot genoeg zijn om het virus erin te laten overleven en zodanig veel dat je er ook ziek van wordt.

qua schoonmaak: virussen zijn niet stabiel in de omgeving dus na een aantal uren zijn ze er al niet meer. Daarbij volstaat voor corona ook gewoon schoonmaken. In het ziekenhuis worden ruimte wel schoon gemaakt als de pt weg gaat
Door koekje
Siberienne schreef: do 02 apr 2020, 14:58 Gewaagd om nu dit stuk te schrijven en toch... ik denk dat de man wel een punt heeft. Niet om de mensen die nu op de IC liggen een schuldgevoel aan te praten maar wel om aan te geven dat een gezondere levensstijl ook in dit soort ziektes belangrijk is

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/01/co ... l-a3995543
Deze (collega van jou?) heeft het over diabetes als primaire risicofactor, voor zover bekend.

Ik kan alleen deze journalistieke vertaling lezen, ik ben best geinteresseerd in het hele onderzoek. Want zoals ik het lees, is er een correlatie gevonden tussen diabetes (alleen type 2, of ook 1?) en/of obesitas en verhoogde kans op IC met coronabesmetting. En een correlatie is geen causaal verband.

https://www.bndestem.nl/dossier-coronav ... ~ad1d58ec/
Door sam28
Ooja de VS. Ik kijk er met angst naar en ben tegelijk "blij" dat we in NL alleen maar wc papier kunnen hamsteren. En dat gezondheidssysteem, vreselijk. Geen sociale zekerheid, niet werken is geen inkomsten. Veel mensen die geen verzekering hebben en de verschrikkelijke armoede en ook de obesitas epidemie. Wat een snelkookpan is dat. :'(
Hier worden de zwakkeren de dupe van denk ik.

Kim_S Fijn dat het bij jullie de goede kant op lijkt te gaan. Heel veel beterschap nog!
Met praten verspreid je ook speekseldeeltjes en dus virus. En dat gaat bij gewoon praten ook een meter ver als ik me goed herinner.
Bij niezen en hoesten zonder in de elleboog kan ik me niet voorstellen dat het maar 1,5m ver komt. Vooral niezen gaat aan een snelheid tot 150km/u, dat gaat echt wel verder...
Door Siberienne
koekje schreef: do 02 apr 2020, 20:49 Deze (collega van jou?) heeft het over diabetes als primaire risicofactor, voor zover bekend.

Ik kan alleen deze journalistieke vertaling lezen, ik ben best geinteresseerd in het hele onderzoek. Want zoals ik het lees, is er een correlatie gevonden tussen diabetes (alleen type 2, of ook 1?) en/of obesitas en verhoogde kans op IC met coronabesmetting. En een correlatie is geen causaal verband.

https://www.bndestem.nl/dossier-coronav ... ~ad1d58ec/
het hele onderzoek kun je hier lezen https://www.ntvg.nl/artikelen/de-eerste ... s/volledig

Het jammere is dat obesitas niet in dit artikel meegenomen is.
Er is een verband tussen obesitas en diabetes en afweer. Er zit nog veel meer onderzoek in de pijplijn onder alle IC patiënten in Nederland, dus daar gaat mogelijk nog meer duidelijkheid over komen.
Door hannabelgje
Rutte vraagt aan Belgen en Duitsers om niet te komen. Euh mijnheer Rutte wij mogen van onze overheid al ff niet meer naar Nederland hoor.... beetje raar dit....

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Siberienne
hannabelgje schreef: do 02 apr 2020, 21:53 Rutte vraagt aan Belgen en Duitsers om niet te komen. Euh mijnheer Rutte wij mogen van onze overheid al ff niet meer naar Nederland hoor.... beetje raar dit....

Dan vraag ik me toch af waarom ik elke dag Belgen op de snelweg in Nederland zie - niet zelden duwend in mijn kofferbak :biggrin2: ;) ;) ;)

Serieus ; ja, beetje apart is het wel. Maar misschien schat hij jullie burgerlijk ongehoorzaam in? ((Ook dat is een geintje))
Laatst gewijzigd door Siberienne op do 02 apr 2020, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ina
hannabelgje schreef: do 02 apr 2020, 21:53 Rutte vraagt aan Belgen en Duitsers om niet te komen. Euh mijnheer Rutte wij mogen van onze overheid al ff niet meer naar Nederland hoor.... beetje raar dit....

Het blijkt toch niet helemaal waterdicht te zijn....de waddeneilanden krijgen boze telefoontjes van Duitsers omdat ze opgeroepen worden om vooral niet naar de eilanden te komen met Pasen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door