Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door koekje
Lizzy schreef: di 31 mar 2020, 11:24 Maar NU protesteren, terwijl je 2 meter uit mekaar moet blijven, is gewoon dom.

En verder ben ik het helemaal met je eens.
Maar vanuit een dichte auto (taxichauffeurs he) is het lastig corona door te geven.
Op het Malieveld kunnen ook tractors, dus ook taxibusjes en personenwagens.
Door Kaela
koekje schreef: di 31 mar 2020, 11:00 Nou, ik denk dat ze best een punt hebben.
Best vervelend hoor, als je al zowat 2 maanden weinig of geen inkomsten hebt en niet in aanmerking komt voor compensatieregelingen (wat die zijn voor grotere bedrijven; die bijv bedrijfsruimte elders dan hun woonadres hebben). In de tussentijd moet er wel hypotheek betaald worden en eten op tafel en de kinderen nieuwe kleding en schoenen waar ze uitgroeien.

Ik krijg sinds een tijdje best agressieve gevoelens van meneer Wiebes. Met zijn 'zzp'ers kiezen er zelf voor' :hammer:
In sommige sectoren zijn er geen banen in loondienst, is alles eigen baas (denk aan creatieve beroepen). En als dat sinds half februari al je klussen geannuleerd worden en ook alles tot zeker na de zomervakantie, is dat niet een heel prettig idee. Veel van deze eigen ondernemers hebben namelijk ook een leven met bijbehorende financiele lasten.
En ergens aardbeien gaan plukken of asperges steken is ook niet altijd een optie.
Ik zeg niet dat ze geen punt hebben. Dat hebben ze zeker. Maar met zijn allen protesteren op het malieveld voldoet aan geen enkele richtlijn of maatregel. Ze zullen iets anders moeten verzinnen.

Die uitspraak van dhr Wiebes was ongepast en onzinnig. Daar gingen hier in huis ook wel nekharen heel flink van overeind staan. Maar in algemene zin, ben ik persoonlijk wel wat geschokt van hoeveel bedrijven er met het eerste pakket maatregelen (tot 6 april) al volledig in de paniek schoten en op punt van omvallen stonden. Ik ben echt heel blij dat wij als 1,2 zzp-er in dit gezin er beter voorstaan.
Door MillyMol
Lizzy schreef: di 31 mar 2020, 10:29 Ik. Ik heb twee brandmelders aangesloten op NES, die ook uitbellen naar mijn telefoon, mocht ik niet thuis zijn. Ik heb twee gewone brandmelders (ook 1 in de schuur) en 2 koolmonoxide melders. Verder twee brandblussers en meerdere blusdekens en kan ik in het donker m'n vluchtroute vinden, alwaar ook twee hondenriemen hangen om de honden mee naar buiten te kunnen nemen.

Ik vind het een beetje voorbereid zijn op een pandemie geen probleem hoor. We zijn gewaarschuwd met Ebola, SARS en MERS en nog kleed Nederland alle zorg uit. Maar goed, laatste keer dat ik keek hebben we als volk deze stroming van politiek zelf gekozen en dus ook gekozen voor een uitgeklede steeds duurder wordende markt-werkende zorg.

De hele wereld heeft natuurlijk toch wel een beetje z'n harses in het zand gestoken en gedacht dat we zo'n pandemie als deze niet gingen krijgen. Gegokt en verloren.

En toch krijg ik een beetje het gevoel dat wat je hier schrijft niet helemaal in lijn is met wat je eerder schreef?
Wat ik bedoel te zeggen Lizzy, is dat iedereen nu ineens iets vindt van de beperkte ICU capaciteit in Nederland ten opzichte van andere landen, terwijl heel Nederland totdat deze pandemie begon daar nog geen seconde over nagedacht heeft. Dat staat -vind ik- los van mijn mening over hoe traag het RIVM reageert en niet leek / lijkt te beseffen dat dit geen griepje is en ook niet in zijn berekeningen heeft meegenomen wat al bekend was ten aanzien van de lange ligduur van Corona patiënten. Iedereen mag overal wat van vinden, dat is een grondrecht. Maar probeer, voordat je ergens iets van vindt, ook de andere kant mee te nemen in het vormen van je mening, of tenminste vragen te stellen. Niets is zwart/wit. Niemand heeft overal verstand van.

Er zullen, wanneer het ergste achter de rug is, vast talrijke onderzoeken opgestart worden naar wat allemaal beter had gekund. En ik vind dat de rol van het RIVM en de overheid daarin ook moet worden meegenomen. En ik hoop van harte dat daarin ook wordt meegenomen wat er nodig is om toekomstige pandemieën het hoofd te bieden. Ook ik hoop dat gestopt wordt met het uitkleden van de zorg. De bezuinigingen van de laatste jaren door dit en het vorige kabinet zijn stuitend. En we betalen er nu op alle fronten de prijs voor, vooral in de verpleeghuis-, psychiatrische-, jeugd- en chronische zorg. Als we dat anders willen moeten we stemmen op partijen die daar meer belang aan hechten en de macht van de zorgverzekeraars indammen. En als dat ertoe leidt dat we iets overcapaciteit genereren: mijn zegen hebben ze! Maar wel binnen redelijke kaders. Het moet wel betaalbaar blijven. En anders moet de Nederlandse bevolking accepteren dat de belastingen en zorgpremies stijgen. Als iedereen dat geen probleem vindt zal ik de laatste zijn die bezwaar maakt.
Door Kaela
MillyMol schreef: di 31 mar 2020, 12:15 Wat ik bedoel te zeggen Lizzy, is dat iedereen nu ineens iets vindt van de beperkte ICU capaciteit in Nederland ten opzichte van andere landen, terwijl heel Nederland totdat deze pandemie begon daar nog geen seconde over nagedacht heeft. Dat staat -vind ik- los van mijn mening over hoe traag het RIVM reageert en niet leek / lijkt te beseffen dat dit geen griepje is en ook niet in zijn berekeningen heeft meegenomen wat al bekend was ten aanzien van de lange ligduur van Corona patiënten. Iedereen mag overal wat van vinden, dat is een grondrecht.
Nou, dat is niet waar. Ik vond daar hiervoor ook al wat van. Toen mijn vader op de IC kwam te liggen en je van dichtbij meemaakt dat er inderdaad een afweging wordt gemaakt. Wij hadden het geluk dat die afweging in het voordeel van mijn vader werd gemaakt, ook al is hij alsnog na een paar dagen IC overleden. Maar wij vonden daar toen al wel wat van.
Het punt is alleen dat je daar als individu weinig aan doet. Je kunt een keer in de vier jaar jou enige lullige stem uitbrengen en that's it. Dat is ook democratie, namelijk dat jou mening en stem het tegen die van 17 miljoen anderen moet opnemen. En daarom staat er nu iemand aan het roer die niet bepaald bovenaan mijn verlanglijstje staat.
Als het je eigen ouders of familie is die plots wel of geen zorg meer kan krijgen, zal je dat plots wel veel geld waard zijn. Anders voor de meeste mensen niet...
Maar als regering moet je daar boven staan als je beslissingen maakt mijns inziens.
Wat is een mensenleven waard?

En ja, een reserve onderhouden kost handenvol geld. Net daarom dat dat ook goed mag geweten zijn nu jullie van Duitsland een deel van hun capaciteit mogen gaan gebruiken. Nu hebben de Duitsers ervoor betaald.
Zo simpel is dat.

Het is ook niet het 1 of het ander, verstandig IC-beleid of veel reserve hebben. Het kan ook allebij.
Voor zover ik het goed kan volgen, doet België dat wel.
Italie had ook niet zo gek veel IC U-plaatsen.

En verder vind ik het gewoon van het zotte dat je, als je op voorhand weet dat je te weinig plaatsen hebt, inzet op groepsimmuniteit ipv het virus zoveel mogelijk indammen. Dat klinkt voor mij als levens opofferen. Daar heb ik een moreel bezwaar tegen. En het zal dan maar je eigen familie zijn.

UK heeft dat trouwens ook gedaan. En nu zit Boris Johnson er zelf mee. Vraag me af of ie het nu nog steeds een goed idee vind...
Door dinky89
Wat mij stoort is dat de capaciteit alleen wordt gekoppeld aan dat er een selectie op kansen vooraf wordt gemaakt. Terwijl volgens mij kosten een hele belangrijke factor zijn.
Uiteindelijk gaat het om het vinden van de juiste balans waarbij we ons moeten beseffen dat we nu in uitzonderlijke situatie zitten.
Door Lizzy
MillyMol schreef: di 31 mar 2020, 12:15 Wat ik bedoel te zeggen Lizzy, is dat iedereen nu ineens iets vindt van de beperkte ICU capaciteit in Nederland ten opzichte van andere landen, terwijl heel Nederland totdat deze pandemie begon daar nog geen seconde over nagedacht heeft. Dat staat -vind ik- los van mijn mening over hoe traag het RIVM reageert en niet leek / lijkt te beseffen dat dit geen griepje is en ook niet in zijn berekeningen heeft meegenomen wat al bekend was ten aanzien van de lange ligduur van Corona patiënten. Iedereen mag overal wat van vinden, dat is een grondrecht. Maar probeer, voordat je ergens iets van vindt, ook de andere kant mee te nemen in het vormen van je mening, of tenminste vragen te stellen. Niets is zwart/wit. Niemand heeft overal verstand van.
OK, dank je, ik snap nu wat je bedoelt.
Door MillyMol
pearlsofpassion schreef: di 31 mar 2020, 12:31 Als het je eigen ouders of familie is die plots wel of geen zorg meer kan krijgen, zal je dat plots wel veel geld waard zijn. Anders voor de meeste mensen niet...
Maar als regering moet je daar boven staan als je beslissingen maakt mijns inziens.
Wat is een mensenleven waard?

En ja, een reserve onderhouden kost handenvol geld. Net daarom dat dat ook goed mag geweten zijn nu jullie van Duitsland een deel van hun capaciteit mogen gaan gebruiken. Nu hebben de Duitsers ervoor betaald.
Zo simpel is dat.

Het is ook niet het 1 of het ander, verstandig IC-beleid of veel reserve hebben. Het kan ook allebij.
Voor zover ik het goed kan volgen, doet België dat wel.
Italie had ook niet zo gek veel IC U-plaatsen.

En verder vind ik het gewoon van het zotte dat je, als je op voorhand weet dat je te weinig plaatsen hebt, inzet op groepsimmuniteit ipv het virus zoveel mogelijk indammen. Dat klinkt voor mij als levens opofferen. Daar heb ik een moreel bezwaar tegen. En het zal dan maar je eigen familie zijn.

UK heeft dat trouwens ook gedaan. En nu zit Boris Johnson er zelf mee. Vraag me af of ie het nu nog steeds een goed idee vind...
Als je spreekt over en/en en i.p.v. of/of: volgens mij is dit precies wat het huidige Nederlandse beleid inhoud: het virus zoveel mogelijk indammen en het creëren van groepsimmuniteit in de periode tussen nu en het beschikbaar komen van een vaccin waarmee iedereen geïmmuniseerd kan worden en zo proberen de meest kwetsbaren te beschermen. Het beleid is erop gericht om de curve af te vlakken en te rekken over die periode. Afvlakken zodat de beschikbare ICU-capaciteit niet overschreden wordt en dit rekken totdat vaccins beschikbaar komen. Het is een illusie denk ik om te veronderstellen dat we in de tussentijd het virus kunnen uitroeien. Er zullen tot die tijd altijd haarden opflakkeren.

De maatregelen die daartoe genomen zijn hadden van mij alleen wel wat eerder afgekondigd mogen worden. Dan hadden we die afvlakking wellicht eerder bereikt en was de piek minder hoog geweest.
MillyMol schreef: di 31 mar 2020, 14:21 Als je spreekt over en/en en i.p.v. of/of: volgens mij is dit precies wat het huidige Nederlandse beleid inhoud: het virus zoveel mogelijk indammen en het creëren van groepsimmuniteit in de periode tussen nu en het beschikbaar komen van een vaccin waarmee iedereen geïmmuniseerd kan worden en zo proberen de meest kwetsbaren te beschermen. Het beleid is erop gericht om de curve af te vlakken en te rekken over die periode. Afvlakken zodat de beschikbare ICU-capaciteit niet overschreden wordt en dit rekken totdat vaccins beschikbaar komen. Het is een illusie denk ik om te veronderstellen dat we in de tussentijd het virus kunnen uitroeien. Er zullen tot die tijd altijd haarden opflakkeren.

De maatregelen die daartoe genomen zijn hadden van mij alleen wel wat eerder afgekondigd mogen worden. Dan hadden we die afvlakking wellicht eerder bereikt en was de piek minder hoog geweest.
OK, dan zijn we het met elkaar eens.
Alleen dat stukje van zoveel mogelijk indammen en toch groepsimmuniteit faciliteren, begrijp ik niet goed. Is groepsimmuniteit dan iets wat je toch verkrijgt, ondanks dat je het virus zoveel mogelijk bestrijd, of is het iets wat je actief gaat opzoeken?
Want in het laatste geval klinkt dat in mijn oren tegenstrijdig met zoveel mogelijk de curve afplatten.
Enigzinds afplatten (en dus niet zoveel mogelijk) kan wel in combi, mijn inziens, maar dat zou ik dus niet doen met zo weinig ICU-plaatsen. Dat is gewoon een te groot risico dat de capaciteit overschreden wordt.

Want ik lees in Belgisch pers dat NL inzet op groepsimmuniteit. Das dus iets anders als het verkrijgen onderweg.
Hoe gaat dat dan in zijn werk?
Door src_esther
MillyMol schreef: di 31 mar 2020, 09:51 En wie van jullie beschikt er over een blusdeken, brandmelders en een brandblussertje in huis? De kans op brand is namelijk veel groter hoor.
:me-smile: + CO-melders

En in Duitsland wordt inderdaad meer belasting betaald dat is niet alleen voor de zorg en verklaard volgens mij niet het enorme capaciteitsverschil.
Cindy de Wolf schreef: di 31 mar 2020, 05:59 Kan je niet kijken of je een leverancier zover krijgt dat ze willen rijden. Of dat jullie mekaar tegemoet rijden oid. Darf komt in Duitsland, Floris vlees gaat de grens over, dogmeat heeft diverse Vries wagens. Dan geb je iig geconditioneerd transport. Nee heb je...
Dat heb ik ook al voorgesteld, dat de leverancier/vervoerder tot Zuid-Zweden rijdt en wij het daar ophalen (is voor ons 1100 km enkele reis, dus dat scheelt nogal, als de leverancier/vervoerder niet helemaal naar ons huis hoeft te rijden). Maar mijn medebarfer is degene die contact onderhoudt met de leverancier, en ik weet niet of hij dat al heeft aangekaart, dat wij het wel in Zuid-Zweden willen ophalen.
K&D schreef: ma 30 mar 2020, 22:06 Morgen wordt bekend gemaakt tot wanneer de beperkende regels gelden. Als het tot die datum uit te zingen valt met evt. KVV of tijdelijk wat in Zweden online bestellen, dan is het misschien nog te overzien en kan met de leverancier wat geregeld worden in de tussentijd. Op zich is er niets op tegen om het op te halen, maar stel je krijgt op de terugweg vertraging/de auto krijgt wat onderweg dan heb je een groot probleem.
Zweedse barf is of kip, of dinosaurusbotten. Kvv bevat meestal granen en andere dingen die niet in een hond thuishoren, maar uiteraard zou dat voor een paar weken niet zo erg zijn allemaal. Dus die mogelijkheid hou ik zeker open.
pearlsofpassion schreef: di 31 mar 2020, 07:49 Ik begrijp niet goed waarom het vlees bedrijf geen transport kan regelen.. Of desnoods jijzelf.
OK, bedrijf op slot, maar je kan het wel zelf gaan ophalen? Dan kan een transporteur dat toch ook?
En transportbedrijven werken toch nog gewoon? Mogen dat ook gewoon.
Het is normaal gesproken al best lastig om een transporteur te vinden voor de afstand die er moet worden afgelegd, al is het tot nu toe steeds gelukt. Ik vermoed dat veel chauffeurs in de huidige omstandigheden bang zijn dat de regels worden aangescherpt terwijl zij onderweg zijn, en dat ze dan niet meer naar huis kunnen. Wat volgens mij onzin is, want ieder land laat tot op heden zijn eigen burgers toe, en ieder land laat doorgaand vrachtverkeer toe.
Kaio schreef: di 31 mar 2020, 08:37 Ik kan het je niet zeggen. Er is wel verschil in barf leveranciers, de een komt wel naar Duitsland de ander niet. Ik weet niet waaraan dat ligt! Of dat met regels te maken heeft.
Wij nemen zelf wel ook mee, maar dat is dus eigen gebruik. Ik weet niet hoeveel jij gaat meenemen, best veel gok ik , en weet niet hoe ze bij de grens doen. Hier staan ze te controleren, de Duitsers,, maar dat is volgens mij echt op wat kom je doen (er is nl niet te doen) en ben je ziek?
Het gaat om 650 kilo ongeveer. Alles is gelabeld (herkomst vlees) en betaald, dus in principe zouden we gewoon over de grens moeten kunnen. Maar als ik lees dat er Duitsers worden tegengehouden bij grensovergangen tussen D en Oostenrijk en Zwitserland die gewoon open zouden moeten zijn voor Duitse terugkeerders, dan denk ik dat de kans groot is dat ze moeilijk gaan doen over een ongekoeld (wel geïsoleerd, maar toch) vleestransport.
Door MillyMol
pearlsofpassion schreef: di 31 mar 2020, 14:46 OK, dan zijn we het met elkaar eens.
Alleen dat stukje van zoveel mogelijk indammen en toch groepsimmuniteit faciliteren, begrijp ik niet goed. Is groepsimmuniteit dan iets wat je toch verkrijgt, ondanks dat je het virus zoveel mogelijk bestrijd, of is het iets wat je actief gaat opzoeken?
Want in het laatste geval klinkt dat in mijn oren tegenstrijdig met zoveel mogelijk de curve afplatten.
Enigzinds afplatten (en dus niet zoveel mogelijk) kan wel in combi, mijn inziens, maar dat zou ik dus niet doen met zo weinig ICU-plaatsen. Dat is gewoon een te groot risico dat de capaciteit overschreden wordt.

Want ik lees in Belgisch pers dat NL inzet op groepsimmuniteit. Das dus iets anders als het verkrijgen onderweg.
Hoe gaat dat dan in zijn werk?
Groepsimmuniteit is niet het doel van dit beleid. Het doel is het afvlakken van de curve. We proberen tijd te kopen. De besmettingen zijn er nu eenmaal. Volgens mij is de besmettingsratio nu ongeveer 1: 1. Dus 1 besmet persoon besmet met de huidige maatregelen 1 ander persoon. Zonder maatregelen is deze volgens mij 1: 2.5. Bij verreweg de meeste mensen verloopt het ziektebeeld redelijk mild. Bij een klein percentage is ziekenhuisopname nodig en een klein percentage daar weer van komt op de ICU terecht. En van die opgenomen patiënten overlijdt tot slot ook weer een percentage. De theorie is dat alle herstelde mensen immuun zijn voor het virus. Hoe meer mensen immuun zijn, hoe minder de kans dat zij bij een herbesmetting anderen besmetten. Daarmee neemt de kans dus steeds verder af dat ook diegenen die nog niet besmet zijn ziek worden. Het virus loopt als het ware tegen een muur aan. Daar zitten nu door het nog lage immuniteitsgetal nog veel gaten is. Maar hoe meer geïmmuniseerden, des te minder schietgaten.

Heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd?
Ik hoop dat Sibieriënne me corrigeert als ik het mis heb.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door