MillyMol schreef: ↑di 31 mar 2020, 14:21
Als je spreekt over en/en en i.p.v. of/of: volgens mij is dit precies wat het huidige Nederlandse beleid inhoud: het virus zoveel mogelijk indammen en het creëren van groepsimmuniteit in de periode tussen nu en het beschikbaar komen van een vaccin waarmee iedereen geïmmuniseerd kan worden en zo proberen de meest kwetsbaren te beschermen. Het beleid is erop gericht om de curve af te vlakken en te rekken over die periode. Afvlakken zodat de beschikbare ICU-capaciteit niet overschreden wordt en dit rekken totdat vaccins beschikbaar komen. Het is een illusie denk ik om te veronderstellen dat we in de tussentijd het virus kunnen uitroeien. Er zullen tot die tijd altijd haarden opflakkeren.
De maatregelen die daartoe genomen zijn hadden van mij alleen wel wat eerder afgekondigd mogen worden. Dan hadden we die afvlakking wellicht eerder bereikt en was de piek minder hoog geweest.
OK, dan zijn we het met elkaar eens.
Alleen dat stukje van zoveel mogelijk indammen en toch groepsimmuniteit faciliteren, begrijp ik niet goed. Is groepsimmuniteit dan iets wat je toch verkrijgt, ondanks dat je het virus zoveel mogelijk bestrijd, of is het iets wat je actief gaat opzoeken?
Want in het laatste geval klinkt dat in mijn oren tegenstrijdig met zoveel mogelijk de curve afplatten.
Enigzinds afplatten (en dus niet zoveel mogelijk) kan wel in combi, mijn inziens, maar dat zou ik dus niet doen met zo weinig ICU-plaatsen. Dat is gewoon een te groot risico dat de capaciteit overschreden wordt.
Want ik lees in Belgisch pers dat NL
inzet op groepsimmuniteit. Das dus iets anders als het verkrijgen onderweg.
Hoe gaat dat dan in zijn werk?