Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
In brokken zit vitamine C of verzuurders om ervoor te zorgen dat de urine een zure pH waarde houdt. Anders krijgt de hond blaasgruis. Dus ook een brokkenhond heeft een zure urine alleen vershonden hebben een zure urine op een natuurlijke manier.

En de vraag die jij stelt: da's een goeie! Ik weet het antwoord niet maar ook ik ben er zeer benieuwd naar! Ik denk zelf dat ze het wel kunnen krijgen (omdat de bacterieen via de bloedbaan binnen kunnen dringen), maar ik vraag me dus wel af of de hond uberhaubt wel ooit bacterieen heeft verspreid via z'n urine (een van de grote argumenten om vooral maar wel te enten).
Door Charlie Angel
Lizzy schreef: In brokken zit vitamine C of verzuurders om ervoor te zorgen dat de urine een zure pH waarde houdt. Anders krijgt de hond blaasgruis. Dus ook een brokkenhond heeft een zure urine alleen vershonden hebben een zure urine op een natuurlijke manier.

En de vraag die jij stelt: da's een goeie! Ik weet het antwoord niet maar ook ik ben er zeer benieuwd naar! Ik denk zelf dat ze het wel kunnen krijgen (omdat de bacterieen via de bloedbaan binnen kunnen dringen), maar ik vraag me dus wel af of de hond uberhaubt wel ooit bacterieen heeft verspreid via z'n urine (een van de grote argumenten om vooral maar wel te enten).
Is wel jammer dat je op dit soort vragen geen antwoord kan krijgen, omdat er weinig onderzoek naar wordt gedaan.
En inderdaad, de bacterie komt via de bloedbaan binnen, dus waarschijnlijk zullen ze wel ziek worden, maar hoe ziek?
Door Lizzy
bernergek schreef: maar hoe ziek?
Dat is niet te zeggen. Bij de meeste bacterieen is de hond gewoon niet lekker. Krijgt hij echt de ziekte van Weil, dan kan de hond echt doodziek worden en dood gaan.
Door Charlie Angel
Lizzy schreef: Dat is niet te zeggen. Bij de meeste bacterieen is de hond gewoon niet lekker. Krijgt hij echt de ziekte van Weil, dan kan de hond echt doodziek worden en dood gaan.
Dus dan zou je zeggen toch enten als er risico is in je omgeving, maar blijft toch de vraag of die enting wel een jaar bescherming biedt. En als je niet ent, dan zou je hond dus in theorie geen gevaar zijn voor andere honden, want hij zou de bacterie niet d.m.v. plassen kunnen verspreiden.
Door Irm-Joh
Volgens de Gezondheidsdienst voor dieren is er een duidelijke piek in de maanden augustus t/m november.
(Leptospirose bij melkvee en varkens is namelijk ook in Nederland meldplichtig).
Bij honden bestaat er in NL, in tegenstelling tot een heel aantal Europese landen, geen meldplicht.
In Nederland komen per jaar gemiddeld 30 humane gevallen van leptospirose voor. Dit komt overeen met de cijfers die ik uit andere landen ken.
Besmetting gebeurt via de slijmvliezen van oog, neus, mond, maar ook via wondjes of door inademing van met leptospiren besmette aerosolen van urine.
Bij honden wordt de ziekte in Nederland meestal veroorzaakt door serovars Icterohaemorrhagiae en copenhagi.

Mijn vraag: Als er rond 200 verschillende groepen leptospiren zijn - welke 2 zitten dan in de stof waarmee onze honden worden ingeënt?
Door Lizzy
Irm-Joh schreef: Volgens de Gezondheidsdienst voor dieren is er een duidelijke piek in de maanden augustus t/m november.
(Leptospirose bij melkvee en varkens is namelijk ook in Nederland meldplichtig).
Bij honden bestaat er in NL, in tegenstelling tot een heel aantal Europese landen, geen meldplicht.
In Nederland komen per jaar gemiddeld 30 humane gevallen van leptospirose voor. Dit komt overeen met de cijfers die ik uit andere landen ken.
Besmetting gebeurt via de slijmvliezen van oog, neus, mond, maar ook via wondjes of door inademing van met leptospiren besmette aerosolen van urine.
Bij honden wordt de ziekte in Nederland meestal veroorzaakt door serovars Icterohaemorrhagiae en copenhagi.

Mijn vraag: Als er rond 200 verschillende groepen leptospiren zijn - welke 2 zitten dan in de stof waarmee onze honden worden ingeënt?
De Canicola en Icterohaemorrhagiae
Door Cathelijn
als mensen besmet worden via de slijmvliezen zal dat bij een hond toch ook wel zo gebeuren? Dus dan zou het argument van die zure maag niet meer van toepassing zijn. Daar komen de bacteriën niet.
Door Lizzy
zurca schreef: Wat kan je doen om de eventuele entreactie "tegen te gaan". Ik dacht hier gelezen te hebben over Echnacea en Thuja?!
Thuja schijnt niet te helpen (in ieder geval niet standaard) bij een reactie op de Lepto enting. Echinacea helpt alleen om de weerstand te verhogen, maar dus ook (helaas) niet tegen de ent-reactie.
Door Lizzy
Cathelijn schreef: als mensen besmet worden via de slijmvliezen zal dat bij een hond toch ook wel zo gebeuren? Dus dan zou het argument van die zure maag niet meer van toepassing zijn. Daar komen de bacteriën niet.
Nou, als een hond drinkt, komen de bacterieen daar natuurlijk ook, in de maag. Neemt niet weg dat de bacterie ook ergens anders binnen kan dringen ja.
Door Cathelijn
Lizzy schreef: Nou, als een hond drinkt, komen de bacterieen daar natuurlijk ook, in de maag. Neemt niet weg dat de bacterie ook ergens anders binnen kan dringen ja.
ja je hebt gelijk, maar het vernietigende effect van een zure maag op de bacteriën is wel prettig, maar niet afdoende. Want er zijn dan al lang andere bacteriën via de slijmvliezen binnengedrongen.
Door Lizzy
Cathelijn schreef: ja je hebt gelijk, maar het vernietigende effect van een zure maag op de bacteriën is wel prettig, maar niet afdoende. Want er zijn dan al lang andere bacteriën via de slijmvliezen binnengedrongen.
Ja, klopt. De vraag is alleen of er veel bacterieen door kunnen dringen en of dat werkelijk vaak gebeurd.

Men zegt overigens wel dat een gezonde hond niet ziek wordt van een paar lepto bacterieetjes. Ik denk dat dat ook wel klopt, anders zouden het aantal lepto-gevallen veeeeeel groter zijn.

Neemt niet weg dat het een risico blijft.... Pffff.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 25 jun 2005, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
Lizzy schreef: Ja, klopt. De vraag is alleen of er veel bacterieen door kunnen dringen en of dat werkelijk vaak gebeurd.

Men zegt overigens wel dat een gezonde hond niet ziek wordt van een paar lepto bacterieetjes. Ik denk dat dat ook wel klopt, anders zouden het aantal lepto-gevallen veeeeeel groter zijn.

Neemt niet weg dat het een risico blijft.... Pffff.....
ja, maar wat als je hond een virusje heeft opgepikt en aan de diarree is? Wordt hij dan ook niet ziek van die paar lepto-bacterietjes?
Ik denk dat je hier niet echt gaat uitkomen Lizzy :-\
Dat wordt een keer de knoop doorhakken. Heb je al een voor- en tegenlijstje voor deze enting gemaakt?
Door Lizzy
Cathelijn schreef: ja, maar wat als je hond een virusje heeft opgepikt en aan de diarree is? Wordt hij dan ook niet ziek van die paar lepto-bacterietjes?
Ik denk dat je hier niet echt gaat uitkomen Lizzy :-\
Dat wordt een keer de knoop doorhakken. Heb je al een voor- en tegenlijstje voor deze enting gemaakt?
De vraag is dan natuurlijk of de enting voldoende helpt... Die werkt/beschermt namelijk in de verste verte niet 100%.

Ik heb inderdaad een voor en tegenlijstje gemaakt en dit jaar was de uitkomst dat ik ze dus heb laten enten.
Door Cathelijn
Lizzy schreef: De vraag is dan natuurlijk of de enting voldoende helpt... Die werkt/beschermt namelijk in de verste verte niet 100%.
nee, maar ze zouden net die bacterie opdoen waartegen het wel helpt... Je kunt het gewoon nooit zeker weten, ook niet achteraf. Je kunt alleen doen wat je nu denkt dat het best is. Ik heb dit jaar ook alleen Weil geënt, verder niks.
Er kunnen nog zoveel factoren een rol spelen bij het wel of niet oplopen van een bacterie en er wel of niet ziek van worden, dat kun je niet allemaal controleren.
Zo heb ik zelf een paar jaar geleden een soort kinkhoest gehad, dat kun je toch ook niet verzinnen?
Door Irm-Joh
Hoi, Wat betreft de kans op het oplopen van Lepto, denk ik dat de algehele toestand van het dier zeker enorm belangrijk is - en van de mens trouwens ook.
Als je leest dat er per jaar 30 (mens)gevallen van Leptospirose in Nederland voorkomen, waarvan 1/3 (dus 10 gevallen) uit tropische vakantiebestemmingen zijn meegebracht, dan sta ik eigenlijk verbaasd over het lage aantal Lepto-gevallen in Nederland zelf (20). Gezien deze ziekte voornamelijk voorkomt bij mensen uit de agrarische sector, rioolwerkers en in de vleesverwerkende industrie - zou je toch verwachten dat er veel meer mensen ernstig ziek zouden moeten worden - het gaat immers relatief grote risico-groep.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door