Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
'Kaela' ik kan mij ook helemaal vinden in jouw reactie...
Ik doe mijn best afstand te houden van andere, zoek nu geen drukte op of winkels als intratuin of bouwmarkt. Ga naar m'n werk, doe boodschappen en laat de hond uit maar..... wij zijn voor het weekend wel afgereisd naar onze stacaravan en daar zou ik mij bijna schuldig voor moeten voelen geloof ik :-[ Maar ook hier gedrag ik mij hetzelfde als thuis, reizen binnen NL mag gewoon nog, wij zijn niet ziek dus..... wij genieten hier gewoon van onze vrije dagen.
@siberienne
Je verhalen maken altijd zoveel indruk bij me...
Vanuit hier een enorme virtuele knuffel voor jou... misschien dat dit soort verhalen helpen bij alle idioten die vandaag ‘lekker op het strand’ of even naar de markt zijn geweest. Wellicht dat die mensen dan ook eindelijk beseffen dat het echt meer is dan slechts een griepje....
Door Ina
Kaela schreef: za 21 mar 2020, 19:42 Omdat dat in het plan dat er nu ligt helemaal niet hoeft.

Ik begin om eerlijk te zijn een beetje de kriebels van het hele "blijf thuis" te krijgen. Ja, we moeten verstandig doen. Party's, met zijn allen naar de markt, drukte op het strand, dat is allemaal idioot! Dat moet je nu niet doen. Er is een grote groep die echt niet snapt wat er speelt en dat brengt iedereen in het nadeel.

Maar als je je aan de richtlijnen houdt van social distance, hoesten en niezen in je elleboog, binnen blijven als je niet in orde bent enz, dan hoef je niet thuis te blijven. Je mag best naar buiten. En je mag best met je camper naar Drente. Zolang je je daar ook maar aan die regels houdt.
Je mag toch ook nog gewoon je hond uitlaten, een wandeling maken, met je paard rijden.

Ik vind dit lastig opschrijven, want ik onderschat het echt niet. Ik vind het hartverscheurend om hier over de zorgen over ouders te lezen. Ik heb diep respect voor de zorg en snap absoluut waarom we niet allemaal tegelijk ziek moeten worden. Het is echt niet dat ik denk dat het wel meevalt. Maar dat gezegd hebbende, ik denk ook niet dat het helpt als we onszelf regels op gaan leggen die vanuit de overheid en de experts niet gevraagd worden. Of nou ja, een ander dan, wat iedereen zelf kiest, is aan jezelf natuurlijk.

En dat was precies het gevoel wat ik deze week probeerde weer te geven toen ik schreef dat onze week vakantie in Friesland zo dubbel voelde.
Aan de ene kant hebben we hem gewoon verdiend, ik werk hard genoeg en die 2 keer per jaar dat wij een weekje weg gaan zijn voor mij echt even 'back to basic' niks hoeven en genieten van de rust
Wij zitten nooit ergens op een park, hotel of wat dan ook....wat wij boeken is zo ver mogelijk van alle leven vandaan, want dat leven heb ik al 24 uur per dag om me heen.

En toch voelt het vreemd om dan in deze tijd weg te gaan....zoals je zegt, voel je je bijna schuldig.
Terwijl wij beiden absoluut geen kuchje of snotneus hebben, dus absoluut geen reden om ons zelf op te sluiten thuis.....want als dat wel zo geweest was, had ik het echt niet in mijn hoofd gehaald om te vertrekken.

En nu.....nu hebben we met verbazing zitten kijken op het nieuws naar al die mensen die opeens van alles moeten en absoluut geen rekening houden met welke maatregel dan ook.

Het voelt zo raar en dubbel, want ook wij zijn iets gaan doen wat niet absoluut noodzakelijk is.....en ondanks dat we hebben alle voorzorg in acht genomen en niet iets doen wat niet mag, blijft het gevoel.
Boodschappen voor ons en de dames voor de hele week mee, het huis was ons al bekend, dus vooraf contact met de sleutelmevrouw dat ze alleen maar de sleutel hoefde te brengen en wij het geld wat normaal voor de honden bij haar afgerekend moet worden nu maar overmaken
Uitleg over licht, verwarming, keuken etc. was niet nodig want is allemaal bekend.....dus over het hek van de oprit even een praatje gemaakt over deze bizarre tijd.....en verder niet

Maar wel vandaag de honden heerlijk vrij kunnen laten wat thuis niet kan..., lopen zonder iemand te zien en de rust en de ruimte hebben waar we ook gewoon even aan toe waren.

......en dan denken aan mensen die hier in dit topic hun hart komen luchten omdat zij letterlijk met hun neus op de feiten worden gedrukt omdat ze midden in de 'war-zone' moeten werken nu

En of dat nu in de zorg of wat dan ook is.....het is gewoon zo bizar om dan buiten te lopen en te denken 'is dat lekker dan....het zonnetje schijnt, we hebben een megamegamega terrein helemaal voor ons zelf waar de dames kunnen racen en doen wat ze willen, zonder dat ze weg kunnen lopen, we zitten gezellig een netflixje te kijken.....terwijl er ontzettend veel mensen nu werkelijk het vuur aan de schenen gelegd wordt voor ons....ons als samenleving....een samenleving die gezellig collectief de boulevard opzoekt, elkaar het wc-papier niet gunt en rustig probeert grenzen te overschrijden als of maatregelen voor hen niet gelden.

Het is gewoon raar en dubbel
hannabelgje schreef: za 21 mar 2020, 20:44 Ik geloof persoonlijk wel in een lockdown en ben dan ook blij in België te wonen waar een lockdown is. Als je nu iedereen elkaar gezellig laat besmetten krijg je naar mijn idee wel een heel hoog dodental. En dan kunnen ze allemaal heel leuk zeggen ja maar dat zijn allemaal mensen die al iets mankeren. Ja maar daar zitten bijvoorbeeld ook mensen bij die diabetes hebben en die gewoon daarmee oud zouden moeten worden en dus aan een corona infectie dan sterven. Als je zelf gezond bent en verder niks mankeert zal het misschien niet zo'n vaart lopen maar er zijn zo ontzettend veel mensen die wel iets mankeren en nu dus moeten vrezen voor hun leven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ik deel je mening.
Gewoon social distance vragen werkt gewoon niet voldoende. Het is pas met die lockdown dat het echt lijkt door te dringen en iedereen er zich een stuk beter aan houdt. Nog niet 100% maar er is wel controle op.
En verder was die lockdown altijd al de bedoeling maar hebben ze de maatregelen stap voor stap ingevoerd 'wanneer de mensen er klaar voor waren'. Wat ik jammer vind, want het had al veel gescheeld qua verspreiding denk ik, als het er sneller gekomen was...
Door Angelique
Kaela schreef: za 21 mar 2020, 19:42 Omdat dat in het plan dat er nu ligt helemaal niet hoeft.

Ik begin om eerlijk te zijn een beetje de kriebels van het hele "blijf thuis" te krijgen. Ja, we moeten verstandig doen. Party's, met zijn allen naar de markt, drukte op het strand, dat is allemaal idioot! Dat moet je nu niet doen. Er is een grote groep die echt niet snapt wat er speelt en dat brengt iedereen in het nadeel.

Maar als je je aan de richtlijnen houdt van social distance, hoesten en niezen in je elleboog, binnen blijven als je niet in orde bent enz, dan hoef je niet thuis te blijven. Je mag best naar buiten. En je mag best met je camper naar Drente. Zolang je je daar ook maar aan die regels houdt.
Je mag toch ook nog gewoon je hond uitlaten, een wandeling maken, met je paard rijden.

Ik vind dit lastig opschrijven, want ik onderschat het echt niet. Ik vind het hartverscheurend om hier over de zorgen over ouders te lezen. Ik heb diep respect voor de zorg en snap absoluut waarom we niet allemaal tegelijk ziek moeten worden. Het is echt niet dat ik denk dat het wel meevalt. Maar dat gezegd hebbende, ik denk ook niet dat het helpt als we onszelf regels op gaan leggen die vanuit de overheid en de experts niet gevraagd worden. Of nou ja, een ander dan, wat iedereen zelf kiest, is aan jezelf natuurlijk.

Maar er staat formeel ook nergens dat je niet naar het strand mag en formeel mag je ook nog een feestje bouwen voor minder dan 100 mensen. Dus wat dat aangaat mag er dus veel en doet men dus ook nog veel en afstand houden is ook maar aan adviesje.

En als er dan tussen neus en lippen door gezegd wordt om je zo min mogelijk te verplaatsen, ja, dan vind ik het raar dat het prima gevonden wordt door instanties dat je vanuit sterk besmet gebied gezellig door nederland gaat tuffen.
Door Angelique
Nog 1 berichtje van deze zeikerd.

Ik had begrepen dat het superbelangrijk was...van levensbelang voor velen....dat er nu zo min mogelijk nieuwe besmettingen bij komen om de curven af te vlakken om niet over 14 dagen ook 500 doden per dag te hebben omdat de ziekenhuizen de grote toeloop niet aan kunnen.

Dat we ff een stap terug moeten doen, een paar weken, misschien nog wel langer om de curve af te vlakken en om te voorkomen dat het land veel strengere regels opgelegd moet gaan krijgen om die vlakkere curve te forceren. Want zoals het nu gaat wordt dat curven afvlakken een kansloze missie. Sorry opa en oma.
Door Kaela
Angelique schreef: zo 22 mar 2020, 00:05 Nog 1 berichtje van deze zeikerd.

Ik had begrepen dat het superbelangrijk was...van levensbelang voor velen....dat er nu zo min mogelijk nieuwe besmettingen bij komen om de curven af te vlakken om niet over 14 dagen ook 500 doden per dag te hebben omdat de ziekenhuizen de grote toeloop niet aan kunnen.

Dat we ff een stap terug moeten doen, een paar weken, misschien nog wel langer om de curve af te vlakken en om te voorkomen dat het land veel strengere regels opgelegd moet gaan krijgen om die vlakkere curve te forceren. Want zoals het nu gaat wordt dat curven afvlakken een kansloze missie. Sorry opa en oma.
Ik vind je geen zeikerd hoor. Ik vind mensen die gillen op social media zonder enige vorm van nuance zeikers ;) . En ik ben zelf ook van de regels, heel erg! Ik ben het ook met je eens dat het huidige pakket aan richtlijnen erg dubbel is. Tot 100 man samen mogen komen is natuurlijk best heel vreemd. En ja, mensen mogen nu ook gewoon vrij naar het strand en de bouwmarkt. Het probleem is ook niet zozeer dat dat gebeurd, maar dat het massaal gebeurd.

Ik denk, dat bij het instellen van dit beleid, echt wel stil gestaan is bij het feit dat niet iedereen dit braaf ging opvolgen. Zoals hier ook al gezegd wordt, zelfs met lockdown wordt niet 100% gehaald. Dat is mens eigen en ik denk dat ze na hebben gedacht over hoe groot het deel van de bevolking is die er in meer of mindere mate schijt aan zal hebben. En welke gevolgen dat voor het verloop van de curve kan hebben. Als iedereen braaf thuis zit, dan barst de bom zodra je je neus weer buiten de deur steekt. Neemt niet weg dat ik het ook spannend vind hoor! Want ik denk dit, maar weet ook niets zeker. Maar dat het nu gaat zoals het gaat is zo ontzettend voorspelbaar, ik kan me haast niet voorstellen dat daar niet over nagedacht is.

Over die stap terug doen. Ik kan alleen voor mezelf spreken en ben net als elk mens alleen voor mezelf verantwoordelijk. Ik doe een stap terug. Een hele flinke. Deels vanuit eigen gedrag, deels vanwege aflastingen ed. Ik werk sinds afgelopen woensdag thuis, groeps-paardrijles gaat niet door, wij gaan niet naar onze ouders tot zij eventueel al ziek zijn en hulp nodig zullen hebben, ik doe alleen boodschappen als het nodig is, hamster niet, ik ben gisteravond niet naar The Script geweest, ik ga vandaag niet naar een kinderverjaardag en volgende week is het feestje van mijn collega waar 80 man zouden komen afgezegd, de cursus begin april in Brabant is geannuleerd, mijn massage, fysio en tandartsafspraak zijn geannuleeerd. Dat zijn héél véél sociale contacten die ik de komende tijd niet ga hebben.

Volgens mij is dat ook precies de bedoeling. Om op deze manier een stap terug te doen. Ik overweeg echter nog steeds wel om komende dinsdag het paardrijden door te laten gaan. Mits we alle drie fit zijn. Het zal buiten zijn en we kunnen gemakkelijk afstand van elkaar houden. Het zal aan alle regels en adviezen voldoen, behalve dan dat ik er een klein uurtje voor in de auto zal moeten zitten. Als ik mijn gezonde verstand gebruik, met alle kennis die ik heb, dan lukt het mij niet om een conclusie anders dan "hier om de hoek boodschappen doen is veel gevaarlijker" te trekken.
Door Lizzy
Ik vind je geen zeikerd hoor Angelique. Maar al die mensen die nu massaal naar de Gamma en Intratuin gaan en doen of Lidl de nieuwste Keukenhof is:

Afbeelding

Natuurlijk mag je naar buiten. Maar we zitten hier nog absoluut niet op een piek en we hoopte daar niet te komen ook. Maar we stevenen daar nu recht op af. En als je het mij vraagt dankzij al die onverantwoordelijke mensen waar we het nu over hebben. Die de regels echt ongelofelijk aan hun laars lappen. Meestal in een leeftijdscategorie dat zij zo meteen niet zelf op het IC alleen dood liggen te gaan. Dus ja, je mag nog naar buiten maar nee niet massaal hutje mutje over de Godvergeten Zandvoortse boulevard lopen. Dit was volgens mij niet het idee:

Afbeelding

Heel eerlijk raak ik licht kriegel van mensen die nu net doen alsof ze niet meer naar buiten mogen om te fietsen of paard te rijden. Ga je Goddelijke gang. Maar doe het met verstand en hanteer de regels van 1,5 meter afstand. Jeetje, hoe moeilijk kan het zijn.
Door kiara
Lizzy schreef: zo 22 mar 2020, 07:01 Ik vind je geen zeikerd hoor Angelique. Maar al die mensen die nu massaal naar de Gamma en Intratuin gaan en doen of Lidl de nieuwste Keukenhof is:

Afbeelding

Natuurlijk mag je naar buiten. Maar we zitten hier nog absoluut niet op een piek en we hoopte daar niet te komen ook. Maar we stevenen daar nu recht op af. En als je het mij vraagt dankzij al die onverantwoordelijke mensen waar we het nu over hebben. Die de regels echt ongelofelijk aan hun laars lappen. Meestal in een leeftijdscategorie dat zij zo meteen niet zelf op het IC alleen dood liggen te gaan. Dus ja, je mag nog naar buiten maar nee niet massaal hutje mutje over de Godvergeten Zandvoortse boulevard lopen. Dit was volgens mij niet het idee:

Afbeelding

Heel eerlijk raak ik licht kriegel van mensen die nu net doen alsof ze niet meer naar buiten mogen om te fietsen of paard te rijden. Ga je Goddelijke gang. Maar doe het met verstand en hanteer de regels van 1,5 meter afstand. Jeetje, hoe moeilijk kan het zijn.
Ik geef ook jou en Angelique helemaal gelijk, ik wist niet wat ik zag gister op het nieuws. Al die mensen naar Gamma, de stort , strand etc ik begrijp dat niet.
Ik schrik wel even van de vergelijking met Italië . Denk toch dat het beter is lock down voor de eigenwijze die niet willen luisteren.
Gisteren een Nederlandse auto bij de grens van België aangehouden, de agent vroeg waarom wilt u er door? Antwoord : ik moet naar de dierenwinkel veel goedkoper hier!!! Nou dat bedoel ik nou met dit soort mensen
Door Siberienne
Ik denk dat mensen zich er erg op verkijken dat zij niet kwetsbaar zijn. Ouderen en mensen met onderliggende ziektes lopen het meeste risico. Maar op de IC gaan ook mensen belanden uit niet risico categorieën die de pech hebben ‘verkeerd’ te reageren op dit virus.

En weet je, de meeste echt ouderen (80+) komen al niet eens op de IC. Niet omdat er geen plek is, maar omdat het geen zin heeft. De beademing is zo intensief en langdurig (gemiddeld 18 dagen, volledige beademing, volledig verslapte spieren) dat mensen van die leeftijd zoveel aan kracht inleveren dat ze het dan alsnog toch niet redden. Dit klinkt heel hard, maar ik twijfel zelfs zelf of ik het wel zou willen als de longontsteking zo gierend uit de klauwen zou lopen bij mij. Zelfs als je het overleeft, kom je er verre van ongeschonden uit.

Ook bij mensen met andere aandoeningen wordt heel kritisch gekeken of de IC behandeling zinvol is en wordt al direct bij opname gesproken met mensen hoever ze zelf daarin willen gaan.

Dus wat hou je over op de IC; de relatief gezonde en relatief jonge mensen. Op onze IC zo tussen de 50 en 75. Er ligt geen enkele 80+ patiënt. En daarom hebben we ons ook hard ervoor gemaakt om niet alleen die getallen van aangetoonde gevallen en sterfgevallen te gebruiken, want daardoor leek het even alsof er in Brabant niet echt wat bijzonders aan de hand was, maar juist dat aantal IC opnames te gebruiken als maat voor de omvang van het probleem.
Door Kaio
Tja , ik geloof echt dat het niet de bedoeling is massaal een trein te pakken en een dagje strand te doen. In een rij bij het viskraampje te gaan wachten etc.
Ik snap het wel dat je niet gelijk alles wilt verbieden maar aan de bevolking vraagt hier en daar rekening mee te houden. Maar tja er zijn er toch wel een aantal die dat toch negeert. Wellicht ingecalculeerd en wel zodanig dat als men strengere maatregelen gaat afkondigen dat het bij het grootste gedeelte van de bevolking goed valt!
Hier in De hebben ze ook samenscholingsverboden in steden ingevoerd ( mag niet meer met meer dan 4 op straat) en het sluiten van openbare parken enzo. Dat lijkt te werken, of dat landelijk voldoende wordt bevonden weten we vanmiddag geloof ik . ( er zijn nl ook gebieden doe wel al lockdown hebben)
Kijk in dat gat waar wij wonen is social distancing niet echt een probleem. Bij wandelen kom ik meestal amper iemand tegen . En verder is er sowieso niet veel te doen. Op een paar van die rare schuttersfeesten na ;D
Door kiara
Siberienne schreef: zo 22 mar 2020, 08:23 Ik denk dat mensen zich er erg op verkijken dat zij niet kwetsbaar zijn. Ouderen en mensen met onderliggende ziektes lopen het meeste risico. Maar op de IC gaan ook mensen belanden uit niet risico categorieën die de pech hebben ‘verkeerd’ te reageren op dit virus.

En weet je, de meeste echt ouderen (80+) komen al niet eens op de IC. Niet omdat er geen plek is, maar omdat het geen zin heeft. De beademing is zo intensief en langdurig (gemiddeld 18 dagen, volledige beademing, volledig verslapte spieren) dat mensen van die leeftijd zoveel aan kracht inleveren dat ze het dan alsnog toch niet redden. Dit klinkt heel hard, maar ik twijfel zelfs zelf of ik het wel zou willen als de longontsteking zo gierend uit de klauwen zou lopen bij mij. Zelfs als je het overleeft, kom je er verre van ongeschonden uit.

Ook bij mensen met andere aandoeningen wordt heel kritisch gekeken of de IC behandeling zinvol is en wordt al direct bij opname gesproken met mensen hoever ze zelf daarin willen gaan.

Dus wat hou je over op de IC; de relatief gezonde en relatief jonge mensen. Op onze IC zo tussen de 50 en 75. Er ligt geen enkele 80+ patiënt. En daarom hebben we ons ook hard ervoor gemaakt om niet alleen die getallen van aangetoonde gevallen en sterfgevallen te gebruiken, want daardoor leek het even alsof er in Brabant niet echt wat bijzonders aan de hand was, maar juist dat aantal IC opnames te gebruiken als maat voor de omvang van het probleem.
Ik begrijp het wel een beetje maar wat heftig als het je vader/moeder betreft :'(
Door Kaio
Lizzy schreef: zo 22 mar 2020, 07:01 Ik vind je geen zeikerd hoor Angelique. Maar al die mensen die nu massaal naar de Gamma en Intratuin gaan en doen of Lidl de nieuwste Keukenhof is:

Afbeelding
Ik vraag me wel af wat de huidige statistieken zeggen en of ze te vergelijken zijn ?
Om een voorbeeld te geven Duitsland bevestigde gevallen iets van 22.400 en doden 84.
Als ieder land er een andere manier op na houdt op te testen zijn de getallen niet vergelijkbaar.
En denk ook dat inderdaad belangrijk is hoeveel mensen ziekenhuishulp nodig hebben en hoeveel mensen zelfs IC hulp nodig hebben. Ik had gelezen dat bijv in Italië 1op de 4 ouder is dan 65. Daarmee liggen je ziekenhuizen dus wel eerder vol. Maar ook zal het ziekenhuisstelsel en zorgstelsel uitmaken. Dus even geen idee of Nederland te vergelijken is met Italië. Wellicht wel wellicht niet.
Dat de situatie zorgwekkend is en dat als mensen zich niet houden aan de afspraken dat dit alleen maar erger wordt en langer duurt dat geloof ik dan wel meteen :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door