Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
src_esther schreef: vr 13 mar 2020, 15:13 Dat is precies bedoeling.
Heb je de in dit topic uiterst nuttige bijdragen van Siberienne gelezen?
Enne, ben je op de hoogte van code zwart in de ziekenhuizen in Italië? Denk je dat dat in Nederland, België, etc niet kan gebeuren?
Neen, niet gelezen. Hier en daar enkel flarden, maar geen bijna 40 pagina's ;)

Dus wat moet ik begrijpen uit wat je zegt? Dat het een bewuste keuze is om dit corona gedoe zo lang mogelijk te laten duren?
Door Lizzy
frodo quin schreef: vr 13 mar 2020, 15:38 Neen, niet gelezen. Hier en daar enkel flarden, maar geen bijna 40 pagina's ;)

Dus wat moet ik begrijpen uit wat je zegt? Dat het een bewuste keuze is om dit corona gedoe zo lang mogelijk te laten duren?
Ja. En ik leg het vast niet zo goed uit als Siberienne dat kan maar dat is om de volgende reden: ze verwachten dat 40% tot 70% van de wereldbevolking besmet gaat raken met Corona. Ongeveer 20% van alle mensen heeft medische hulp nodig. Stel dat de komende maand 50% van alle NL ziek wordt, heb je 8,5 miljoen zieken. Als 20% daarvan medische hulp nodig heeft: dan heb je Italiaanse toestanden in het kwadraat maal 10. En daarom moet de lijn van het aantal besmettingen omlaag. En wel onmiddellijk.
Door frodo quin
CindyMayella schreef: vr 13 mar 2020, 15:22 Heb ff niet alles gelezen...
Gisteravond zitten dollen met kids of ik niet moest inslaan.... ik heb het geweten >:( .... na mn werk iets moeten halen:
Parkeerplaats al lange rij, schappen lang houdbaar helemaal leeg, rijen bij de kassa etc etc :o .....
Moest vandaag invallen op mn 1ste school.... was te rustig, dus iom hoofdkantoor ben ik om 11.30 uur al weg gegaan.... moest maandverband halen, was al zowat op...... ML wilde bij zn werk wel ff naar de AH en action......
Ben na uurtje toch maar terug gegaan om te kijken wat ik wel kon kopen..... dat wordt dus een week lang alleen maar pasta, rijst, bami en evt een zelfgemaakte pizza :-\ .... ML heeft nog iets van pasta en rijst bij de Action kunnen krijgen.... zelfs spinazie a la creme en vissticks waren op :o :o .... Ga morgenochtend om 8 uur wel weer terug om te kijken of er weer is aangevuld..... heb medelijden met het personeel vd supers... dramatisch....
Misschien zie ik het allemaal te luchtig.... maar vind dit wel heel erg overdreven... oudste dochter zit dus nu 2 wk thuis (hbo), moet door dit allemaal minimaal 2 wk langer naar school.....
Vervelend voor je dochter. Wij moeten ook half dicht tot de paasvakantie. De kinderen worden wel opgevangen als er geen alternatief is, maar de lessen gaan niet door. We proberen wel oplossingen te vinden met afstandsonderwijs.

Ik werkte toevallig gisteren en vandaag van thuis omdat ik half ziek loop en niet echt ziek wil worden, want de komende weken zijn al even hectisch als de voorbije maanden met verhuis ed. Door mijn zoektocht naar wc papier, omdat mensen als idioten rekken plunderen ben ik nabij enkele honderden mensen meer geweest dan nodig. Streeft toch ook lekker zijn doel voorbij :???:
Ik werd net gebeld door mijn leidinggevende. Er is net spoedberaad geweest en tot nader order is het bij ons 1 week op kantoor, 1 week verplicht thuis en dat om en om. Zit je op kantoor mag je niet tegenover elkaar gaan zitten, geen koffie halen voor elkaar etc.

Dit is zooooooo klote. Wij zitten met onze afdeling midden in een reorganisatie en gisteren heeft iedereen individueel gehoord of hij mag blijven of niet. Je wilt er nu gewoon zijn voor elkaar!
Door frodo quin
Lizzy schreef: vr 13 mar 2020, 15:45 Ja. En ik leg het vast niet zo goed uit als Siberienne dat kan maar dat is om de volgende reden: ze verwachten dat 40% tot 70% van de wereldbevolking besmet gaat raken met Corona. Ongeveer 20% van alle mensen heeft medische hulp nodig. Stel dat de komende maand 50% van alle NL ziek wordt, heb je 8,5 miljoen zieken. Als 20% daarvan medische hulp nodig heeft: dan heb je Italiaanse toestanden in het kwadraat maal 10. En daarom moet de lijn van het aantal besmettingen omlaag. En wel onmiddellijk.
Dus het idee is ipv kort en ervan af, verspreiden in de tijd en zo de ziekenhuizen niet overbelasten?
Ik snap dat idee met zwakkeren hé, maar bv kinderen hebben nauwelijks symptomen en voor mensen met een normale gezondheid is er ook geen echt gevaar, dus is het dan niet best om die zo snel mogelijk ziek te laten worden zodat de immuniteit van de bevolking zo snel mogelijk hoog genoeg is om het virus in te dijken en daardoor de zwakkeren te beschermen?

Ik bedoel dus het huidig beleid voor de risicogroepen en bij de anderen eigenlijk het omgekeerde, zeker kinderen.
Door Lizzy
Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest. Niet alleen bejaarden worden ziek. 8,5 miljoen mensen ziek waarbij 20 procent in ALLE leeftijdscategorieën tegelijkertijd op het IC komt te liggen. Heb je er beeld bij?

Heb je wat beelden uit Italië gezien? Daar moeten artsen nu beslissen 'die gaan we behandelen en die moeten we dood laten gaan'.
Indien alle scholen, incl middelbaar onderwijs, dicht gaat, denk ik dat mn werkgever failliet gaat.... zowat al het personeel staat in de kantines van het middelbaar onderwijs.....
Ik, als kantine medewerker, krijg het nu al een stuk rustiger, dus deel vh personeel moet eerder weg... kost ons onze uren en die dienen ingehaald te worden... kan dus niet, want de scholen zijn dicht... dus gaat het van onze vakantiedagen af of salaris.... In beide gevallen zijn wij het hier niet mee eens..... maar ja, wat dan????
frodo quin schreef: vr 13 mar 2020, 15:51 Dus het idee is ipv kort en ervan af, verspreiden in de tijd en zo de ziekenhuizen niet overbelasten?
Ik snap dat idee met zwakkeren hé, maar bv kinderen hebben nauwelijks symptomen en voor mensen met een normale gezondheid is er ook geen echt gevaar, dus is het dan niet best om die zo snel mogelijk ziek te laten worden zodat de immuniteit van de bevolking zo snel mogelijk hoog genoeg is om het virus in te dijken en daardoor de zwakkeren te beschermen?

Ik bedoel dus het huidig beleid voor de risicogroepen en bij de anderen eigenlijk het omgekeerde, zeker kinderen.
Zo werkt het niet.
Een epidemie is als een gauss curve. De oppervlakte kunnen ze niet echt beïnvloeden, maar wel of het een steile piek wordt of een vlakkere curve. De 2e duurt wat langer maar daardoor kan de zorg blijven volgen en iedereen blijven verzorgen. En gaan er (net als bij de griep) relatief weinog mensen aan dood.
In Italië zitten ze met crimineel hogere sterftecijfers en dat komt wss doordat mensen met longonstekingen gewoon geen verzorging meer kunnen krijgen.
Die lage piek duurt dan wel langer, absoluut gezien sterven er een pak minder mensen van. Hoe meer er tegelijk ziek zijn, hoe minder ook ruimte is in de zorg want ook dokters en verplegers worden ziek.

En je kan ook moeilijk de ouderen maar opofferen om er dan maar sneller vanaf te zijn. Dat kan natuurlijk ook niet. :biggrin2:
En zoals gezegd, als er geen zorg is gaan ook jonge mensen eraan dood.
Als je de kinderen extra in contact zou laten komen, zodat ze zo snel mogelijk immuun zijn, heeft dat als gevolg dat zeer snel 90% van de bevolking het heeft, ipv de 70% waar ze nu op aimen. En dan krijg je dus de situatie zoals in Italië of nog erger en dan gaan er echt massa's mensen aan dood.
pearlsofpassion schreef: vr 13 mar 2020, 16:33 Zo werkt het niet.
Een epidemie is als een gauss curve. De oppervlakte kunnen ze niet echt beïnvloeden, maar wel of het een steile piek wordt of een vlakkere curve. De 2e duurt wat langer maar daardoor kan de zorg blijven volgen en iedereen blijven verzorgen. En gaan er (net als bij de griep) relatief weinog mensen aan dood.
In Italië zitten ze met crimineel hogere sterftecijfers en dat komt wss doordat mensen met longonstekingen gewoon geen verzorging meer kunnen krijgen.
Die lage piek duurt dan wel langer, absoluut gezien sterven er een pak minder mensen van. Hoe meer er tegelijk ziek zijn, hoe minder ook ruimte is in de zorg want ook dokters en verplegers worden ziek.

En je kan ook moeilijk de ouderen maar opofferen om er dan maar sneller vanaf te zijn. Dat kan natuurlijk ook niet. :biggrin2:
Als je de kinderen extra in contact zou laten komen, zodat ze zo snel mogelijk immuun zijn, heeft dat als gevolg dat zeer snel 90% van de bevolking het heeft, ipv de 70% waar ze nu op aimen. En dan krijg je dus de situatie zoals in Italië of nog erger en dan gaan er echt massa's mensen aan dood.
Dit heb ik vaker gelezen, maar werkt het zo dat als je eenmaal Covid-19 hebt gehad, dat je dan immuun bent? Voor de gewone huistuinenkeukengriep wordt een mens toch ook niet immuun nadat hij die heeft doorgemaakt? Ik kan daar niet echt iets over vinden.
Door Lizzy
Anne in Zweden schreef: vr 13 mar 2020, 16:51 Dit heb ik vaker gelezen, maar werkt het zo dat als je eenmaal Covid-19 hebt gehad, dat je dan immuun bent? Voor de gewone huistuinenkeukengriep wordt een mens toch ook niet immuun nadat hij die heeft doorgemaakt? Ik kan daar niet echt iets over vinden.
Wat ik gelezen heb is dat als je deze Covid-19 nu hebt gehad: je voor deze immuun bent. Maar de vooruitzichten zijn dat ook dit virus zich zal gaan muteren. Om zo toch weer vat te krijgen. Nou schijnt het dus zo te zijn dat we tegen influenza toch wel iets immuniteit hebben opgebouwd, ondanks dat het virus zich ieder jaar muteert. Daarom vallen er minder doden dan nu met Covid-19. Het idee is nu wel dat we niet meer van dit virus afkomen. Dus laten we hopen dat ze een goed vaccin ontwikkelen.
Lizzy schreef: vr 13 mar 2020, 17:16 Wat ik gelezen heb is dat als je deze Covid-19 nu hebt gehad: je voor deze immuun bent. Maar de vooruitzichten zijn dat ook dit virus zich zal gaan muteren. Om zo toch weer vat te krijgen. Nou schijnt het dus zo te zijn dat we tegen influenza toch wel iets immuniteit hebben opgebouwd, ondanks dat het virus zich ieder jaar muteert. Daarom vallen er minder doden dan nu met Covid-19. Het idee is nu wel dat we niet meer van dit virus afkomen. Dus laten we hopen dat ze een goed vaccin ontwikkelen.
Ach so. Dank voor de toelichting!
Door frodo quin
Lizzy schreef: vr 13 mar 2020, 16:05 Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest. Niet alleen bejaarden worden ziek. 8,5 miljoen mensen ziek waarbij 20 procent in ALLE leeftijdscategorieën tegelijkertijd op het IC komt te liggen. Heb je er beeld bij?

Heb je wat beelden uit Italië gezien? Daar moeten artsen nu beslissen 'die gaan we behandelen en die moeten we dood laten gaan'.
Maar is het zo dat iedereen evenveel gevaar loopt op ernstige complicaties? Ik had begrepen dat het enkel voor diegenen met een zwakkere gezondheid zo is en met name kinderen nauwelijks symptomen vertonen. Is dit achterhaald of verkeerd begrepen?
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef: vr 13 mar 2020, 16:33 Zo werkt het niet.

Ja, dat ze de gezondheidszorg niet willen overbelasten snap ik. Dan is langer duren, maar het wel aankunnen beter.
Wat ik tot nu toe hoorde is dat het niet gevaarlijk is voor gezonde mensen, maar enkel voor mensen met een zwakke gezondheid. Vergelijkbaar met de griep dus, maar met als verschil dat die zwakkeren nu niet ingeënt zijn en tegen de griep vaak wel.
Door Lizzy
frodo quin schreef: vr 13 mar 2020, 17:42 Maar is het zo dat iedereen evenveel gevaar loopt op ernstige complicaties? Ik had begrepen dat het enkel voor diegenen met een zwakkere gezondheid zo is en met name kinderen nauwelijks symptomen vertonen. Is dit achterhaald of verkeerd begrepen?
Ja. Van de mensen die nu op het IC in 1 van de Brabantse ziekenhuizen liggen (weet even niet meer welke maar kan ik voor je opzoeken) is er niet 1 boven de 40 jaar. Van de mensen die sterven is de gemiddelde leeftijd wel hoger. Maar dat zijn twee aparte zaken.

En ik heb het in dit artikel al eerder genoemd : Cytokine Storm. Over productie van Cytokines.
Door Angelique
Hier in Ter apel, alles lekker rustig. alles was er nog, behalve brood, maarja, waren wij ook echt laat vandaag.

Maaruuh, cindyMa, je kan morgen weer naar de winkel hé, die is dan vast weer aangevuld.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door