Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kiara
Angelique schreef: vr 06 mar 2020, 13:50 Ja waarom niet. In het gunstigste geval hoef je dan even die spullen niet mee te nemen. Gewoon een voorraadje aanleggen voor als je ziek wordt dat je de 1ste week iig niemand in je buurt hoeft te krijgen om je van voer te voorzien.
Als je regelmatig paracetamol gebruikt zou ik daar ook wat doosjes extra van meenemen.
Ja dat is waar een voorraad is altijd handig
En ja paracetamol ga ik zeker inslaan
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: vr 06 mar 2020, 17:34 Ik ken niet alle machines op de markt natuurlijk. Wij hadden een toestel voor extractie. Maar bij wissers ging dat in 2 delen, halverwege moest je de wisser eruit halen. En je hebt ook wat manueel werk aan de wisser voorbereiden. Zo'n droge wisser toch, een bacteriële cultuur-wisser kon je gewoon het medium nemen.
Sommige soorten stalen (afnamemethode) kan je samen extraheren, andere moeten apart geëxtraheerd worden.

En een ander toestel voor amplificatie.

Op beide kan je idd verschillende testen samen draaien maar je moet wel de primers en mixen apart maken en de stalen opzetten (al dan niet machinaal, maar dan wordt het erg ingewikkeld).
Pipetteertoestellen moet je ook laden, dus daar komt zowiezo nog een deel handmatig pipetteren bij. Niet zoveel als alles zelf doen, maar toch.
Er wordt in NL bijna alleen nog maar gewerkt met eswabs waarbij je de vloeistof kan gebruiken en niet de wisser zelf. Er gaat geen wisser in het extractie apparaat die er later weer uitgehaald moeten worden. De laatste jaren is er heel veel veranderd in de automatisering van dit proces. veel van de handelingen die je beschrijft zien er tegenwoordig anders uit ;)

Het zijn ook lang niet altijd meer verschillende apparaten die de extractie en de multiplicatie doen. Zie bv deze https://moleculardiagnostics.bd.com/bd-max-system/ en zo zijn er meer systemen die gewoon bestaan uit 1 apparaat waarin alles gebeurd en het pipetteren en doorzetten door robots gedaan wordt.

Maar we gaan nu heel diep technisch, voegt misschien niet meer zoveel toe aan de discussie. ;) ;)
Door Kim_S
Vond het wel leuk om te lezen. Ik verkoop ingrediënten voor (q)PCR, dus ik vind het allemaal best interessant :biggrin2:

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen uit een risicogebied terugkomen, en dan half ziek naar werk of school gaan, en daarna dan denken “goh, misschien heb ik wel corona”... ::)

Ik kom voor mijn werk in heel veel ziekenhuizen, dat vind ik wel eng momenteel. Maar voor de rest maak ik me nog niet al teveel zorgen eigenlijk.
Siberienne schreef: vr 06 mar 2020, 19:11 Er wordt in NL bijna alleen nog maar gewerkt met eswabs waarbij je de vloeistof kan gebruiken en niet de wisser zelf. Er gaat geen wisser in het extractie apparaat die er later weer uitgehaald moeten worden. De laatste jaren is er heel veel veranderd in de automatisering van dit proces. veel van de handelingen die je beschrijft zien er tegenwoordig anders uit ;)

Het zijn ook lang niet altijd meer verschillende apparaten die de extractie en de multiplicatie doen. Zie bv deze https://moleculardiagnostics.bd.com/bd-max-system/ en zo zijn er meer systemen die gewoon bestaan uit 1 apparaat waarin alles gebeurd en het pipetteren en doorzetten door robots gedaan wordt.

Maar we gaan nu heel diep technisch, voegt misschien niet meer zoveel toe aan de discussie. ;) ;)
Nee das waar. En ik werkte natuurlijk in een veterinair labo, das ook nog anders (minder grote hoeveelheden van dezelfde testen).
Maar de staalname's die ze op tv beschrijven en laten zien zijn toch droge wissers van achterin de neus? Of heb ik dat nu zo verkeerd voor?
Enfin, het doet er idd niet toe.
Door Kaio
kiara schreef: vr 06 mar 2020, 18:52 Ja dat is waar een voorraad is altijd handig
En ja paracetamol ga ik zeker inslaan
Er is natuurlijk verschil tussen inslaan en inslaan. Sommigen slaan zoveel in dat ze er een jaar mee vooruit kunnen en ten 2e anderen niks meer hebben. Maar 1 of 2 doosjes extra snap ik wel.
Heb ik trouwens nog niet gedaan , en woon toch al 2 weken in het hoogste risico gebied :g: Maar ik heb doorgaans toch voldoende in huis :cool:
Door Angelique
Kaio schreef: vr 06 mar 2020, 19:32 Er is natuurlijk verschil tussen inslaan en inslaan. Sommigen slaan zoveel in dat ze er een jaar mee vooruit kunnen en ten 2e anderen niks meer hebben. Maar 1 of 2 doosjes extra snap ik wel.
Heb ik trouwens nog niet gedaan , en woon toch al 2 weken in het hoogste risico gebied :g: Maar ik heb doorgaans toch voldoende in huis :cool:
Er was vandeweek een klein berichtje in de krant dat een molletjestekort eraan kwam.

Hier bijde kruidvat stonden dozen vol opgestapeld.
Door Angelique
tt-tjes schreef: vr 06 mar 2020, 23:02 Hoorde net op Hart v NL dat het RIVM brabanders die ziek zijn aangeraden wordt om thuis te blijven :o net of iedereen zo maar ff thuis kan werken. Ik niet iig.
Je hoeft ook niet perse thuis te werken, je moet je ziek melden als je ziek bent.
Door eelke
Nou het is wel wat ja. Heel brabant is ziek of verkouden zo in februai/maart want carnaval...

Kan toch niet zo zijn dat de helft van de Brabanders dan maar thuis blijven.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Door Lizzy
Ja, dat kan wel. Als China een miljoenenstad plat kan leggen, kunnen we in NL besluiten om Noord Brabant plat te leggen. Ziek = ziek. En nu helemaal. Er zal een goede reden zijn waarom het RIVM dit vraagt. Heel eerlijk gezegd ken ik de reden niet hoor, maar ze doen dit vast niet voor de lol, mensen hiertoe oproepen.

Ik wou eerlijk gezegd dat ze die 900 studenten verplicht twee weken thuis in isolatie zouden stoppen. Want zo langzamerhand he, met hoe dit zich verspreid, geloof ik er geen kont meer van dat je echt ziek moet zijn wil je een ander kunnen besmetten.
Door src_esther
tt-tjes schreef: vr 06 mar 2020, 23:43 Ben al de hele week ziek en thuis. Meende volgende week weer te gaan werken. Maar dan zal mijn hoesten nog niet over zijn ben ik bang.
Dan moet je thuisblijven.

Wat is dat toch dat Nederlanders ziek naar het werk gaan en zo het risico vergroten dat collega's ziek worden? Ik snap daar werkelijk niets van.
Door eelke
Vanwege een steekproef. Vind ik vaag, want het is wel een erg heftige ingreep. Als ik kijk naar mijn werk bv... :-\ zelfde telt voor de verpleeghuizen, hoe moet je daar op een half team draaien?
Door Lizzy
eelke schreef: za 07 mar 2020, 08:34 Vanwege een steekproef. Vind ik vaag, want het is wel een erg heftige ingreep. Als ik kijk naar mijn werk bv... :-\ zelfde telt voor de verpleeghuizen, hoe moet je daar op een half team draaien?
That's it? Een steekproef?

Ja nee, dat is natuurlijk dramatisch in de zorg. Maar ook dramatisch om in de zorg zwakkere mensen met Corona te besmetten. Ik weet ook niet hoe we dit moeten oplossen. De wereld is niet echt voorbereid op zulke dingen, dat blijkt nou maar weer....
Door Kaela
eelke schreef: za 07 mar 2020, 08:34 Vanwege een steekproef. Vind ik vaag, want het is wel een erg heftige ingreep. Als ik kijk naar mijn werk bv... :-\ zelfde telt voor de verpleeghuizen, hoe moet je daar op een half team draaien?
Ja oke, er zijn beroepen waar het bijzonder lastig is. Maar ook (of juist! Je wil toch geen corona in een verpleeghuis brengen!) in die beroepen geld: er zijn andere oplossingen dan ziek werken. Lastig, ja! Maar ziek werken zou eigenlijk gewoon nooit een oplossing moeten zijn!

Mijn werkgever heeft een plan. Ik weet niet of het een goed plan is, maar er is een plan. En dat plan is: ben je ziek (dus ook als je hoest) of heb je contact gehad met een coronapatient, dan blijf je thuis, minimaal 2 weken. Er zijn maatregelen getroffen om de grootste drama's die er vanuit massaal ziek personeel kunnen ontstaan het hoofd te kunnen bieden en de rest zal gaan zoals het gaat.

Ik snap ook niet zo goed waar dat Nederlandse "wat er ook gebeurd, we werken door" vandaan komt. Toen met die ijzel ook. Alles een grote dikke ijsbaan, mega ernstige ongelukken en dan nog in je auto stappen want je moet werken. Niemand heeft iets aan je als je verongelukt...Niemand heeft iets aan je als je corona loopt te verspreiden... Niemand heeft iets aan je als je een milde variant van corona doormaakt en door te vroeg weer te gaan werken langer of ernstiger ziek wordt. Gewoon uitzieken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door