pike schreef: ↑di 03 mar 2020, 12:36
Volgens mij is er onder normale omstandigheden al geen voldoende zorg en onvoldoende ruimte voor zorg en onvoldoende personeel in de zorg. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat, sinds dit virus in China om zich heen begon te razen, men hier continue achter de feiten aanloopt. En nu gaat de minister naar locaties zoeken; verpleeghuizen bijvoorbeeld. Alsof daar plek is. Alsof ze daar quarantaine-ruimte hebben. Sorry maar dan vraag ik me toch af op welke planeet die man leeft. Alles is wegbezuinigd.
En waarom testen ze in een ziekenhuis patienten niet die met een longontsteking binnenkomen? Stond niet in het protocol
Als dat zo doorgaat is er straks geen ziekenhuis meer beschikbaar.
in het begin waren er maar twee labs die de testen konden doen; RIVM en Erasmus. Er was toen een strikt protocol om ervoor te zorgen dat die mensen met het hoogste risico getest werden. Als je op dat moment, in het hoogtepunt van het griep / longontsteking seizoen iedereen op Corona was gaan testen was dat heel veel werk voor niks geweest en was dat ook gewoon niet mogelijk.
In de afgelopen weken is achter de schermen in veel microbiologie labs heel hard gewerkt om de test ingevoerd te krijgen. Dat is namelijk niet een kwestie van bestellen en beginnen, die testen moeten geoefend worden, gevalideerd worden, ICT technisch ingevoerd, kortom, dat is veel werk. De 15 opschalingslabs landelijk zijn nu klaar en veel andere labs ook. Dit is onvoorstelbaar snel gegaan. Toch moeten er nu ook nog keuzes gemaakt worden die te testen; want het is ook nog maar de vraag of de benodigde onderdelen voor de testen of de commerciële testen die er inmiddels ook zijn, oneindig leverbaar zijn. En dan heb ik het nog niet over test capaciteiten (hoeveel mensen kunnen hoeveel testen verwerken)
Ergens vorige week, ik dacht op 2 maart heeft het RIVM de case definitie aangepast dat ook mensen met klachten en zonder andere diagnose getest mochten / moesten gaan worden. Daar komen nu deze gevallen uit voort die er al langer liggen. Dat is geen fout van de ziekenhuizen, maar pech.
Als je iets meer weet van wat nodig is om dit opgetuigd te krijgen, snap je ook meteen waarom dat in andere delen van Europa (ook Italië) en in andere werelddelen nog veel moeilijker is.
Overigens was dat iets waar iedereen erg blij mee was; de Chinezen hebben ontiegelijk snel vastgesteld welk virus het was (Dat is nog knap moeilijk) en de hele genetische code op internet gegooid zodat iedereen aan de slag kon om testen op te zetten.