Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
Ik las gisteren een berichtje dat in Italië is 10% van de besmette patiënten op de IC is beland. Ik geloof nog even niet dat we met een hype te maken hebben.

De maatregelen die nu genomen worden zijn vooral om te vertragen en om kwetsbare mensen te beschermen. Loslaten, dat wil ook zeggen bijvoorbeeld geen ziekenhuis personeel meer screenen dat in Italië is geweest, lijkt me echt nog te vroeg. Het gaat niet meer om elk geval vangen, wel om beteugelen.

Er zijn een aantal scenario’s maar zoals in elke uitbraak zitten er onzekerheden. We gaan het zien, wat er gaat gebeuren.
Door Lizzy
Siberienne schreef: di 03 mar 2020, 09:18 Ik las gisteren een berichtje dat in Italië is 10% van de besmette patiënten op de IC is beland. Ik geloof nog even niet dat we met een hype te maken hebben.

De maatregelen die nu genomen worden zijn vooral om te vertragen en om kwetsbare mensen te beschermen. Loslaten, dat wil ook zeggen bijvoorbeeld geen ziekenhuis personeel meer screenen dat in Italië is geweest, lijkt me echt nog te vroeg. Het gaat niet meer om elk geval vangen, wel om beteugelen.

Er zijn een aantal scenario’s maar zoals in elke uitbraak zitten er onzekerheden. We gaan het zien, wat er gaat gebeuren.
Ik heb het ook gelezen, 9%. En 10% van de artsen in ziekenhuizen besmet en dus in quarantaine. En ik denk dat daar wel het probleem zit. Gewoon teveel zieken en te weinig zorg. Maar ja, we zullen het toch moeten afwachten. Want we hebben te maken met een paar feiten:

1) Je raakt besmet met Corona of je raakt niet besmet met Corona.
2) Je blijft leven of je gaat dood.

En niks van bovenstaande heb je in de hand. Zo simpel is het eigenlijk, als je het mij vraagt.
Door Kaio
Lizzy schreef: di 03 mar 2020, 08:43

Mijn Duits is niet best maar van wat ik ervan begrijp vind ik het wel interessant.
kiara schreef:Ik versta geen letter Duits
Vooral dat stukje dat er nu tegelijk met corona heel veel mensen sterven aan mazelen , en wie heeft dat nu meegekregen?

Strekking komt erop neer dat dit ons wel aangaat en virussen die in Verweggistan veelvuldig nog voorkomen niet. Continiuue mediaberi hten zorgen dat het ons in de ban ervan laat raken En dat we paniek hebben en als die weer weg is gaan we gewoon door alsof er niks was. Dat dus voor vele virussen in Verweggistan wel medicatie is, vroegtijdige signaleren, en therapieën maar dat daar niet in geïnvesteerd wordt.
Door pike
Lizzy schreef: di 03 mar 2020, 08:24 Ergens geven ze het ook wel toe, dat het niet te beteugelen is. Maar waarom ze het toch proberen is om te spreiden. Krijgen nu ineens 10.000 mensen Corona en 20% krijgt ernstige klachten en 2% a 3% dreigt er aan onderdoor te gaan of gaat er aan onder door: hebben we onvoldoende zorg. Gaat het land plat. Maar volgens mij houden ze ook met dit scenario wel rekening.
Volgens mij is er onder normale omstandigheden al geen voldoende zorg en onvoldoende ruimte voor zorg en onvoldoende personeel in de zorg. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat, sinds dit virus in China om zich heen begon te razen, men hier continue achter de feiten aanloopt. En nu gaat de minister naar locaties zoeken; verpleeghuizen bijvoorbeeld. Alsof daar plek is. Alsof ze daar quarantaine-ruimte hebben. Sorry maar dan vraag ik me toch af op welke planeet die man leeft. Alles is wegbezuinigd.
En waarom testen ze in een ziekenhuis patienten niet die met een longontsteking binnenkomen? Stond niet in het protocol :-X Als dat zo doorgaat is er straks geen ziekenhuis meer beschikbaar.
Door doranto
pearlsofpassion schreef: di 03 mar 2020, 08:14 Dat weet ik niet.
Maar ik denk wel dat het nu te vroeg is om conclusies daarover te trekken. Ik vermoed dat er veel meer mensen het hebben dan men weet. Maar zeker weet ik dat uiteraard ook niet.
Dat denk ik dus ook. Want is het een vaststaand feit dat als je het hebt, je ook koorts moet hebben? Kan het niet zo zijn dat je alleen verkoudheidsverschijnselen hebt zonder koorts?
Door Too
Ja hoor dat bestaat ook, er is nu een test ontwikkeld die antistoffen aantoont. Zal nog wel even duren voordat die op grote schaal ingezet kan worden
Dat gaat ook de statistieken een flinke boost geven.
Door Kaio
Too schreef: di 03 mar 2020, 14:39 Ja hoor dat bestaat ook, er is nu een test ontwikkeld die antistoffen aantoont. Zal nog wel even duren voordat die op grote schaal ingezet kan worden
Dat gaat ook de statistieken een flinke boost geven.
Maar waarom zou je je laten testen als je een beetje verkouden bent?
Maar ook antistoffen wil niet zeggen dat je mensen nog kunt besmetten, wat hebben we verder dan aan die test?
Doranto schreef: Dat denk ik dus ook. Want is het een vaststaand feit dat als je het hebt, je ook koorts moet hebben? Kan het niet zo zijn dat je alleen verkoudheidsverschijnselen hebt zonder koorts?
Volgens mij wel, verloopt niet bij iedereen zo heftig he
Door Kaela
Siberienne schreef: di 03 mar 2020, 09:18 Ik las gisteren een berichtje dat in Italië is 10% van de besmette patiënten op de IC is beland. Ik geloof nog even niet dat we met een hype te maken hebben.

Ja, 10% op de intensive care is wel zorgwekkend. Dat legt, ook als lang niet iedereen daarvan sterft, een zware wissel op de zorg.

Ik zeg ook niet dat we het los moeten laten hoor! Alleen ik word wat moe van alle paniek. En ja, ik ervaar dat wel zo. Voornamelijk de media, het domineert het hele nieuws. Maar op mijn werk ook, nu mogen opeens de mensen die regelmatig op locatie Groningen werken, niet meer op het hoofdkantoor werken. Wat een rare maatregel, we hebben dagelijks tientallen mensen uit Amsterdam en alle uithoeken van Noord-NL in het pand. Prive mag je doen en laten wat je wilt, maar wel opeens een strikte scheiding tussen 2 locaties?
Door Angelique
Kaela schreef: di 03 mar 2020, 18:01 Ja, 10% op de intensive care is wel zorgwekkend. Dat legt, ook als lang niet iedereen daarvan sterft, een zware wissel op de zorg.

Ik zeg ook niet dat we het los moeten laten hoor! Alleen ik word wat moe van alle paniek. En ja, ik ervaar dat wel zo. Voornamelijk de media, het domineert het hele nieuws. Maar op mijn werk ook, nu mogen opeens de mensen die regelmatig op locatie Groningen werken, niet meer op het hoofdkantoor werken. Wat een rare maatregel, we hebben dagelijks tientallen mensen uit Amsterdam en alle uithoeken van Noord-NL in het pand. Prive mag je doen en laten wat je wilt, maar wel opeens een strikte scheiding tussen 2 locaties?

Die nemen vast maatregelen voor als die 900 korpsballen zaterdag terugkomen vna hun skivakantie ::)
Door Siberienne
pike schreef: di 03 mar 2020, 12:36 Volgens mij is er onder normale omstandigheden al geen voldoende zorg en onvoldoende ruimte voor zorg en onvoldoende personeel in de zorg. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat, sinds dit virus in China om zich heen begon te razen, men hier continue achter de feiten aanloopt. En nu gaat de minister naar locaties zoeken; verpleeghuizen bijvoorbeeld. Alsof daar plek is. Alsof ze daar quarantaine-ruimte hebben. Sorry maar dan vraag ik me toch af op welke planeet die man leeft. Alles is wegbezuinigd.
En waarom testen ze in een ziekenhuis patienten niet die met een longontsteking binnenkomen? Stond niet in het protocol :-X Als dat zo doorgaat is er straks geen ziekenhuis meer beschikbaar.
in het begin waren er maar twee labs die de testen konden doen; RIVM en Erasmus. Er was toen een strikt protocol om ervoor te zorgen dat die mensen met het hoogste risico getest werden. Als je op dat moment, in het hoogtepunt van het griep / longontsteking seizoen iedereen op Corona was gaan testen was dat heel veel werk voor niks geweest en was dat ook gewoon niet mogelijk.
In de afgelopen weken is achter de schermen in veel microbiologie labs heel hard gewerkt om de test ingevoerd te krijgen. Dat is namelijk niet een kwestie van bestellen en beginnen, die testen moeten geoefend worden, gevalideerd worden, ICT technisch ingevoerd, kortom, dat is veel werk. De 15 opschalingslabs landelijk zijn nu klaar en veel andere labs ook. Dit is onvoorstelbaar snel gegaan. Toch moeten er nu ook nog keuzes gemaakt worden die te testen; want het is ook nog maar de vraag of de benodigde onderdelen voor de testen of de commerciële testen die er inmiddels ook zijn, oneindig leverbaar zijn. En dan heb ik het nog niet over test capaciteiten (hoeveel mensen kunnen hoeveel testen verwerken)
Ergens vorige week, ik dacht op 2 maart heeft het RIVM de case definitie aangepast dat ook mensen met klachten en zonder andere diagnose getest mochten / moesten gaan worden. Daar komen nu deze gevallen uit voort die er al langer liggen. Dat is geen fout van de ziekenhuizen, maar pech.

Als je iets meer weet van wat nodig is om dit opgetuigd te krijgen, snap je ook meteen waarom dat in andere delen van Europa (ook Italië) en in andere werelddelen nog veel moeilijker is.

Overigens was dat iets waar iedereen erg blij mee was; de Chinezen hebben ontiegelijk snel vastgesteld welk virus het was (Dat is nog knap moeilijk) en de hele genetische code op internet gegooid zodat iedereen aan de slag kon om testen op te zetten.
Door Siberienne
Doranto schreef: di 03 mar 2020, 13:45 Dat denk ik dus ook. Want is het een vaststaand feit dat als je het hebt, je ook koorts moet hebben? Kan het niet zo zijn dat je alleen verkoudheidsverschijnselen hebt zonder koorts?
Het kan zelfs zijn dat het doormaakt überhaupt zonder klachten
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door