Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Ik vind het hier nog wel meevallen met lege winkels.
Goed alles waar desinfectie op staat is op inderdaad :biggrin2: Bij de dm kun je nog als je vraagt wat desinfectie doekjes krijgen bij de kassa, ook maar een pakje ;)
Sprak me wel een ietwat paniekerige man met aziatisch uiterlijk aan , (met handen en voeten taal) of er nog wat te verkrijgen was , of mondkapjes. Neu alles finito!

Ik heb hier trouwens niemand zien lopen met mondkapjes op. Dus waar ze al die foto's in nieuwsberichten vandaan halen? :P
Hier in België een stuk minder paniek hoor. ::)
Er gaan officiële berichten rond van de regering uit, die ook zeggen dat de ziekte vergelijkbaar is met een griep. Niet ernstiger dus, hooguit wat besmettelijke omdat we er geen antistoffen voor hebben. Er wordt ook gecommuniceerd wat je kan doen (zelfde maatregelen als bij griep) om besmetting te voorkomen en wat te doen als je gelijkaardige klachten krijgt.

Nu, ik heb vandaag op het nieuws een van de woordvoerders (dokter, expert ter zake blijkbaar) over het virus iets horen zeggen waardoor ik eindelijk begrijp waarom er dan zo'n probleem van gemaakt wordt.

De griep is eigenlijk een virus dat continu muteert en de wereld rond blijft gaan. Het virus ooit echt stoppen en uitroeien is hoogstwaarschijnlijk een utopie. We moeten er dus mee leven dat het elk jaar opnieuw opduikt. En slachtoffers maakt, want echt onschuldig is die griep niet, maar laten we wel wezen, het is ook niet de pest....
Maar nu zei die dokter, de griep velt elk jaar al zoveel mensen, je wil niet zo'n 2e virus hebben dat de wereld rond blijft gaan. En dus moeten we het nu proberen indammen, nu het (misschien) nog kan.
En daaarom staat de wereld op zijn kop.

En dan hoef je dus niet persoonlijk banger te zijn om Corona te krijgen dan om de griep te krijgen, maar voor de wereldgezondheid is het wel van belang dat we er collectief alles aan doen om het te stoppen.
Dus paniek om het zelf op te lopen is ongegrond (tenzij je tot de risicogroep behoort natuurlijk, en er zijn natuurlijk geen vaccins voor), maar de economische gevolgen van alle maatregelen zijn wel reden tot bezorgdheid. Dus moeten we wel proberen het niet op te lopen en anders niemand te besmetten. En laat ons dan hopen (alhoewel die hoop steeds kleiner wordt) dat het effectief lukt om het virus te laten uitsterven, zodat alle economische kosten en al die quarantaine's niet voor niets geweest zijn.
Door kiara
Lizzy schreef: zo 01 mar 2020, 17:43 Interessant, dank je voor het plaatsen. Gaat natuurlijk nergens over, poetsen terwijl je doodziek bent..... Dat moeten je huisgenoten dus doen. Bij ons kan er wel 1 iemand boven blijven en 1 iemand beneden. Maar wij hebben maar 1 plee en 1 badkamer en die is beneden dus dat is best ingewikkeld. Er staan ook wel dingen in dat ik denk "pardon?". Je kleding apart wassen op 60 graden? Waar is dat dan goed voor?

Qua honden hebben we allemaal wel een probleem, denk ik. Ja, stel je buurman is ziek, ga jij daar naar binnen om hondjelief aan te lijnen en uit te laten???

Wij hebben een redelijk grote tuin (400 m2). Hoe lullig ik het ook vind voor mijn hondjes: ze zoeken het daar maar uit. Dood gaan ze er niet van. Ik heb vandaag wel met Leo gepraat over "stel nou dat je beide het ziekenhuis in moet". Dat is echt wel een ding :-X . Laten we gewoon maar hopen dat het zo ver niet komt want dat lossen we niet op :-X
Dat is nou net waar ik mee zit als ik of zoon lief het krijgen. Opname ziekenhuis is er hier niemand in de buurt voor de dieren en dat vind ik het engste.
En ach grote tuin, eten genoeg voor de dieren dus dat is het probleem niet.
Laten we hopen dat het snel voorbij is
pearlsofpassion schreef:Hier in België een stuk minder paniek hoor. ::)
Er gaan officiële berichten rond van de regering uit, die ook zeggen dat de ziekte vergelijkbaar is met een griep. Niet ernstiger dus, hooguit wat besmettelijke omdat we er geen antistoffen voor hebben. Er wordt ook gecommuniceerd wat je kan doen (zelfde maatregelen als bij griep) om besmetting te voorkomen en wat te doen als je gelijkaardige klachten krijgt.

Nu, ik heb vandaag op het nieuws een van de woordvoerders (dokter, expert ter zake blijkbaar) over het virus iets horen zeggen waardoor ik eindelijk begrijp waarom er dan zo'n probleem van gemaakt wordt.

De griep is eigenlijk een virus dat continu muteert en de wereld rond blijft gaan. Het virus ooit echt stoppen en uitroeien is hoogstwaarschijnlijk een utopie. We moeten er dus mee leven dat het elk jaar opnieuw opduikt. En slachtoffers maakt, want echt onschuldig is die griep niet, maar laten we wel wezen, het is ook niet de pest....
Maar nu zei die dokter, de griep velt elk jaar al zoveel mensen, je wil niet zo'n 2e virus hebben dat de wereld rond blijft gaan. En dus moeten we het nu proberen indammen, nu het (misschien) nog kan.
En daaarom staat de wereld op zijn kop.

En dan hoef je dus niet persoonlijk banger te zijn om Corona te krijgen dan om de griep te krijgen, maar voor de wereldgezondheid is het wel van belang dat we er collectief alles aan doen om het te stoppen.
Dus paniek om het zelf op te lopen is ongegrond (tenzij je tot de risicogroep behoort natuurlijk, en er zijn natuurlijk geen vaccins voor), maar de economische gevolgen van alle maatregelen zijn wel reden tot bezorgdheid. Dus moeten we wel proberen het niet op te lopen en anders niemand te besmetten. En laat ons dan hopen (alhoewel die hoop steeds kleiner wordt) dat het effectief lukt om het virus te laten uitsterven, zodat alle economische kosten en al die quarantaine's niet voor niets geweest zijn.
Kijk dat is wel een zinnige uitleg! In plaats van alle paniek....
Door eelke
Maar Pop, ik lees overal dat de death rate best veel hoger is, 2% tov 0.1% bij de griep?

En Kiara, eigenlijk iets om je altijd druk over te maken, je kunt om zo veel redenen in het ziekenhuis belanden...

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Door Angelique
constance.blokzijl schreef: ma 02 mar 2020, 20:48 Kijk dat is wel een zinnige uitleg! In plaats van alle paniek....
Afgezien van wat uitverkochte handzeepjes zie ik eigenlijk niet veel paniek bij de bevolking zelf. De media zoekt zich de blubber naar nieuwtjes voor hun live blogje en dan lijkt het al snel nergens anders meer over te gaan. Maar hier op straat, in de winkels enz....geen paniek hoor.
Door Cathelijn
Ik vraag me wel af, in Westerse landen met goed georganiseerde medische zorg en alles er omheen is het misschien nog wel in te dammen. Maar bijvoorbeeld India: daar is er vast geen beginnen aan. En zo zijn er nog tig landen. Dan is het ook de wereld niet uit te helpen ben ik bang.
Door Kaela
Cathelijn schreef: di 03 mar 2020, 07:37 Ik vraag me wel af, in Westerse landen met goed georganiseerde medische zorg en alles er omheen is het misschien nog wel in te dammen. Maar bijvoorbeeld India: daar is er vast geen beginnen aan. En zo zijn er nog tig landen. Dan is het ook de wereld niet uit te helpen ben ik bang.
Ik vind het om eerlijk te zijn sowieso een vreemd idee dat je dit beteugelen kan. Het zal best dat zonder maatregelen er inmiddels veel meer mensen besmet zouden zijn, maar het is niet alsof ze het nu echt onder controle hebben. Het zou me ook verbazen als inderdaad landen als India of in Afrika en Zuid Amerika het virus niet van alles aan het uitspoken is zonder dat er zicht op is.
Door kiara
eelke schreef: ma 02 mar 2020, 23:19 Maar Pop, ik lees overal dat de death rate best veel hoger is, 2% tov 0.1% bij de griep?

En Kiara, eigenlijk iets om je altijd druk over te maken, je kunt om zo veel redenen in het ziekenhuis belanden...

Dat doe ik ook helaas :(
eelke schreef: ma 02 mar 2020, 23:19 Maar Pop, ik lees overal dat de death rate best veel hoger is, 2% tov 0.1% bij de griep?

Dat weet ik niet.
Maar ik denk wel dat het nu te vroeg is om conclusies daarover te trekken. Ik vermoed dat er veel meer mensen het hebben dan men weet. Maar zeker weet ik dat uiteraard ook niet.
Door Lizzy
Kaela schreef: di 03 mar 2020, 07:56 Ik vind het om eerlijk te zijn sowieso een vreemd idee dat je dit beteugelen kan. Het zal best dat zonder maatregelen er inmiddels veel meer mensen besmet zouden zijn, maar het is niet alsof ze het nu echt onder controle hebben. Het zou me ook verbazen als inderdaad landen als India of in Afrika en Zuid Amerika het virus niet van alles aan het uitspoken is zonder dat er zicht op is.
Ergens geven ze het ook wel toe, dat het niet te beteugelen is. Maar waarom ze het toch proberen is om te spreiden. Krijgen nu ineens 10.000 mensen Corona en 20% krijgt ernstige klachten en 2% a 3% dreigt er aan onderdoor te gaan of gaat er aan onder door: hebben we onvoldoende zorg. Gaat het land plat. Maar volgens mij houden ze ook met dit scenario wel rekening.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door