Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Laura2004 schreef: Wat was voor jou de reden om dit jaar wel te enten? Tenminste ik had begrepen dat jij het dit jaar wel hebt gedaan.
Ik heb jarenlang niet geent tegen Weil. Ik dacht ook dat er in het Westerpark (waar ik met de honden loop) geen ratten waren. Toen hoorde ik van Richard (van de Dalmaten) dat hij in het Westerpark nogwel eens ging vissen en hij 's nachts veel ratten zag. Dit werd bevestigd door een vriend van mij die daar ook vist. Hij zei letterlijk "ze lopen 's nachts over je benen". Waarop ik ze dus toch heb laten enten.

En eigenlijk weet ik niet of ik daar alweer geen spijt van heb.... de reactie die Pinkel op de enting kreeg was fors.

En regelmatig zie ik kinderen in hetzelfde water spelen (met rubberbootjes spelen en het water in duiken). En die zijn ook niet geent...

Nu kan het zijn dat honden gevoeliger zijn voor de bacterie, dat weet ik niet.... (er is maar weinig bekend over Lepto).
Door Laura2004
Lizzy schreef: Ik heb jarenlang niet geent tegen Weil. Ik dacht ook dat er in het Westerpark (waar ik met de honden loop) geen ratten waren. Toen hoorde ik van Richard (van de Dalmaten) dat hij in het Westerpark nogwel eens ging vissen en hij 's nachts veel ratten zag. Dit werd bevestigd door een vriend van mij die daar ook vist. Hij zei letterlijk "ze lopen 's nachts over je benen". Waarop ik ze dus toch heb laten enten.

En eigenlijk weet ik niet of ik daar alweer geen spijt van heb.... de reactie die Pinkel op de enting kreeg was fors.

En regelmatig zie ik kinderen in hetzelfde water spelen (met rubberbootjes spelen en het water in duiken). En die zijn ook niet geent...

Nu kan het zijn dat honden gevoeliger zijn voor de bacterie, dat weet ik niet.... (er is maar weinig bekend over Lepto).
Moeilijk he, om hier een goede beslissing over te nemen. Hier heb je ook verschrikkelijk veel ratten, maar volgens mij is dat in heel zuid-holland, maar inderdaad ik zie kinderen in rubber bootjes met hun voeten in het water en die hebben nergens last van. Kai die zwemt niet, dus ik denk dat het bij hem niet nodig is, maar bij Ziggy twijfel ik. Normaal gesproken moeten ze weer met een jaar worden ingeent toch?
En het klopt toch dat ze niet besmet kunnen als ze besmet water drinken?
Door Lizzy
Ja, heel moeilijk.... om gek van te worden zelfs! En ja, ze moeten ieder jaar een enting hebben. Of ze wel of niet besmet kunnen raken van het drinken van water: ik vind dat moeilijk. De lepto bacterie is zeer gevoelig voor zuur. En met een maagzuur van 1 zal de bacterie in de maag niet overleven. Maar wat nou als de hond een wondje in de bek heeft. Dan dringt de bacterie dus daar naar binnen... dit is bijv. ook de reden waarom pups die wisselen sneller een lepto-besmetting krijgen.
Door Charlie Angel
Lizzy schreef: Nee, je ziet niks over het hoofd. De enting geeft 1 jaar bescherming (zegt men) en het maakt dus niet uit wanneer je ent. In theorie. Overigens, de meeste gevallen van Weil worden waargenomen in augustus, september, oktober en niet in het voorjaar. In het voorjaar is het water namelijk nog overal koud en deze lepto. bacterie vermenigvuldigd zich vooral in warm water en warme modderpoeltjes.
Begrijp ik hieruit dat jij twijfelt of het wel een heel jaar bescherming geeft?
Door Laura2004
Er zijn toch ook verschrikkelijk veel soorten lepto bacterien en de enting biedt toch maar bescherming tegen vier soorten, dus dan zou het wel heel erg toevallig zijn als je hond net besmet raakt met de bacterie waar hij tegen is ingeent of zie ik dat verkeerd? Vandaar mijn twijfels.
Door geer
Ik twijfel ook erg... Ted en Sophie spelen met dit weer elke dag in de 'parkvijver', waar je de ratten soms gezellig voorbij ziet trippelen. Bovendien vissen ze vanalles uit het water en wordt er nogal eens in gepiest door honden.... Ik weeeet het niet ::)
Door Laura2004
geer schreef: Ik twijfel ook erg... Ted en Sophie spelen met dit weer elke dag in de 'parkvijver', waar je de ratten soms gezellig voorbij ziet trippelen. Bovendien vissen ze vanalles uit het water en wordt er nogal eens in gepiest door honden.... Ik weeeet het niet ::)
Ik zit ook precies met hetzelfde probleem, ik weet het ook echt niet.
Door Lizzy
Laura2004 schreef: Er zijn toch ook verschrikkelijk veel soorten lepto bacterien en de enting biedt toch maar bescherming tegen vier soorten, dus dan zou het wel heel erg toevallig zijn als je hond net besmet raakt met de bacterie waar hij tegen is ingeent of zie ik dat verkeerd? Vandaar mijn twijfels.
Er bestaan wel 200 soorten Lepto bacterieen en er zitten er maar 2 in de enting. Een daarvan is redelijk belangrijk omdat deze ernstige symptomen kan geven. Dat is de : Lepto. Icterohaemorrhagia.

Bijwerkingen zijn legio. Van allergieen tot ontstekingen tot auto-immuunziektes. En zo heel af en toe sterft er ook wel eens een hond.
Door Lizzy
bernergek schreef: maar denken jullie dat die enting korter of langer dan een jaar bescherming bied?
Het staat geregistreerd voor 1 jaar. Dus dat zal dan wel. Blijkbaar is het vaccin verbeterd, want Nobivac Lepto stond eerst geregistreerd voor 9 maanden.

De reden dat ik twijfel is dat toen de enting voor 9 maanden geregistreerd stond de titers al heel snel na de enting laag was. En toentertijd vermoedde ze dat de enting 1 tot 3 maanden redelijk bescherming gaf (en alleen tegen die bacterieen die ook in het vaccin zitten. Er vind geen cross-immuniteit plaats voor andere bacterieen binnen de lepto-groep). Ik heb geen idee hoe dat momenteel (met dit vernieuwde vaccin) is. Maar volgens mij is het gewoon zo dat de enting niet echt goed werkt en dus bij lange na geen 90% bescherming biedt (en dat 90% zuig ik uit mijn duim. Dit zou wel eens veeeeel lager kunnen liggen).

Overigens, bij de oude enting was het zo dat de hond niet ziek werd maar nog wel de bacterieen via de urine kon verspreiden. Nu schijnt het zo te zijn (en ik heb daar ook nog geen keihard bewijs voor gevonden) dat de hond na vaccinatie ook geen bacterieen via de urine verspreid. Als dit echt waar is, dan is het vaccin wel verbeterd de afgelopen tijd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 24 jun 2005, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
Jaren niet geënt tegen Weil, mijn honden zwemmen toch niet. Tot deze winter de ratten uit het veld besloten onder ons kippenhok te gaan wonen. Stel dat ze er één vangen of een dode op eten die spontaan dood gebleven is. Dat dat gebeurt is zeker, want één van kippen liep triomfantelijk met haar buit: een dode rat.
Maar of het afdoende is? Bij mijn dierenarts was een tegen Weil geënte hond in behandeling die de ziekte had.
gr.
Nicolette
Door zurca
Hier nog een twijfelaar :-\
Tous zit veel in water waarvan ik zeker weet dat daar ook ratten zitten, sterker nog hij probeert de ratten uit te graven...Hij drinkt ook slootwater.
Kunnen muizen eigenlijk ook Weil bij zich hebben?!

Wat kan je doen om de eventuele entreactie "tegen te gaan". Ik dacht hier gelezen te hebben over Echnacea en Thuja?!
Door Lizzy
zurca schreef: Hier nog een twijfelaar :-\
Tous zit veel in water waarvan ik zeker weet dat daar ook ratten zitten, sterker nog hij probeert de ratten uit te graven...Hij drinkt ook slootwater.
Kunnen muizen eigenlijk ook Weil bij zich hebben?!

Wat kan je doen om de eventuele entreactie "tegen te gaan". Ik dacht hier gelezen te hebben over Echnacea en Thuja?!
Welkom bij de club (van twijfelaars)! Ik kan je helaas ook geen advies geven omdat ik bij dezelfde club zit....

Volgens mij kan deze specifieke lepto bacterie door alle knaagdieren overgebracht worden. Er staat hier op http://www.leptospirosis.org namelijk "rodents" en dat is knaagdier en dus niet alleen rat. Volgens mij is de voornamelijkste verspreider wel de rat.

Dit is trouwens ook zo'n interessante uitspraak van http://www.leptospirosis.org:

"The method of transmission between animals (and from animals to humans) depends on the fact that the leptospira grow in large numbers in the renal tubules (the small ducts in the kidneys where urine is produced). It is then excreted in the urine and can re-infect animals exposed to the urine. However the bacteria cannot tolerate acids, and so it is only significant in animals with alkaline urine (such as rats and cattle). Human urine, for example, is acid and so is a poor carrier of the bacteria".

Veel dierenartsen en ook de fabrikanten van vaccins roepen wel heel hard "ohhh, je MOET enten want anders wordt je hond drager van de bacterie, bla bla bla". Maar de urine van de hond is zuurder als die van de mens....!
Door Charlie Angel
Lizzy schreef: Welkom bij de club (van twijfelaars)! Ik kan je helaas ook geen advies geven omdat ik bij dezelfde club zit....

Volgens mij kan deze specifieke lepto bacterie door alle knaagdieren overgebracht worden. Er staat hier op http://www.leptospirosis.org namelijk "rodents" en dat is knaagdier en dus niet alleen rat. Volgens mij is de voornamelijkste verspreider wel de rat.

Dit is trouwens ook zo'n interessante uitspraak van http://www.leptospirosis.org:

"The method of transmission between animals (and from animals to humans) depends on the fact that the leptospira grow in large numbers in the renal tubules (the small ducts in the kidneys where urine is produced). It is then excreted in the urine and can re-infect animals exposed to the urine. However the bacteria cannot tolerate acids, and so it is only significant in animals with alkaline urine (such as rats and cattle). Human urine, for example, is acid and so is a poor carrier of the bacteria".

Veel dierenartsen en ook de fabrikanten van vaccins roepen wel heel hard "ohhh, je MOET enten want anders wordt je hond drager van de bacterie, bla bla bla". Maar de urine van de hond is zuurder als die van de mens....!

Zeker als honden vers vlees eten toch?
Maar betekent dit dat die honden geen drager van de ziekte kunnen zijn, of zouden ze ook niet ziek worden?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door