Wat ik kan vinden over het gedrag van muizen, lijkt nochtans erg sterk op dat van gerbils (en ook konijnen).
Die leven in familiegroepen, en zijn sterk territoriaal.
Zet daar een vreemd individu in het verblijf bij en die zal idd geen dag overleven. In het geval van een nieuweling bij een eenzaam residentieel dier kan het op een gevecht uitdraaien dat de nieuweling evt zou kunnen winnen. Maar dat zal hij vaak niet doen omdat hij op onbekend terrein onzekerder is en de eigenaar heviger.
Maar in groep... Daar kan die niets tegen beginnen.
Hij kan natuurlijk wel vluchten en hopen dat ze hem niet vangen...
Je hebt gelijk dat sommige jonge muizen ook weg zullen moeten trekken, dat is zo om inteelt te vermijden, maar het gedrag van een muis tov een jong dier of een volwassen dier is dus geheel anders. En jonge dieren zijn zelf ook toleranter en zullen een soortgenoot die ze niet kennen sneller accepteren. Zeker als die van het ander geslacht is.
Maar dan nog zullen ze een 'leeg' gebied moeten vinden, geen territorium van een andere familie. Dat kan je als mens natuurlijk niet weten.
En in dit geval gaat het dus over een volwassen muis, die zijn familie kwijt is en waarschijnlijk in het gebied van een andere familie terechtkomt. Ik vraag me toch af wat daar dan nog van moet worden...