Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laika
Doranto schreef:Daar heb je inderdaad wel een punt.

Hoe kom je daar dan achter of ze het hebben? Is de kans niet groot dat er al vaak besmette hazen gevoerd zijn zonder daar iets van te merken?
Daar kom je niet achter. Er is een aantal jaar geleden een groot onderzoek geweest en daar kwam uit dat in Oost Groningen (waar ik woon) en zuid limburg een hoge infectiedruk is met vossenlintworm. De hond wordt er niet zieker van dan na een besmetting met andere lintwormen maar voor mensen die in contact komen met de eitjes kan het dodelijk zijn. Ik laat mijn honden regelmatig onderzoeken op vossenlintworm maar dat zijn maar momentopname's. Ik denk dat het voeren van vlees en karkassen minder gevaarlijk is dan het voeren van orgaanvlees.
Door pike
Siberienne schreef:De gemiddelde leeftijd van wolven in Europa is 5 jr zoiets, bij obductie hebben velen meerdere infecties. Ik vind dit een gevaarlijke stelling. Om een soort te behouden moeten ze in leven blijven totdat ze zich voort hebben kunnen planten, meer niet. Ik zou eerder willen stellen, als een soort niet gevoelig is voor infecties, gaan ze een plaag vormen.

Sowieso geen hazen voeren met echinococcen (vossenlintworm) want dat kan gevaarlijk zijn voor jezelf. De hond gaat als ‘ie besmet is de eitjes uitscheiden
https://www.cdc.gov/parasites/echinococ ... ology.html

Leverbot zou idd geen kwaad kunnen ivm de cyclus https://www.cdc.gov/parasites/fasciola/biology.html
Dat is een beetje kort door de bocht. Soorten nemen doorgaans in aantal toe wanneer het voedselaanbod hoog is. Als er een overmaat aan voedsel is kunnen ze veel jongen groot brengen. Met als gevolg dat er in volgende jaren voor al die nieuwe aanwas niet meer genoeg voedsel is, dieren verzwakken, krijgen daardoor ziektes en/of een overmaat aan parasieten, gaan dood door ziekte en gebrek. De sterksten blijven in leven en mogen de soort in stand houden. Het evenwicht herstelt zich weer. En dit gaat altijd op en neer.

Wilde wolven worden zo'n 8-10 jaar. Ze gaan dood door een trap van een prooidier, door gevechten met soortgenoten of andere roofdieren, door gebrek aan voedsel, gebrek aan water, omdat ze verstoten worden, onder een auto komen, gestroopt of geschoten worden, en ja ook omdat ze "gewoon" ziek worden. Maar het is echt niet zo dat die wilde dieren allemaal bomvol met parasieten rondlopen.

Er is geen enkel wilde diersoort die niet een of andere parasiet bij zich draagt. Zelfs insecten worden door parasieten belaagd.
Door Siberienne
pike schreef:Dat is een beetje kort door de bocht. Soorten nemen doorgaans in aantal toe wanneer het voedselaanbod hoog is. Als er een overmaat aan voedsel is kunnen ze veel jongen groot brengen. Met als gevolg dat er in volgende jaren voor al die nieuwe aanwas niet meer genoeg voedsel is, dieren verzwakken, krijgen daardoor ziektes en/of een overmaat aan parasieten, gaan dood door ziekte en gebrek. De sterksten blijven in leven en mogen de soort in stand houden. Het evenwicht herstelt zich weer. En dit gaat altijd op en neer.

Wilde wolven worden zo'n 8-10 jaar. Ze gaan dood door een trap van een prooidier, door gevechten met soortgenoten of andere roofdieren, door gebrek aan voedsel, gebrek aan water, omdat ze verstoten worden, onder een auto komen, gestroopt of geschoten worden, en ja ook omdat ze "gewoon" ziek worden. Maar het is echt niet zo dat die wilde dieren allemaal bomvol met parasieten rondlopen.

Er is geen enkel wilde diersoort die niet een of andere parasiet bij zich draagt. Zelfs insecten worden door parasieten belaagd.
In de studie die ik las over wolven hadden ze allemaal een vrij hoge parasieten load, ongeacht de doodsoorzaak.

Boek heette geloof ik ‘wolven in Europa’

En natuurlijk chargeer ik maar uitbraken kunnen grote gevolgen hebben voor populaties en net als - of in aanvulling op- extreem weer, weinig voedsel etc. Ik denk dat de bevolkingsexplosie vd mensheid nie mogelijk is gemaakt door de bestrijding van infectieziekten, zowel bij mensen als bij de dieren die ze houden.

Ik denk dat het hele systeem van microbiologie en dieren veel complexer zit dan vaak wordt voorgesteld. En dat infectieziekten een rol spelen los van alle andere oorzaken die jij terecht noemt.
Door pearlsofpassion
Laika schreef:Daar kom je niet achter. Er is een aantal jaar geleden een groot onderzoek geweest en daar kwam uit dat in Oost Groningen (waar ik woon) en zuid limburg een hoge infectiedruk is met vossenlintworm. De hond wordt er niet zieker van dan na een besmetting met andere lintwormen maar voor mensen die in contact komen met de eitjes kan het dodelijk zijn. Ik laat mijn honden regelmatig onderzoeken op vossenlintworm maar dat zijn maar momentopname's. Ik denk dat het voeren van vlees en karkassen minder gevaarlijk is dan het voeren van orgaanvlees.
Blaaswormen van de lintworm nestelen zich wel meer in spierweefsel dan in orgaan. Dus dat denk ik dan weer niet...
Door Paulus5
Ik zal opletten met vossenlintworm. Voorlopig geen hazen maar eerst ganzen gehaald. Heb ze wel nog zelf gisteren verwerkt. Heb ze gekregen enkel zonder borstfilets.
Nu kwam ik wel in een gans dit tegen:

(Zijn dit organen? Een huisgenoot zei: ‘zorg maar dat het geen gezwellen zijn’. Nu hoop ik wel dat het niet erg is)
Bijlagen
A40A304B-FE3F-466D-9313-84F2DF499C54.jpeg
A40A304B-FE3F-466D-9313-84F2DF499C54.jpeg (2.26 MiB) 1713 keer bekeken
Door Laika
pearlsofpassion schreef:Blaaswormen van de lintworm nestelen zich wel meer in spierweefsel dan in orgaan. Dus dat denk ik dan weer niet...
ooh, dat is goed om te weten.
Door doranto
Julie5 schreef:Ik zal opletten met vossenlintworm. Voorlopig geen hazen maar eerst ganzen gehaald. Heb ze wel nog zelf gisteren verwerkt. Heb ze gekregen enkel zonder borstfilets.
Nu kwam ik wel in een gans dit tegen:

(Zijn dit organen? Een huisgenoot zei: ‘zorg maar dat het geen gezwellen zijn’. Nu hoop ik wel dat het niet erg is)
Dat zijn dooiers. Het was dus een vrouwelijk dier.
Door Paulus5
Oké goed om te weten ;)
Voel me ook een sul nu ;)
Voordien nog niet gehad vandaar
Door Tal
In mijn ogen moet je altijd maar geloven dat het klopt. En als er voor het bv hert een zwijn is geslacht... dan erop geloven dat er proper wordt schoongemaakt voordat ze aan het hert beginnen.

Heeft afval van jacht bv een keurmerk, bv cat:3?

Zou toch veiligheid voorop hebben staan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door