Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

De titel van je topic is ietwat misleidend: er is op dit moment geen uitbraak in NL, maar vlak over de grens in Duitsland volgens het artikel.
Preventie gebeurt door vaccinatie. De component tegen hondenziekte zit altijd in de primaire vaccinatie die puppy’s krijgen, en vrijwel altijd ook in de boostervaccinaties die honden tijdens hun leven met regelmaat krijgen.
Honden die getiterd worden en waarbij blijkt dat ze nog een voldoende hoge titer hebben voor Distemper (= Carré) zijn ook beschermd.
Door Paulus5
Sorry voor mijn verwarrende titel maar vond ook online dat er al gevallen waren in Nederland maar dit is inderdaad geen uitbraak, excuseer! :-\

En als dit in puppy vaccinatie en jaarlijkse vaccinatie zit dan hoef ik me geen zorgen te maken blijkbaar
Door Lizzy
Van de week was nog helemaal niet met zekerheid vastgesteld dat het om de hondenziekte gaat. Maar goed, het speelt rondom de Belgische en Duitse grens. En als je hond goed gevaccineerd en getiterd is en dus antistoffen heeft tegen hondenziekte: dan is er niks aan de hand.
Overigens, als ik op Twitter zoek op #hondenziekte kom ik dit bericht tegen en net zo'n bericht uit 2018 en ook nog zo'n bericht in 2017...verder heb ik niet meer gekeken, maar het lijkt erop alsof er richting het voorjaar wel eens dooie cq zieke vossen in de grensstreken worden gevonden en dat dan hier tot voorpaginanieuws verheven moet worden.
Door Paulus5
Ik wil hier niemand kwaad maken. Is niet de bedoeling! Vroeg me dit gewoon af. Bedankt voor de geruststelling want ik wist niet in hoever dit schadelijk was maar nu weet ik dat ik me geen zorgen moet maken
Julie5 schreef:Ik wil hier niemand kwaad maken. Is niet de bedoeling! Vroeg me dit gewoon af. Bedankt voor de geruststelling want ik wist niet in hoever dit schadelijk was maar nu weet ik dat ik me geen zorgen moet maken
Geen zorgen, zo snel worden we hier niet kwaad, hoor! :D
Julie5 schreef:Ik wil hier niemand kwaad maken. Is niet de bedoeling! Vroeg me dit gewoon af. Bedankt voor de geruststelling want ik wist niet in hoever dit schadelijk was maar nu weet ik dat ik me geen zorgen moet maken
Don’t worry, be happy. :)
Door zurca
Lizzy schreef: als je hond goed gevaccineerd en getiterd is en dus antistoffen heeft tegen hondenziekte: dan is er niks aan de hand.
Ja dat is wel belangrijk om erbij te vermelden inderdaad. Want vaak denken mensen dat omdat hun hond tegen iets gevaccineerd is, deze automatisch bescherming heeft. Maar een vaccinatie kan niet aanslaan en dan is er dus geen bscherming.
(Ik snap overgens dat jij dit weet Lizzy maar ik wou dit voor de topicstarterter nog even "benadrukken" ;) )
Door Paulus5
Mag ik eens een domme vraag stellen? Wat is titeren ofzo dan? Ik ga meestal gewoon naar de dierenarts en die geeft de vaccinatie en dat is het. Maar van titeren heb ik hier al wel wat gelezen maar heb nooit geweten wat dat precies is? ;)
Door pluk
Julie5 schreef:Mag ik eens een domme vraag stellen? Wat is titeren ofzo dan? Ik ga meestal gewoon naar de dierenarts en die geeft de vaccinatie en dat is het. Maar van titeren heb ik hier al wel wat gelezen maar heb nooit geweten wat dat precies is? ;)
Kort gezegd is dat een bloedtest waarmee wordt gecontroleerd of de hond antistoffen heeft voor de drie ziektes die in de dhp enting zitten.
Als er voldoende antistoffen aanwezig zijn is enten niet nodig.
Edit: de dierenarts geeft aan hoe lang de uitslag "geldig" is en enten dus nog niet nodig.

Niet alle dierenartsen titeren en niet alle dierenartsen die het wel doen doen het goed. Daarom kunnen dierenartsen zich tegenwoordig laten certificeren.

Op facebook kun je lid worden van de groep Titeren met vaccicheck. Daar kun je ook een link vinden naar een kaart waar alle gecertificeerde dierenartsen op staan.
Door Lizzy
Het is wel een beetje jammer dat mensen met titer vragen weggestuurd worden naar een facebook groep terwijl wij hier al titerde toen facebook nog niet bestond, laat staan een titergroep :-\ . Je kunt je titervragen hier dus ook stellen.
Door Paulus5
Ik kan me inderdaad niet toevoegen op die Facebookgroep wat jammer is
Maar vroeg me wel nog af of dit niet een soort van valse veiligheid geeft? Want er kunnen altijd fouten inzitten toch? En als je dan vaccinatie uitstelt en blijkt toch nodig geweest te zijn :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door