Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hope
Janie2 schreef:Dat wens ik jullie ook, rust, geen jeuk, minder schoonmaken!

Oke, heb je het al eens fysiek benaderd?
Osteopathie en chiropractie? Dat zou ik zeker proberen, vanwege zijn buik en immuunsysteem.

Cytopoint al kunnen bestellen? :D
Ja, ook al, haha!

Ik heb het besteld voor volgende week.
Eigenwijs was ik toch altijd al. Dan kan dit er ook nog wel bij, toch?

Ik wil alleen nog even checken of ik wel apoquel én cytopoint tegelijk mag geven. Want stel die spuit doet niks dan kan ik hem niet 4 weken ook geen apoquel kunnen geven. Dat zou gewoon dierenmishandeling zijn.
Door Kaio
Nou even bijgelezen.

Allereerst een korte vraag, heeft iemand voor mij dan een link of iets dergelijks wat de hoeveelheden nieuw bekende bijwerkingen van apoquel zijn? Ik bedoel ik zie wel op FB of zo allemaal voorbijkomen het is zooi maar totaal geen ene onderbouwing. Dus als iemand een verhaal voor me heeft met fatsoenlijke onderbouwing en feiten graag!
Dan hoe dan ook zal ik het spul wel blijven gebruiken ;)

Hope ik kan je frustratie wel helemaal begrijpen. Ik ben even zojuist na gegaan hoe lang Maci al apoquel krijgt, al ongeveer 6 jaar ! Hij is nu 12 wat al oud is voor een newf, dus we zijn er mee begonnen toen ie ongeveer 6 was.
Toen Maci jong was had hij veel jeuk, heel veel jeuk. En een kapotte huid die regelmatig besmet werd met bacteriën. Op een ochtend kwamen we de kamer in en kon hij niet meer zelfstandig opstaan , zijn hele achterkant was in 1 nacht helemaal kaal geworden, en de huid vuurrood en gloeiend. Dat was heftig, AB nodig Wassen met speciale shampoo, immuumtherapie, bloedtesten, eliminatiedieeet, kruiden, van alles maar niks hielp echt. Van tijd tot tijd was het gewoon zo erg dat ie de hele dag krabde. Hijzelf werd er geestelijk ook niet beter van, sterker nog vaak depressief, en ook plots ongewenst gedrag vertonen , heel gestresst.
We hebben toen altijd gezegd die hond haalt de 6 niet, daar mogen we blij mee zijn als ie nog zo oud wordt.
Toen met 5 a 6 jaar een langzame schildklier ontdekt, ( raar want hij was dus broodmager) maar dan hielp wel. Maar toch kwam de jeuk terug en is in bepaalde perioden gewoon heftiger/ niet te doen voor hem. We zijn apoquel gaan geven en hij werd ook weer een veel leukere hond.
Uiteindelijk geven we dus 1 tabletje per dag 's morgens ( hij is iets van 55 kilo, dus nog niet eens de helft van de dosering). In bepaalde periodes moeten we hem tijdelijk meer geven, met name herfst/ oogsttijd. Hij is ook relaxt geworden ipv gestresst, en hij is inmiddels 12 ( heel oud voor een newf) en ik weet zeker dat zonder de medicatie ofwel symptoombestrijding dat hij dit niet had kunnen halen. Direct heeft hij geen bijwerkingen van de apoquel, niet meer honger of dorst. Wel heeft hij wat wratten die wel of niet ok zijn. Dat zou eventueel een bijwerking kunnen zijn. Maar ok hij heeft wel al heel wat jaren een veel leuker leven gehad of überhaupt leven gehad.
Wat Nelson betreft, lieve Hope, je hebt al zoveel gedaan, geprobeerd etc. als het op te lossen was geweest dan was het dus allang opgelost! Niet alles in het leven is op te lossen, niet iedere allergie is onder controle te krijgen, daar is de symptoombestrijding dan goed voor. Soms is het niet anders. En dat is nog steeds altijd beter dan de jeuk en iedere keer onderzoeken. Het is gewoon soms gewoon wat het is. Daarnaast moet je ook aan jezelf en aan je gezin denken.
Door Siberienne
Wat ik zo kan vinden is een brief vd fda aan de fabrikant met een waarschuwing dat ze niet genoeg waarschuwen over de bijwerkingen
https://www.fda.gov/downloads/AnimalVet ... 609952.pdf

En dit stuk van een dermatologe dat het wel helder beschrijft;
https://petdermatologyclinic.com/apoquel-information/

Mijn indruk; er wordt veel geroepen maar de bottomline is dat we van veel vd biologicals het gewoon nog niet precies weten en mijn eerste indruk is dat dit weleens heel ‘persoonsgebonden’ kan zijn, dus dat bijwerkingen zoals verhoogd risico op kanker een ‘en-en’ zijn duscombinatie van genen vh individu en interactie met medicijn.
Door Hope
Dank voor de reacties!

Ik heb hem nu op 16 mg apoquel per dag staan en we mogen dat echt niet te laat geven want dan heeft hij jeuk. Niet de "o help je moet NU iets doen" jeuk maar ik vind het wel teveel. Dat is op te lossen door heel strikt op dezelfde tijd te voeren of door hem een hogere dosering te geven. Maar ik kan het dan toch weer niet laten om me af te vragen waarom hij nu zoveel nodig heeft.

Ik heb een afspraak voor woensdag om hem cytopoint te spuiten. Het voelt alsof er niets meer te verliezen valt. Misschien helpt het niet maar dan kan ik ook gewoon een mogelijkheid schrappen.
Door Lizzy
Je vroeg je af of Cytopoint samen gegeven kan worden met Apoquel:

"Can Cytopoint And Apoquel Be Used Together ? .....Should They ?

Neither Zoetis, the company that makes both, nor the USDA or the EMA utter a peep about that in their published literature. They have just agreed to let drug rep, back alley talk establish trends. In an internal Zoetis report I do not have access to (C961R-US-13-051), of the 53 dogs receiving both Cytopoint and Apoquel over 42 days, only one was said to have had an “adverse event”. (ref)

I would not make a judgment on the beneficial effects of Cytopoint in your dog until after its third month’s injection. Particularly if it is transitioning from Apoquel. That is because dogs coming off of Apoquel often get worse for a short time. It is called a rebound effect and it appears to be due to the fact that compounds that built up or were suppressed by Apoquel in the itch cascade are freed to exert a stronger effect when Apoquel is no longer present. (ref) Many veterinarians attempt to get around that by discontinuing Apoquel slowly and overlapping the time that the dog receives both drugs. Some do that for a week, other a bit longer.

Many veterinarians dispense some Apoquel be kept around the house and given during “break-through” itching spells while on Cytopoint. That should be OK. But no one knows what the consequences of giving both drugs together for long periods might be. (they will if you send me your feedback)".

Bron: https://www.2ndchance.info/Cytopoint.htm

Ik heb de link al eerder een keer gegeven. Er staat toch wel veel informatie in, vind ik. Voor de mensen die moeite hebben met de Engelse taal is het misschien een idee om het door google-translate te gooien.
Door Hope
Dat laatste is wel een heel goed idee inderdaad. Want ik ben heel blij met je link en ik heb het ook helemaal gelezen, maar geen flauw idee wat er nu eigenlijk staat. Ja, behaalde dan dat cytopoint veiliger is.
Door pearlsofpassion
Er staat wel dat honden die van Apoquel komen en cytopoint krijgen het vaak slechter doen. En niet zomaar eventjes, blijkbaar tot 2 maand want je moet tot de 3e maand wachten om conclusies te trekken of het werkt... :-X
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef:Er staat wel dat honden die van Apoquel komen en cytopoint krijgen het vaak slechter doen. En niet zomaar eventjes, blijkbaar tot 2 maand want je moet tot de 3e maand wachten om conclusies te trekken of het werkt... :-X
En om precies deze reden geven veel dierenartsen het middel in eerste instantie beide en bouwen ze de Apoquel af. Voor een week of iets langer. Veel dierenartsen zorgen er ook voor dat de eigenaar van de hond Apoquel in huis heeft, voor die gevallen dat de jeuk op Cytopoint te erg wordt. Dat zou goed moeten gaan. Maar niemand weet wat het effect op langere termijn is, wanneer beide middelen langere tijd samen worden gegeven.
Door Too
pearlsofpassion schreef:Er staat wel dat honden die van Apoquel komen en cytopoint krijgen het vaak slechter doen. En niet zomaar eventjes, blijkbaar tot 2 maand want je moet tot de 3e maand wachten om conclusies te trekken of het werkt... :-X

Maar ook , als ik t goed lees, dat in de eerste periode een combinatie wordt gegeven...
Dat zou dan toch echt mijn keuze zijn
Door Kaio
Siberienne schreef:Wat ik zo kan vinden is een brief vd fda aan de fabrikant met een waarschuwing dat ze niet genoeg waarschuwen over de bijwerkingen
https://www.fda.gov/downloads/AnimalVet ... 609952.pdf

En dit stuk van een dermatologe dat het wel helder beschrijft;
https://petdermatologyclinic.com/apoquel-information/

Mijn indruk; er wordt veel geroepen maar de bottomline is dat we van veel vd biologicals het gewoon nog niet precies weten en mijn eerste indruk is dat dit weleens heel ‘persoonsgebonden’ kan zijn, dus dat bijwerkingen zoals verhoogd risico op kanker een ‘en-en’ zijn duscombinatie van genen vh individu en interactie met medicijn.
Ok dankje.
Op zich geen nieuwe info voor mij dus, en eigenlijk staat dit dus wel allemaal in de bijsluiter, moet je wel ieder 2e woord ongeveer in Google intypen om te weten wat het inhoudt dat wel ::) Meer kans op infecties en kanker door onderdrukking van die bepaalde jak transmitters die ook infecties en kankers bestijden. Erg logisch. Maar ook dat meer moet in juiste perspectief gezet worden. Als mijn hond zich de hele dag krabt en zwaar gestressed is heeft ie ook op beide meer kans.
Mijn probleem is dat standaard wordt geroepen dat het zooi is maar dat is prednison ook en geloof maar het proces wat in het lichaam van een hond die mega jeuk heeft en allergies is voor verschillende zaken dat is ook zooi voor zijn lichaam! Dus ja roepen is altijd makkelijker als je niet in het schuitje zit.
Ik heb wel contact met dermatoloog gehad erover toen Maci ook iets aan zijn lever had. Deze hield veel data bij en kwam de leveraandoeningen dan niet meer voor op apoquel dan gewoon bij standaard honden van bepaalde leeftijden...zo zie je dat je wel alles in juiste perspectief moet zetten.
Eerlijk die rare wratachtige dingen die Maci heeft zouden van de apoquel kunnen komen als je het leest. Nou ja ok, hij is wel al 12 en stukken happier, dus ja ;) Ik ga er toch niet mee stoppen.
Door Kaio
Hope schreef:Dank voor de reacties!

Ik heb hem nu op 16 mg apoquel per dag staan en we mogen dat echt niet te laat geven want dan heeft hij jeuk. Niet de "o help je moet NU iets doen" jeuk maar ik vind het wel teveel. Dat is op te lossen door heel strikt op dezelfde tijd te voeren of door hem een hogere dosering te geven. Maar ik kan het dan toch weer niet laten om me af te vragen waarom hij nu zoveel nodig heeft.

Ik heb een afspraak voor woensdag om hem cytopoint te spuiten. Het voelt alsof er niets meer te verliezen valt. Misschien helpt het niet maar dan kan ik ook gewoon een mogelijkheid schrappen.
Soms kun je gewoon geen antwoord krijgen op je vragen. Ik zelf denk ook als hij meerdere allergieën heeft de een de ander kan triggeren.
Als ik naar mijzelf kijk. Ik kan zonder moeite mijn beren kammen , bijna het hele jaar door. Behalve in Mei, dan viert mijn hooikoorts even hoogtij, en dan reageer ik ook heftig als ik hun vacht kam. Voor de rest van het jaar dus niet.

Maci krijgt dus ook 1 16 mg per dag. En dan sommige heel erge periodes het dubbele
Door Hope
Dank jullie wel.

Mijn man staat niet erg te springen om 3x 125 euro én apoquel. Als experiment.
Geef hem eens ongelijk.
En hij zegt ook "over apoquel was het ook niets dan hosanna. Straks blijkt dat cytopoint ook gewoon troep."
En ik snap hem.

Misschien moest ik hem eerst eens gewoon een maand of wat op deze hogere dosis aopoguel zetten en kijken hoe hij het daar op doet. Tot nu toe hebben we altijd zo snel mogelijk weer afgebouwd en de oorzaak proberen te zoeken.

Oftewel: ik weet het eigenlijk nog steeds niet.
1x cytopoint proberen vindt manlief oké. Maar als het dan niet werkt dan vindt hij nog 2x zo'n spuit er in geen goed plan.
Door pearlsofpassion
Lizzy schreef:En om precies deze reden geven veel dierenartsen het middel in eerste instantie beide en bouwen ze de Apoquel af. Voor een week of iets langer. Veel dierenartsen zorgen er ook voor dat de eigenaar van de hond Apoquel in huis heeft, voor die gevallen dat de jeuk op Cytopoint te erg wordt. Dat zou goed moeten gaan. Maar niemand weet wat het effect op langere termijn is, wanneer beide middelen langere tijd samen worden gegeven.
Maar die redenering begrijp ik niet. Als er iets in de Apoquel zit dat de cytopoint tegenwerkt, helpt het toch niet om de Apoquel nog een tijd te geven als je wil zien of cytopoint werkt? Dan duurt het toch gewoon nog langer eer de cytopoint kan werken en zet je die spuit er voor niets in.
Op een keer zal je de Apoquel dus toch achterwege moeten laten en de cytopoint een kans geven. Er is toch altijd die periode zonder Apoquel en voor de cytopoint werkt dat je moet overbruggen. En wat dan als het niet meteen werkt. Is dat een optie bij Nelson?
Want als dat niet zo is, en je dan Apoquel moet geven en de cytopoint dan dus weer niet of vermindert werkt, dan kan je die Apoquel nooit weglaten en dan kan je de cytopoint imo dus beter zo laten.
Bij honden die niet zo heftig en niet zo onafgebroken reageren is het iets anders...
Door Hope
Nelson is ook op andere middelen goed te houden. Prednison bijvoorbeeld. Toen hij dat kreeg, hoefde hij geen apoquel.
De vraag is alleen of het doel wel alle middelen heiligt.

Maar zonder apoquel houdt hij het nu geen twee dagen vol. (Wanneer je dus niets anders geeft dat ook goed werkt)
Door Lizzy
Kaio schreef:Ok dankje.
Op zich geen nieuwe info voor mij dus, en eigenlijk staat dit dus wel allemaal in de bijsluiter, moet je wel ieder 2e woord ongeveer in Google intypen om te weten wat het inhoudt dat wel ::) Meer kans op infecties en kanker door onderdrukking van die bepaalde jak transmitters die ook infecties en kankers bestijden. Erg logisch. Maar ook dat meer moet in juiste perspectief gezet worden. Als mijn hond zich de hele dag krabt en zwaar gestressed is heeft ie ook op beide meer kans.
Mijn probleem is dat standaard wordt geroepen dat het zooi is maar dat is prednison ook en geloof maar het proces wat in het lichaam van een hond die mega jeuk heeft en allergies is voor verschillende zaken dat is ook zooi voor zijn lichaam! Dus ja roepen is altijd makkelijker als je niet in het schuitje zit.
Ik heb wel contact met dermatoloog gehad erover toen Maci ook iets aan zijn lever had. Deze hield veel data bij en kwam de leveraandoeningen dan niet meer voor op apoquel dan gewoon bij standaard honden van bepaalde leeftijden...zo zie je dat je wel alles in juiste perspectief moet zetten.
Eerlijk die rare wratachtige dingen die Maci heeft zouden van de apoquel kunnen komen als je het leest. Nou ja ok, hij is wel al 12 en stukken happier, dus ja ;) Ik ga er toch niet mee stoppen.
Maar het is ook zooi. En dat hoeft toch ook niet ontkent te worden? Apoquel is zooi, prednison is zooi, Cytopoint is natuurlijk ook zooi en chemo-therapie is ook zooi. Toch als je kanker hebt nemen de meeste mensen chemo (en sommige geven het ook aan hun hond) en als je dood gaat van de jeuk neem je Apoquel, Cytopoint of prednison. Want niemand ontkent tegelijkertijd dat jeuk verschrikkelijk is!!!! Maar ja, beter heb je al die rotzooi niet nodig. Maar als je een hond hebt met een forse allergie: doe je er niks aan, heb je gewoon geen keus..... Ik zie ook niet zo goed waar mensen roepen dat ze het allemaal zooi is zonder oog te hebben voor de ellende van huidproblemen, zelfs als ze niet in hetzelfde schuitje zitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door