Nou even bijgelezen.
Allereerst een korte vraag, heeft iemand voor mij dan een link of iets dergelijks wat de hoeveelheden nieuw bekende bijwerkingen van apoquel zijn? Ik bedoel ik zie wel op FB of zo allemaal voorbijkomen het is zooi maar totaal geen ene onderbouwing. Dus als iemand een verhaal voor me heeft met fatsoenlijke onderbouwing en feiten graag!
Dan hoe dan ook zal ik het spul wel blijven gebruiken
Hope ik kan je frustratie wel helemaal begrijpen. Ik ben even zojuist na gegaan hoe lang Maci al apoquel krijgt, al ongeveer 6 jaar ! Hij is nu 12 wat al oud is voor een newf, dus we zijn er mee begonnen toen ie ongeveer 6 was.
Toen Maci jong was had hij veel jeuk, heel veel jeuk. En een kapotte huid die regelmatig besmet werd met bacteriën. Op een ochtend kwamen we de kamer in en kon hij niet meer zelfstandig opstaan , zijn hele achterkant was in 1 nacht helemaal kaal geworden, en de huid vuurrood en gloeiend. Dat was heftig, AB nodig Wassen met speciale shampoo, immuumtherapie, bloedtesten, eliminatiedieeet, kruiden, van alles maar niks hielp echt. Van tijd tot tijd was het gewoon zo erg dat ie de hele dag krabde. Hijzelf werd er geestelijk ook niet beter van, sterker nog vaak depressief, en ook plots ongewenst gedrag vertonen , heel gestresst.
We hebben toen altijd gezegd die hond haalt de 6 niet, daar mogen we blij mee zijn als ie nog zo oud wordt.
Toen met 5 a 6 jaar een langzame schildklier ontdekt, ( raar want hij was dus broodmager) maar dan hielp wel. Maar toch kwam de jeuk terug en is in bepaalde perioden gewoon heftiger/ niet te doen voor hem. We zijn apoquel gaan geven en hij werd ook weer een veel leukere hond.
Uiteindelijk geven we dus 1 tabletje per dag 's morgens ( hij is iets van 55 kilo, dus nog niet eens de helft van de dosering). In bepaalde periodes moeten we hem tijdelijk meer geven, met name herfst/ oogsttijd. Hij is ook relaxt geworden ipv gestresst, en hij is inmiddels 12 ( heel oud voor een newf) en ik weet zeker dat zonder de medicatie ofwel symptoombestrijding dat hij dit niet had kunnen halen. Direct heeft hij geen bijwerkingen van de apoquel, niet meer honger of dorst. Wel heeft hij wat wratten die wel of niet ok zijn. Dat zou eventueel een bijwerking kunnen zijn. Maar ok hij heeft wel al heel wat jaren een veel leuker leven gehad of überhaupt leven gehad.
Wat Nelson betreft, lieve Hope, je hebt al zoveel gedaan, geprobeerd etc. als het op te lossen was geweest dan was het dus allang opgelost! Niet alles in het leven is op te lossen, niet iedere allergie is onder controle te krijgen, daar is de symptoombestrijding dan goed voor. Soms is het niet anders. En dat is nog steeds altijd beter dan de jeuk en iedere keer onderzoeken. Het is gewoon soms gewoon wat het is. Daarnaast moet je ook aan jezelf en aan je gezin denken.