Vandaag was ik met Max bij de da voor een bloedje, omdat zijn Cimalgex (tegen artrosepijn) op is en de da na een jaar gebruik wilde controleren hoe het bloed ervoor stond. Nou, goed dat we dat hebben laten doen: Max' leverwaarden zijn torenhoog, het ALT kon niet eens gemeten worden. AST moet tussen 0-50 liggen, is echter 648 U/L, ALKP moet tussen 23-212 liggen maar bedraagt 1545 U/L.
Waarschijnlijk is de Cimalgex de oorzaak, dus de da heeft aangeraden daarmee te stoppen. Hopelijk kan ik met CBD de artrosepijn wat in bedwang houden, maar ook qua dieet moeten er aanpassingen komen. Ik heb het leverdieet al gevonden in de bieb, maar heb een paar vraagjes:
1. De havermout, die moet neem ik aan gekookt worden? In water of in melk? Of kan het ook rauw geweekt in yoghurt of andere niet-vette zuivel? En is de 25% havermout in het dieet droog of gekookt/geweekt gemeten?
2. Qua vleesbot: kalkoen mag, maar ik heb alleen nekken, is dat ook goed? Max' nierwaarden waren prima, dus geen fosfor-issues hier.
3. Qua groente: moet hier nog gelet worden op koolhydraatrijke of-arme soorten?
4. Kan ik gewoon blijven doorgaan met de golden paste?
5. Hoeveel eieren mag hij maximaal per week?
6. Ik smokkel sommige dingen bij Max naar binnen mbv leverpastei, omdat hij het anders niet lust (Flexijoint, golden paste, mariadistel). Dan liever geen rauwe lever meer bijvoeren, alleen een klein beetje nier en hart?
7. Wordt konijn tot de rode of de witte vleessoorten gerekend?
Oké, dat waren iets meer dan een 'paar' vraagjes. Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!