Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Oh fijn dat het allemaal achter de rug is! En helemaal fijn dat ze alweer wat wil eten!

Wat betreft pijnstilling; ik heb destijds voor Lola nog wat extra gehaald omdat ze duidelijk nog pijn had, had geloof ik ook voor 2 dagen mee ofzo. Braaf een pijnstiller erin gemikt dacht mevrouw ineens dat ze echt alles weer kon. Ik zou dus wel wat schipperen daar in (onze doos dacht toen ff de gekke 5 minuten te doen in vrooooom modus over de bank, stoelen en salontafel te springen, da was toch niet helemaal de bedoeling vond ik )
Bij een gewone buikoperatie zou ik ook wat opletten en bij hevige dames niet te veel pijnstilling geven. Maar ik vraag me af of dat bij een laparoscopische ingreep wel nodig is. Ja, ze moet voldoende rusten om te herstellen, maar het is niet dat ze de wond kan openen door te druk te gaan doen.
En pijn is toch ook zielig. Tegen dat ze pijn laten merken is het al erg he...
pearlsofpassion schreef:Bij een gewone buikoperatie zou ik ook wat opletten en bij hevige dames niet te veel pijnstilling geven. Maar ik vraag me af of dat bij een laparoscopische ingreep wel nodig is. Ja, ze moet voldoende rusten om te herstellen, maar het is niet dat ze de wond kan openen door te druk te gaan doen.
En pijn is toch ook zielig. Tegen dat ze pijn laten merken is het al erg he...

Er zit buiten geen grote wond, maar inwendig is er hetzelfde gebeurd als bij een normale operatie en dat heeft ook z'n rust nodig en levert ook gevoeligheid op.
Angelique schreef:Er zit buiten geen grote wond, maar inwendig is er hetzelfde gebeurd als bij een normale operatie en dat heeft ook z'n rust nodig en levert ook gevoeligheid op.
Ja, uiteraard.
Maar er is ook minder verschoven, en het snijden en verwijderen is echt 2x keer niets bij een castratie. Dat is eigenlijk hetzelfde als bij castratie van een mannetje en die moeten zelfs geen rust houden.
Tenzij de baarmoeder ook verwijderd is, dat is wat anders.
Normaal moet je het springen ed toch vooral laten omdat dan de wonde teveel onder spanning komt te staan.
Ik zeg ook niet dat je zomaar meteen normaal moet doen hé, maar om haar pijn te laten hebben, lijkt mij bij een kijkoperatie overdreven.

Misschien interessant in deze, maar een vrouwelijk konijn dat gecastreerd wordt, krijgt ook een kleine week pijnstilling. En die blijven ook niet bepaald rustig, konijnen. Een konijn met pijn eet niet en een konijn dat niet eet gaat van dat feit op zich dood (darmen vallen stil), dus je moet wel. Maar meestal blijven die wonden ook gewoon goed. En dat gaat dan over een klassieke ingreep.
Angelique schreef:Er zit buiten geen grote wond, maar inwendig is er hetzelfde gebeurd als bij een normale operatie en dat heeft ook z'n rust nodig en levert ook gevoeligheid op.
Nee, naar mijn mening zijn er toch aardig wat verschillen in beide operatie-technieken en de resultaten daarvan. We hebben nog een oud topic : viewtopic.php?f=8&t=98560&hilit=voordel ... h&start=15. En ik quote Dorothea:

"Nee van binnen gaat het niet hetzelfde. Bij een operatie worden de eierstokken buiten de buik gebracht (is pijnlijk en geeft risico op infectie). De bloedvaten worden afgebonden met hechtmateriaal wat in de buik moet oplossen. Bij een kijkoperatie wordt er niet aan de eierstokken getrokken. In de buik worden de bloedvaten dichtgebrand. Het risico op infectie is minder. Daarom is antibiotica niet nodig".

Het risico op nabloedingen is bij een lap. cast. overigens ook minder groot (zie links naar onderzoeken). En meer verschillen zijn dat een lap. cast. sneller uit te voeren is waardoor de narcose lichter en korter is. En er zijn dus verschillende studies gedaan (waar de links naar gegeven worden) die aantonen dat er veel minder napijn is na een lap. cast. dan een traditionele.

Ik quote ook even de links naar de onderzoeken naar de verschillende operatietechnieken voor castreren van teven *staan ook in het oude topic):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18833541
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16190590
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18593318
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16115085
Laika schreef:Ik neem aan dat ze lucht in de buik pompen om werkruimte te creeren (is bij mijn kijkoperatie wel gebeurd tenminste). Dat heeft toch wel een paar dagen pijn gedaan ondanks dat het bij kijken gebleven is.
Ja, dat doen ze ook. En ik zeg ook niet dat het pijnloos is hoor! Zeker niet! Maar als je de onderzoeken leest dan is ondanks de lucht de lap. cast. minder pijnlijk dan een traditionele (waarbij alleen de eierstokken worden verwijderd). Dat hebben ze gemeten niet door alleen de honden te bestuderen maar ook door allerlei bloedwaardes (cortisol en dergelijke) te meten.

Over dat opblazen van de buik staat dit trouwens in de nazorgbrief:

"Pijnlijke rug:
Sommige honden kunnen direct na de ingreep wat pijnlijkheid in de rug vertonen doordat de buik
tijdelijk licht is opgeblazen tijdens de operatie, dit is ook van de mens bekend. Vaak is een paar
dagen rust en pijnstilling al voldoende om dit te verhelpen. Mocht u twijfelen of dit speelt, belt u
dan ons gerust".
Ach jee, dit helemaal gemist.
Fijn dat het achter de rug is. Hopelijk gaat het goed met Frou.

Ziva leek helemaal geen pijn te hebben na haar lap. cast. Ik heb haar gebracht en ben in de kliniek gebleven. Ik was zo zenuwachtig! :-X Ze mocht bij me in de wachtkamer uitslapen na de operatie. Er was gelukkig verder niemand.

Ik heb zelf 10 jaar terug een lap. cast. gehad :biggrin2: , kolere wat een pijn! Het was poliklinisch maar heb een nacht geslapen in het ziekenhuis.
pearlsofpassion schreef:Des te meer reden om pijnstilling te geven.

Ale, als dat gas dan toch pijn doet en het minder kwaad kan als ze wat meer beweegt wil ik zeggen he.
Als een kijkoperatie helemaal geen pijn zou doen zou pijnstilling ook zinloos zijn natuurlijk.
Nou, dat is dus nieuw, die pijnstilling na de lap. cast. Linga en Biscuit hebben dit nooit gekregen. Naar mijn beleving ook niet nodig gehad, dezelfde dag waren ze aan het eind van de dag al weer als vanouds, de dag erop wilde ze al mee naar het bos. Nou, dat hebben we maar niet gedaan maar toch. Frou is ook weer helemaal het vrouwtje. Gisterenavond al hoor. Lekker gegeten en buiten geplast, ze rende als een raket (ik werd echt door half Z'meer "gelierd"). Ze werd wat tam gisterenavond nadat we haar medical pet shirt hebben aangedaan voor we gingen slapen. Dat vond ze niet echt een succes en dacht dat ze daarmee niet meer kon bewegen :biggrin2: . Nu wil ze vooral heel erg graag eten. Eten. En nog meer eten. Na het eten krijgt ze wel een pijnstiller. Ik denk dat ze heus wel iets voelt, ook al is het niet zichtbaar voor ons en ik heb ook wel zoiets van "ach, waarom niet voor die paar dagen".
sam28 schreef:Ach jee, dit helemaal gemist.
Fijn dat het achter de rug is. Hopelijk gaat het goed met Frou.

Ziva leek helemaal geen pijn te hebben na haar lap. cast. Ik heb haar gebracht en ben in de kliniek gebleven. Ik was zo zenuwachtig! :-X Ze mocht bij me in de wachtkamer uitslapen na de operatie. Er was gelukkig verder niemand.

Ik heb zelf 10 jaar terug een lap. cast. gehad :biggrin2: , kolere wat een pijn! Het was poliklinisch maar heb een nacht geslapen in het ziekenhuis.
Ohhhw, ik weet hoe je je hebt gevoeld, ik was ook bloed nerveus. Ben dat iedere keer weer. Vind het op zich ook echt geen succes hoor, om naar een andere dierenkliniek dan mijn eigen dierenkliniek te kunnen :-X . Zou willen dat mijn dierenarts deze techniek uitvoerde in zijn praktijk. Waar ben jij geweest? Wij mochten overigens niet mee toen Toet onder narcose ging. Ook niet met Ling en Bisq. Ik vind dat zelf echt heel vervelend. Wakker worden: mag je ook niet bij zijn. Je mag je hond komen halen op het moment dat ze weer naar huis kunnen.

Ja joh, heb jij zo'n pijn gehad? Is toch gek he, dat mensen veel meer last hebben dan honden...?!
Ja joh, ik druk me op papier vaak wat onhandig en feitelijk uit heb ik vernomen van mensen, maar jeetje zeg wat vind ik alles omtrent de katten en Ziva zenuwslopend. Ik ben realistisch en nuchter genoeg te weten dat ze niet 30 jaar oud worden maar tegelijk steek ik mn kop ervoor in het zand, ik raak in paniek als ik echt stilsta bij het feit dat Lea en Ziva binnen 5 jaar overleden zijn. Maar goed, voor ik nu in tranen uitbarst, ik dwaal af.

Waar Ziva is geholpen weet ik niet meer :???: Heel suf want was een prettige praktijk maar niet mn eigen, die deden de hele boel openmaken en dat wilde ik niet.
Ik wil ook overal bij zijn, het liefst zelfs bij de operatie. ;) Ik ben ooit 1x bij een operatie geweest, het ontballen van de kater van mijn toenmalige vriend.

Het is inderdaad heel gek, het is dezelfde operatie. Maar als ik kijk naar Ziva's ongeluk en hoe snel ze herstelde, dat krijgen mensen ook niet voor elkaar. 2 april is ze aangereden en 2 juli mocht ze voorzichtig en langzaam weer naast de fiets lopen. Ik geloof niet dat ik 3 maanden na een verbrijzelde voet/enkel en een fractuur in mn andere voet weer langzaam zou hardlopen. Sterker nog, ik weet het zeker aangezien ik in 2017 drie maanden in het gips het gezeten ;D

beterschap voor Frou!
Pups groeien natuurlijk ook veeeel sneller op dan mensen. Misschien hangt dat samen met herstel?

Een castratie van een kater is natuurlijk amper een operatie. 3 sneetjes en 2x afbinden, en dat is het.
Daar heb ik al meer van gehoord dat je erbij mag zijn. Wordt soms zelfs zonder gehele narcose gedaan.
Bij een reu is het al wat ingewikkelder, dan moet in elke zijde van de balzak gesneden worden en gehecht worden.
Een open buikoperatie heeft natuurlijk meer infectiegevaar en dus hoe minder mensen erbij, hoe beter.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door