Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Ze vinden het wel leuk ! :D

Newfies zijn eigenlijk ook sledehonden naast waterhond. Maar dan een stuk langzamer :biggrin2:
Maar mag officieel niet met newfies in Nederland .
Door Kaio
Olibolli is vandaag mee geweest met een groepswandeling met aansluitend wat drinken en eten binnen in een gelegenheid. Voor ons spannend hoe hij zich ging gedragen. Maar eh super! :D :D :D Ok de taarpuntjes die achter hem even op tafel werden gezet had ie wel bijna te pakken :biggrin2: Maar dat is gezond hondengedrag laten we maar zeggen ;D
Maar ging boven verwachting goed dus
Door Zuzanna
Siberienne schreef:Ja, heupen moeten goed zijn en rug ook. Daar komen bij de huskies de meeste problemen voor. Spot is er eigenlijk niet optimaal voor gebouwd (zijn hakken zitten erg laag) maar hij heeft drive voor 10. Dus zet ik ze niet meer samen voor de step zodat ik goed kan zien hoe moeilijk of makkelijk het gaat bij hem en of we in moeten korten of niet. Ik vind het leuk maar ik doe het ook echt om hun te geven wat ze nodig hebben. Want ze kunnen echt vervelend zijn als ze niet kunnen werken.

En die drive zit er al heel jong in, we hebben een keer getest in de sneeuw, toen waren ze denk ik een maandje of vijf/zes gewoon kleine stukjes om te wennen en te zien of ze het leuk vonden. Maar toen al moesten en zouden ze voorop ;)

Geweldig hé! Echt mooi om te zien, vooral die hier in de sneeuw. Een vraagje uit interesse: wat voor tuigen kun je hier zoal voor gebruiken?
Door Kaio
eelke schreef:Ik vind het zo'n gezellige hé, die Oliebeer!

Mocht je ooit nog een oppas zoeken... :cool:
Daar hou ik je aan :biggrin2: (komt ie wel met 2 broers hahahaha)
Door Siberienne
Zuzanna schreef:Geweldig hé! Echt mooi om te zien, vooral die hier in de sneeuw. Een vraagje uit interesse: wat voor tuigen kun je hier zoal voor gebruiken?

Bij steppen en langlaufen loopt de lijn vaak wat omhoog. Ik gebruik of een kort tuig, in mijn geval een fietstuig van Manmat of een H-back (van non stop dogwear, omdat die op maat af te stellen zijn). Voor sledes wordt vaak een x-back gebruikt, maar dan loopt de lijn meer horizontaal. Een x-back en een step loop je risico dat het tuig omhoog wordt getrokken en de keel dicht drukt. Dan gaan honden teveel scheef lopen. Persoonlijk vind ik honden met een x-back tuig vaak nogal geknepen lopen achter. Spot gaat heeeeeel raar lopen met een x-back om.
Bij skijoring is een kort tuig ook praktischer omdat je bij kan sturen als je de hond ergens omheen moet krijgen, geeft net wat meer controle.
Dus een ‘gewoon’ kort tuig, dat stevig zit en niet teveel schuurt is prima, mits de keel maar vrij is, ook als er druk op komt te staan. Voor honden met een andere vorm als een husky of een dunnere vacht, zijn er ook andere soorten tuigen op de markt, bv voor jachthonden, die ook vaak voor de step gezet worden. Soms is het ook een kwestie van uitproberen wat bij een hond het beste past.

Voor pups is het handig om een tuig te gebruiken met een horizontale borstband, zodat er niet teveel druk op het borstbeen komt. Wel moeten de voorpoten goed vrij kunnen bewegen. En bij jonkies tot een jaar is het spelen ;)

Sites met veel keuzes en evt ook goed advies zijn oa https://www.cooldogs.nl en http://www.mushingsupplies.eu
Door Kaela
Echt super gaaf Siberienne! Het lijkt me dooooooodeng, want zo te zien gaat het hard! Hoe doe je dat met kruisingen en zijpaden? Nog nooit gebotst??

OT: collega-vriendinnetje verrast met een late verjaardagslunch. Ze had lekker niets door (gister op het werk zei ik nog: ik heb morgen een leuke lunch, zo zin in! vond ik lollig). Ze vond het reuze leuk en gezellig.
Door Siberienne
Kaela schreef:Echt super gaaf Siberienne! Het lijkt me dooooooodeng, want zo te zien gaat het hard! Hoe doe je dat met kruisingen en zijpaden? Nog nooit gebotst??

OT: collega-vriendinnetje verrast met een late verjaardagslunch. Ze had lekker niets door (gister op het werk zei ik nog: ik heb morgen een leuke lunch, zo zin in! vond ik lollig). Ze vond het reuze leuk en gezellig.
Je lunch klinkt goed! Leuk he, als mensen zo blij verrast zijn :)

Het is wel een beetje spannend ;), vooral de start gaat hard, daarna wordt het wel een stuk gematigder. Gebotst ben ik nog nooit. Gelanceerd wel. Een keer stak er vlak voor ons een konijn over pal na de start, de heren schoten onder een hoek van 90 graden een weiland in en dat hield ik niet....

Ik heb hele goede remmen op mijn step, dat scheelt. En meestal ga ik wel op tijden/momenten/plaatsen dat het niet te druk is. En je leert de honden lezen, als de oortjes ineens omhoog gaan, of er komt ineens meer kracht dan hebben ze iets in de smiezen - en rem ik vaak al wat bij.

Verder hebben ze goed geleerd dat ze niet van het pad af mogen, en meestal gaat dat goed. Spot is braver voor de step dan aan de lijn bij het wandelen... maar soms sta je toch ineens dwars op een akker oid. Daarom vind ik een step wel veel fijner dan een fiets, omdat je meteen op de grond staat. Ik moet zeggen, ik vind het met 1 hond ook wel relaxter dan met twee, vroeger ging ik zelfs met twee honden het bos in in het donker, dat doet ik nu niet meer. Moet ook zeggen dat deze twee samen sterker zijn dan het vorige duo.
De keer dat ik trouwens met ze in het bos was en mijn lamp het begaf, vergeet ik ook niet meer. In het donker, op de step en maar hopen dat ze inderdaad ‘naar huis’ gingen ;D
Ach ja, ik houd wel van snelheid met een beetje spanning ;D ;D ;D
Door Zuzanna
Siberienne schreef:Je lunch klinkt goed! Leuk he, als mensen zo blij verrast zijn :)

Het is wel een beetje spannend ;), vooral de start gaat hard, daarna wordt het wel een stuk gematigder. Gebotst ben ik nog nooit. Gelanceerd wel. Een keer stak er vlak voor ons een konijn over pal na de start, de heren schoten onder een hoek van 90 graden een weiland in en dat hield ik niet....

Ik heb hele goede remmen op mijn step, dat scheelt. En meestal ga ik wel op tijden/momenten/plaatsen dat het niet te druk is. En je leert de honden lezen, als de oortjes ineens omhoog gaan, of er komt ineens meer kracht dan hebben ze iets in de smiezen - en rem ik vaak al wat bij.

Verder hebben ze goed geleerd dat ze niet van het pad af mogen, en meestal gaat dat goed. Spot is braver voor de step dan aan de lijn bij het wandelen... maar soms sta je toch ineens dwars op een akker oid. Daarom vind ik een step wel veel fijner dan een fiets, omdat je meteen op de grond staat. Ik moet zeggen, ik vind het met 1 hond ook wel relaxter dan met twee, vroeger ging ik zelfs met twee honden het bos in in het donker, dat doet ik nu niet meer. Moet ook zeggen dat deze twee samen sterker zijn dan het vorige duo.
De keer dat ik trouwens met ze in het bos was en mijn lamp het begaf, vergeet ik ook niet meer. In het donker, op de step en maar hopen dat ze inderdaad ‘naar huis’ gingen ;D
Dat zijn de verhalen! Een vriendin van me heeft iets soortgelijks beleefd met haar paard (even offtopic mag wel toch?)
Ze was net verhuisd, met haar paard, en maakte in onbekend gebied een bosrit (ik weet niet meer waar ze was maar er waren weinig dorpen en steden in de buurt in ieder geval). Helaas verdwaalde ze en dit was in het tijdperk dat mobiele telefoons niet bestonden. Langzaam aan werd het donker en zij is nachtblind. Uiteindelijk zag ze dus niets meer en heeft haar paard maar laten lopen, in de wetenschap dat hij vanzelf wel terug naar stal zou lopen. Dat deed hij!
De volgende ochtend ging ze er weer op uit met haar paard. En kwam langs een paar huizen met grote ravage in de voortuin en veel mensen erbij: er was een paard dwars doorheen gelopen! Ze heeft maar meegeknikt met de 'het is een schande' uitspraken en is snel doorgereden.

Bedankt voor je uitleg over de tuigen! Een vriendin van me heeft een husky-kruising en dacht erover 'iets' met trekken te gaan doen, volgens mij steppen. Nu weet ik niet of ze inmiddels een tuig heeft maar sinds ze het noemde ben ik zelf ook nieuwschierig wat voor tuig je hier voor moet gebruiken.
Door hannabelgje
Siberienne schreef:
Je lunch klinkt goed! Leuk he, als mensen zo blij verrast zijn :)

Daarom gebruik ik daar tegenwoordig mijn vouwfiets voor. Sta ik meteen stil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door eelke
Kaio schreef:Daar hou ik je aan :biggrin2: (komt ie wel met 2 broers hahahaha)
Oh ik zou het serieus prima vinden! Voor een weekend dan ofzo hoor, dat is voor 4 honden in ons huisje denk ik ook wel genoeg. Maar echt, ahhh, weer ff een beer...
Door pearlsofpassion
eelke schreef:Oh ik zou het serieus prima vinden! Voor een weekend dan ofzo hoor, dat is voor 4 honden in ons huisje denk ik ook wel genoeg. Maar echt, ahhh, weer ff een beer...
Ahhh, weer ff kwijl op het plafond. :P :biggrin2:
Door eelke
pearlsofpassion schreef:Ahhh, weer ff kwijl op het plafond. :P :biggrin2:
Ja, nou, dat zit er gelukkig nog wel ;D omdat echt weg te krijgen moet je verven en daar is het nog niet van gekomen :P

Ik denk alleen dat Joep heel hard denkt, oooohhhhh neeee! Want die weet dan natuurlijk niet dat het maar tijdelijk is ;D
Door Siberienne
Kaio schreef:Ze vinden het wel leuk ! :D

Newfies zijn eigenlijk ook sledehonden naast waterhond. Maar dan een stuk langzamer :biggrin2:
Maar mag officieel niet met newfies in Nederland .
Tegenwoordig wel weer, mits de dierenarts een ontheffing geeft. De wet is veranderd - gelukkig ;)

OT zondagochtend, warme choco koffie met slagroom :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door