Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door M0ppie
Sinds kort hebben wij een kat. Ik heb stofvrije kattenbakvulling gekocht, maar hij komt hoestend en proestend de bak uit. Het is wel een echte graver, dat wel ja. Tis alsof hij met zijn scheppie en emmertje op Zandvoort zit.
Maar dit is natuurlijk niet leuk voor hem. Daarom is mijn vraag aan de ervaren kattenbaasjes, of jullie misschien een goede stofvrije kattenbakvulling weten.
Door pearlsofpassion
Wij zijn nog wat aan het uitzoeken, maar nu lijkt de plantaardige versie van Benek het erg goed te doen. Die is op basis van mais. Klontvormend.
Cat's Best, ook de plantaardige, was iets stoffiger, geloof ik.

Niet-plantaarige vullingen zijn altijd wat stoffiger, is mijn ervaring.
Door *Gabriëlle*
Voor Biggles gebruik ik back2nature dat is geperst papier. Stoft niet tot nauwelijks, is niet klontvormend en valt ook niet uit elkaar.
Ik heb ook zo'n peewee bak, maar niet in gebruik, vind het grote nadeel daarvan dat het alleen met geperst hout dat uit elkaar valt werkt en er toch overal stof in de omgeving komt.
Grit heb je ook wel minder stoffige van van die silica? maar ik loop graag op sokken of blote voeten, en Biggles met zijn blote poten loopt alle korrels elke keer de bak uit, dus mijn keuze voor back2nature is voornamelijk gebaseerd op weinig stof en niet zo pijnlijk als ik er weer eens op sta....

Sommige katten kunnen wel erg kieskeurig zijn schijnt het met te plots wisselen van grit.
Biggles niet die piest nog in een kartonnen doosje met wat back to nature erin, of nog fijner in de kattenbak met silica grit van een andere kat.... en ik mij maar zorgen maken dat toen ik met Biggles bij een vriendin logeerde dat hij al de hele avond en nacht niet naar zijn bak was gegaan, was die ... gewoon op de bak gegaan van de vriendin haar katten, kwamen we in de ochtend achter toen zij hem met een zeer tevreden blik uit de kattenbak zag komen, een enorme brokkendrol achterlatend (want brokken van een ander kat ook daar had Biggles geen moeite mee en kon ik stikken met mijn vlees) ::) .
Door Ruisje
Wij hebben al jaren PeeWee kattenbakken met houtkorrels en ik zou niet anders meer willen. Geen gesleep meer met 20 kilo zware zakken kattenbakgrit en een zware kliko aan de straat rijden. Het stoft niet en het zaagsel wat in de onderste bak komt gaat in de groene kliko.
We gebruiken trouwens niet de originele (dure) PeeWee houtkorrels, maar die van de DM in Duitsland — veel goedkoper, het zijn handzame zakken, en ze werken prima/hetzelfde met het PeeWee-systeem.
Door Droppie
Echt stofvrije kattenbakvulling heb ik nog niet gevonden. Behalve dan houtkorrels, maar daar weigeren ze hier allevier op te gaan. Dus helaas voor mij de Peewee bakken weg gedaan.
Nu gebruik ik cats best green power. Die is wat fijner dan de 'normale' cats best. En verder een nieuwe kattenbakvulling van almo nature. Lijkt ook redelijk stofarm. Beide klontvormend
Kleikorrels die ik heb geprobeerd, vind ik wel erg stoffen. Alhoewel onze katten wel degelijk een voorkeur hebben voor kleikorrels.
Door frodo quin
Ik heb cat's best, de klontervormende grind versie. Die is in vergelijking met de meeste niet zo stoffig, maar zeker in de grote zakken zit toch echt nog stof. Het handige is dat dit redelijk grof grind is, dus als je het zeeft met zo'n standaard vergiet je het stof er uit hebt en het grind in het vergiet blijft. Andere merken die ik de afgelopen tijd probeerde zijn world's best cat litter: gaat hij niet graag op en te stoffig en benek: kleine zak oké, grote meer stof dan grind. Ik zweer wel bij plantaardig grind, klei komt er hier niet meer in.
Door pearlsofpassion
Oei, das wel jammer als Benek in de grote zakken stoffiger is. :-\ Gaat dat over die op basis van mais dan?

Cat's best was ik tevreden van, ik had de gold want anders te veel uitloop. Maar Kleintje bleek allergisch...

World best cat litter vonden we ook heel goed. Maar niet te betalen... :-X
Door cath
pearlsofpassion schreef:Oei, das wel jammer als Benek in de grote zakken stoffiger is. :-\ Gaat dat over die op basis van mais dan?

Cat's best was ik tevreden van, ik had de gold want anders te veel uitloop. Maar Kleintje bleek allergisch...

World best cat litter vonden we ook heel goed. Maar niet te betalen... :-X
Doe je daar dan niet langer mee dan met 12 kilo klei ?
Door frodo quin
pearlsofpassion schreef:Oei, das wel jammer als Benek in de grote zakken stoffiger is. :-\ Gaat dat over die op basis van mais dan?
Ja inderdaad die op basis van mais. Joran had trouwens initieel het idee dat het eten was. De kleine zak was inderdaad niet stoffig. De grote zak was om te beginnen een plastieken zak en was de helft stof. Mijn ervaring is dat grote zakken altijd iets stoffiger zijn, maar dit was wel heel erg.
cath schreef:Doe je daar dan niet langer mee dan met 12 kilo klei ?
Mais grind is zwaarder dan houtgrind en neemt ook iets minder goed op, maar loopt doordat het zwaarder is ook minder uit. Je zal met 12 kilo mais grind minder lang doen dan met 12 kilo houtgrind, maar langer dan met 12 kilo klei.
Door pearlsofpassion
Dat weet ik niet, ik denk niet dat ik al een klei-vulling geprobeerd heb. Maar niet langer dan met een andere plantaardige klontervormende vulling. Wel langer dan met de houtkorrels, want die vallen uiteen. En ik had geen peewee bakken waardoor ik bij het uitscheppen wel wat hele korrels ook meenam en het vocht zich meer verspreidde.

Verdorie, die Benek stond hier wel hoog op de lijst om op over te schakelen. Er is nog een andere versie die het ook goed doet, niet plantaardig, maar das misschien hetzelfde probleem dan... :-\
Nu ja, die die we de laatste tijd gebruikten, is helemaal stoffig....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door