Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door enya13
mijn jonge herder loopt vaak aan een 10 meter lijn. dan kunnen ze best lekker uit de voeten. mss ook fietsen en drinkwater meenemen.
ik zou het gewoon een week of 2 proberen.
veel honden krijgen jeuk of bv. gistinfecties in oor en op de huid van [stilstaand] zoet water.
hier in de straat ook een flatcoat teef die een abo heeft op de d.a.wat dat betreft.
zoetwater, behalve hier in de stromende rivier, gaat gewoon niet bij haar. oren en huid, altijd jeuk.
zeewater gaat blijkbaar wel.
erg lastig met een waterrat, ook voor jullie hond.
Door DjangoChuckBalou
enya13 schreef:mijn jonge herder loopt vaak aan een 10 meter lijn. dan kunnen ze best lekker uit de voeten. mss ook fietsen en drinkwater meenemen.
ik zou het gewoon een week of 2 proberen.
veel honden krijgen jeuk of bv. gistinfecties in oor en op de huid van [stilstaand] zoet water.
hier in de straat ook een flatcoat teef die een abo heeft op de d.a.wat dat betreft.
zoetwater, behalve hier in de stromende rivier, gaat gewoon niet bij haar. oren en huid, altijd jeuk.
zeewater gaat blijkbaar wel.
erg lastig met een waterrat, ook voor jullie hond.
wij houden hem nu aan de lijn, ik heb een lijn van 8 meter toch kan hij niet echt spelen aan de lijn dus das wel erg jammer.
van aangelijnd wandelen lijkt hij ook niet echt voldaan te zijn terwijl hij dat wel is als hij losloopt.
fietsen doe ik sowieso regelmatig maar zal ik nu extra moeten doen, hij heeft behoorlijk veel energie.
ook doe ik wat meer hersenwerk met hem om hem toch wat moe te kunnen krijgen.
Door enya13
dan maar wat vaker naar het bos rijden of andere plaatsen zonder water.
hier mogen ze alleen met toestemming in het water.
nu met de lange lijn kun je goed oefenen op terugroepen bij water. niet luisteren is vast.
je kunt de lijn ook achter hem aan laten slepen om te oefenen als aangelijnd wel lukt.
blijven oefenen op alleen met toestemming in het water gaan.
stilstaand water [sloot] zou ik altijd mijden. dat is veel meer vervuild dan een stromende rivier, groot meer of de zee bv.
Door enya13
ik heb ook altijd high-energy honden gehad [bordercollies, belgische herders en shelties] en juist dit soort honden moet je ook leren hun rust te pakken. hoe meer je er mee doet, hoe drukker ze worden. een stapje terug is helemaal niet erg, daar leren ze ook van.
Door DjangoChuckBalou
enya13 schreef:dan maar wat vaker naar het bos rijden of andere plaatsen zonder water.
hier mogen ze alleen met toestemming in het water.
nu met de lange lijn kun je goed oefenen op terugroepen bij water. niet luisteren is vast.
je kunt de lijn ook achter hem aan laten slepen om te oefenen als aangelijnd wel lukt.
blijven oefenen op alleen met toestemming in het water gaan.
stilstaand water [sloot] zou ik altijd mijden. dat is veel meer vervuild dan een stromende rivier, groot meer of de zee bv.
Naar t bos gaan is geen probleem alleen dat is wel elke keer een half uur/drie kwartier rijden. Geen probleem dus om af en toe naartoe te gaan maar dagelijks gaat dat m niet worden.
Aan de lijn is t geen probleem dan luistert ie gewoon met terug roepen.
In de sloot word zijn oor niet altijd nat in de rivier of zee gaat ie echt met heel zn kop onderwater.
Maar ik blijf oefenen op het niet zonder toestemming het water ingaan, ben ik al langer mee bezig maar t blijft moeilijk voor hem.
Door DjangoChuckBalou
enya13 schreef:ik heb ook altijd high-energy honden gehad [bordercollies, belgische herders en shelties] en juist dit soort honden moet je ook leren hun rust te pakken. hoe meer je er mee doet, hoe drukker ze worden. een stapje terug is helemaal niet erg, daar leren ze ook van.
Wij doen nu ook minder dan dat we deden omdat zijn conditie er alleen maar beter op werd en hij met steeds minder tevreden was. Wij wandelen nu gemiddeld zo n 2 uur op een dag als hij dan los kan lopen is hij verder niet druk in huis. Als hij alleen maar aangelijnd loopt merk je in huis dat ie veel meer wilt spelen enzo. Als hij losloopt apporteert hij ook dus dan rent hij best wel wat af.
Misschien toch proberen wat manieren te zoeken waarmee hij tijdens een wandeling toch vermoeider raakt.
Door enya13
klopt, hun conditie wordt steeds beter en ze gaan steeds meer verwachten van je.
je kunt aangelijnd speuren, oefenen, mensen laten zoeken, dingen verstoppen en opsporen enz.
mss is speuren of mantrailen wat voor hem of gewoon naar de hondenclub. er zijn zoveel sporten tegenwoordig. fietsen, steppen, canicrossen, agility enz.
daar raakt hij zijn energie wel mee kwijt. en blijft droog ha, ha!
en dan af en toe zwemmen in schoon water.
Door DjangoChuckBalou
enya13 schreef:klopt, hun conditie wordt steeds beter en ze gaan steeds meer verwachten van je.
je kunt aangelijnd speuren, oefenen, mensen laten zoeken, dingen verstoppen en opsporen enz.
mss is speuren of mantrailen wat voor hem of gewoon naar de hondenclub. er zijn zoveel sporten tegenwoordig. fietsen, steppen, canicrossen, agility enz.
daar raakt hij zijn energie wel mee kwijt. en blijft droog ha, ha!
en dan af en toe zwemmen in schoon water.
De plaatselijke honden club heb ik met hem geprobeerd maar hier raakte hij erg gestresst door, het is een herplaatser en sowieso is hij erg snel gestresst in zulke drukke situaties hier zijn we mee aan het werk onder leiding van een gedragstherapeut.
Met wandelen ga ik gewoon naar rustige gebieden of bijv onder etenstijd dan komen we niet zoveel honden in een keer tegen en dan gaat het prima. Kom ik tijdens het wandelen bijv een uitlaatservice tegen raakt ie gelijk weer in de stress.
Maar speuren kun je geloof ik ook individueel doen dus dat is wel iets om uit te zoeken! Is kijken of dat hier in de buurt te vinden is, lijkt me zelf ook erg leuk om dan echt met iets bezig te zijn met hem.
Fietsen doe ik al regelmatig en dat vind ie erg leuk!

Hebben jullie honden geen last van de warmte tijdens het uitlaten? Als hij flink loopt te rennen wilt ie echt graag afkoelen in het water. Hij heeft wel een goede conditie dus daar ligt het niet aan dat hij het snel warm heeft.
Door Lizzy
DjangoChuckBalou schreef:De plaatselijke honden club heb ik met hem geprobeerd maar hier raakte hij erg gestresst door, het is een herplaatser en sowieso is hij erg snel gestresst in zulke drukke situaties hier zijn we mee aan het werk onder leiding van een gedragstherapeut.
Met wandelen ga ik gewoon naar rustige gebieden of bijv onder etenstijd dan komen we niet zoveel honden in een keer tegen en dan gaat het prima. Kom ik tijdens het wandelen bijv een uitlaatservice tegen raakt ie gelijk weer in de stress.
Maar speuren kun je geloof ik ook individueel doen dus dat is wel iets om uit te zoeken! Is kijken of dat hier in de buurt te vinden is, lijkt me zelf ook erg leuk om dan echt met iets bezig te zijn met hem.
Fietsen doe ik al regelmatig en dat vind ie erg leuk!

Hebben jullie honden geen last van de warmte tijdens het uitlaten? Als hij flink loopt te rennen wilt ie echt graag afkoelen in het water. Hij heeft wel een goede conditie dus daar ligt het niet aan dat hij het snel warm heeft.
Soms gaan stress en oorontsteking/huidproblemen ook "heel goed" samen. Dus het is goed dat je hem probeert zo veel mogelijk te ontzien. Ik weet niet bij welke gedragstherapeut je bent maar eentje die BAT machtig is zou wel heel fijn zijn. Bijv. Monique Bladder.

Ja, mijn honden willen ook graag in water afkoelen als het zo warm is. Voor mijn honden is dat geen punt maar ik ga sowieso (vooral voor mijzelf want ik kan slecht tegen de warmte) 's morgens heel vroeg wandelen. Misschien is dat een optie, wandelen voordat het warm is?
Door DjangoChuckBalou
Lizzy schreef:Soms gaan stress en oorontsteking/huidproblemen ook "heel goed" samen. Dus het is goed dat je hem probeert zo veel mogelijk te ontzien. Ik weet niet bij welke gedragstherapeut je bent maar eentje die BAT machtig is zou wel heel fijn zijn. Bijv. Monique Bladder.

Ja, mijn honden willen ook graag in water afkoelen als het zo warm is. Voor mijn honden is dat geen punt maar ik ga sowieso (vooral voor mijzelf want ik kan slecht tegen de warmte) 's morgens heel vroeg wandelen. Misschien is dat een optie, wandelen voordat het warm is?

Ik geloof zeker dat stress een grote invloed kan hebben, ik probeer zulke situaties zoveel mogelijk te voorkomen maar dat lukt helaas niet altijd.
Wij volgen momenteel toevallig een cursus bij monique bladder! Hiervoor een andere gedragstherapeut gehad die meer kwaad dan goed gedaan heeft.
Ik ga ook vaak sochtends vroeg en savonds laat wandelen met warm weer dat scheelt wel erg veel!
Soms heb ik sochtends vroeg geen tijd om een hele lange wandeling te maken ( dan begin ik zelf om half 6 met werken dus dan is het daarvoor een kort rondje en zodra ik thuis ben een lange ronde, met warm weer ging ik dan smiddags lekker naar t strand met hem maar hier moet ik even een creatieve oplossing voor bedenken)
Vanochtend ben ik met hem naar de rivier geweest en daar mocht hij ik het water tot zn buik zodat hij toch even kon afkoelen maar zijn oor niet nat word, dit scheelt ook al een hele hoop!
Door enya13
drukke hond, stress en warmte is idd. geen fijne combi.
mijn 1 jarige herder is ook snel overprikkeld. daarom doe ik ook geen groepsdingen met hem.
wel individueel neuswerk. je kunt dan speuren/mantrailen/ detectie enz. doen.
verder lopen wij ook op rustige uren. ik wil geen hondenuitlaat service tegen komen.
lekker tot je buik in het water helpt ook al bij afkoelen. ik loop er zelf ook altijd in om af te koelen. de rivier hier is erg schoon.
ik moet mijn honden ook afremmen met die warmte, ze gaan anders maar door.
ik moet ook werken en kan niet altijd een gunstig tijdstip uitkiezen om te wandelen. tussen de middag is het al gauw te warm, dan maar wat rustiger aan doen.
we zijn er maar druk mee.............
Door Lizzy
DjangoChuckBalou schreef:Ik geloof zeker dat stress een grote invloed kan hebben, ik probeer zulke situaties zoveel mogelijk te voorkomen maar dat lukt helaas niet altijd.
Wij volgen momenteel toevallig een cursus bij monique bladder! Hiervoor een andere gedragstherapeut gehad die meer kwaad dan goed gedaan heeft.
Ik ga ook vaak sochtends vroeg en savonds laat wandelen met warm weer dat scheelt wel erg veel!
Soms heb ik sochtends vroeg geen tijd om een hele lange wandeling te maken ( dan begin ik zelf om half 6 met werken dus dan is het daarvoor een kort rondje en zodra ik thuis ben een lange ronde, met warm weer ging ik dan smiddags lekker naar t strand met hem maar hier moet ik even een creatieve oplossing voor bedenken)
Vanochtend ben ik met hem naar de rivier geweest en daar mocht hij ik het water tot zn buik zodat hij toch even kon afkoelen maar zijn oor niet nat word, dit scheelt ook al een hele hoop!
Ah, je bent op cursus bij Monique! Nou fantastisch! Je bent goed bezig :-* ! Het scheelt zeker al een hele hoop als zijn oor niet nat wordt. En als hij het echt niet volhoudt zijn er ook wel speciale koeljasjes voor honden. Die werken ook wel fijn.
Door DjangoChuckBalou
enya13 schreef:drukke hond, stress en warmte is idd. geen fijne combi.
mijn 1 jarige herder is ook snel overprikkeld. daarom doe ik ook geen groepsdingen met hem.
wel individueel neuswerk. je kunt dan speuren/mantrailen/ detectie enz. doen.
verder lopen wij ook op rustige uren. ik wil geen hondenuitlaat service tegen komen.
lekker tot je buik in het water helpt ook al bij afkoelen. ik loop er zelf ook altijd in om af te koelen. de rivier hier is erg schoon.
ik moet mijn honden ook afremmen met die warmte, ze gaan anders maar door.
ik moet ook werken en kan niet altijd een gunstig tijdstip uitkiezen om te wandelen. tussen de middag is het al gauw te warm, dan maar wat rustiger aan doen.
we zijn er maar druk mee.............
Ik heb inmiddels geïnformeerd bij iemand uit de buurt die individuele trainingen geeft voor speurwerk, ze hebben nu even een zomerstop maar over een paar weken gaan we dit dus proberen! Ben super benieuwd hoe dit gaat! Ik ga regelmatig met Django naar de lek dat is ook redelijk schoon, voorheen als het warm weer was en ik moest sochtends wermen ging ik ook gerust smiddags omdat hij dan toch lekker kon zwemmen en dan was het goed uit te houden voor hem en ook voor mij Haha luie manier van de hond uitlaten zeg ik altijd maar.
Nu is er met warm weer wat meer creativiteit nodig omdat het savonds laat toch wel drukker is in de wandelgebieden en dit wil ik vanwege het overprikkeld raken toch proberen te vermijden..
Lastig lastig maar zal toch regelmatig moeten werken in de ochtenduren..
Door DjangoChuckBalou
Net een wandeling gemaakt in de regen maar bij thuiskomst was zijn oor toch ook wel wat nat geworden helaas dat word toch maar een badmuts op Haha.
Ik heb t voor zover het gaat afgedroogd maar helemaal droog krijg ik het niet.

Bij mijn 2 andere honden waren de oren aan de binnenkant wel gewoon droog en bij django ook alleen zijn 'antenne oor' zal toch met de stand van zijn oor te maken hebben denk ik.
Door enya13
ja, 's avonds en tussen de middag [hondenuitlaat] kan het erg druk zijn aan de waterkant.
de lek is idd. redelijk schoon want hij stroomt behoorlijk. zie er ook veel mensen met kinderen in zwemmen.
ik denk dat zijn antenne-oor als gootje fungeert als ik zo de foto bekijk, best lastig.
mss accepteert hij een prop vette watten erin?
houdt spatwater tegen, koppie onder wss. niet.
mss. bestaan er zelfs oordoppen voor honden?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door